Volvo tuli taloon..
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
jep jep....
Kiitos tiedoista! Tämä täällä foorumilla toimiikin loistavasti, hyvä niin. Ilman isompaa vittuilua saa asiantuntevia neuvoja ja opastusta erilaisiin teknisiin kysymyksiin.
Tää on loistavinta toimivalla foorumilla!
Kiitos tiedoista! Tämä täällä foorumilla toimiikin loistavasti, hyvä niin. Ilman isompaa vittuilua saa asiantuntevia neuvoja ja opastusta erilaisiin teknisiin kysymyksiin.
Tää on loistavinta toimivalla foorumilla!
Re: Volvo tuli taloon..
Mulla on sen 2. releen pulttien välissä isohko sulakeliuska. Olen päätellyt että se rele vaan ohittaa jonkun pääsulakkeen starttauksen ajaksi.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo tuli taloon..
Jos siellä sellanen liuska on, niin sehän on varmaan pääsulake. Jos se kontaktori vetää vain startissa, niin sillonhan se on sitä varten että ohittaa sen sulakkeen! Starttiahan ei kestä "mikään" sulake.Jule kirjoitti:Mulla on sen 2. releen pulttien välissä isohko sulakeliuska. Olen päätellyt että se rele vaan ohittaa jonkun pääsulakkeen starttauksen ajaksi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Volvo tuli taloon..
En tiedä päästääkö kontti startin jälkeen irti, mutta liuska siinä on. JOllain pienellä dc-pihtivirtamittarillahan sen voisi todeta että onko se rele kiinni koneen käydessä. Tosin vähän pienen puoleinen se mielestäni on jos siitä täysi latausvirta läpi menee. Toisaalta eipä esim 300A buustiakkulaturinkaan sulake mikään kovin kummoinen ole.Reddewil kirjoitti:Jos siellä sellanen liuska on, niin sehän on varmaan pääsulake. Jos se kontaktori vetää vain startissa, niin sillonhan se on sitä varten että ohittaa sen sulakkeen! Starttiahan ei kestä "mikään" sulake.Jule kirjoitti:Mulla on sen 2. releen pulttien välissä isohko sulakeliuska. Olen päätellyt että se rele vaan ohittaa jonkun pääsulakkeen starttauksen ajaksi.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
Työt haittaa vapaa-aikaa, mutta silti on onneksi edistystäkin jo tapahtunut. Bussi on saanut ensimäisen lattiakerroksen! Ja vesisäiliöt ovat paikoillaan. Hitsaushommat tehtynä. Taka-makuuhuoneen ja vessan runko valmiina.. Ihanaa!!!
Myöskin ulkopeltejä on aloitettu jo hiomaan. Siinä sitä urakkaa piisaakin, että saadaan uusi väri pintaan ja ikkunat takaisin paikoilleen. Mutta pienin askelin, niin kyllä se siitä valmistuu.
Ai niin. On se webastokin jo paikoillaan. Tankkiottimet laitettu. Taakse, sinne varastotilaan laitettu patterit. Iskarit vaihdettu... Paljon loppujen lopuksi tehty, kun rupeaa oikeen miettii, että mitäs tässä onkaan saatu aikaiseksi.
Haaveena on, että kesäksi saisi sen leimalle.
Myöskin ulkopeltejä on aloitettu jo hiomaan. Siinä sitä urakkaa piisaakin, että saadaan uusi väri pintaan ja ikkunat takaisin paikoilleen. Mutta pienin askelin, niin kyllä se siitä valmistuu.
Ai niin. On se webastokin jo paikoillaan. Tankkiottimet laitettu. Taakse, sinne varastotilaan laitettu patterit. Iskarit vaihdettu... Paljon loppujen lopuksi tehty, kun rupeaa oikeen miettii, että mitäs tässä onkaan saatu aikaiseksi.
Haaveena on, että kesäksi saisi sen leimalle.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo tuli taloon..
Haaveena on, että näkisin kuvia.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
neppi kirjoitti:Haaveena on, että näkisin kuvia.

