Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04 Maalis 2019 13:18
- Location: Salo
- Member id: 25250
Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Eli siis suoraan asiaan,
Suoritin C-kortin armeijassa 2016 + ammattipätevyyden myös. Kysymys kuulukin,että joudunko tosiaan suorittamaan Linja-auto kortin jos haluasin ajaa Double-decker bussia. Mitat olisivat Pituus 14.1, Korkeus 4m Leveys 2.5m. Korin nimi olisi TDX27 ( Onnibussi malliksi )
Kaikenlaisia neuvoa arvostetaan.
Tuleekohan laki vastaan jos haluasin tehdä dd-bussiin Saunan yläkertaan ja paljun alapuolelle?
Mitenköhän tuo menee, jos esimerkiksi haluasin sitten tulevaisuudessa matkustaa erilaisiin euroopaan maihin jossa olisi eri korkeus/pituus rajat linja-autoille -> Todennäköisesti X-maa vain jäisi pois suunnitelmista.
Mitenköhän parhaiten saisin Bussiin ladattua sähköä matkalla? -> Olen itse ajetellut sijoittaa ikkunoihin aurinkopaneeleja.
Kiitos jo etukäteen, näin 21v-vuotiaalle koko bussiin "Muuttaminen" on hämärän peitossa. Onneksi törmäsin erittäin mielenkiintoiseen foorumiin!
Suoritin C-kortin armeijassa 2016 + ammattipätevyyden myös. Kysymys kuulukin,että joudunko tosiaan suorittamaan Linja-auto kortin jos haluasin ajaa Double-decker bussia. Mitat olisivat Pituus 14.1, Korkeus 4m Leveys 2.5m. Korin nimi olisi TDX27 ( Onnibussi malliksi )
Kaikenlaisia neuvoa arvostetaan.
Tuleekohan laki vastaan jos haluasin tehdä dd-bussiin Saunan yläkertaan ja paljun alapuolelle?
Mitenköhän tuo menee, jos esimerkiksi haluasin sitten tulevaisuudessa matkustaa erilaisiin euroopaan maihin jossa olisi eri korkeus/pituus rajat linja-autoille -> Todennäköisesti X-maa vain jäisi pois suunnitelmista.
Mitenköhän parhaiten saisin Bussiin ladattua sähköä matkalla? -> Olen itse ajetellut sijoittaa ikkunoihin aurinkopaneeleja.
Kiitos jo etukäteen, näin 21v-vuotiaalle koko bussiin "Muuttaminen" on hämärän peitossa. Onneksi törmäsin erittäin mielenkiintoiseen foorumiin!
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Yksityiskäytössä ei tarvita ammattipätevyyttä, jos linja-autossa on vain oman ruokakunnan jäseniä, ja enintään muutama (laki muuttui hiljattain, en muista montako tarkalleen on muutama) muu. Eli käytännössä ammattipätevyys tarvitaan kaupallisessa liikenteessä ja urheiluseuran joukkueita ilmaiseksikin kuljetettaessa.
Mutta jos dd-bussista haluat matkailuauton tehdä, on niitä 13-metrisiä ja allekin, saa C-kortilla ajettavaksi matkailuautoksi tai kuorma-autoksi rekisteröityä.
Laissa ei sattumalta ole mitään mainintaa autossa olevasta saunasta tai kylpyammeesta, joten saa rakentaa vapaasti, kunhan on tukevasti kiinni ettei ole vaarallinen.
Useimmissa Euroopan maissa saa nykyään ajaa 15-metriselläkin bussilla, mutta ongelmaksi tulee mahtuminen käytännön elämässä. Suomen katuverkosto, leirintäalueet ja parkkipaikat on paljon väljempiä kuin etelämpänä. 12-metrinen bussi helpottaa olemista huomattavasti.
Aurinkopaneelit ikkunoiden sisäpuolella ei toimi, ikkunoiden ulkopuolella sattuu silmään. Eli katolle syytä laittaa, mutta dd-bussi on jo valmiiksi neljä metriä korkea, millimetripeliä jos sinne jotain ohuita aurinkopaneeleita saa laitettua. Yli 4m korkeilla ei ole asiaa Ruotsin eteläpuolelle.
Mutta jos dd-bussista haluat matkailuauton tehdä, on niitä 13-metrisiä ja allekin, saa C-kortilla ajettavaksi matkailuautoksi tai kuorma-autoksi rekisteröityä.
Laissa ei sattumalta ole mitään mainintaa autossa olevasta saunasta tai kylpyammeesta, joten saa rakentaa vapaasti, kunhan on tukevasti kiinni ettei ole vaarallinen.
