Kulkurin sähköistä
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Kulkurin sähköistä
Olen tässä miettinyt eilaisia vaihtoehtoja tuohon juuri hankkimamme bussin sähköihin. Koska kyseessä on keikkabussi eikä varsinainen matkailuauto, niin sähköä tarvitaan korin puolelle lähinnä ainoastaan moottorin käydessä.
Mikähän mahtais olla kannattavin/paras/yksinkertaisin/luotettavin vaihtoehto?
1. Suora invertteri 24v bussin varsinaisista akuista.
- Pystyyköhän laturi pitämään akkujen jännitteen korkeana jos koko matkan 1000w invertteri vääntää sähköä dvd:lle ja televisiolle ja saattaa olla samalla parikin tietokonetta päällä yhtäaikaa. Vai ollaanko seuraavana aamuna pulassa tyhjien akkujen kanssa?
2. Koriakku järjestelmä 12v tai 24v. Kytketäänkö saman laturin perään vai pitäiskö laittaa oma laturi hihnalle joka lataa näitä hupiakkuja? Saako yhtä laturia käyttämällä tehtyä kytkennän joka priorisoi latauksen käynnistysakuille?
3. Agregaatti huutamaan jonnekin vatsaluukkujen taakse
4. 240 volttinen generaattori vanhasta sähkömoottorista joka kytketään hihnalla pyörimään laturin tavoin moottorin käydessä. Koituukohan muuttuva kierrosnopeus ongelmaksi? Muuttuuko jännite vai teho kierrosluvun mukaan? Voiks sitä 240v tasata tai varastoida mitenkään esim akkuun.
...siinä vaihtoehtoja joita oon miettiny. Mitäs ootte mieltä? - toi generaattori on varmaan vähän liian erikoinen projekti, mutta sellanen olis varmaan kaikista energiatehokkain, kun ei tartte joka välissä muuttaa energiaa muodosta toiseen
- ilari
Mikähän mahtais olla kannattavin/paras/yksinkertaisin/luotettavin vaihtoehto?
1. Suora invertteri 24v bussin varsinaisista akuista.
- Pystyyköhän laturi pitämään akkujen jännitteen korkeana jos koko matkan 1000w invertteri vääntää sähköä dvd:lle ja televisiolle ja saattaa olla samalla parikin tietokonetta päällä yhtäaikaa. Vai ollaanko seuraavana aamuna pulassa tyhjien akkujen kanssa?
2. Koriakku järjestelmä 12v tai 24v. Kytketäänkö saman laturin perään vai pitäiskö laittaa oma laturi hihnalle joka lataa näitä hupiakkuja? Saako yhtä laturia käyttämällä tehtyä kytkennän joka priorisoi latauksen käynnistysakuille?
3. Agregaatti huutamaan jonnekin vatsaluukkujen taakse
4. 240 volttinen generaattori vanhasta sähkömoottorista joka kytketään hihnalla pyörimään laturin tavoin moottorin käydessä. Koituukohan muuttuva kierrosnopeus ongelmaksi? Muuttuuko jännite vai teho kierrosluvun mukaan? Voiks sitä 240v tasata tai varastoida mitenkään esim akkuun.
...siinä vaihtoehtoja joita oon miettiny. Mitäs ootte mieltä? - toi generaattori on varmaan vähän liian erikoinen projekti, mutta sellanen olis varmaan kaikista energiatehokkain, kun ei tartte joka välissä muuttaa energiaa muodosta toiseen
- ilari
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kulkurin sähköistä
Jos tarviitte vaan ajon aikana "sähköä" niin kannattaa tehä invertterillä mulla on 600w siniaaltoinvertteri ja se riittää tv:lle, dvd:lle ja jääkaapille ( virran kulutus on kilpien mukaan: 110w, 55w ja 80w = 245w) olen tosin ottanut virran hupiakuista kun ollaan myös paikoillaan ja ladataan hupiakkuja ajon aikana diodeilla tehdyn "latausjännitteenjakajan" kanssa
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kulkurin sähköistä
Kunnon invertteri (Victron) ja varalle pieni siirrettävä generaattori akkujen "hätä" latausta varten. Tv. Ari
#048
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kulkurin sähköistä
Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella.
