- Webasto_Heater_Air_Top_3500_&_Air_Top_5000_Workshop_manual_01_(Optimized).pdf
- (1018.52 KiB) Tiedosto ladattu 459 kertaa
Leemun Lahtikko
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Mukavia hetkiä Weban parissa....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Kerrossängyn yläpeti poistui takavasemmalle, pystytolppa on jäljellä vielä kun en keksinyt missä pirussa se on kiinni vielä..
Keksin mielessäni jo ratkaisun turvaistuin ongelmaan.
Ovenpielessä on "oppaan penkki" jonka etupuolella on pystytolppa ikäänkuin kädensijana.
Otan tolpan pois ja vaihdan oppaan jakkaran tilalle 3-pistevyöllä varustetun jakkaran.
Problem solved ja ei tarvitse tälläerää puuttua sohvaryhmään.
Täytyy hiukan säännöstellä remontin määrää, kun aika on rajallinen että pääsee kesällä reissuunkin
Huumoriakusto, invertteri ja ilppi täytyisi saada kynsityksi vielä kevään aikana niin sitten olisi isoimmat hankinnat tehtynä.
Takatallin päällä olevasta makuutilasta ajattelin eristää ikkunat umpeen vielä kevään aikana, hillinnee hiukan tilan lämpeämistä kesällä..
Keksin mielessäni jo ratkaisun turvaistuin ongelmaan.
Ovenpielessä on "oppaan penkki" jonka etupuolella on pystytolppa ikäänkuin kädensijana.
Otan tolpan pois ja vaihdan oppaan jakkaran tilalle 3-pistevyöllä varustetun jakkaran.
Problem solved ja ei tarvitse tälläerää puuttua sohvaryhmään.
Täytyy hiukan säännöstellä remontin määrää, kun aika on rajallinen että pääsee kesällä reissuunkin
Huumoriakusto, invertteri ja ilppi täytyisi saada kynsityksi vielä kevään aikana niin sitten olisi isoimmat hankinnat tehtynä.
Takatallin päällä olevasta makuutilasta ajattelin eristää ikkunat umpeen vielä kevään aikana, hillinnee hiukan tilan lämpeämistä kesällä..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Tilasin hätäpäissäni invertterin
Tiiä sitten menikö syteen vai saveen, mutta sehän nähdään. Laite on takuukorjattu 2,4kw 60A laturilla ja 60A MPPT-säätimellä.
Eiköhän tuollaisella jotenkin pärjää. Akusto on vielä vähän auki, mutta jotain 4x225ah on mielessä kummitellut, enemmän on tietysti aina parempi.
Täytyy nyt katsoa vähän tilankin puolesta millaiset saa hyvin sullottua, on paikkakin vähän auki vielä mihin laitan.
Koirahäkki on myös tilattu. Tuumailin aikataulua ja meinasin, että on fiksumpaa ulkoistaa tuo homma niin on jotain saumaa saada valmista kevääksi
Tiiä sitten menikö syteen vai saveen, mutta sehän nähdään. Laite on takuukorjattu 2,4kw 60A laturilla ja 60A MPPT-säätimellä.
Eiköhän tuollaisella jotenkin pärjää. Akusto on vielä vähän auki, mutta jotain 4x225ah on mielessä kummitellut, enemmän on tietysti aina parempi.
Täytyy nyt katsoa vähän tilankin puolesta millaiset saa hyvin sullottua, on paikkakin vähän auki vielä mihin laitan.
Koirahäkki on myös tilattu. Tuumailin aikataulua ja meinasin, että on fiksumpaa ulkoistaa tuo homma niin on jotain saumaa saada valmista kevääksi
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Meinasin ensin vaihtaa tähän vyöllisen penkin. Tolppa pois ja toinen jakkara tilalle.
Tulin vähän toisiin ajatuksiin kuitenkin. Paikka on väkisinkin vetoisa, oven välistä menee varis siivet levällään vaikka ovi on kiinni
Lisäksi voi olla ikävän tunne istua jalat liki ovimontussa.
Ajattelin mulkata sohvaa näin:
Yksi tyyny välistä pois ja penkki tuohon pyöränkotelon päälle, tuo lipasto edestä johonkin takavasemmalle.
Tulin vähän toisiin ajatuksiin kuitenkin. Paikka on väkisinkin vetoisa, oven välistä menee varis siivet levällään vaikka ovi on kiinni
Lisäksi voi olla ikävän tunne istua jalat liki ovimontussa.
