Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
385/65r22,5 vastaava koko on 315/80r22,5. Kehämitta n 110 cm ja sisärenkaallisilla 11.00-20
355/55r22,5............ ”. ”. 295/80r22,5...........”. n 100 cm ja................ ”. 10.00-20
Josain keskustelussa kyselin ristiin käyttöä nyt todettu 315 edessä ja vetopyörissä 295 , scanian abs hyväksyy eron sehän on vain 3% luokkaa, tilanne vois olla toinen jos vetop 315 pinnatut ja edessä 295 alkup pinnalla ( kuluneet ) % suurempi, ei varmuutta oletus että 5-10% luokassa abs häiriintyy.
385/55 verrattuna 385/65 halkaisija ero vain 3-4 cm suuruusluokassa, jonkin verran renkaan jousto pienee profiin
pienentyessä mutta, tuskin merktystä ilmajousiautoissa. (ehkä huomaa eron 315/80 ja 385/65 välillä sivu suunnan
”joustavuudessa”...)
Lisäksi kats kannattaa merkityttää eri rengasvaihtiehtoja niin ei poliisi tarvii tehdä tutkimuksia onko lailliset, oma k-autoon
merkittiin ”eri vaihtiehdot” niin helpottaa renkaiden ostoja eri käyttötarkoituksiin.
Linja - ja kuorma autoissa autossa ( joissa piirturi) voi olla vetävillä vain sen koon renkaat mikä merkitty ajopiiturintesti lappuun
355/55r22,5............ ”. ”. 295/80r22,5...........”. n 100 cm ja................ ”. 10.00-20
Josain keskustelussa kyselin ristiin käyttöä nyt todettu 315 edessä ja vetopyörissä 295 , scanian abs hyväksyy eron sehän on vain 3% luokkaa, tilanne vois olla toinen jos vetop 315 pinnatut ja edessä 295 alkup pinnalla ( kuluneet ) % suurempi, ei varmuutta oletus että 5-10% luokassa abs häiriintyy.
385/55 verrattuna 385/65 halkaisija ero vain 3-4 cm suuruusluokassa, jonkin verran renkaan jousto pienee profiin
pienentyessä mutta, tuskin merktystä ilmajousiautoissa. (ehkä huomaa eron 315/80 ja 385/65 välillä sivu suunnan
”joustavuudessa”...)
Lisäksi kats kannattaa merkityttää eri rengasvaihtiehtoja niin ei poliisi tarvii tehdä tutkimuksia onko lailliset, oma k-autoon
merkittiin ”eri vaihtiehdot” niin helpottaa renkaiden ostoja eri käyttötarkoituksiin.
Linja - ja kuorma autoissa autossa ( joissa piirturi) voi olla vetävillä vain sen koon renkaat mikä merkitty ajopiiturintesti lappuun
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Käytännössä merkittyä pienemmistä renkaista ei tule vetoakselillakaan ongelmaa jos vaan kantavuus riittää.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Löytyyks 9.5x17.5 :lle jotain korvaavaa, vähän kätevämpää kokoa? Mahtuu pykälän isompiki, jos semmosta ois tarjolla...
Ihan vain kaverin puolesta kyselen.
Ihan vain kaverin puolesta kyselen.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Kaikki palakuvioiset raskaan renkaat lasketaan talvirenkaiksi. Edessä ohjaava kuvio. Talvella pidon määrää renkaan ikä ei niinkään pinnan muut ominaiduudet. Minulla oli alla Misukat jo yli kymmenen vuoden ikäiset, märällä asvatilla valkoisella viivalla löi etupyörä lukkoon jo ihan vähäisellä jarrutuksella. Laivan metallikannella käännöksessä ulvo ja luisti. Eli vaihdoin uudet renkaat alle kiinalaiset
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Osku kaipaisi ainakin yhden renkaan tonne vetämättömälle teliakselille. Sinnehän kait saa laittaa melkein minkä vaan? Voisi toki samalla uusia molemmin puolin ja ottaa vähemmän kuluneen vararenkaaksi, kun vararengaskin on ihan silestone.
