Terve taas.
Näissä meikäläisen "budjetti-keikkabussien" etsinnöissä tuli taas vastaan yksi potilas, josta kysyisin seuraavaa:
Myyjä ilmoittaa että kytkin on jumissa seisottamisen takia. Mitenköhän tuohon kannattais suhtautua. Voiko tollanen lähtee pelaamaan ihan jollain loitsulla tai manauksella ja ruikkimalla CRC:tä paniikinomaisesti joka paikkaan, vai onko yleensä edessä isompi remontti.
Auto on Volvo B58 '77 Wiiman korilla. Kone on kuulemma '84-86 ja ajettu vasta sisään < 100 000km.
Jarrut siinä pelaa ja kori toimis keikkabussiksi.
Enpä osaa oikein sanoa, kun omat laitteet olleet Scanioita, mutta ainakin nykyisessä Scaniassa tuo kytkin on paineilmakeventeinen, ja jouduin taannoin tekemään pienen o-rengas- ja tiivisterempan siihen apusylinteriin. Oli sen verran vuotoja, jottei puhettakaan kytkimen toimimisesta, joten jos Volvolla samantyyppinen ratkaisu, niin pikkujuttu..
Volvossa kytkin toimii myös ilman paineilma tehostinta. Kannattaa kokeilla painamalla kytkin poljin pohjaan. On tietysti paljon raskaampi painaa silloin.
Mikäli toimii ilman tehostinta niin silloin pikkujuttu. Minulla loppui kytkin levy 2005 Raskone lupasi vaihtaa sen 3500€ mutta vaihdatin sen Puolassa 1250€. Raskone sanoi että on kolmen päivän työ - Puolassa siihen meni 7 päivää. Puolassa Vaihdettiin vain kytkinlevy koska muut osat olivat kunnossa tai koneistettavissa kuntoon (tämä kulttuuri on sieltä häviämässä).
Jos kytkin ei pidä (luistaa) niin keskiöakseli on voitu unohtaa voidella, oma voitelunippa.
Mun autosta kytkin jumiutui kun auto seisoi talven. Tod. näk. levy oli ruostunut siihen akselille eikä suostunut liikkumaan sitten millään. 2 eri pajaa sitä sepitti ilman järjellistä tulosta. Neuvoiksi antoivat vaan sen että sitä pitää vaan "rempata" että se alkaa taas liikkumaan. Kyllä se alkoikin sitten lopulta liikkua mutta entiselleen se ei ole koskaan palannut ja nyt se pitäs avata mutta seppää ei ole vielä sille löytynyt. Jos tiedätte jonkun tahon joka osaa tuon levyn vaihtaa niin pliis tuikatkaa yhteystietoja.
Phase7 kirjoitti:Terve taas.
Näissä meikäläisen "budjetti-keikkabussien" etsinnöissä tuli taas vastaan yksi potilas, josta kysyisin seuraavaa:
Myyjä ilmoittaa että kytkin on jumissa seisottamisen takia. Mitenköhän tuohon kannattais suhtautua. Voiko tollanen lähtee pelaamaan ihan jollain loitsulla tai manauksella ja ruikkimalla CRC:tä paniikinomaisesti joka paikkaan, vai onko yleensä edessä isompi remontti.
Auto on Volvo B58 '77 Wiiman korilla. Kone on kuulemma '84-86 ja ajettu vasta sisään < 100 000km.
Jarrut siinä pelaa ja kori toimis keikkabussiksi.
Apua - Mitä mää nyt teen?
-ilari
Vaikea antaa ihan täsmällistä vastausta ongelmaan noin puutteellisilla tiedoilla, mutta yritetään jotain.
Yleensä jumitus johtuu painelaakerin jumittumisesta akseliputkeen. Vaihdelaatikon kopassa on sitä varten rasvanippa tai kuppi, josta sitä voi rasvata.
Lisäksi kytkinkotelossa on tarkistusluukku josta voi ruiskutella ruosteenirroitinta. Tehostamattomassa kytkimessä on lisäksi muutama rasvanippa tangon laakeroinneissa, ne kannattaa myös rasvata ja tarkistaa.
Väkisin ei kannata mennä painamaan, jos on tehostettu kytkin, tulee lisää ongelmia. Kuvassa mekaaninen kytkin ja ensimmäinen kuva vaihteiston edestä katsottuna. Nro 34 painelaakerin rasvanippa.
Kiitos neuvoista ja erityisesti noista kuvista. Helpottaa kummasti asian ymmärtämistä.
Vielä en ole päässyt ihan tarkalleen perille noista kytkimen oireista, mutta olen pyytänyt myyjältä tarkempia oire-tietoja.
