Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki"
Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki"
Morjensta pöytään hyvät kylähullut.
Nelisen vuotta sitten tuli jo hankittua tälläinen hellää hoivaa ja huoltoa vaativa tetris-palikka drifting tiimin matkaamiskäyttöön ja huoltoautoksi.
YV31M2D19KA020270 5/1989 Delta Superstar Paunu 123 IEK-123
Historiasta en ihmeemmin tiedä, ainut mitä kilvellä hakemalla on löytynyt netistä. Mennyt uutena "alivuoteisena" Paunulle delta superstar varustuksella, mukaanlukien tupla ilmastointi ja ns. "sähkökeppi" (vaikka omaan korvaan pneumaattiselta kuulostaakin)
Ja tämän jälkeen ollut puistolantien autolla jonkin aikaa josta jäänyt sitten iän tai jonkun muun ongelman takia pois liikenteestä.
Nyt tätä pötköä on rakennettu ja hoivattu palvelemaan hieman erilaista käyttöä, peräpäästä 5.5metriä on jaettu auton kuljetustilaksi, kuitenkin niin että korkeuden salliessa auton kuljetustilan päälle on rakennettu 4 hengen nukkumatilat.
Koko peräpään pohjapalkit on vaihdettu tukevampiin ja vessa purettu kokonaan pois, sen ollessa tiellä vasemmassa takakulmassa. Myös perän sivuovi korvattu omalla ratkaisulla ja takimmaiset rahtiluukut saranoitu etulaidastaan, koska niitten vakio mekanismi olisi jäänyt auton nostolaitteen tielle.
Taka-akseli linjaan on vahvistehitsattu 10x10 kuningaspalkki poikittain mihin on saranoitu ajoneuvon kuljetusrampit jotka laskeutuvat ja nousevat pitkittäin olevan ruuviakselin voimalla, joka on kiinitettu pyörillä olevaan "kelkkaan". Ajoramppien sisälle on laakeroituna tuplarampit, jotka pienentävät kyytin otettavan ajoneuvon nousukulmaa ja joita voidaan yläasennossa käyttää huolto toimenpiteisiin kuin 2-pilarinosturia.
Peräpää on halkaistu ylhäältä alas melkein täydeltä korkeudelta, ja ovet avautuvat sivuillepäin.
Matkustamotilalle ei toistaiseksi ole tehty isompia kun ihan perus pöytä ja penkkejä karsittu pois 1+8 paikkaluvulle.
Linkki entiseen elämään: http://b10m.mbnet.fi/tsb/kortti.php?haku=IEK-123
Nelisen vuotta sitten tuli jo hankittua tälläinen hellää hoivaa ja huoltoa vaativa tetris-palikka drifting tiimin matkaamiskäyttöön ja huoltoautoksi.
YV31M2D19KA020270 5/1989 Delta Superstar Paunu 123 IEK-123
Historiasta en ihmeemmin tiedä, ainut mitä kilvellä hakemalla on löytynyt netistä. Mennyt uutena "alivuoteisena" Paunulle delta superstar varustuksella, mukaanlukien tupla ilmastointi ja ns. "sähkökeppi" (vaikka omaan korvaan pneumaattiselta kuulostaakin)
Ja tämän jälkeen ollut puistolantien autolla jonkin aikaa josta jäänyt sitten iän tai jonkun muun ongelman takia pois liikenteestä.
Nyt tätä pötköä on rakennettu ja hoivattu palvelemaan hieman erilaista käyttöä, peräpäästä 5.5metriä on jaettu auton kuljetustilaksi, kuitenkin niin että korkeuden salliessa auton kuljetustilan päälle on rakennettu 4 hengen nukkumatilat.
Koko peräpään pohjapalkit on vaihdettu tukevampiin ja vessa purettu kokonaan pois, sen ollessa tiellä vasemmassa takakulmassa. Myös perän sivuovi korvattu omalla ratkaisulla ja takimmaiset rahtiluukut saranoitu etulaidastaan, koska niitten vakio mekanismi olisi jäänyt auton nostolaitteen tielle.