Eli siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.
Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään?
- ilari
Eli siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.
Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään?
- ilari
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Kulkurin sähköistä
Latausdiodin saa kaupasta, tässä hyvä(kallis) http://www.ostokset.fi/pd/ba6533e3/Phase7 kirjoitti:Kiitos vastauksista. Mulla onkin tapana usein lähteä merta edemmäs kalaan, mutta onneksi viisaammat osaa vähän jarrutella.
Eli siniaalto-invertteri on vissiin se ratkaisu. - on tullut vastaan joitain inverttereitä jotka ei suostu antamaan virtaa mm. mun Power Bookille. Ulkoiset kovalevyt sen sijaan futaa ihan hyvin.
Mitenkäs tuollainen diodi-systeemi akkujen latauspuolelle tehdään?
- ilari
Sun kannattaa laskea se virrankulutus tai jopa mitata niin kuin itte tein. Paikallisesta sähköyhtiöstä nääs saa ilmaiseksi lainaan mittaria muutamaksi päiväksi. Eli tuikkaat kaikki läppärit sun muut asennettavat vempaimet samaan nippuun ja kurkkaat mittarista paljon wirtaa kuluu. Toki voi ne mittailla erikseenkin.. Sen mukaan sitten hankit siniaaltoinvertterin. Pelivaraakin kannattaa varata jokunen watti ettei se hypi pois päältä.
Esim tuossa G5 Mac "lepotilassa" PowerBook syö tosin varmaan 100w max.
Re: Kulkurin sähköistä
Piirtelin tuossa huvikseni meidän bussin sähköt.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Kulkurin sähköistä
latureista vielä, moottorin jakopäähän voi lisätä hupilaturin, jolloin varsinainen auton sähkö ja hupisähkö pysyvät erillään. eikä tarvita diodijakajia, (jotka toimivat tai eivät jännitehäviöiden takia).
kannattaa laittaa erillisille hihnoille, koska omilla hihnoilla kuormitus yleensä valmiiksi 100%. jos jakopäässä ei ole tyhjää hihnauraa, hihnapyörä irti ja sorvissa sovittaa lisähihnapyörän. kysy mahd tekijä yv. (ko. hihnapyörä kannattaa ottaa mahd iso, jotta 12v laturi pyörisi riittävän lujaa hidaskierroksisessa bussinkoneessa)
generaattoria, joka muodostaisi 230v 50hz, ei suoraan voi moottoriin kytkeä, koska ajossa kierrokset vaihtelevat ettei hertsejä saa osumaan kohdalleen.
eli invertterillä, aggrekaatilla tai maasähköllä käytännössä joutuu 230v-sähköt tekemään.
itse tekisin ehdottomasti hupisähköille oman laturin vaan kun tuo scaniani on jo 2*24v/55A laturilla ja runkoaisojen välissä alkaa olla tilat vähissä. siksi f:läisissä 2*55A laturit, koska 110A laturi ei mahdu mihinkään
muista riittävän paksut johdot
kannattaa laittaa erillisille hihnoille, koska omilla hihnoilla kuormitus yleensä valmiiksi 100%. jos jakopäässä ei ole tyhjää hihnauraa, hihnapyörä irti ja sorvissa sovittaa lisähihnapyörän. kysy mahd tekijä yv. (ko. hihnapyörä kannattaa ottaa mahd iso, jotta 12v laturi pyörisi riittävän lujaa hidaskierroksisessa bussinkoneessa)
generaattoria, joka muodostaisi 230v 50hz, ei suoraan voi moottoriin kytkeä, koska ajossa kierrokset vaihtelevat ettei hertsejä saa osumaan kohdalleen.
eli invertterillä, aggrekaatilla tai maasähköllä käytännössä joutuu 230v-sähköt tekemään.