#bussista.mummola instagramista löytyy ehkä.jotain kuvia...
Mutta tänäviikonloppuna ollaan oltu ahkeria! Peltityöt (paitsi 1neliö) valmiita. Koko bussin ulkopinta hiottu. Jihuuuuu! Emäntä hioi katon käsin, kun, no, se vaan oli helpompaa tehdä käsin. Kyljet emäntä hioi koneella.
Ikkunoita laitettu umpeen ja siinä tän perheen tunne ja järkiihmiset päätyi kompromissiin.
Emäntä kun olis halunnut jättää.kaikki ikkunat auki, kun valo on vaan niin ihanaa, ja isäntä, järki-ihmisenä murehti jotai himpskatin lämmityskustannuksia ja ja ja, kaikkea turhaa, halusi mahdollisimman monta ikkunaa umpeen.
Takaosasta meni sitten ikkunoita umpeen, vaikka emännän sydän itki verta....
Mutta kestettävä se on, ettei ikkunoita niin paljoa ole, kun eipä emäntä kestä yhtään kylmää.....
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
Säilitystilaa muutama laatikko kummallekin puolen bussia.


Harmaavesisäiliöt yms.




Työturvallisuus on meillä otettu erityisesti huomioon...


JOnkinverran on projekti edennyt näistäkin kuvista... ehkä seuraavalla kerralla selviää ulkopinnan väri...
-arto-
Harmaavesisäiliöt yms.
Työturvallisuus on meillä otettu erityisesti huomioon...
JOnkinverran on projekti edennyt näistäkin kuvista... ehkä seuraavalla kerralla selviää ulkopinnan väri...
-arto-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
Jep jep... kuvien lisääminen kesti 2-3h
välillä bluescreen yms. hoi hoijaa.... päivitetään firefox...
olen sentään tietokonetekniikan insinööri, mutta taidan jatkossa pysyä erossa kokonaan näistä vehkeistä...
no empä enää työkseni sitä teekään... ONNEKSI!

Saattaa olla, ett' seuraavat kuvat tulee josku



välillä bluescreen yms. hoi hoijaa.... päivitetään firefox...
olen sentään tietokonetekniikan insinööri, mutta taidan jatkossa pysyä erossa kokonaan näistä vehkeistä...
no empä enää työkseni sitä teekään... ONNEKSI!


Saattaa olla, ett' seuraavat kuvat tulee josku

Re: Volvo tuli taloon..
Jos se bluescreeniä tuuppaa, niin ei se firefoxin vika ole.
Nykyään tuota BSOD:tä näkee oikeastaan vain jos rauta on jotenkin viallinen tai jokin epävirallinen viritelmä ajuri jossain.
Tuollaisessa täysin paljaaksi purkamisessa ja "puhtaan" tekemisessä on jotain vangitsevaa. Mä tiedän että noin täydellisen rakentaminen jäisi mulla kokonaan tekemättä, mutta silti se näyttä houkuttelevalta.
Nykyään tuota BSOD:tä näkee oikeastaan vain jos rauta on jotenkin viallinen tai jokin epävirallinen viritelmä ajuri jossain.
Tuollaisessa täysin paljaaksi purkamisessa ja "puhtaan" tekemisessä on jotain vangitsevaa. Mä tiedän että noin täydellisen rakentaminen jäisi mulla kokonaan tekemättä, mutta silti se näyttä houkuttelevalta.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Volvo tuli taloon..
Hyvin olette paikkurikirouksen
saaneet selätettyä, tavaratilat
. Säiliöt mahtuu alle ja päälle vielä huoltotilaa sängyn alla
, kait
Näyttäisi, että takaovi puolitettu ja sängyn alla tilaa ja vieressä vielä korkeampaa
.
Paremmassa kunnossa tuo nyt on mitä rosteri Carrukset
. Pari askelmaa ja asuintilossa, jossa saa koko korkeuden hyödynnettyä tasalattialla.
. Mutkatiellä sitten metriä korkeammat himmailee niin Wiimassa vaan vilkkua vasemmalle ja nauttimaan kallistumattomista g-voimista
. Jokapäiväiselle tavaralle sitten vetolaatikko kiskoilla sivuluukkuun. On makia pakata/hakea
yläpuolelta, mitä aina polvilaan vetää/työntää
T. Ari