Taka-akseli linjaan on vahvistehitsattu 10x10 kuningaspalkki poikittain mihin on saranoitu ajoneuvon kuljetusrampit jotka laskeutuvat ja nousevat pitkittäin olevan ruuviakselin voimalla, joka on kiinitettu pyörillä olevaan "kelkkaan". Ajoramppien sisälle on laakeroituna tuplarampit, jotka pienentävät kyytin otettavan ajoneuvon nousukulmaa ja joita voidaan yläasennossa käyttää huolto toimenpiteisiin kuin 2-pilarinosturia.
Peräpää on halkaistu ylhäältä alas melkein täydeltä korkeudelta, ja ovet avautuvat sivuillepäin.
Matkustamotilalle ei toistaiseksi ole tehty isompia kun ihan perus pöytä ja penkkejä karsittu pois 1+8 paikkaluvulle.
Linkki entiseen elämään: http://b10m.mbnet.fi/tsb/kortti.php?haku=IEK-123
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Tuore väri pinnassa lähdössä Virtasalmelle Motoparkkiin.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Takaa, peräluukut auki. Tän puolen koristekapseli jäänyt jonnekin suomen tieverkoston alueelle.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Nostomekanismi/huoltotaso. Auto asettuu lattiatasoon yläasennossa, jollon takimmaiset rahtiluukut ovat täysin käytettävissä.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Jatkoa ajatellen on tarkoitus rakennella ns. hupisähköt, ja tehdä matkustamosta viihtyisämpi. Musiikki, multimedia ja ledivalaistuspuoleen olis tarkoitus panostaa ensi talven aikana ja uusia samalla pintoja, ei-niin bussimaiseksi.
Vikalistalla nyt on jo aika paljon kaikkea selviteltävää.
-Ohjaustehostimen paineettoman puolen letku oli ruostunut puhki, ja se jouduttiin korvaamaan ohitusletkulla konehuoneen poikki.
- Moottorissa ollut nähtävästi erillinen öljynjäähdytin, joka jossain elämänvaiheessa poistettu, ja liitoskappaleen "tulppa" oli myös ruostunut puhki. no siihen onneksi löytyi volvolta 3€ osa, ja se oli helppo korjata öljynsuodattimien vaihdon yhteydessä.
- Ahtopainemittari pomppaa tappiin heti virrat päällä.
- Muutamissa laseissa on kosteutta, vasemmalla edessä suorastaan akvaario. onko näitten tiivistämiseen mitään hyväksihavaittuja jippoja?
- Jarrukilpi vasemmalta edestä pomppasi katsastuksessa,
- Polttoainemittarissa ei ole laisinkaan hystereesiä, mittari pomppii aaltojen mukana, joten polttoaineen määrä on hyvin summittainen.
- Painesäiliö putosi tielle, pannat läpimädät, ja samalla herkesi toinen jarrupiiri painemittari toimimasta, mittari pomppaa tappiin.
- Auton oman 220V invertterin kytkentä, ja siinä samalla mikron ja jääkaapin toiminta? invertteri testattu irtaallaan ja toimii, mutta kytkentä on hyvin hämärä, kojetaulussa 220V kytkin mutta ei vaikutusta, invertteri releohjattu, suoralla sähköllä akustolta. invertteri kiinitetty hienosti "kuljettajan makuutilaan" hienoilla nahkaremmeillä.
- lämmitysjärjestemän selvitys, patterikierto katkaistu noin auton puolivälistä. antureita ja termostaatteja poistettu auton takatilasta, samoin puhaltimelliset lisälämmittimet. odotan tätä selvittelyä mielenkiinnolla =D Joku automatiikka yksikkö tuossa kojelaudassa on, mutta kytkentä ja toiminta täyttä hepreaa.
- ilmalämpöpumpun asennus auton oman järjestelmän tilalle "luukku tunneliin" (toivottavasti varikkoteltta mahtuisi vielä samaan luukkuun.)
- moottorisuojien teko, keskisuojasta ilmastoinnin kompuroitten kupu pois, tai kokonaan uusi vaneri, moottorinpuolen vaneri.