itse tekisin ehdottomasti hupisähköille oman laturin vaan kun tuo scaniani on jo 2*24v/55A laturilla ja runkoaisojen välissä alkaa olla tilat vähissä. siksi f:läisissä 2*55A laturit, koska 110A laturi ei mahdu mihinkään
muista riittävän paksut johdot
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Kulkurin sähköistä
Itselläni on 1700 wattinen inventteri (käytän sitä vain ajettaessa). Ei ole ollut käynnistys ongelmia. Ajon aikana pyörii tv,dvd,cd, 2* jääkaapit, kahvinkeitin tai mikro (ei yhtä aikaa), pyörittää jopa pölynimuria. Leirintäalueella 230 järjestelmä.
Ensi kesänä laitan tueksi bensaagregaatin.
Ensi kesänä laitan tueksi bensaagregaatin.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kulkurin sähköistä
Jep mullakin on tollanen bensa-aggrekaatti tuolla autossa mukana ja kesällä retuuttelin sitä pitkin poikin pihaa etsien "hiljaisinta"paikkaa pitää sitä (oli välillä koneen kanssa auton alla ) mut sit tuolla Neste rallissa ei jaksettu enään vikalla kerralla raahata pois tuolta sivukotelosta niin laitettiin sinne rouskuttaan ja OHO kun olikin hiljainen ei häirinnyt sisälläoloa no ehkei vois ihan sellasenaan pitää nukkuessa mut sijoituspaikkana yllättävän hyvä
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kulkurin sähköistä
Tässä piirustus täysin lailisesta 230V sähkön syötöstä siinnä on myös tuo 24V --> 12V lataus mukana joka on toteutettu siten että kun auton moottori on käynistetty ja lataus tomiin niin rele vetää ja kytkee 24V-->12V laturin päälle. Lisäksi kojelautaan olen laittanut kytlkimen jolla saan tämän käyttöön muutenkin.
Autosähkökeskus
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=22
Kuva keskuksesta.
Autosähkökeskus
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=22
Kuva keskuksesta.
- Liitteet
-
- DSC00088.JPG (40.74 KiB) Katsottu 19294 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kulkurin sähköistä
Mitenköhän on ton 12V laturin koko jos rakentas hupipuolen sellaseksi eli millanen laturi millasille akuille onko olemassa jotain "kaavaa"
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Kulkurin sähköistä
Laturin tehon olis hyvä kaikissa olosuhteissa, ylittää maksimi kuormat (sitä kuinka paljon busseissa on yleensä 12V kuormaa täytyy kysyä muilta, kokeneemmilta) + esim. 180Ah akuille se 18A joka on suositeltu varausvirta, eli Ah määrä jaettuna 8-10:llä.
Aivan turhaa on pistää kauheesti ylisuurta laturia, kun kiinteäjännitteisellä laturilla akut kuitenkin, itse "päättää" kuinka paljon sitä varausvirtaa vastaanottavat.
Aivan turhaa on pistää kauheesti ylisuurta laturia, kun kiinteäjännitteisellä laturilla akut kuitenkin, itse "päättää" kuinka paljon sitä varausvirtaa vastaanottavat.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kulkurin sähköistä
Toinen tekijä laturin tehon mitoitukseen on se missä ajassa haluaa puretun tehon palauttaa takaisin akkuun.
Tämä on hatusta keksitty esim. laskettuna kahdella eri laturilla. Lasketaan yksinkertaistaen. Akku 12V 100 Ah max kulutusvirta 15A vuorokauden keski kulutus 2A/h = 48/vuorokausi. voit seistä ilman latausta (24V-->12V) n. kaksi vuorokautta. jos sinulla on 15A laturi niin karkeasti 80% hyötysuhteella 80% lataustilaan tarvitsee ladata n. 9 tuntia. samoin laskettuna 40A laturilla se kestää n. 3 tuntia.
Tällä ei ole merkitystä silloin kuin voit jatkuvasti ladata esim. 230V IVO:a on saatavissa ja lataat sillä 24V starttiakkua ja siitä otat sitten 24V-->12 laturilla latauksen hupiakulle.