Paremmassa kunnossa tuo nyt on mitä rosteri Carrukset







#048
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
Takaovi on puolitettu ja puolikas takaovi vielä puolitettu.B9M kirjoitti:Hyvin olette paikkurikirouksensaaneet selätettyä, tavaratilat
![]()
. Säiliöt mahtuu alle ja päälle vielä huoltotilaa sängyn alla
, kait
Näyttäisi, että takaovi puolitettu ja sängyn alla tilaa ja vieressä vielä korkeampaa
.
Paremmassa kunnossa tuo nyt on mitä rosteri Carrukset. Pari askelmaa ja asuintilossa, jossa saa koko korkeuden hyödynnettyä tasalattialla.
. Mutkatiellä sitten metriä korkeammat himmailee niin Wiimassa vaan vilkkua vasemmalle ja nauttimaan kallistumattomista g-voimista
![]()
![]()
. Jokapäiväiselle tavaralle sitten vetolaatikko kiskoilla sivuluukkuun. On makia pakata/hakea
yläpuolelta, mitä aina polvilaan vetää/työntää
T. Ari

Emäntä kun halusi sängyn viereen ikkunan, niin siihen jätettiin vielä taso, missä saa sitten istuskella ja kattella ikkunasta pihalle. Sänky on sellainen, että patjan saa nostettua ja sen alla on säilytystilaa. Siihen pääsee siis käsiksi sisäkautta.
Korkeampi säilytystila tuossa sängyn vieressä on siksi noin paljon korkeampi, kun isäntä haluaa välttämättä pyykinpesukoneen matkaan. Emäntä ois käyttänyt ihan mielellään sitä omaa pientä veivattavaa pesukonetta... Kompromissi siis, että sähkökäyttöinen kone matkaan lähtee. Onhan tuossa tarkoitus joskus asua lasten kanssa....
Väriä laitettu pintaan viimeviikko. Ihan ei oo maalaus hanskassa kummallakaan, mutta periaattella, ettei tästä näyttelykappaletta tehdä....

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
Laitetaan nyt tännekin muutama kuva näkösälle. jotain on tehty tuonkin jälkeen, kuten vähän tekniikkaa ja taka-osan ruuma alkaa olla silausta vaille valmis.



- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Volvo tuli taloon..
Voi vitsi, kylläpä olisi säästänyt aikaa urtsin ruiskutuksella verrattuna foamipalojen veistelyä pikkukolosiin, jota siis itse harrastelin. Ja varmasti tulee ruiskuttamalla tasaisemmin koloset täytettyä. Kyllä tuosta kelpaa jatkaa rakenteluja! Pieni ilmarako kannattanee jättää pintamatskun ja urtisin väliin ohuella ristiinkoolauksella. Autoon tulee kuitenkin kosteutta aina jostain niin ei ehkä happane niin helposti?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Re: Volvo tuli taloon..
Miksi uretaanin ja pintapellin väliin pitäisi rako jättää? Eihän se pelti voi alkaa uretaanin sisällä hikoilemaan.
Kaikennäköisiä hallejahan tehdään paljon uretaanielementeistä joissa on urtsun kummallekin pinnalle vaan liiskattu peltilevyt, valmista seinää, senkun nostaa kantavan rungon päälle
Kaikennäköisiä hallejahan tehdään paljon uretaanielementeistä joissa on urtsun kummallekin pinnalle vaan liiskattu peltilevyt, valmista seinää, senkun nostaa kantavan rungon päälle
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Volvo tuli taloon..
Pintapellin? Ei kun ajattelin että sisäpinnan ja urtsin väliin rakoa, jos sisäpinta on puuta. Sitten kun vettä joskus pääsee tihkumaan vuotavan kattoluukun, ikkunan tai muun vastaavan kautta, se ei ehkä jäisi muhimaan ja pehmittämään puuta, jos tihkunut vesi pääsee tuulettumaan ilmaraon ansiosta pois?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Re: Volvo tuli taloon..
OK, mä jotenkin tajusin että "pintamatsku" olisi tarkoittanut auton ulkopintaa. Sisäpunnan tuuletustarve onkin sitten oma dilemmansa. Jos siellä ei ole minkäänlaista rakoa, niin ei sinne silloin pitäisi mahtua kosteuttakaan... Toisaalta jos sinne jostain kuitenkin pääsee märkää....
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: Volvo tuli taloon..
[quote="Old Lady"]Laitetaan nyt tännekin muutama kuva näkösälle. jotain on tehty tuonkin jälkeen, kuten vähän tekniikkaa ja taka-osan ruuma alkaa olla silausta vaille valmis.
melko siivo tulee ku aikansa veistelee... mutta kyllähän tuo loppujen lopuksi on paras ja helpoin tapa on eristää.
melko siivo tulee ku aikansa veistelee... mutta kyllähän tuo loppujen lopuksi on paras ja helpoin tapa on eristää.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
Tuli hankittua tälläine isotempin 40L tuplakierukka varaaja.
Olen ajatellut kytkeä oransseihin liittimiin webaston kierron ja tästä tulisi myös moottorin jäähdytysvesi erillisten hanojen kautta. tällä sitten lämmitettäisiin varaajaa.
Kulkineeseen tulee vesikiertoinen lattialämmitys ja ajattelin kytkeä vesikiertoisen lattialämmityksen noihin valkoisiin liittimiin. tuleva jäähtynyt vesi alempaan ja ylempään valkoiseen lähtevä vesi lattialämmitykseen. lattialämmityskierrossa on oma pumppu huonetermostaatin ohjaamana. Lattialämmityskierrolle tulee oma "paisuntasäiliö"
mitäs mieltä kylähullut on tästä kytkennästä? Olisiko jotain mitä pitää huomioida muuta ja olisko joku myy kytkentätapa järkevämpi?