Ajattelin mulkata sohvaa näin:
Yksi tyyny välistä pois ja penkki tuohon pyöränkotelon päälle, tuo lipasto edestä johonkin takavasemmalle.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Invertterikin saapui. Tuumailin vähän asennuspaikkoja tänään.
Apumiehen puolella on sivuluukku kohta etuakselin takapuolella. Sinne saisi sopimaan ainakin sen suunnitellun 4*225Ah akuston ja päälle jäisi vielä jonkinmoinen romuhylly/tila ilmawebastolle.
Invertterin meinasin tällätä sohvan alla olevaan tilaan, lokero on aikalailla auki matkustamoon joten laitteen ei pitäisi siellä lämmetä liikaa.
Plussana vielä se, että paikka on suoraan em. sivuluukun yläpuolella joten kaapelit jäävät kohtuu lyhyiksi
Samaten maasähkön kaapeli kulkee tuota kautta, meinasin vaan kylmästi silpaista sen poikki ja laittaa invertterin väliin?
Apumiehen puolella on sivuluukku kohta etuakselin takapuolella. Sinne saisi sopimaan ainakin sen suunnitellun 4*225Ah akuston ja päälle jäisi vielä jonkinmoinen romuhylly/tila ilmawebastolle.
Invertterin meinasin tällätä sohvan alla olevaan tilaan, lokero on aikalailla auki matkustamoon joten laitteen ei pitäisi siellä lämmetä liikaa.
Plussana vielä se, että paikka on suoraan em. sivuluukun yläpuolella joten kaapelit jäävät kohtuu lyhyiksi
Samaten maasähkön kaapeli kulkee tuota kautta, meinasin vaan kylmästi silpaista sen poikki ja laittaa invertterin väliin?
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Akkuja tässä koittanut tuumailla.
Invertterin ohjeissa komennetaan käyttämään vain geeli/AGM-akkuja.
AGM:ää pidetään kai yleisesti hyvänä, mutta muistan täältä lukeneeni huonoja kokemuksia keston suhteen ja sitten ne maksaa v*tusti tonnia
Lähdetään nyt ihan pohjalta: Pitäisikö ostaa ihan tavallisia starttiakkuja vai ns.vapaa-ajan akkuja ja ottaisiko kuitenki ihan perinteiset lyijyakut vai AGM?
Korkilliset voisi olla jees, koska tuo invertterin 60A laturi haihduttaa varmasti vettä vaikka olisi kuinka "suljettu"? Kaasunmuodostuksesta ei mielestäni tarvitse olla mahdottoman huolestunut kun akut tulevat tavaratilaan.
Invertterin ohjeissa komennetaan käyttämään vain geeli/AGM-akkuja.
AGM:ää pidetään kai yleisesti hyvänä, mutta muistan täältä lukeneeni huonoja kokemuksia keston suhteen ja sitten ne maksaa v*tusti tonnia
Lähdetään nyt ihan pohjalta: Pitäisikö ostaa ihan tavallisia starttiakkuja vai ns.vapaa-ajan akkuja ja ottaisiko kuitenki ihan perinteiset lyijyakut vai AGM?
Korkilliset voisi olla jees, koska tuo invertterin 60A laturi haihduttaa varmasti vettä vaikka olisi kuinka "suljettu"? Kaasunmuodostuksesta ei mielestäni tarvitse olla mahdottoman huolestunut kun akut tulevat tavaratilaan.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Se on AGM-akuilla semmoinen 2k€ läjä, vapaa-ajan akuilla tonnin läjä ja starttiakuilla pyöreät 700€. Mökilläni on AGM-akut 4x260Ah, tuosta läjästä voi useamman kWh:n vuorokaudessa repiä. Normaalissa kodinkone, induktioliesi, astiapesukone -käytössä tuo on toimiva määrä. Bussiin ehkä tuo vapaa-ajan keko olisi kustannustehokkain. Kuitenkin auton saa käyntiin ja akut latautumaan. Mökillä pitää olla reserviä sadepäivän varalle - nuo paneelit ei oikein tuota sateen keskellä.
AGM-akuissa on parempi syväpurkauksen kesto. Normi starttiakut eivät siedä tyhjiksi käyttöä. Toisaalta noita AGM-akkuja vuosi laittaa 2kpl ja saisi lähes saman todellisen kapasiteetin, kun ne sietävät paremmin jänniteen putoamista tuhoutumatta.
