Muutaman vuoden olen tuollaista 6-moottorista vanhaa mersua jo ettinyt ja katsellut, mutta aika vaikeaa on ollut löytää kriteereillä: peltikori ja korotettu katto ja 7m kokonaispituus. Valmiiksi rakennettuja asuntoautoja tietysti löytyy, mutta budjetti on rajallinen koska persehän on aina auki.. 508, 608 jne 4-mukinen ei ollut vaihtoehto enää, yhden sellaisen laiskiaisen omistaneena

Mersu oli ollut KTM harrastelja crossi-tiimin huoltoautona ja sitä ennen jollain RR-tiimillä samassa tarkoituksessa. Eli takatila/garage löytyi jo, valmiiksi erillisellä sisäänkäynnillä. Noin puolet autosta oli rakennettu "taukotuvaksi" ja oli siellä yksi laveri nukkumista varten. Ensi töiksi purin autosta _kaiken_ peltipinnalle asti. Lattia oli aika huonossa kunnossa ja monesta kohtaa vuosien aikana reitetty, joten revin myös filmivanerit irti. Oli tiedossa että kori on kohtuullinen, ja alta paljastuikin hyvä alusta kaikin puolin. Parit vähän rapeat lattiapalkit takaakselin lähistöltä vaihdoin kokonaan, koska en halunnut vain hitsata väliin pätkää putkea. Putsasin pinta ruosteet pois sieltä missä sitä oli, ja maalasin ruosteenesto 2k-epoksilla joka paikan. Siihen päälle ja koteloihin ja palkkeihin vielä ruiskasin terva/öljy-seokset, ei muuten ruostu enää mun elinaikana!!
Lattian tein 15mm filmivanerista, jonka pintaan liimasin 20mm uretaanilevyt. Levyihin uritin 16mm lattialämpöputket, jonka päälle laitoin 1mm alumiinilevyt ja suoraan sen päälle 190x30mm ympäripontatun lattialankun, halavalla kun sain

Seuraavaksi pitäisi alkaa suunnitella ja rakentaa keittiötä, ja kalusteita muutenkin. Vessankoppi tulee, todenäköistä on että tällä erää se jää vaatekaapiksi ajan puutteen takia. Tehdään loppuun sitten joskus.. Seiniä ja vaatekaappeja yms ajattelin tehdä 15mm havuvanerista, jonka maalaan tai päälystän jollakin sitten. Vai kuinka melamiinipintainen lastulevy mahtaisi kestää autossa?

Heti toinen kysymys olisi myös, että mistä täyttö ja huoltokorkit edullisesti tee-se-itse vesipyttyyn. Aihiona toimii 140l laituriponttooni..
Lämmitys hoituu (toivottavasti) primuksen pannulla, joka on "lihalaatikko"-projekti. Myös moottorin vedet ajattelin hyötykäyttää ja pyöräyttää ne lattian ja patterin kautta, magneettiventtiilin ja termostaatin avustuksella tietysti. Ohjaamoon tulee magneettiventiilin ohjaus, mistä voi valita kiertääkö moottorinvesi toiseen järjestelmään.
Olen tätä projektia nyt värkkäillyt n. 2kk, ja kaikkea mitä on tullut tehtyä en nyt varmaan muistanut sanoa

Olen asustellut autoissa ja myös linja-autosta muutetussa "cämpperissä" muutaman vuoden, mutta tämän mittakaavan projektia ei ole tullut vielä tehtyä ikinä, joten kaikki vinkit on tervetulleita

-M