- lämppärin kenno mädäntynyt, joku asentovipu jumissa, samoin kun vaijerit.
- webasto toimi aiemmin kun patterikierron takia sitä ei voinut käyttää, nyt kierto ehjä niin sadevesi turmellut käyttöyksikön, pitää selvitellä.
- Tupla akuston ja maasähkön rakennus, 12V järjestelmäkin mietinnässä musiikkivehkeitten helppouden puolesta. ledit nyt onneksi toimii molemmilla jännitteillä hienosti.
- maalauksia ja siistintää koriin ja rahtitilaan, onneksi on hiukan korkeampi rahtitila, muuten loppuis tila jo tämänkin kokoluokan tötteröstä.
- Takavalojen fiksaus, jos jollain on heittää linkkiä mistä ulkomailta sais edullisesti valomoduleita.
Vikalistalla nyt on jo aika paljon kaikkea selviteltävää.
-Ohjaustehostimen paineettoman puolen letku oli ruostunut puhki, ja se jouduttiin korvaamaan ohitusletkulla konehuoneen poikki.
- Moottorissa ollut nähtävästi erillinen öljynjäähdytin, joka jossain elämänvaiheessa poistettu, ja liitoskappaleen "tulppa" oli myös ruostunut puhki. no siihen onneksi löytyi volvolta 3€ osa, ja se oli helppo korjata öljynsuodattimien vaihdon yhteydessä.
- Ahtopainemittari pomppaa tappiin heti virrat päällä.
- Muutamissa laseissa on kosteutta, vasemmalla edessä suorastaan akvaario. onko näitten tiivistämiseen mitään hyväksihavaittuja jippoja?
- Jarrukilpi vasemmalta edestä pomppasi katsastuksessa,
- Polttoainemittarissa ei ole laisinkaan hystereesiä, mittari pomppii aaltojen mukana, joten polttoaineen määrä on hyvin summittainen.
- Painesäiliö putosi tielle, pannat läpimädät, ja samalla herkesi toinen jarrupiiri painemittari toimimasta, mittari pomppaa tappiin.
- Auton oman 220V invertterin kytkentä, ja siinä samalla mikron ja jääkaapin toiminta? invertteri testattu irtaallaan ja toimii, mutta kytkentä on hyvin hämärä, kojetaulussa 220V kytkin mutta ei vaikutusta, invertteri releohjattu, suoralla sähköllä akustolta. invertteri kiinitetty hienosti "kuljettajan makuutilaan" hienoilla nahkaremmeillä.
- lämmitysjärjestemän selvitys, patterikierto katkaistu noin auton puolivälistä. antureita ja termostaatteja poistettu auton takatilasta, samoin puhaltimelliset lisälämmittimet. odotan tätä selvittelyä mielenkiinnolla =D Joku automatiikka yksikkö tuossa kojelaudassa on, mutta kytkentä ja toiminta täyttä hepreaa.
- ilmalämpöpumpun asennus auton oman järjestelmän tilalle "luukku tunneliin" (toivottavasti varikkoteltta mahtuisi vielä samaan luukkuun.)
- moottorisuojien teko, keskisuojasta ilmastoinnin kompuroitten kupu pois, tai kokonaan uusi vaneri, moottorinpuolen vaneri.
- lämppärin kenno mädäntynyt, joku asentovipu jumissa, samoin kun vaijerit.
- webasto toimi aiemmin kun patterikierron takia sitä ei voinut käyttää, nyt kierto ehjä niin sadevesi turmellut käyttöyksikön, pitää selvitellä.
- Tupla akuston ja maasähkön rakennus, 12V järjestelmäkin mietinnässä musiikkivehkeitten helppouden puolesta. ledit nyt onneksi toimii molemmilla jännitteillä hienosti.
- maalauksia ja siistintää koriin ja rahtitilaan, onneksi on hiukan korkeampi rahtitila, muuten loppuis tila jo tämänkin kokoluokan tötteröstä.
- Takavalojen fiksaus, jos jollain on heittää linkkiä mistä ulkomailta sais edullisesti valomoduleita.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Tuo autonosturisysteemi on kyllä hieno.