AGM-akuissa on parempi syväpurkauksen kesto. Normi starttiakut eivät siedä tyhjiksi käyttöä. Toisaalta noita AGM-akkuja vuosi laittaa 2kpl ja saisi lähes saman todellisen kapasiteetin, kun ne sietävät paremmin jänniteen putoamista tuhoutumatta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Leemun Lahtikko
AGM akut ei kestä auton laturilla latausta, mutta muuten pitäisi kestää hyvin ja kyllä niitä hyviä akkuja on ollut meillä töissä huokeaan hintaan.
Ei kannata pitää sitä 60 ah latausteholla vie sitten tolpasta reilusti sähköä ja lähtee nalli kun ilppi pärähtää käymään ja vähän muuta kulutusta päällä samaan aikaan.
Ei kannata pitää sitä 60 ah latausteholla vie sitten tolpasta reilusti sähköä ja lähtee nalli kun ilppi pärähtää käymään ja vähän muuta kulutusta päällä samaan aikaan.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Re: Leemun Lahtikko
Autoissa nykyään agm akku vakioina esim start and stop , tuo auton laturilla latausta ei kestä? mikä olis syynä?Iski kirjoitti: ↑22 Helmi 2019 17:07 AGM akut ei kestä auton laturilla latausta, mutta muuten pitäisi kestää hyvin ja kyllä niitä hyviä akkuja on ollut meillä töissä huokeaan hintaan.
Ei kannata pitää sitä 60 ah latausteholla vie sitten tolpasta reilusti sähköä ja lähtee nalli kun ilppi pärähtää käymään ja vähän muuta kulutusta päällä samaan aikaan.
AGM on oikeastaan muuta eroa normi lyijy/ happoakkuun kuin että lasikuituvillaan happoneste ” ilmeytetty”, ja lataus
jännite voi olla tai pitää olla korkeampi ( norm14,4 / agm14,7v ,, vastaavat 28, 8 / 29,4) inventteri/ laturissa ei
säätöä akkutyypille oletus että ei lataa täyteen agm.( käytössä trukkiakut 250 Ah agm)
Näin ei sais tehdä vanhaan autoon agm 100Ah akku mutta kun oli ylimääräinen käytetty agm laitoin sen vanhaan autoon en tiedä, alkup normaali 100 Ah.
Onko muuta estettä kuin jännite alhainen? viimesyksystä toiminut..
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Puuilo näkyy kauppaavan 220Ah vapaa-ajan agm-akkua 279€/kpl, ei kovin paha.
Merkki tosin on heti luottamusta herättävä "Megalight power"
Ei varmaankaan kannata tosiaan täydellä teholla laturia käyttää, vielä en ole päässyt edes tutkimaan minkälaisia säätömahdollisuuksia siinä on.
En kyllä keksi mikä auton laturissa hajottaisi agm-akun, hiukan se voi ehkä vajaaksi jäädä jos latausjännite ei ole riittävä. Toisaalta nykyautot jättävät akun vajaaksi, ettei menisi polttoainetta ja maailma pelastuu
En toisaalta kyllä vastaankaan kinaa, jos kerran sellaisia kokemuksia on etteivät kestä.
Merkki tosin on heti luottamusta herättävä "Megalight power"
Ei varmaankaan kannata tosiaan täydellä teholla laturia käyttää, vielä en ole päässyt edes tutkimaan minkälaisia säätömahdollisuuksia siinä on.
En kyllä keksi mikä auton laturissa hajottaisi agm-akun, hiukan se voi ehkä vajaaksi jäädä jos latausjännite ei ole riittävä. Toisaalta nykyautot jättävät akun vajaaksi, ettei menisi polttoainetta ja maailma pelastuu
En toisaalta kyllä vastaankaan kinaa, jos kerran sellaisia kokemuksia on etteivät kestä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3082
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
Toiha ei varsinaisesti oon "nykyauto" joka tapaukses...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Tuo Puulion AGM on kyllä todella edullinen. En usko, että tuo autolaturin alhaisenpi latausjännite mitään haittaa. Antaa akuille pidemmän käytöiän. MPPT-laturi osaa tehdä tuon loppulatauksen. Viimeiset prosentit vaatii aikaa ja aurinkollahan sitä on vielä miljardeja vuosia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Leemun Lahtikko
Eikö noissa agm akuissakin ole sama ongelma että ne ei pidemmän päälle tykkää siitä että ovat aina vajaina, ja perinteiselle vesiakulle mitoitettu latausjännite jättää akun vajaaksi.