Useimmissa Euroopan maissa saa nykyään ajaa 15-metriselläkin bussilla, mutta ongelmaksi tulee mahtuminen käytännön elämässä. Suomen katuverkosto, leirintäalueet ja parkkipaikat on paljon väljempiä kuin etelämpänä. 12-metrinen bussi helpottaa olemista huomattavasti.
Aurinkopaneelit ikkunoiden sisäpuolella ei toimi, ikkunoiden ulkopuolella sattuu silmään. Eli katolle syytä laittaa, mutta dd-bussi on jo valmiiksi neljä metriä korkea, millimetripeliä jos sinne jotain ohuita aurinkopaneeleita saa laitettua. Yli 4m korkeilla ei ole asiaa Ruotsin eteläpuolelle.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Tervetuloa mukaan tähän mukavaan joukkoon mukavaan. Bussimatka tuolla saa ajaa koko EU-ALUEELLA mutta ei kuorma tai matkailuautona.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Ei sillä että itse olisin noin pitkälle matkimassa, mutta kyllähän mm. tuolla laitettiin 105W paneeleja myös ikkunoihin: viewtopic.php?f=2&t=5483
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04 Maalis 2019 13:18
- Location: Salo
- Member id: 25250
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Eli siis saisin ajaa Suomen sisällä ihan C-kortilla, mutta pelimiehenliike olisi kuitenkin ajaa tuo D-kortti jossain vaiheessa jos ulkomaanmatkoja haaveeksii.
Jos olen oikein ymmärtänyt kuin olen tätä foorumia selannut niin eikös D-ajoneuvot jotenkin saanut verohelpotuksia?
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04 Maalis 2019 13:18
- Location: Salo
- Member id: 25250
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Kiitos lämpimästä vastaanotosta, miettisin jo että olikohan virhe ilmoitta tuo oma ikä O.o
Kuitenkin suhteellisen nuorena olen tälläistä projektia aloittamassa.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Siis saat ajaa C-kortilla koko EU:n alueella samalla tavalla, eli ei linja-autona, vaan matkailuautoksi tai kuorma-autoksi muutoskatsastamalla. Ja sitä taas ei voi kovinkaan hyvin tehdä yli 13-metriselle autolle.palapoweri kirjoitti: ↑04 Maalis 2019 16:31 Eli siis saisin ajaa Suomen sisällä ihan C-kortilla, mutta pelimiehenliike olisi kuitenkin ajaa tuo D-kortti jossain vaiheessa jos ulkomaanmatkoja haaveeksii.
Jos olen oikein ymmärtänyt kuin olen tätä foorumia selannut niin eikös D-ajoneuvot jotenkin saanut verohelpotuksia?
M2 ja M3 -luokan ajoneuvoista (eli pienemmistä ja isommista busseista) ei joudu ajoneuvoverolain mukaan maksamaan ajoneuvoveroa lainkaan, eli sinällään ovat saaneet "helpotuksia".
P.S. Ihan selkeyden vuoksi vinkkinä: kannattaa opetella erottamaan ajokorttiluokat ajoneuvoluokista koska ne eivät mene aina ihan käsi kädessä – esimerkiksi näissä hommissa matkailuautoksi muutoskatsastetut bussit ovat ajoneuvoluokaltaan M1, eli henkilöautoja, mutta niiden ajamiseen vaaditaan silti C-luokan ajo-oikeus koska B-luokan ajo-oikeudella ei saa ajaa yli 3,5-tonnista ajoneuvoa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Se pykälä on kirjoitettu jotenkin niin että D1 luokan ajo-oikeudella ajattevan linja-auton kyydissä saa olla 4 kaveria tjsp.. Siellä on siis tuo D1, en tiedä onko se kirjoitettu noin siksi että halutaan antaa mahdollisuus niille "vanhoille" D1 korttilaisille ottaa kaverit kyytiin, vai mikä siinä on takana ettei ole kirjoitettu suoraan sitä ajoneuvoa johon rajaus tapahtuu. Sinänsä tuolla ei ole mitään väliä jos ammattipätevyys on olemassa.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3094
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Jos sulla on mahdollista, ni hoida työkkärin kautta se linja-autokortti.
Linja-autoihin ei oo tullu mitään verohelpotuksia, ku ne on kokonaan verottomia! Maksat vakuutukset ja polttoaineet, ulkomailla monessa maassa tulee tiemaksut, mut ne tulee kaikille muillekki raskaille.
Selaa rauhassa foorumia ja lueskele rakennus- ja matkakertomuksia. Kaikki määräyksiinki liittyvät kysymykset on läpikotaisin selvitetty täällä moneen kertaan.
Suosittelen kuitenki vaikka pesäpalloa ja murtomaahiihtoa harrastukseksi mielummin! Niissä on sentään joku järki...