Mistäs näitä saisi edullisemmin? 315/80-22.5 taisi olla koko, ja tietty jos saisi Scanian vanteella niin saisi ehkä ominpäin paikalleen. Vai onko fiksuinta vaan ajella jonnekin ja antaa muiden tehdä? Entä onko esim Tallinnassa niin paljon halvempaa että kannattaisi?
Mistäs näitä saisi edullisemmin? 315/80-22.5 taisi olla koko, ja tietty jos saisi Scanian vanteella niin saisi ehkä ominpäin paikalleen. Vai onko fiksuinta vaan ajella jonnekin ja antaa muiden tehdä? Entä onko esim Tallinnassa niin paljon halvempaa että kannattaisi?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Harrastuksen vuoksi voisi olla hauska kokeilla itsekin vaihtaa kumia vanteelle?
Jos sulla on kompressori ja pari rengasrautaa ni tuleehan se tehtyä. Itse kokeilin joskus neljä pyörää hoidella ja kyllä siinä ainakin hien sai pintaan, lisäksi säästi vähän rahaa.
Mitähän mä tahdoin sanoa.. kotona halvempaa ku Tallinnassa ehkä.
Jos sulla on kompressori ja pari rengasrautaa ni tuleehan se tehtyä. Itse kokeilin joskus neljä pyörää hoidella ja kyllä siinä ainakin hien sai pintaan, lisäksi säästi vähän rahaa.
Mitähän mä tahdoin sanoa.. kotona halvempaa ku Tallinnassa ehkä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Kannattaa seurata huutokaupat.com ja sieltä Kosken hallit Oy. Myy edullisesti uusia ns. ensiasennusrenkaita ja kertaalleen pinnattuja. Itse ostin 295/80 r22.5 koko satsin 290€/kpl vanteineen.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Joo tuo olikin hyvä vinkki, näyttää paljon löytyvän. Tuohon teliakselille uskaltaa varmaan huoletta laittaa pinnatun, tai sitten jonkun kiinarenkaan mitä noilla näytti kanssa olevan. Vähän on matkaa Juupajoelle mutta sitähän voisi ottaa harrastuksen kannalta ja lähteä bussilla hakemaan. 
Kerratkaapas vielä tyhmälle, mistä erottaa vetävän akselin renkaan? Onko siinä jotain merkintöjä mitä pitää kyttäillä vai ihanko vaan kuvion karkeudesta päätellään?
Vanteet vissiin käy tämän ikäisissä ristiin Volvo/Scania?

Kerratkaapas vielä tyhmälle, mistä erottaa vetävän akselin renkaan? Onko siinä jotain merkintöjä mitä pitää kyttäillä vai ihanko vaan kuvion karkeudesta päätellään?
Vanteet vissiin käy tämän ikäisissä ristiin Volvo/Scania?
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Vetävän akselin renkaassa on urat poikittain.
e: pääurat -> urat
Viimeksi muokannut Jule, 19 Touko 2019 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Nyt olisi tarjolla 295/80 renkaat edullisesti. Voiko teliakselilla olla 295/80 vaikka kaikki muut renkaat on 315/80?
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkais
295/80R22,5 kantavuudet alkaa ykkös asennus 3000 kg (146) jokariittää 6 ton akselille, oletettavasti teli on just tuo,
ts jos luku suurempi kuin 146 ok ( max taitaa olla 152= 3550 kg riittää 7 ton akselille). Jokin sääntö olemassa 10 mm voi renkaan leveys poiketa rek ote merkinnästä, ainakin ylöspäin ei tarvii merkintää rek ote, sano ins ...
Omassa olen kats merkauttanut vaihtehtorenkaat kuorma autoon esim etuakseli/ tridem 385 tai 315 ja peräkärry 11R 22,5 ,
12R 22,5 (=315/80R22,5) näin saa tienpäällä poliisille lisäaikaa sakonkirjoitteluun kun ei tarvii renkaita tutkia

- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Kyllä tuossakin rekisteriotteessa lukee 295/80-22.5 ja vasta lisätiedoissa "vaihtoehtoinen rengaskoko 315/80-22.5". Meinasin lähinnä sitä että 295:hän on rahdun pienempi halkaisijaltaankin, niin tuleeko siinä nyt joku kamaluus kun yhden akselin pyörimisnopeus on hiukan eri, ja telihän jää vähän "vinoon" kun vetävällä akselilla on 315/80..