Toisinpäin siinä on myös ongelma, eli jos sitä alkaa ylilataamaan, niin sen sijaan että se vain kiehuisi akkuhappoja ulos, niin se alkaa kehittää painetta sisäänsä ja turpoaa muodottomaksi.
Löysin pienellä googlailulla tiedon että latausjännite pitäisi olla jotain 30V jos laittaa AGM akut. Tuo alkaa jo vähän harmittamaan normaalia hehkulamppua.
Toisinpäin siinä on myös ongelma, eli jos sitä alkaa ylilataamaan, niin sen sijaan että se vain kiehuisi akkuhappoja ulos, niin se alkaa kehittää painetta sisäänsä ja turpoaa muodottomaksi.
Löysin pienellä googlailulla tiedon että latausjännite pitäisi olla jotain 30V jos laittaa AGM akut. Tuo alkaa jo vähän harmittamaan normaalia hehkulamppua.
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Niin ja käykös siinä nyt niin, että jos startti- ja hupiakut on erotusreleellä yhdistetty niin jos saan hupiakut täyteen niin starttiakuille tarjoillaan ylilatausta kun ne eivät ole agm:t
Ei tää oo helppoo
Samaten aloin miettimään sijoitusta.
Apumiehen puolella on ennestään viitisensataa litraa rst-vesisäiliöitä, webaston tankki varmaan 150litraa sekin on rosteria, lämminverivarsa ~30litraa, tiskiallas, vessa ja suihku.
Vastaavasti kuskin puolella on webasto, primus, starttiakut, jääkaappi, hella, mikro ja koirien häkit.
Käykö tässä nyt niin, että jos lataan apparin puolelle vielä 250kg akkuja ja invertterin niin kulkuasento on kuin purjeveneellä myötätuulessa
Ei tää oo helppoo
Samaten aloin miettimään sijoitusta.
Apumiehen puolella on ennestään viitisensataa litraa rst-vesisäiliöitä, webaston tankki varmaan 150litraa sekin on rosteria, lämminverivarsa ~30litraa, tiskiallas, vessa ja suihku.
Vastaavasti kuskin puolella on webasto, primus, starttiakut, jääkaappi, hella, mikro ja koirien häkit.
Käykö tässä nyt niin, että jos lataan apparin puolelle vielä 250kg akkuja ja invertterin niin kulkuasento on kuin purjeveneellä myötätuulessa
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Ilmajousi auto oikasee sivukallistuman ( takaa säätää autom korkeuden ja sivusuunnan ja edestä vain korkeuden, näin korjattuna ilmajousen” joustomatka muuttuu” jos iso painoero, rungon/ korin väätymistä tuskin tarvii huomoida, ”meidän
busseissa” on runko vanhva tai vahvistettu kotikonstein ) ,
rautajousi auto ajan myöten alkaa kallistumaan tasa kuormallakin ja pitäähän auton olla ” suorassa ” vakiokuormalla.
Hyvä tuo painon jakauma on huomioida vaikka yksittäiset lisäykset pieniä yhteis tulos voi olla merkittävä, oma
ajatus takamoott autossa etupäähän ”kiinteitä kuormia”. Akselipainot kun ottaa rakentamisen alkaessa muistiin
voi ja plussata lisäykset, huomioi max akselipainot retkivarusteiden kanssa + max henkilömäärä ( nämä tuskin
ongelma linja auton kokoisissa, 2 aks kantavuudet n5 ton suuruusluokkaa luokkaa ,,, mutta nuo 3,5 ton kokoluokka
autot kun rek ote kantavuudet toteaa .....)
busseissa” on runko vanhva tai vahvistettu kotikonstein ) ,
rautajousi auto ajan myöten alkaa kallistumaan tasa kuormallakin ja pitäähän auton olla ” suorassa ” vakiokuormalla.