Onko tuohon tulossa joku vinssijärjestelmä jolla auto otetaan mukaan, vai mahtuuko autosta ulos jos sen on ajanut kyytiin?
Vai tarkoititko tuota ylävaloa? Hellan sekin taitaa olla.
Onko tuohon tulossa joku vinssijärjestelmä jolla auto otetaan mukaan, vai mahtuuko autosta ulos jos sen on ajanut kyytiin?
Juu. Käy hakemassa bussiromikselta uuden lasin. "Tarpeettoman" lasin voi tietysti kalvottaa niin mustaksi ettei harmaus näy. Lasien umpeeneristäminen vähentää lämmityksen/jäähdytyksen tarvetta yllättävän paljon.Supr4ever kirjoitti: - Muutamissa laseissa on kosteutta, vasemmalla edessä suorastaan akvaario. onko näitten tiivistämiseen mitään hyväksihavaittuja jippoja?
Se arvo on sen keikkumisen puoliväli. Paljon parempi kuin kokoajan täyttä tai tyhjää näyttävä mittari.
- Polttoainemittarissa ei ole laisinkaan hystereesiä, mittari pomppii aaltojen mukana, joten polttoaineen määrä on hyvin summittainen.
Tuo Carruksen takavalomalli lienee Hella 5603, sillä on hyvä googlailla.- Takavalojen fiksaus, jos jollain on heittää linkkiä mistä ulkomailta sais edullisesti valomoduleita.
Vai tarkoititko tuota ylävaloa? Hellan sekin taitaa olla.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Jule kirjoitti:Tuo autonosturisysteemi on kyllä hieno.
Onko tuohon tulossa joku vinssijärjestelmä jolla auto otetaan mukaan, vai mahtuuko autosta ulos jos sen on ajanut kyytiin?
Juu. Käy hakemassa bussiromikselta uuden lasin. "Tarpeettoman" lasin voi tietysti kalvottaa niin mustaksi ettei harmaus näy. Lasien umpeeneristäminen vähentää lämmityksen/jäähdytyksen tarvetta yllättävän paljon.Supr4ever kirjoitti: - Muutamissa laseissa on kosteutta, vasemmalla edessä suorastaan akvaario. onko näitten tiivistämiseen mitään hyväksihavaittuja jippoja?
Se arvo on sen keikkumisen puoliväli. Paljon parempi kuin kokoajan täyttä tai tyhjää näyttävä mittari.
- Polttoainemittarissa ei ole laisinkaan hystereesiä, mittari pomppii aaltojen mukana, joten polttoaineen määrä on hyvin summittainen.
Tuo Carruksen takavalomalli lienee Hella 5603, sillä on hyvä googlailla.- Takavalojen fiksaus, jos jollain on heittää linkkiä mistä ulkomailta sais edullisesti valomoduleita.
Vai tarkoititko tuota ylävaloa? Hellan sekin taitaa olla.
Kiitos vastauksista,
Nosturisysteemi toimii toistaiseksi vain ajamalla auto hitusen oikeaan reunaan, niin ainakin kilpurista mahtuu vielä hyvin tälläinen "kuivakesäheinä" ulos.
Vinssi on kyllä hankittu, siltä varalta ettei auto joskus ominvoimin pääsekään kyytiin, mutta asennus on vielä vaiheessa väliseinän keskeneräisyyden takia.
Lasit eivät onneksi ole harmaantuneet, paitsi kuskin sivuikkunat mutta ne käytettiin auki ja kiillotettiin. isommissa ruuduissa tuntuu vaan olevan ihan vettä sisällä joka aiheuttaa vissiin hajoamisriskin pakkasilla ja helteillä.. voishan sinne tosin pakkasnestettä valuttaa katolta =D
Polttoainemittari tuntuu vaan olevan sillain että ensin se heiluu puolenvälin ja täyden väliä, ja puolenvälin jälkeen putoaa alas ja sytyttää polttoaineen merkkivalon. Voisko olla niin että tuota valoa olis uskominen? vai onko tankissa erillinen anturi valolle?
