K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Nyt kaivattais hyviä neuvoja / tietoa, mistä vikaa etsiä.

Potilaan ongelmana on, että pudottelee vaihteita pois päältä, ellei ole veto päällä. Eli jos rullaa/höllää kaasua, niin varsinkin 5,6 ja 7 vaihde häviää näytöstä, näyttöön tulee -- ja laatikko on vapaalla.

Scanialta annettiin epäilystä planeetasta oireiden perusteella. :cry: Mutta tutkia nyt jos vähän halvempi vika löytyis.. Tai onko kellään tiedossa tollasta ehjää vähän ajettua laatikkoa halvalla, jos isompi remppa tulee?
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kyllä kuulostaa planeettavialta. Vaan ku ei muista tarkalleen noiden isojen rattaiden sijaintia/toimintaa. Älyvikahan voisi olla kanssa,mutta eikö se silloin viisastelisi vaihteen kytkennässä. Pitäis askin päästä selvittää että ottaako vaihteen pois sylinterillä vai laatikon sisältä. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Aluevaihtajan anturit vaihtamalla päikseen vois kokeilla,ettei ala potkimaan pikkuvaihteita? Emmä ees muista miten ne oli,mut eiks tää oo gr801:nen kuitenki?
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Joo, on gr801.

Niin jäi mainitsematta, että vika on siitä vähän hassu että ei tee tuota ollenkaan joka kerta. Välillä toimii hyvän tovin aivan moitteettomasti. Siksi jotenkin kuvittelisin että olisko jotain sähköpuolen ongelmaa ennemmin.

Joo ymmärrän kyllä tuon mitä meinaat, mutta vähän hankalaa. Auto on vielä ammatti ajossa, ei monestikaan onnistu alkaa tutkimaan mistä pökkää vaihteen pois, silloin kun vika sattuu päälle keikalla. Ja sitten kun ei tosiaan joka kerta tee sitä, niin ei välttämättä onnistu testilenkilläkään saada vikaa tutkittavaksi. :/

Nuo "hätävaihteet" kuitenkin on mielestäni toiminut. Kyllähän planeettavika pitäis niihinkin vaikuttaa?
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kyllä. No iso hommahan ei ois rajakytkimen testaus,ku jos ei äly saa tietoa että pykälä xx on päällä kepistä mutta ei laatikosta. Se varmuudeks potkasee vapaalle. Miten liittyy vaihteella jarraamiseen,en tiedä.
Se aluevaihtajan planeetta,kuulostaa realistiselta. Ja kalliilta.
Ehjää vaihtoaskii ei varmaan löydy,ellei maksa vähintään kuukiviä. Sekää kuitenkaa pelaa ku hetken.
Kokemuksesta sanon,ihan susipaska projekti tehä ite. Hiekkapihalla.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kepin sähkövialta tuo vaikuttaa. Kontaktihäiriö. Veto päällä paineilmasylinteri ei pysty irroittamaan . Veto lakkaa niin putoaa vapaalla. Eli keppi on "vapaalla" vaikka näyttäisi olevan pykälässä.

Alkaisin tuosta kepin päästä tutkimaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Otin tänään kepin kotelon auki, kaikki johdot ja liitännät näytti päällisin puolin olevan ehjiä.

Tuo tosiaan hankaloittaa vian paikantamista, kun välillä toimii. Eilen juuri tuli auto pitkältä keikalta, ja pari kolme kertaa oli vain tiputtanu vitosen pois päältä. Vikakoodi 083 oli 4 kertaa, ei muita.
Fargo
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Elo 2014 04:22
Location: Espoo

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Tiputtaa myös vaihteen pois jos hukkuu tieto HAll-anturilta. Eikös siinä normaalisti ole N vapaalla ja jos menee viivoille niin asentotunnistin hukkasi tiedon. Mulla on noihin manuaalit ja tapellut noiden kanssa vähän helvetin paljon.
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

N näyttää juu näytössä, sillon kun keppi on vapaalla.
Päällisin puolin laatikon päällä johdotukset ainakin on ehjät, aiemmin toisessa autossa samalla laatikolla oli HALL-anturin johto poikki ja ei tietenkään toiminut sitten mitenkään päin. Paitsi hätä vaihteet.