Hyvä tuo painon jakauma on huomioida vaikka yksittäiset lisäykset pieniä yhteis tulos voi olla merkittävä, oma
ajatus takamoott autossa etupäähän ”kiinteitä kuormia”. Akselipainot kun ottaa rakentamisen alkaessa muistiin
voi ja plussata lisäykset, huomioi max akselipainot retkivarusteiden kanssa + max henkilömäärä ( nämä tuskin
ongelma linja auton kokoisissa, 2 aks kantavuudet n5 ton suuruusluokkaa luokkaa ,,, mutta nuo 3,5 ton kokoluokka
autot kun rek ote kantavuudet toteaa .....)
Viimeksi muokannut BussMAN, 24 Helmi 2019 12:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Leemun Lahtikko
Voihan sen latauksen muuttaa niin että hupiakut on suoraan siinä 30V tarjoilevassa laturissa ja ajoakkuja ladataan jännitteenalentimen läpi 28 voltilla. Tai tuon 2V voi pudottaa pelkällä diodipatentillakin.
Re: Leemun Lahtikko
Vajailla sähkölaite tiedoilla ei selvinnyt onko noissa laturi/ inventtereissä jokin akkutyypi tunnistin automatti tai vaihto
kytkin, kyse on kuitenkin melko pienestä erosta 14,4/14,7. 28,8/29,4
L
Viimeksi muokannut BussMAN, 18 Maalis 2019 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
En tiiä, se on kytkemättä vielä.
Luulen ettei ole, ohjeessa kun neuvotaan käyttämään nimenomaan vain geeli/agm akkuja.
Eipä tuo ero suuren suuri ole, taidan ostaa nuo agm-akut ja koittaa kuinka käy. Periaatteessa nytkin autossa oleva c-tek lataa starttiakkuja liikaa, tänään juuri mittailin sähköjä niin yleismittari näytti 29,9V.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Ensimmäinen koirahäkki tuli ja mallailin sitä jo hiukan paikalleen.
Etupuolelle tulee vielä toinen samanlainen.
Päälle teen vielä jonkinlaisen hyllyn koirien tavaroille.
Etupuolelle tulee vielä toinen samanlainen.
Päälle teen vielä jonkinlaisen hyllyn koirien tavaroille.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Turvallinen matkustustapa koirillanne.
Eikö teidän koirat katsele maisemia, ikkuna?
Eikö teidän koirat katsele maisemia, ikkuna?
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Pakko olla, 60kg per elukka on kohtuu vaarallinen irrallaan jos tulee äkkitilanne.
Ne ei juuri maisemista perusta, tuppaavat yleensä nukkumaan ajon aikana.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Poikkesin paikallisessa tavaratalossa eilen ja ostin heräteostoksena television.
Ilmeisesti mallina/esittelykäytössä ollut Samsung led 32", hintaa jäi 79,90€ niin raaski nuukakin ostaa
Puoli vuotta sai takuutakin
Täytynee tutkia millaista sähköä tuo syö, jos saisi vaikka toimimaan suoraan 24V, tai edes 12V
Vielä täytyisi keksiä mihin moinen sopii
Ilmeisesti mallina/esittelykäytössä ollut Samsung led 32", hintaa jäi 79,90€ niin raaski nuukakin ostaa
Puoli vuotta sai takuutakin
Täytynee tutkia millaista sähköä tuo syö, jos saisi vaikka toimimaan suoraan 24V, tai edes 12V
Vielä täytyisi keksiä mihin moinen sopii
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1033
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Arvelin ripustella television seinätelineellä tuulilasin yläreunaan, siinä on sellainen ~30cm leveä hylly jossa on huonekaluputkesta tehty runko.
Saa tarpeeksi tukevasti kiinni ja pystyy sohvalta makoillen katselemaan
P*skahuussia ja sen takana olevaa komeroa silmäilin. Makuuhuoneen ympäri kiertävä lämmitysputki menee komeron läpi ja paisuntasäiliö on erikoisesti suihkukopissa
Näitä täytyisi vähän remontteerata. Makuuhuoneen ikkunoiden ummistus aiheuttaa muutostarpeen tuolle lämpöputkelle kun se kiertää nyt ikkunoiden alareunassa.
Mietin kyllä vaihtoehtona myös sellaista, että ottaisin tuon lenkin kokonaan pois ja valjastaisin ilmawebaston lämmittämään makuuhuonetta.
Nykysysteemi ei varmasti ole tehokkain mahdollinen lämmönluovuttaja, pelkkä paljas kupariputki. Voisi tuonne ehkä vaihtaa jonkun patterin myös takaseinälle
Tiiä sitten minkäverran lämmitystä edes tarvitsee, mutta jonkinlainen systeemi on hyvä olla varalla, suomen kesässä kun ei tosiaan aina ole lämmin.