Pitääpäs tutkailla valoja, kiitos vinkistä.
tänään jos jaksais ilmalämpöpumpun kanssa puuhailla ja purkais vanhan ajonaikaisen ilmastoinnin pois. ilmastoinnin myötä päätettiin luopua matkustamon yläkoteloista joissa ilmastoinnin puhaltimet sijaitsevat ja on puhkottu koteloiden kansien läpi. saisi vähän tilan tuntua matkustamoon, kun ei noissa koteloissa mitään järkevästi saa säilytettyä kuitenkaan. Onneksi kaikki sisäpinnatkin on verhoiltu, ei jää kun ruuvin reiät näkyviin korkeintaan.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Parkkipaikka bongaus keväältä
- Liitteet
-
- Tuollaiset valopaneelit bongasin keväällä mutta en pikaisella googletuksella ole päässyt kiinni mistä noita saisi hankittua. Nuorentaisivat auton ilmettä noin 100 vuotta.
- 18073505_1395375390523871_1313147518_n.jpg (11.51 KiB) Katsottu 21417 kertaa
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
jussinmäellä ja onninautosa ainaki on nuita siriuksen valoja.
- MLuoto
- Rattimajuri
- Viestit: 189
- Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
- Truck: volvo carrus 602
- Location: PYHÄJOKI
- Member id: 345
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
tuotahan on normaali ja ledi versiona.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Hellalla numerolla 8805 on tuo "moderni".Supr4ever kirjoitti:Parkkipaikka bongaus keväältä
Siriuksen mallit ovat pikagooglauksella
NS-2603S (kirkas)
NS-2303S (Parkki/Jarru)
NS-2409S (Sumari)
Siriuksella ei näköjään ole tuota oranssia vilkkuvaloa, tarkoitettu kai käytettäväksi kirkkaassa oranssia polttimoa.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Noista modernimmista osa on takaapäin kiinnitettäviä, eli huomattavasti hankalampia askarrella paikalleen kuin ulkopuolelta ruuvattavat. Polttimonvaihtokin reilusti hankalampaa. Kannattaa valita versio jossa ruuvinreijät näkyy ulospäin niin kuin vanhoissakin.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Tämä poikkeus vahvistaa säännön. 

Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Joo, ei tuota ongelmaa.. suurempi leka vaan jos ahdistaa...Jule kirjoitti:Kuvasta päätellen takaapäin asennettavuus ei ole suuri ongelma
download/file.php?id=7885&mode=view
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Itseasiassa on mullakin takatallissa kansi jonka avaamalla tuo koko valopatterin taustapuoli on näpelöitävissä.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Noniiin!
Päivitystä tapahtumiin.
Auto Leimattu,
Kuorma-auto siitä nyt tuli ison-D:n puuttuessa ajokortista.
Jarrut, savut, renkaat ja runko hyvät, niillä pääsee jo pitkälle. Jarrukilpi oli vaihtanut hiippakuntaa vasemmalta edestä mutta siihenkin löytyi jotakuinkin sinnepäin oleva korvausosa kunhan ehtii laittamaan paikalleen.
Sisältä purettiin vielä lisäksi kaikki matkatavara hyllyt pois, lukuunottamatta tietysti "sähköpääkeskusta", ja samalla rapsittiin pois auton alkuperäinen ilmastointi sekä sisältä että moottorin päältä.
tarviiko joku ilmastoinnin kompuroita varalle?
Perän kuoressa märkä spotti, ja aika näkkileipää tuntuu olevan, tämä aiheuttaa pientä murhetta mutta kai näitäkin on onnistuneesti hitsattu useitakin tapauksia, lisäksi perän etustefa hieman vuotaa, mutta eiköhän se ole näille numeroille jo ihan normaalia.
Lisäksi moottorissa pientä öljyvuotoa ja ehkä jotain pientä diesel vuotoakin, ja kytkin pitäs ilmata. No tulevana vkl tampereen reissu tiedossa water X festeille, jospa tuo noine vikoineen sen vielä kulkis ongelmitta, ja kemoran SM-finaaleihin jos kerkeis jo jotain korjailemaan, pitempi reissu kun on.
Päivitystä tapahtumiin.
Auto Leimattu,

Kuorma-auto siitä nyt tuli ison-D:n puuttuessa ajokortista.
Jarrut, savut, renkaat ja runko hyvät, niillä pääsee jo pitkälle. Jarrukilpi oli vaihtanut hiippakuntaa vasemmalta edestä mutta siihenkin löytyi jotakuinkin sinnepäin oleva korvausosa kunhan ehtii laittamaan paikalleen.
Sisältä purettiin vielä lisäksi kaikki matkatavara hyllyt pois, lukuunottamatta tietysti "sähköpääkeskusta", ja samalla rapsittiin pois auton alkuperäinen ilmastointi sekä sisältä että moottorin päältä.
tarviiko joku ilmastoinnin kompuroita varalle?
Perän kuoressa märkä spotti, ja aika näkkileipää tuntuu olevan, tämä aiheuttaa pientä murhetta mutta kai näitäkin on onnistuneesti hitsattu useitakin tapauksia, lisäksi perän etustefa hieman vuotaa, mutta eiköhän se ole näille numeroille jo ihan normaalia.
Lisäksi moottorissa pientä öljyvuotoa ja ehkä jotain pientä diesel vuotoakin, ja kytkin pitäs ilmata. No tulevana vkl tampereen reissu tiedossa water X festeille, jospa tuo noine vikoineen sen vielä kulkis ongelmitta, ja kemoran SM-finaaleihin jos kerkeis jo jotain korjailemaan, pitempi reissu kun on.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Kannattaa heilutella kardaania laipasta ylös alas ettei ole perän mutteri löysällä. nimimerkillä juuri vastaava vika ja kun luin vanhoja viestejä yksi konkari kertoi että se on yleistä Volvossa että löystyy.Supr4ever kirjoitti:
Perän kuoressa märkä spotti, ja aika näkkileipää tuntuu olevan, tämä aiheuttaa pientä murhetta mutta kai näitäkin on onnistuneesti hitsattu useitakin tapauksia, lisäksi perän etustefa hieman vuotaa, mutta eiköhän se ole näille numeroille jo ihan normaalia.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Tuttu laite tämä "iekki" - sillä tuli suoritettua D-inssi keväällä 2005, oli oikein hyvä peli ajoltaan. Eipä ihme, koska autolla oli verraten vähän kilometrejä takanaan 16 vuoden ikäänsä nähden. Vain kuljettajan paikan ahtaus harmitti, mieluista ajoasentoa ei tahtonut löytää isokokoiselle kuljettajalle.
Tuo alussa mainitsemasi "tupla ilmastointi" ei liene oikein kunnolla toiminut koskaan, edes uutena. Eräänlainen purkkaviritys kun on kyseessä. Auton hankinta-aikaan vaan varikon ovikorkeus ei antanut mahdollisuutta kunnolliselle kattolaitteelle, joten oli tyytyminen tuollaiseen. Paunun aikana autoon tehtiin varsin mittava koriremontti ja samassa yhteydessä penkkikankaat vaihtuivat kertaalleen uusiin.
Tuo alussa mainitsemasi "tupla ilmastointi" ei liene oikein kunnolla toiminut koskaan, edes uutena. Eräänlainen purkkaviritys kun on kyseessä. Auton hankinta-aikaan vaan varikon ovikorkeus ei antanut mahdollisuutta kunnolliselle kattolaitteelle, joten oli tyytyminen tuollaiseen. Paunun aikana autoon tehtiin varsin mittava koriremontti ja samassa yhteydessä penkkikankaat vaihtuivat kertaalleen uusiin.
Re: Kalis express monikäyttö karavaani Volvo B10M -88 "iekki
Wau! Historiaa...
Mukava olisi tavata joskus kuski joka tuolla työkseen on ajellut, varsinkin sitten kun on edes osapuilleen valmis.
Kyllähän tuo mukava peli on ollut ajella omastakin mielestä vaikkei nyt vertailukohtaa olekaan linja-autoista, kuorma autot olleet kaikki ainakin huonompia ajaa mitä bussin tötterö.
Ilmastointi oli mielestäni ihan järkevillä komponenteilla rakennettu, ja ihan jokseenkin laadukkaasti, mutta eniten ihmetyttämään jäi että lauhdutin yksiköt oli auton läpi tunnelissa, mutta myös takapyörien etupuoli oli avattu suoraan kennoille, joten ne olivat aivan täynnä tiemoskaa, joka varmasti omalta osaltaan vaikutti niiden toimintaan.
Vasemman ja oikeanpuolen sisäyksiköt 3x ja 3x taas oli haaroitettu yhdestä kylmälinjasta T-haaralla, joka ei minun käsityksen mukaan ei voikaan toimia mitenkään järkevästi, mutta kai siellä joku ajatus taustalla on ollut, kuitenkin paineet järjestelmässä oli kun alkuvaiheessa puukkosaha sattui linjaan vähän osumaan.
Nyt kuitenkin tarkoitus on saada maasähkö/invertteri toimintainen ilmalämpöpumppu, saa nähdä riittääkö invertterissä pauhu..
Auton alkuperäisvarustuksessa mukana tuli aika järeän oloinen invertteri, millä on ajettu alunperin mikroaaltouunia ja kahvinkeitintä, mitään kylttiä tai kilpeä ei invertterissä ole, mutta rälläkkä ja kuumailma puhallin pyörii yhtäaikaa vielä ihan mallikkaasti joten kai sen aika tehokas pitää nykymittapuulla olla.
Ilpin sisäyksikölle vähän hankala löytää paikkaa, mihin olette sijoittaneet, ja miten on toiminut lämmön jakautumisen kannalta. neliöitähän näissä tötteröissä ei paljon ole, vaikka lämmönhukka onkin varmaan melkoinen, mutta luulis ilmalämpöpumpun jaksavan helposti pitää sisätilan lämpimänä öisin tjsp.
Mukava olisi tavata joskus kuski joka tuolla työkseen on ajellut, varsinkin sitten kun on edes osapuilleen valmis.
Kyllähän tuo mukava peli on ollut ajella omastakin mielestä vaikkei nyt vertailukohtaa olekaan linja-autoista, kuorma autot olleet kaikki ainakin huonompia ajaa mitä bussin tötterö.
Ilmastointi oli mielestäni ihan järkevillä komponenteilla rakennettu, ja ihan jokseenkin laadukkaasti, mutta eniten ihmetyttämään jäi että lauhdutin yksiköt oli auton läpi tunnelissa, mutta myös takapyörien etupuoli oli avattu suoraan kennoille, joten ne olivat aivan täynnä tiemoskaa, joka varmasti omalta osaltaan vaikutti niiden toimintaan.
Vasemman ja oikeanpuolen sisäyksiköt 3x ja 3x taas oli haaroitettu yhdestä kylmälinjasta T-haaralla, joka ei minun käsityksen mukaan ei voikaan toimia mitenkään järkevästi, mutta kai siellä joku ajatus taustalla on ollut, kuitenkin paineet järjestelmässä oli kun alkuvaiheessa puukkosaha sattui linjaan vähän osumaan.
Nyt kuitenkin tarkoitus on saada maasähkö/invertteri toimintainen ilmalämpöpumppu, saa nähdä riittääkö invertterissä pauhu..
Auton alkuperäisvarustuksessa mukana tuli aika järeän oloinen invertteri, millä on ajettu alunperin mikroaaltouunia ja kahvinkeitintä, mitään kylttiä tai kilpeä ei invertterissä ole, mutta rälläkkä ja kuumailma puhallin pyörii yhtäaikaa vielä ihan mallikkaasti joten kai sen aika tehokas pitää nykymittapuulla olla.
Ilpin sisäyksikölle vähän hankala löytää paikkaa, mihin olette sijoittaneet, ja miten on toiminut lämmön jakautumisen kannalta. neliöitähän näissä tötteröissä ei paljon ole, vaikka lämmönhukka onkin varmaan melkoinen, mutta luulis ilmalämpöpumpun jaksavan helposti pitää sisätilan lämpimänä öisin tjsp.