Mutta voihan tuo anturi olla itsessäänkin pimeenä, vaikka johdot olis ehjät? Mutta voiko HALL vika sitten ilmetä noin, että veto päällä vaihteet pysyy päällä?
Fargo
Kuski
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Elo 2014 04:22
Location: Espoo

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Voi, sillä ei jaksa ilmasylkky vetää vaihdetta pois jos veto on päällä. Saattaa kyllä muuten heittää viivat tauluun jos hukkuu planeetan antureiden tieto myös, tämä ei ole varma tieto. Planeetan antureissa usein johdot huonoja eli voi olla liitosvikakin. Kokeilitko aiempaa neuvoa vaihtaa anturit päittäin, samalla tulis niitä johtojakin tutkittua. Jos siellä huono anturi ja johdot varmasti kunnossa niin vien pitäisi siirtyä pikkuvaihteille.

Ne Hall-anturiviat YLEENSÄ ilmenee siten että toimii tai ei, harvoin välimuotoja. Se magneetti osaa myös temppuilla siellä anturin takana.

Missäpäin auto on?
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Eipä ole vielä saanut aikaseksi tutkia tuota enempiä. Taikka tuo magneetti homma katottiin, kun jostain keskustelusta sen ongelman aiheuttajan bongasin.

Pitää taas joku päivä perehtyä tuohon kun ehtii.

Auto on Kihniössä Pirkanmaalla.
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Mulla on k114 opticruise ohjauksella, sama laatikko ja on just samoja oireita. Sillotällöin pudottaa vaihteita pois kun kaasun nostaa, juuri nuo 5-7 ovat sellaisia.. Kiinnostaa kovatsti mikä tämä vika on.. Minäkin soittelin scanialle ja epäilivät mekaanista vaihteistovikaa, mutta en kyllä ysko mekaniseen vikaan kun ilmenemistiheys on kuitenkin tosi harva, ja ei oikein muutenkaan oireet siihen sovi..
oska80
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Helmi 2016 14:34
Location: Oulainen

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja oska80 »

Tässä vähän tiedostoja, eli sähkökaaviot opticruiseen ja comforsiftiin. Sekä planeettavaihteen kuva.
Tarviikohan muita kuvia vian selvittelyyn?
Liitteet
comforshiftkaavio.pdf
(417.69 KiB) Tiedosto ladattu 317 kertaa
Opticruisekaavio.pdf
(252.43 KiB) Tiedosto ladattu 323 kertaa
PC_PRINT_12-04-14.pdf
Planeettavaihteen kuva
(435.31 KiB) Tiedosto ladattu 307 kertaa
Miihhali
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2015 18:34
Truck: Scania Scala L94
Location: Kihniö
Paikkakunta: Kihniö

Re: K114 Comfort Shift Vaihteisto ongelma

Viesti Kirjoittaja Miihhali »

Meillä saattoi löytyä ongelman syy vähän puolivahingossa. Suursiivouksen yhteydessä, kun oli penkit irroteltuna, avattiin huoltoluukut etupyörien päältä. Alta paljastui ruosteiset ilma säiliöt molemmin puolin ja toisessa n. pari litraa lientä, joka varmaan enimmäkseen vettä. Tenuakin oli seassa antamassa hajua ja väriä. Mutta kyllä tuo vaikuttais nyt potentiaaliselta vian aiheuttajalta. Taka-ovikin teki satunnaista temppuilua toisinaan pakkas aikana, samoin kun tuo vaihteisto ongelma oli aina tietyllä ilmalla ilmestyvä. Lämpimällä ilmalla on toiminut ongelmitta.

Säiliöitäkin koitettiin tyhjäillä aiemmin, mutta etuakselilta ei muistaakseni löydetty säiliöitä silloin, tai oliko 1 alta päin näkyvissä. Mutta siellä ei vettä ollut. Tavaratilasta menee vaijerit säiliöiden tyhjäys roppuihin, mutta molemmat vaijerit oli poikki.

No nyt on uudet säiliöt paikallaan ja ensimmäiseltä keikalta korjauksen jälkeen tuli kommenttia, että jotenkin tuntuis paremmin pelittävän kaikki. Toivottavasti ongelma olisi nyt ollut vain tuossa ja nyt pelittäisi. :)
Vastaa Viestiin