Lämmöstä tuli mieleen.
Ilmalämpöpumppu on tarkoitus laittaa jossain välissä.
Ajatuksia parhaaksi paikaksi sisäyksikölle?
Mietin jos olisin laittanut yksikön vessakoppiin ja tehnyt siitä kanavat eteen ja taakse, mutta töikseen iv-säätöjä vuosikymmenet tehnyt tuttu torppasi ajatuksen.
Sanoi, että puhaltimen teho ei riitä. Täytyisi kuulemma tehdä niin suuri kanava, ettei painehäviötä tulisi käytännössä lainkaan.
No sen nyt jokainen tietää kuinka isoja kanavia vanhaan bussiin sopii
Hänen ajatuksensa oli, että paras paikka olisi jommassa kummassa päässä aivan katon rajassa.
Vaan käykö siinä niin, että yksikön vieressä on vetoisaa ja toisessa päässä ei ilma enää jäähdy yhtään?
Saa tarpeeksi tukevasti kiinni ja pystyy sohvalta makoillen katselemaan
P*skahuussia ja sen takana olevaa komeroa silmäilin. Makuuhuoneen ympäri kiertävä lämmitysputki menee komeron läpi ja paisuntasäiliö on erikoisesti suihkukopissa
Näitä täytyisi vähän remontteerata. Makuuhuoneen ikkunoiden ummistus aiheuttaa muutostarpeen tuolle lämpöputkelle kun se kiertää nyt ikkunoiden alareunassa.
Mietin kyllä vaihtoehtona myös sellaista, että ottaisin tuon lenkin kokonaan pois ja valjastaisin ilmawebaston lämmittämään makuuhuonetta.
Nykysysteemi ei varmasti ole tehokkain mahdollinen lämmönluovuttaja, pelkkä paljas kupariputki. Voisi tuonne ehkä vaihtaa jonkun patterin myös takaseinälle
Tiiä sitten minkäverran lämmitystä edes tarvitsee, mutta jonkinlainen systeemi on hyvä olla varalla, suomen kesässä kun ei tosiaan aina ole lämmin.
Lämmöstä tuli mieleen.
Ilmalämpöpumppu on tarkoitus laittaa jossain välissä.
Ajatuksia parhaaksi paikaksi sisäyksikölle?
Mietin jos olisin laittanut yksikön vessakoppiin ja tehnyt siitä kanavat eteen ja taakse, mutta töikseen iv-säätöjä vuosikymmenet tehnyt tuttu torppasi ajatuksen.
Sanoi, että puhaltimen teho ei riitä. Täytyisi kuulemma tehdä niin suuri kanava, ettei painehäviötä tulisi käytännössä lainkaan.
No sen nyt jokainen tietää kuinka isoja kanavia vanhaan bussiin sopii
Hänen ajatuksensa oli, että paras paikka olisi jommassa kummassa päässä aivan katon rajassa.
Vaan käykö siinä niin, että yksikön vieressä on vetoisaa ja toisessa päässä ei ilma enää jäähdy yhtään?
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Joskus pohdin tuota ilpin koteloimista ja putkilla jakamista. Tulin siihen tulokseen, että paras olisi laittaa avuksi kanavapuhaltimet laitetuulettimista. Ilpin oma telapropelli ei oikein siedä vastapainette - kavitoi parka pienestäkin esteestä.
Minulla oli ilppi puoliksi parisängyn puolella ja puoliksi kerrossänkyjä kohden. Etuosassa autoa oli kylmä tai kuuma riippuen vuodenajasta. Lämmintä on helppo tehdä vaikka petroolitakalla.
Minulla oli ilppi puoliksi parisängyn puolella ja puoliksi kerrossänkyjä kohden. Etuosassa autoa oli kylmä tai kuuma riippuen vuodenajasta. Lämmintä on helppo tehdä vaikka petroolitakalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Leemun Lahtikko
Ilmahan on lähtökohtaisesti lämmöneriste, eli se ei ole kovin hyvä lämmönsiirtäjä, jonka takia ilmaa täytyy siirtää todella suuria määriä jos sitä välitysaineena käyttäen aikoo siirtää lämpöä (/kylmää).