Tämä on hatusta keksitty esim. laskettuna kahdella eri laturilla. Lasketaan yksinkertaistaen. Akku 12V 100 Ah max kulutusvirta 15A vuorokauden keski kulutus 2A/h = 48/vuorokausi. voit seistä ilman latausta (24V-->12V) n. kaksi vuorokautta. jos sinulla on 15A laturi niin karkeasti 80% hyötysuhteella 80% lataustilaan tarvitsee ladata n. 9 tuntia. samoin laskettuna 40A laturilla se kestää n. 3 tuntia.
Tällä ei ole merkitystä silloin kuin voit jatkuvasti ladata esim. 230V IVO:a on saatavissa ja lataat sillä 24V starttiakkua ja siitä otat sitten 24V-->12 laturilla latauksen hupiakulle.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Kulkurin sähköistä
meillä on 2500 wattinen invertteri ajon ajaksi,ja tietty parkissakin tilanteen mukaan,mahan alla huutaa 6kw dieselagrigaatti,ja se todellakin huutaa
vaikkakin ei se unia oo häirinnyt,jos ei saa nukuttua niin ei väsytä,yksinkertaista
vaikkakin ei se unia oo häirinnyt,jos ei saa nukuttua niin ei väsytä,yksinkertaista
-
- Kuski
- Viestit: 29
- Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
- Location: Suomi
Re: Kulkurin sähköistä
Miulla on käynnistyspuoli ihan erillään.
Koneessa toinen laturi ja hupiakut.
Yksi virrantuottaja on omatekemä generaattori eli normaali 24v laturi ja sitä pyörittää sähkömoottori ja yksi on tehty ruohonleikkurin moottorista ja 24v laturista. Pistorasioita on laitettu sisälle ja sähkö tulee 2,5kW invertterin kautta. Invertteri on kytketty kontaktorilla ja kun pistetään bussi 230v verkkoon kontaktori vetää ja invertteri irtoaa. Noissa ruohonleikkurin moottorista ja sähkömoottorista tulevat laturit on kytketty jakodiodiin ja ne lataavat myös starttiakkuja toimiessaan.
Koneessa toinen laturi ja hupiakut.
Yksi virrantuottaja on omatekemä generaattori eli normaali 24v laturi ja sitä pyörittää sähkömoottori ja yksi on tehty ruohonleikkurin moottorista ja 24v laturista. Pistorasioita on laitettu sisälle ja sähkö tulee 2,5kW invertterin kautta. Invertteri on kytketty kontaktorilla ja kun pistetään bussi 230v verkkoon kontaktori vetää ja invertteri irtoaa. Noissa ruohonleikkurin moottorista ja sähkömoottorista tulevat laturit on kytketty jakodiodiin ja ne lataavat myös starttiakkuja toimiessaan.
Re: Kulkurin sähköistä
Laturin teho
Jos 24 V järjestelmä ja laturi tuotta vaikka 30A latausvirta teho on = 24V x 30A = 720W
Jos ajaessa käytät vaikka 1600W invertteriä (täyteen kuormitettuna)
Ei akut lataannu lainkaan, vaan purkaantuu!
Lataus 720W - (miinus) Kulutus 1600W = Ajon aikana akkuja todellisuudessa puretaan 880W teholla.
Jo 600W invertteri otaa virtaa akuista 600W / 24V = 25A
Jos 24 V järjestelmä ja laturi tuotta vaikka 30A latausvirta teho on = 24V x 30A = 720W
Jos ajaessa käytät vaikka 1600W invertteriä (täyteen kuormitettuna)
Ei akut lataannu lainkaan, vaan purkaantuu!
Lataus 720W - (miinus) Kulutus 1600W = Ajon aikana akkuja todellisuudessa puretaan 880W teholla.
Jo 600W invertteri otaa virtaa akuista 600W / 24V = 25A
Scania 93 vm 90
Re: Kulkurin sähköistä
Yleensä bussin laturit on luokkaa 80, 100, 120, 2 x 80 A jne eli kahdesta neljään kilowattia.
Jykä