Olen ajatellut kytkeä oransseihin liittimiin webaston kierron ja tästä tulisi myös moottorin jäähdytysvesi erillisten hanojen kautta. tällä sitten lämmitettäisiin varaajaa.
Kulkineeseen tulee vesikiertoinen lattialämmitys ja ajattelin kytkeä vesikiertoisen lattialämmityksen noihin valkoisiin liittimiin. tuleva jäähtynyt vesi alempaan ja ylempään valkoiseen lähtevä vesi lattialämmitykseen. lattialämmityskierrossa on oma pumppu huonetermostaatin ohjaamana. Lattialämmityskierrolle tulee oma "paisuntasäiliö"
mitäs mieltä kylähullut on tästä kytkennästä? Olisiko jotain mitä pitää huomioida muuta ja olisko joku myy kytkentätapa järkevämpi?
Re: Volvo tuli taloon..
Siis suunnittelit lämpimään käyttöveteen varautuneen lämmön levittää lattiaan?
Riittääkö tuosta 40litrasta paljoakaan kapsiteettia lattiaan? Vai meinasitko tehdä tuosta jonkinlaisen puskurivaraajan siihen väliin?
Tuossa on mielestäni se riski että jos tuo varaaja on täynnä 90°C vettä ja lähdet sitä sellaisenaan kierrätämään lattiassa on se lämpöshokki kyllä melkoinen. Tuskin kulkurin lattia nyt vastaavalla tavalla halkeaa kuin talon betonilattia, mutta ei se kyllä miellyttävältä tunnu jos muovimatto sulaa lattiassa. Ainakin betonilattioissa lattialämpöpiirissä vettä kierrätetään shunttiventtiilin kautta joka pääasiassa kierrättää sitä samaa vettä ottaen vain hieman uutta lämmintä siihen kieroon mukaan.
Riittääkö tuosta 40litrasta paljoakaan kapsiteettia lattiaan? Vai meinasitko tehdä tuosta jonkinlaisen puskurivaraajan siihen väliin?
Tuossa on mielestäni se riski että jos tuo varaaja on täynnä 90°C vettä ja lähdet sitä sellaisenaan kierrätämään lattiassa on se lämpöshokki kyllä melkoinen. Tuskin kulkurin lattia nyt vastaavalla tavalla halkeaa kuin talon betonilattia, mutta ei se kyllä miellyttävältä tunnu jos muovimatto sulaa lattiassa. Ainakin betonilattioissa lattialämpöpiirissä vettä kierrätetään shunttiventtiilin kautta joka pääasiassa kierrättää sitä samaa vettä ottaen vain hieman uutta lämmintä siihen kieroon mukaan.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Vastauksestasi saan sellaisen käsityksen, että varaaja on täynnä käyttövettä. Onko näin?
Siinä tapauksessa tuo ei lienee minun ehdotus ole ihan järkevä. Ajattelin, että weballa tai moottorilla lämmitetään varaajan sisällä oleva vesi ja sitten otetaan ulos lattiakiertoon ja toisesta lämpöiselle vedelle. En tunne tuota varaajan rakennetta niin tarkkaan. täytynee kaivaa ohjekirja esiin vielä ja tutustua lisää.