Myyjällä on vaikutelma että levy on ruostunut kiinni siihen vauhtipyörään/asetelmaan. En oo saanu vielä vastausta tohon poljin tuntumaan, mutta eiköhän asia vielä selkene.
Tää on hyvä kun voi teiltä viisaammilta kysellä tietoja etukäteen, niin ei tartte olla sitten siellä bussia katsoessa niin hukassa.
Itse liuottelin joskus asetelmaan ja/tai vauhtipyörään kiinnitarttunutta kytkin levyä, kun muuta ei ollut tarjolla vetämällä pissapojan letkun tuohon tarkastelureiän reunaan kiinni rautalangalla, ja suuntasin sen tohon asetelman saumaan ja kone käymään, aikaa otti, mutta irtoshan se .Tämä irroitus ohje ei ollut sitte korjaamokäsikirjasta hi ja kaikki olkoon käyttäjän vastuulla
Voi rähmä, kadotin kirjotuksen, yritetään uudestaan.
Vois vielä hieman tarkentaa asiaa.
Onko kytkinpoljin raskas eikä liiku ollenkaan vai liikkuuko hieman?
Liikkuuko kytkinpoljin normaalisti, mutta ei irroita?
Jos jälkimmäinen vaihtoehto niin levy on jämähtänyt kiinnni akseliin, vauhtipyörään tai paineasetelmaan. Minä olen näissä tapauksissa käynnistänyt vaihde päällä ja lähtenyt ajamaan, väkisin nykimällä kaasulla ja jarrulla yleensä irtoaa. Konenikkarin neuvomaa rasvatonta nestettä voi myös sinne ruiskutella, ei se ainakaan riko mitään.
...tuota ajamalla irrottamista se myyjäkin alkoi nyt ehdottamaan. Ilmeisesti sillä on jotain bussi-osaamista itsellään, muttei ei vaan halunnu heti mulle sitä paljastaa, ettei joudu hommiin ennen kauppoja
Mitä toi rasvaton kytkimeen ruikutettava neste tarkalleen vois olla?
- ilari
ps. mitäköhän mittareita kojetaulussa tulee lain mukaan olla katsastusta ajatellen? Se oli vissiin myyny mittariston (painemittaria lukuunpottamatta) pois kun se siitä bussista kokonaan puuttuu.
... kuskin edessä on vain ratti ja polkimet. Back To Basics. Vinhaa...
Phase7 kirjoitti:...tuota ajamalla irrottamista se myyjäkin alkoi nyt ehdottamaan. Ilmeisesti sillä on jotain bussi-osaamista itsellään, muttei ei vaan halunnu heti mulle sitä paljastaa, ettei joudu hommiin ennen kauppoja
Mitä toi rasvaton kytkimeen ruikutettava neste tarkalleen vois olla?
- ilari
ps. mitäköhän mittareita kojetaulussa tulee lain mukaan olla katsastusta ajatellen? Se oli vissiin myyny mittariston (painemittaria lukuunpottamatta) pois kun se siitä bussista kokonaan puuttuu.
Anna myyjän ensin irroittaa kytkin tai sano että muuten puolitat hinnan.
Katsastusmies saattaa kaivata nopeusmittaria.
Minä taasen ehdottomasti mahurissa moottorin lämpömittaria. Volvon moottorin sijoituksen (mahuri) takia herkkä ylikuumenemiselle jos jäähdytysjärjestelmässä häiriöitä. esim. sopiva hana unohtunut kiinni.
Phase7 kirjoitti:
Miettyttää kyllä vähän tuo projektiaihio??? On aika arvokasta ruveta asennuttmaan mittareita, vaikka nopusmittari kait on vain pakollinen. Kylla suomennimellä löytyy aihioita joissa kytkin ja mittaristo on toimivia. Vaikka halvalla saa, mutta joutuu tettää heti x määrä korjauksia niin ei se sitten niin halpa olekkaan. Kyllä se mittariston informaatio on tarkoitettu ihan käyttöä varten. Tv. Ari
Mutta jos sillä myyjällä on tietoa/kokemusta enemmän kuin antaa ymmärtää, niin saattaa hyvin äkkiä kus... siis sahata sua linssiin tossa aihio asiassa.
Kyllä minä ainakin kattelisin jotakin toista jo, koska jos siitä mittaristo puuttuu niin mitä muuta siitä puuttuu?
Ei kai tuo aihio ole täällä pohjanmaalla tai tuolla pirkanmaalla?
Olen itsekkin etsimässä aihiota ja vastaani tullut ainakin neljä sellaista tosi halpaa kulkinetta.
Eli puhutaan hinta luokassa 0-3 tonnia, ja niille ei todellakaan kannata tehdä muuta kuin katsoa, ja sitäkin vain kuvista.
Kävin mielenkiinnosta yhtä sellaista "tonnipommia" kahtomassa, tyhjää oli sisällä, tankissa, sitä kun ei ollut ollenkaan,
kone ei lähtenyt käyntiin vaikka sitä oli kuulemma liikuteltu, traktori voimin, ja home tuoksui voimakkaasti sisällä.
Siinä tiirailessani mietin että se joka sille autolle voi jotakin tehdä on romis ukko, muuten ei ainakaan siitä yksilöstä saa kelvollista millään pienellä rahalla.
Kannattaa olla tarkkana kun halpaa etsii, ja jos ei niitä sisustan osia/tavaroita ole valmiina odottamassa niin ne sitten ei ole halpoja.
Välillä saattaa tietysti löytää hyviä ja halpoja kaappeja mutta ne levyt maksavat nykyään aikalailla.
Mutta tsemppiä sulle, itse käyn joko tänään tai huomenna kattomassa yhtä mahdollista aihiota, ei kylläkään ole bussi mutta kuitenkin, on sellainen 600 sarjan mersu, en nyt muista tarkaan mikä se oli, kuorma-auto kuitenkin ja pienempi kuin bussit.
Mutta pakko jostakin aloittaa, ja kun en tiedä kulkineen hinnasta vielä yhtikäs mitään niin vaikia sanoa että onko edes myytävänä, vai onko pelkästään vuokralle. Terveisin: pupetti
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Taitaa olla ihan purkuun suunnanut jo alun perin tuon bussin myyjä. Ei kukaan järkimyyjä myy mittaristoa bussista jos olisi oikeasti "järkipeliä" myymässä kun tietää mitä se maksaa. Haiskahtaa napakasti...
Saatatte hyvinkin olla oikeassa näissä tonni-aihioiden kannattavuudessa. Huomasin kuitenkin tosta nyt rakenteilla olevasta Setrasta että sitten kun oltiin pari viikkoa purettu sitä perää tavaratilan tieltä, niin loppujen lopuksi se näytti just sellaiselta tonni-pommilta mitä en olis missään nimessä sillä hinnalla ostanut.
Mä en oikein tiedä mitä kaikkea bussin vanhasta sisustasta voi matkailu/keikka-bussissa käyttää, mutta nyt tuntuu että sellaisesta valmiiksi tyhjästä pääsis heti aloittamaan rakentamista.
...toi aihio on Nokialla B58 '77. Sitten kiinnostais myös se Juupajoen "ajokuntoinen" B57 '82, joka on nettikoneessa - ollu aika pitkään ja "myyty" jo monta kertaa. Yks B10 '81 ,joka kiinnostaa olis Orivedellä, mutta mitään näistä en oo vielä käyny edes kattomassa. Jos ootte näihin tutustunu, niin laittakaa ihmeessä kommentteja...
Tässä tuore linkki aihioihin on päivätty 31.12.2007
Täältä minä ja moni muu on autonsa hakeneet. Täällä kannattaa tinkiä koska on muistettava että romuttamo tarjoaa n. 2500€ n. 12m bussista.
TYG-931 2000 MAN 13.220 Kiitokori/Midistar 42 wc, 100 km
on myynnissä?
Mutta kannattaa myös katsoa ruotsista, juuri juttelin tutun kanssa kun hän oli täällä joulun yli, (hän on bussikuski tukholmassa) ja ruotsissa on todella paljon autoja, nyt kun tukholmassa pitää olla se euro 4 vai mikä se nyt oli. Moni vaihtoi ja ajatteli että vanha menee venäjälle, mutta niilläkin kai nyt alkaa olla joku ns. euro vaatimus...
Kymmeniä tuhansia odottaa uutta omistajaa...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.
Ja norjassa samaten. Mutta ennenkuin tajusin vääntää ne norjan kruunut euroiksi kauhistelin niitä hintoja, ja bussien outoa ulkonäköä.
Mutta löysin sieltä eilen sellaisen haitaribussinkin, josta oli tehty asunto bussi.
No linkkikin on koneelta hävinnyt kuin tuhka tuuleen, mutta tuolta bussit sivuilta sen löysin. Linkitän sen uusiksi kunhan sen löydän, jollei joku muu ehdi ensin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Tuossa Pohjolan matkojen linkissä olis suositeltava aihio, -87 Ajokki Express B10m alustalla, tavaratila valmiina keikkapussiin. Eikä RUOSTU!!
Olen tönkinyt tuollaista ja ei ole löytynyt omastani ruostunutta kohtaa!!