Mutta kait nuo on ihan ok.
Irtorenkaat vaan, pääsee harjoittelemaan päälle punnerrusta..
Mutta kait nuo on ihan ok.

- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkais
Ei 10mm, vaan 30mm ja kumpaan suuntaan tahansa. Mutta tosiaan tuota suurempi muutos pitää kyllä kirjata rekisteritietoihin, se jäi itseltäni tekemättä kun tämän ketjun alussa asennutin ne 385:t ja asia korjattiin vastikään määräaikaiskatsastuksen yhteydessä tehdyllä muutoskatsastuksella.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Voiks joku ABS tykätä kyttyrää jos yhen akselin pyörimisnopeus on eri? Ei kai siinä muuta pitäis olla...
Tässä meidän ikkunalautaa pitkin kulkee yhtenään kaikenmaailman vehkeitä missä jollain akselilla on toisen kokoset renkaat että et ois eka.
Tässä meidän ikkunalautaa pitkin kulkee yhtenään kaikenmaailman vehkeitä missä jollain akselilla on toisen kokoset renkaat että et ois eka.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 470
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Yleensä pyörimisnopeus pitää heittää jotain 20%, että ABS-järjestelmä suuttuu.
Eri juttu jos on EBS+ESP.
Eri juttu jos on EBS+ESP.
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Ei se teli vinoon jää, mutta tietysti itse akseli on sen sentin verran alempana. Mun tietääkseni kaikissa busseissa on telillä sama ohjaus jousipaineessa kuin vetoakselillakin, niin että käytännössä se akselimassa säilyy ennallaan vaikka akseli onkin alempana.Zuikkis kirjoitti: ↑19 Touko 2019 21:46 Kyllä tuossakin rekisteriotteessa lukee 295/80-22.5 ja vasta lisätiedoissa "vaihtoehtoinen rengaskoko 315/80-22.5". Meinasin lähinnä sitä että 295:hän on rahdun pienempi halkaisijaltaankin, niin tuleeko siinä nyt joku kamaluus kun yhden akselin pyörimisnopeus on hiukan eri, ja telihän jää vähän "vinoon" kun vetävällä akselilla on 315/80..
Mutta kait nuo on ihan ok.Irtorenkaat vaan, pääsee harjoittelemaan päälle punnerrusta..
Ilmajousitetussa autossahan kaksi peräkkäistä akselia ei kirjaimellisesti ottaen ole teli (eli yhteinen jousitus), mutta käytännössähän saman asian ajaa se että niillä on yhteinen jousipaineen ohjaus, eli kummankin akselin jousille annetaan samassa suhteessa lisää kantavuutta massan kasvaessa. Jos autossa olisi kaksi peräkkäistä rautajousitettua akselia se kuormitus tosiaan siirtyisi sille korkeammilla renkailla varustetulle akselille.
Käytännössähän tuossa rengaskoossa on merkitseviä seikkoja kantavuus ja vetävän akselin halkaisija, joka vaikuttaa nopeudenrajoittimen toimintaan. Halkaisijan pienentäminen pykälällä ei herätä viranomaistahoissa huolta, koska se ei lisää ajoneuvon nopeutta. Jos auto on M1, niin sillä halkaisijallakaan ei periaatteessa ole merkitystä, mutta yli 3,5t M1 on viranomaista hämmentävä ajoneuvoluokka.
Re: Rengasketju – eli kaikkea mahdollista kulkurien renkaista
Kyllä abs tuo sietää omassa uudet 315/80 edessä ja 295/80 vetävillä ( 5-7 mm/ alkup pintaa jäljellä) ts ” max ”
kehäpituusero ei abs häiriötä, uusimman tekniikan luistonesto voi olla toinen juttu.
Epäilen että linja autossa on abs anturit vain etupyörissä ja vetävillä akseleilla, teli vetävän ohjaama ( näin kuorma autos,,
linja -autossa voi olla turvallisuus syistä joka akselilla)esim liukkaalla tuon huomais jarrutettaessa telipyörät luistaa koska veto
pyörät pyörii johtuen yleensä pitävämmät renkaat vetoakselilla joka oli ongelma trippeli autoissa 3 aks ( takapää ja nousuteli) vain vetoakselilla abs anturit