Tiedän, että täällä on käyttäjiä, jotka ovat käyttäneet vastaavaa varaajaa omissa projekteissa vesikeskuslämmityksen tyylisesti, joten olis kiva kun sais heiltä vinkkiä. en vaan nyt löydä juttuja enkä muista kuka.
Ja tuo mainitsemasi stuntti lattiakierrolle on jokatapauksessa tarpeellinen.
Webasto lämmittää "vain" 65 asteiseksi veden ja se ei lienee ongelma, mutta moottorin vesihän on huomattavasti kuumempaa, joten siinä lie tarpeen olla venttiili, jolla sitä voi säätää meni sitten suoraan lattialämmitykseen tai tälle varaajalle.
eli kyllä tässä vähän suunnittelua vielä ennenkuin menee toteuttamaan mitään
-larry
Siinä tapauksessa tuo ei lienee minun ehdotus ole ihan järkevä. Ajattelin, että weballa tai moottorilla lämmitetään varaajan sisällä oleva vesi ja sitten otetaan ulos lattiakiertoon ja toisesta lämpöiselle vedelle. En tunne tuota varaajan rakennetta niin tarkkaan. täytynee kaivaa ohjekirja esiin vielä ja tutustua lisää.
Tiedän, että täällä on käyttäjiä, jotka ovat käyttäneet vastaavaa varaajaa omissa projekteissa vesikeskuslämmityksen tyylisesti, joten olis kiva kun sais heiltä vinkkiä. en vaan nyt löydä juttuja enkä muista kuka.
Ja tuo mainitsemasi stuntti lattiakierrolle on jokatapauksessa tarpeellinen.
Webasto lämmittää "vain" 65 asteiseksi veden ja se ei lienee ongelma, mutta moottorin vesihän on huomattavasti kuumempaa, joten siinä lie tarpeen olla venttiili, jolla sitä voi säätää meni sitten suoraan lattialämmitykseen tai tälle varaajalle.
eli kyllä tässä vähän suunnittelua vielä ennenkuin menee toteuttamaan mitään
-larry
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo tuli taloon..
tuommosta kytkin paikalleen eilen illalla, olikohan neljäs pönttö mitä laitan. Kaksoiskierukkaa käytän sarjassa jolloin se lämpenee erittäin nopeasti, ja säiliössä on käyttövesi. Itsekin vähän mietin tuota lattialämmitykseen liittämistä mutta luovuin ajatuksesta koska se säiliö on niin pieni.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: Volvo tuli taloon..
joo ei ihan olekaan niin yksinkertaista mitä olin ajatellut. suunitelmat uusiksi ja samalla pääkoppa hurttaa tyhjää
mitäs nyt tehdään kun ei ideointikyky piisaa tähän
mitenkäs se on viisainta kytkeä lattialämmitys sitten?
olisko järkevä vetää tosiaan sarjaan tuo tuplakierukka, johon johtaa webaston/moottorin veden ja sen jälkeen lattialämmitykseen suoraan??
mitenkäs tässä tapauksesa olisi järkevää hoitaa lämmönsäätö sisätiloissa?
Hyviä ehdotuksia?
Onhan siinä toki webastossa mahdollista kytkeä sisätermari, mutta niinhän se loppuu sitten lämminvesikin ennenaikojaan?
Nyt ehdotuksia kehiin