Linja-autoihin ei oo tullu mitään verohelpotuksia, ku ne on kokonaan verottomia! Maksat vakuutukset ja polttoaineet, ulkomailla monessa maassa tulee tiemaksut, mut ne tulee kaikille muillekki raskaille.
Selaa rauhassa foorumia ja lueskele rakennus- ja matkakertomuksia. Kaikki määräyksiinki liittyvät kysymykset on läpikotaisin selvitetty täällä moneen kertaan.
Suosittelen kuitenki vaikka pesäpalloa ja murtomaahiihtoa harrastukseksi mielummin! Niissä on sentään joku järki...
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Tavallaan tuo on totta, mutta paljon täällä on vanhentunuttakin tietoa - esim. projektiketjuissa on asioita yli kymmenenkin vuoden takaa ja paljon on niistä ajoista ehtinyt muuttua (esim. matkailu- ja kuorma-autojen maksimipituuden muutos 12->13 metriä on alle kaksi kuukautta vanha juttu, ja vaikka siitä on ajantasaistakin tietoa, enemmän törmää siihen vanhentuneeseen joka pomppii esiin esim. hakuja tehdessä).
Nii, mut koska on viimeksi lyöty näpyjä vesisateessa itä-eurooppalaisen autokorjaamon takapihalla, tai löytyykö vaikka just Nepin kaltaisia oman elämänsä runebergejä murtomaahiihtofoorumeilta, kysyn vaan.
Ei kun niin, noissa hommissa siis tosiaan olikin joku järki, ei mitään sittenkään..
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Mutta onhan se ihanaa, kun saa kulukurin käyntiin, kädet pyyhittyä trasselituppoon ja matka voi alkaa!
Vaikkakin päivän, pari suunniteltua myöhemmin!
Vaikkakin päivän, pari suunniteltua myöhemmin!
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Tätä luen nyt olutlasi kädessä pienessä kuppilassa Atlantin rannalla Portugalissa bussi M1 parkissa jalkapallokentällä paikassa Armacao de Pera Portugal
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Mitä lyhyempään bussiin saat kaiken tarvitsemasi pakattua sitä harvemman leirintäalueen portilta joudut kääntymään takaisin sillä jo 12m on monessa täkäläisessä (espanja) paikassa liikaa
ps . Kylla 4m korkean bussin katolle voit laittaa aurinkopaneleita mukavasti sillä kattoluukut n. 5-10 cm katon yläpuolella
ps . Kylla 4m korkean bussin katolle voit laittaa aurinkopaneleita mukavasti sillä kattoluukut n. 5-10 cm katon yläpuolella
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Aiheeton poistettu
Viimeksi muokannut Wonderi, 06 Maalis 2019 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Onpa hienoa että täällä näitä fiksuja jotka tietävät kaiken. Minun turhaa enää kommentoida
-
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04 Maalis 2019 13:18
- Location: Salo
- Member id: 25250
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Saisinkohan kysyä,että teetkös jonkun sortin etätöitä vai onkos kyseessä vain " pidempi loma "
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Asun talvet Portugalissa ja kesät Suomessa bussiin soveltuu vain Suomalaiseen kesään joten sitä ei voi käyttää kesällä Portugalissa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3094
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Ei tällä foorumilla juurikaan oo tarvinu kommentteja poistella, mikä on yks iso syy sille miks vieläki täällä jaksan notkua.
Pidetääks siistinä ja asiallisena edelleenki, häh?
Lopetan Off Topic:ini tähän.
Pidetääks siistinä ja asiallisena edelleenki, häh?
Lopetan Off Topic:ini tähän.
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Luulin että työelämässä kertyneestä kokemuksesta kaksikerrosbussien kattoluukuista olisi ollut alkuperäiselle kysyjälle hyötyä, joten kirjoitin asiallisen viestin siihen liittyen. Mutta koska en ole vielä 80-vuotias enkä kahta omaa bussia rakentanut, minun on ilmeisesti syytä pitää turpani kiinni eikä koskaan enää kirjoittaa tälle foorumille yhtään mitään.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Joo; kajaakkeja busiin katolla kuljettaneena kokemus on valmentanut tiettyyn varovaisuuteen. Kaikki yli 4m on monelle sillalle / oksalle liikaa. Paatit siirtyvät ruumaan kesänä jonain.
1. ääni lisää asiallisuudelle ja 2. toinen kokemukselle. Kanssaeläjän kantapään kautta voi olla välillä hankala oppia.
1. ääni lisää asiallisuudelle ja 2. toinen kokemukselle. Kanssaeläjän kantapään kautta voi olla välillä hankala oppia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Palapoveri kirjoitti
””Kiitos jo etukäteen, näin 21v-vuotiaalle koko bussiin "Muuttaminen" on hämärän peitossa. Onneksi törmäsin erittäin mielenkiintoiseen foorumiin!””
