Kulkurin sähköistä

Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Olen tässä miettinyt eilaisia vaihtoehtoja tuohon juuri hankkimamme bussin sähköihin. Koska kyseessä on keikkabussi eikä varsinainen matkailuauto, niin sähköä tarvitaan korin puolelle lähinnä ainoastaan moottorin käydessä.
Mikähän mahtais olla kannattavin/paras/yksinkertaisin/luotettavin vaihtoehto? :roll:

1. Suora invertteri 24v bussin varsinaisista akuista.
- Pystyyköhän laturi pitämään akkujen jännitteen korkeana jos koko matkan 1000w invertteri vääntää sähköä dvd:lle ja televisiolle ja saattaa olla samalla parikin tietokonetta päällä yhtäaikaa. Vai ollaanko seuraavana aamuna pulassa tyhjien akkujen kanssa?

2. Koriakku järjestelmä 12v tai 24v. Kytketäänkö saman laturin perään vai pitäiskö laittaa oma laturi hihnalle joka lataa näitä hupiakkuja? Saako yhtä laturia käyttämällä tehtyä kytkennän joka priorisoi latauksen käynnistysakuille?

3. Agregaatti huutamaan jonnekin vatsaluukkujen taakse

4. 240 volttinen generaattori vanhasta sähkömoottorista joka kytketään hihnalla pyörimään laturin tavoin moottorin käydessä. Koituukohan muuttuva kierrosnopeus ongelmaksi? Muuttuuko jännite vai teho kierrosluvun mukaan? Voiks sitä 240v tasata tai varastoida mitenkään esim akkuun. :shock:

...siinä vaihtoehtoja joita oon miettiny. Mitäs ootte mieltä? - toi generaattori on varmaan vähän liian erikoinen projekti, mutta sellanen olis varmaan kaikista energiatehokkain, kun ei tartte joka välissä muuttaa energiaa muodosta toiseen

- ilari
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jos tarviitte vaan ajon aikana "sähköä" niin kannattaa tehä invertterillä :D mulla on 600w siniaaltoinvertteri ja se riittää tv:lle, dvd:lle ja jääkaapille :D ( virran kulutus on kilpien mukaan: 110w, 55w ja 80w = 245w) olen tosin ottanut virran hupiakuista kun ollaan myös paikoillaan :mrgreen: ja ladataan hupiakkuja ajon aikana diodeilla tehdyn "latausjännitteenjakajan" kanssa :shock: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kunnon invertteri (Victron) ja varalle pieni siirrettävä generaattori akkujen "hätä" latausta varten. Tv. Ari
#048
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella. :mrgreen:
Eli siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.

Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään? :shock:

- ilari
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja Jone »

Phase7 kirjoitti:Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella. :mrgreen:
Eli siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.
Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään? :shock:
- ilari
Latausdiodin saa kaupasta, tässä hyvä(kallis) http://www.ostokset.fi/pd/ba6533e3/

Sun kannattaa laskea se virrankulutus tai jopa mitata niin kuin itte tein. Paikallisesta sähköyhtiöstä nääs saa ilmaiseksi lainaan mittaria muutamaksi päiväksi. Eli tuikkaat kaikki läppärit sun muut asennettavat vempaimet samaan nippuun ja kurkkaat mittarista paljon wirtaa kuluu. Toki voi ne mittailla erikseenkin.. Sen mukaan sitten hankit siniaaltoinvertterin. Pelivaraakin kannattaa varata jokunen watti ettei se hypi pois päältä.

Esim tuossa G5 Mac "lepotilassa" PowerBook syö tosin varmaan 100w max.

Kuva
Avatar
JussiK
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Huhti 2007 18:41
Truck: 9700HD 15M
Location: Espoo

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Piirtelin tuossa huvikseni meidän bussin sähköt. :)

Kuva
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja motoku »

latureista vielä, moottorin jakopäähän voi lisätä hupilaturin, jolloin varsinainen auton sähkö ja hupisähkö pysyvät erillään. eikä tarvita diodijakajia, (jotka toimivat tai eivät jännitehäviöiden takia).
kannattaa laittaa erillisille hihnoille, koska omilla hihnoilla kuormitus yleensä valmiiksi 100%. jos jakopäässä ei ole tyhjää hihnauraa, hihnapyörä irti ja sorvissa sovittaa lisähihnapyörän. kysy mahd tekijä yv. (ko. hihnapyörä kannattaa ottaa mahd iso, jotta 12v laturi pyörisi riittävän lujaa hidaskierroksisessa bussinkoneessa)
generaattoria, joka muodostaisi 230v 50hz, ei suoraan voi moottoriin kytkeä, koska ajossa kierrokset vaihtelevat ettei hertsejä saa osumaan kohdalleen.
eli invertterillä, aggrekaatilla tai maasähköllä käytännössä joutuu 230v-sähköt tekemään.
itse tekisin ehdottomasti hupisähköille oman laturin vaan kun tuo scaniani on jo 2*24v/55A laturilla ja runkoaisojen välissä alkaa olla tilat vähissä. siksi f:läisissä 2*55A laturit, koska 110A laturi ei mahdu mihinkään :( :(
muista riittävän paksut johdot :!: :!:
volvo240
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
Truck: Scania 80 vm.1975
Location: kauhava
Paikkakunta: Kauhava
Viesti:

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja volvo240 »

Itselläni on 1700 wattinen inventteri (käytän sitä vain ajettaessa). Ei ole ollut käynnistys ongelmia. Ajon aikana pyörii tv,dvd,cd, 2* jääkaapit, kahvinkeitin tai mikro (ei yhtä aikaa), pyörittää jopa pölynimuria. Leirintäalueella 230 järjestelmä.
Ensi kesänä laitan tueksi bensaagregaatin.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jep :D mullakin on tollanen bensa-aggrekaatti tuolla autossa mukana :wink: ja kesällä retuuttelin sitä pitkin poikin pihaa etsien "hiljaisinta"paikkaa pitää sitä (oli välillä koneen kanssa auton alla :shock: ) mut sit tuolla Neste rallissa ei jaksettu enään vikalla kerralla raahata pois tuolta sivukotelosta :oops: niin laitettiin sinne rouskuttaan ja OHO kun olikin hiljainen :shock: :lol: ei häirinnyt sisälläoloa :wink: no ehkei vois ihan sellasenaan pitää nukkuessa :lol: mut sijoituspaikkana yllättävän hyvä :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tässä piirustus täysin lailisesta 230V sähkön syötöstä siinnä on myös tuo 24V --> 12V lataus mukana joka on toteutettu siten että kun auton moottori on käynistetty ja lataus tomiin niin rele vetää ja kytkee 24V-->12V laturin päälle. Lisäksi kojelautaan olen laittanut kytlkimen jolla saan tämän käyttöön muutenkin.
Autosähkökeskus
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=22
Kuva keskuksesta.
Liitteet
DSC00088.JPG
DSC00088.JPG (40.74 KiB) Katsottu 18605 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mitenköhän on ton 12V laturin koko jos rakentas hupipuolen sellaseksi :roll: eli millanen laturi millasille akuille :oops: :wink: onko olemassa jotain "kaavaa" :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Laturin tehon olis hyvä kaikissa olosuhteissa, ylittää maksimi kuormat (sitä kuinka paljon busseissa on yleensä 12V kuormaa täytyy kysyä muilta, kokeneemmilta) + esim. 180Ah akuille se 18A joka on suositeltu varausvirta, eli Ah määrä jaettuna 8-10:llä.
Aivan turhaa on pistää kauheesti ylisuurta laturia, kun kiinteäjännitteisellä laturilla akut kuitenkin, itse "päättää" kuinka paljon sitä varausvirtaa vastaanottavat.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Toinen tekijä laturin tehon mitoitukseen on se missä ajassa haluaa puretun tehon palauttaa takaisin akkuun.
Tämä on hatusta keksitty esim. laskettuna kahdella eri laturilla. Lasketaan yksinkertaistaen. Akku 12V 100 Ah max kulutusvirta 15A vuorokauden keski kulutus 2A/h = 48/vuorokausi. voit seistä ilman latausta (24V-->12V) n. kaksi vuorokautta. jos sinulla on 15A laturi niin karkeasti 80% hyötysuhteella 80% lataustilaan tarvitsee ladata n. 9 tuntia. samoin laskettuna 40A laturilla se kestää n. 3 tuntia.

Tällä ei ole merkitystä silloin kuin voit jatkuvasti ladata esim. 230V IVO:a on saatavissa ja lataat sillä 24V starttiakkua ja siitä otat sitten 24V-->12 laturilla latauksen hupiakulle.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
jiipee73
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Marras 2007 17:58
Truck: ????
Location: kokkola
Viesti:

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja jiipee73 »

meillä on 2500 wattinen invertteri ajon ajaksi,ja tietty parkissakin tilanteen mukaan,mahan alla huutaa 6kw dieselagrigaatti,ja se todellakin huutaa :lol: :lol:
vaikkakin ei se unia oo häirinnyt,jos ei saa nukuttua niin ei väsytä,yksinkertaista 8)
Sähkö ja putkimies
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
Location: Suomi

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja Sähkö ja putkimies »

Miulla on käynnistyspuoli ihan erillään.

Koneessa toinen laturi ja hupiakut.

Yksi virrantuottaja on omatekemä generaattori eli normaali 24v laturi ja sitä pyörittää sähkömoottori ja yksi on tehty ruohonleikkurin moottorista ja 24v laturista. Pistorasioita on laitettu sisälle ja sähkö tulee 2,5kW invertterin kautta. Invertteri on kytketty kontaktorilla ja kun pistetään bussi 230v verkkoon kontaktori vetää ja invertteri irtoaa. Noissa ruohonleikkurin moottorista ja sähkömoottorista tulevat laturit on kytketty jakodiodiin ja ne lataavat myös starttiakkuja toimiessaan.
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja Risto »

Laturin teho

Jos 24 V järjestelmä ja laturi tuotta vaikka 30A latausvirta teho on = 24V x 30A = 720W

Jos ajaessa käytät vaikka 1600W invertteriä (täyteen kuormitettuna)
Ei akut lataannu lainkaan, vaan purkaantuu!

Lataus 720W - (miinus) Kulutus 1600W = Ajon aikana akkuja todellisuudessa puretaan 880W teholla.

Jo 600W invertteri otaa virtaa akuista 600W / 24V = 25A
Scania 93 vm 90
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Kulkurin sähköistä

Viesti Kirjoittaja jykä »

Yleensä bussin laturit on luokkaa 80, 100, 120, 2 x 80 A jne eli kahdesta neljään kilowattia.
Jykä
Vastaa Viestiin