mitäs nyt tehdään kun ei ideointikyky piisaa tähän

mitenkäs se on viisainta kytkeä lattialämmitys sitten?
olisko järkevä vetää tosiaan sarjaan tuo tuplakierukka, johon johtaa webaston/moottorin veden ja sen jälkeen lattialämmitykseen suoraan??
mitenkäs tässä tapauksesa olisi järkevää hoitaa lämmönsäätö sisätiloissa?
Hyviä ehdotuksia?
Onhan siinä toki webastossa mahdollista kytkeä sisätermari, mutta niinhän se loppuu sitten lämminvesikin ennenaikojaan?
Nyt ehdotuksia kehiin

Re: Volvo tuli taloon..
Samaa ihmettelen, että eikö voi säiliön nestettä lämmittää webastolla tai moottorilla ja kierukoista lattakiertoon ja käyttövedelle? Vai mikä tässä on suurin murhe?Old Lady kirjoitti:Ajattelin, että weballa tai moottorilla lämmitetään varaajan sisällä oleva vesi ja sitten otetaan ulos lattiakiertoon ja toisesta lämpöiselle vedelle.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo tuli taloon..
Mulla on toiminut tällainen kytkentäkaavio:
Patterikierron alkupäähän, heti webastolta ennen ensimmäistä patteria, asennetaan kolmitieventtiili tai nelitieventtiili, Esbe VRB tai vastaava, tuuman kierteillä, Kv6 aukolla. Venttiilistä suoraan patteriin ja sivuhaarasta varaajan kierukkaan. Patteripiirin viimeiseen paluuputkeen jakotukki, josta pattereissa jäähtynyt vesi lähtee lattiaan. Lattiasta paluu johdetaan takaisin webastolle. Webastoksi säätyvätehoinen 1-10kW laite huonetermostaatin perään. Valintakytkin termostaatille jossa voidaan vaihtaa termarin toiminta varaajan termarille. Käyttötilanteessa kolmi- tai nelitieventtiilistä käännetään sopivasti virtausta varaajaan jotta käyttövesi pysyy sopivan lämpöisenä. Tämä termostaatin valintakytkin laitetaan suihkutilaan jolloin sieltä on mukava kytkeä lisää lämmitystä käyttöveteen. Tuon venttiilin voi myös halutessaan moottoroida niin että käyttövesinappia painamalla termari vaihtuu varaajalle ja kolmitieventtiili aukaisee kierron varaajalle. Lattialämmityksen lämpötilaa voi säätää kun kytkee menotukin siten että osa lämmöstä voi ohittaa lattiakiertoa.
Yksinkertainen tämä on, toimii yhden pumpun virralla ja on helppo käyttää.
Patterikierron alkupäähän, heti webastolta ennen ensimmäistä patteria, asennetaan kolmitieventtiili tai nelitieventtiili, Esbe VRB tai vastaava, tuuman kierteillä, Kv6 aukolla. Venttiilistä suoraan patteriin ja sivuhaarasta varaajan kierukkaan. Patteripiirin viimeiseen paluuputkeen jakotukki, josta pattereissa jäähtynyt vesi lähtee lattiaan. Lattiasta paluu johdetaan takaisin webastolle. Webastoksi säätyvätehoinen 1-10kW laite huonetermostaatin perään. Valintakytkin termostaatille jossa voidaan vaihtaa termarin toiminta varaajan termarille. Käyttötilanteessa kolmi- tai nelitieventtiilistä käännetään sopivasti virtausta varaajaan jotta käyttövesi pysyy sopivan lämpöisenä. Tämä termostaatin valintakytkin laitetaan suihkutilaan jolloin sieltä on mukava kytkeä lisää lämmitystä käyttöveteen. Tuon venttiilin voi myös halutessaan moottoroida niin että käyttövesinappia painamalla termari vaihtuu varaajalle ja kolmitieventtiili aukaisee kierron varaajalle. Lattialämmityksen lämpötilaa voi säätää kun kytkee menotukin siten että osa lämmöstä voi ohittaa lattiakiertoa.
Yksinkertainen tämä on, toimii yhden pumpun virralla ja on helppo käyttää.
Tulevaisuus on sähköinen