[/quote]
Kannattaa lähteä arvioi omat tila tarpeet nyt ja jatkossa, melko haastavia monet alustat on jo tekn kunnostuksen suhteen,
alustan kunto hyvä tarkistaa (tietää vaadittavat työt), tekniikka onko etu,taka,keskimoottori vertailemalla valinta.
Täällä foorumilla hyviä rakennuprojekteja kannattaa lukea, työmäärä erot melkosuuria...
Täytyy kertoa omat virheet / innostuksen taso, ostelin aikoinaan ex busseja yhden sain maalattua ja tekn puolen kuntoon
ajelut linja autona ja myynti auton seuraava rakensi sitä, toinen oli suht siisti mietinnän jälkeen aika ei riittänyt muutos
töihin seuraavat omistajat nuoret ”20 -pojat ”osti, parin viikonkuluttua näin liikenteessä oli kerrossängyt matkailu/ keikka
autona liikenteessä, kun into korkeimmillaan (+ tarve) tulee valmista!
Jos kotimaan matkailuun suunnitelee niin max 13 m tarjontaa on (alle 12 m suomessa vähemmän) sen voi jatkossa muuttaa matkailu tai kuorma autoksi tarpeen mukaan ,” turistimallit ” 1 1/2 kerroksiset hyvin tilaa matkustamo ( on täyskorkeaa) / tavatila iso ( auton korkeus 3,6-4,0m) ja kuljettaja on samassa tilassakuin matkustajat.. Oma jokin kiinnostusinto on Neoplan autoihin tarkemmin kun sisältä tiloja katsellut cityliner ehkä paras ( carrus 600/500 sarjan kokoinen) jossa tavaratilaa alakerta.
””Kiitos jo etukäteen, näin 21v-vuotiaalle koko bussiin "Muuttaminen" on hämärän peitossa. Onneksi törmäsin erittäin mielenkiintoiseen foorumiin!””
[/quote]
Kannattaa lähteä arvioi omat tila tarpeet nyt ja jatkossa, melko haastavia monet alustat on jo tekn kunnostuksen suhteen,
alustan kunto hyvä tarkistaa (tietää vaadittavat työt), tekniikka onko etu,taka,keskimoottori vertailemalla valinta.
Täällä foorumilla hyviä rakennuprojekteja kannattaa lukea, työmäärä erot melkosuuria...
Täytyy kertoa omat virheet / innostuksen taso, ostelin aikoinaan ex busseja yhden sain maalattua ja tekn puolen kuntoon
ajelut linja autona ja myynti auton seuraava rakensi sitä, toinen oli suht siisti mietinnän jälkeen aika ei riittänyt muutos
töihin seuraavat omistajat nuoret ”20 -pojat ”osti, parin viikonkuluttua näin liikenteessä oli kerrossängyt matkailu/ keikka
autona liikenteessä, kun into korkeimmillaan (+ tarve) tulee valmista!
Jos kotimaan matkailuun suunnitelee niin max 13 m tarjontaa on (alle 12 m suomessa vähemmän) sen voi jatkossa muuttaa matkailu tai kuorma autoksi tarpeen mukaan ,” turistimallit ” 1 1/2 kerroksiset hyvin tilaa matkustamo ( on täyskorkeaa) / tavatila iso ( auton korkeus 3,6-4,0m) ja kuljettaja on samassa tilassakuin matkustajat.. Oma jokin kiinnostusinto on Neoplan autoihin tarkemmin kun sisältä tiloja katsellut cityliner ehkä paras ( carrus 600/500 sarjan kokoinen) jossa tavaratilaa alakerta.
Viimeksi muokannut BussMAN, 07 Maalis 2019 16:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
Ei, vaan sinun viestisi oli täysin asiallinen ja mielestäni hyödyllinen.Wonderi kirjoitti: ↑07 Maalis 2019 09:58 Luulin että työelämässä kertyneestä kokemuksesta kaksikerrosbussien kattoluukuista olisi ollut alkuperäiselle kysyjälle hyötyä, joten kirjoitin asiallisen viestin siihen liittyen. Mutta koska en ole vielä 80-vuotias enkä kahta omaa bussia rakentanut, minun on ilmeisesti syytä pitää turpani kiinni eikä koskaan enää kirjoittaa tälle foorumille yhtään mitään.
Nähdäkseni ainakin suomessa koritetuissa busseissa on aika paljon eroavaisuuksia ihan ensimmäisen omistajan tarpeiden ja halujen mukaan.
Ei siis parane luottaa siihen, että jollain oli "samanlainen" auto ja siinä oli näin, vaan tarkastaa kyseinen yksilö aina huolellisesti mm. juuri tällaisten kriittisten mittojen osalta.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Uusi täällä. Bussin mittakysymyksiä.
En pysty kirjoittamaan
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen