Kannattaa katse suunnata Liedon suuntaan, vai missä se Carruksen koritehdas onkaan. Kovin montaa Volvon laittamaa johtoa ei ainakaan mun autosta meinaan löydy. Korin johdotukset on silti omasta mielestä ihan kelvot ja riittävän paksut. Tuo sulaketaulu nyt on aikakauteensa nähden hieno keksintö, toki kantaktihäiriöitä tulee helposti, mutta omalla kohdalla niitäkään ei ole ollut kuin pari. On putkimallin sulaketta ja niiden telineet kotikutoiset mitkä ei oikein sovellu tärisevään ajoneuvoon, ja piirikorttien liittimet mallia abiko. Noh hyvin pellaa silti!Zyke64 kirjoitti: Joo, ne on tuon Volvolla huomannu, piuhat niin prkl ohuita ja kaikki kamppeet niin kuumia, ettei koskea kestä![]()
![]()
Tosin kyllähän nuo ongelmat enempi liitospaikoissa on; sulakkeilla, pistokkseissa ja muut "huonon" kontaktin mahdolliset paikat
Akkuja Bussiin
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkuja Bussiin
näissä vanhoissa on enempi laskettu varman päälle, uudemmissa on alettu säästää siellä täällä... Volvo ohensi aikansa johtimia kunnes henkilömallin 440.ssä laturin johdot olivat enää laturinlangat. Oli tuossa automallissa kyllä kaikkein ohuimmat piuhat mitä missään oon nähny.
Tulevaisuus on sähköinen
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Akkuja Bussiin
viime myöhäis-syksyllä pikkujoulussa oltiin perjantaina n. klo15.00 ja siitä sunnuntai aamuun asti elettiin akkuvirralla koko ajan ilpo ja jenkkijääkaappi päällä ja peruslämpö webastolla ,mikroa, vedenkeitintä ja kahvinkeitintä käytettiin normaalisti sekä tietenkin hupivermeet söivät oman osansa virrasta, sunnuntai aamuna kun kahvia ruvettiin keittämään niin siinä kohtaa invertterit kyykkäsivät alijännitteeseen , ja piti nykäistä agrekaatti käyntiin. yölämpötila ulkona laski n.-8 asteeseen.seepra kirjoitti:No kauanko jollain 1000 ampeeritunnilla viettää aikaa puskissa =)? Käsittääkseni tuo 1000 Ah on 20 kertaa Audi A3:sen akkukapasiteetti.
Re: Akkuja Bussiin
Aikamoisia akkuja kauppaavat.Kestää jäätymisen tyhjänä ja lupailevat 20v käyttöikää.Ohhoh!
Pitänee soittaa Flinkenberille ja kysästä mitä maksaa.http://www.flinkenberg.fi/batteries/mat ... _esite.pdf
Optiman keltaisen 75Ah akun ostin heiltä vuosia sitten ja pitää myöntää että on toiminut lupauksien mukaisesti.
Pitänee soittaa Flinkenberille ja kysästä mitä maksaa.http://www.flinkenberg.fi/batteries/mat ... _esite.pdf
Optiman keltaisen 75Ah akun ostin heiltä vuosia sitten ja pitää myöntää että on toiminut lupauksien mukaisesti.
Falcon
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Akkuja Bussiin
Millaista hintatasoa noissa on 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Akkuja Bussiin
On noilla Concorde akuilla varmaan hintaakin,mutta soitan heille ens viikolla ja laitan tänne hinnat näkyville.
Matkailu käyttöön varmaankin aika hyviä.
Matkailu käyttöön varmaankin aika hyviä.
Falcon
Re: Akkuja Bussiin
Jojensuussa näyttäs olevan evullisija akkuja. 150 Ah 100,- 180 Ah 130,- 100 Ah 70,- hinta/kautta laatusuhe



-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Akkuja Bussiin
Missäs kaupassa nuo hinnat on ? Euro / Ampeeri on jo aika edullista, mutta tuohon hintaan ..
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Re: Akkuja Bussiin
Lehessä ol tuo ilmoitus, ei ollu merkkiä mainittu. tuossa kauppiaan puh.no. 0404461943 jos ketä kiinnostaa. Miulla ei ole sitten mittään intressiä akkujen ja kauppiaan kanssa, sattu voan tuo ilmotus silämään 

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Arenassa oli tuo ilmotus, luki että toim. Joten kyseessä ilmeisesti käytetyt akut. Toisissa ilmoituksissa ostaa romuakkuja, kuparia ym...jukkan kirjoitti:Lehessä ol tuo ilmoitus, ei ollu merkkiä mainittu. tuossa kauppiaan puh.no. 0404461943 jos ketä kiinnostaa. Miulla ei ole sitten mittään intressiä akkujen ja kauppiaan kanssa, sattu voan tuo ilmotus silämään

-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kippari
- Viestit: 67
- Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
- Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
- Location: Kempele
- Paikkakunta: Kempele
Re: Akkuja Bussiin
Laitetaan tännekin kun joskus aikaisemmin jonnekin pistin akuista, mutta 180Ah ja hintaa 130€ Puuilosta. En tiedä lähettelevätkö tavaraa, mutta itsellä on ko. akut ja toistaiseksi hupikäytössä toiminu ongelmitta. Tosin en ole kertaakaan jaksanut laskea tarkkaan että päästääkö lähellekään 180Ah, mutta kuitenkin.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Akkuja Bussiin
Akut 170Ah kotiin toimitettuna 160EUR kipale....2kpl raaskin ostaa. Pitänee vierailla vielä Oulun Puuilossa, toiset pitää vielä hankkia hupilaan... Torniossa K-Rauta Lakkapää kauppasi akkuja 170Ah 225EUR kipale, taitaa olla jo haitarin yläpäässä, ja nekin merkittömiä....Ei se oo ihime, että pärjäävät niin hyvin rautakauppabisneksessä




Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

Re: Akkuja Bussiin
Kävin tossa Sunvind firman sivulla ,löyty hyvä vinkki AGM akun laadun voi tarkistaa 1Ah painaa 270grammaa x ilmoitettu akun Ah+kotelon paino.Eli puntari kainaloon ku mennee ostoksille. Löyty sieltä myös Concorde akkua. http://www.sunwind.fi/content/energiaa-mokille. Kävin Puuilossa.Myyjän avustuksella punnittin 70Ah ja 90Ah AGM akun.Vain 70Ah akussa oli oikea paino.
Viimeksi muokannut menopeli, 15 Huhti 2012 09:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Akkuja Bussiin
Pisti tässä silmään tommoinen 24v li-ion akku Mastervoltilta kun selailin nettiä. http://www.mastervolt.fi/index.php?page ... &news_id=7.
Kuulostaa aika hyvältä paketilta?
Kuulostaa aika hyvältä paketilta?
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Re: Akkuja Bussiin
Vielä kun tuollaisten hinta olisi jotain järjellistä. Luovutin kun en löytänyt tuolle muuta kuin useamman tuhannen euron hintoja.kittari kirjoitti:Pisti tässä silmään tommoinen 24v li-ion akku Mastervoltilta kun selailin nettiä. http://www.mastervolt.fi/index.php?page ... &news_id=7.
Kuulostaa aika hyvältä paketilta?
Re: Akkuja Bussiin
joo ehkä noi parinkymmenen vuoden kuluttua on jo meikäläisen tilipussille sopivan hintaiset. 

Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 15 Huhti 2012 17:13
- Truck: Sprinter
- Location: Iisalmi
Re: Akkuja Bussiin
Moro
Ei joo mun auto bussi vaan Sprinter 316. Oon tuohon laittanut 2x180A "hupiakut". Releellä erotetut startti akusta, käynnistyksen jälkeen kun jännite nousee, kytkee akut yhteen.
Kysymys: Minkä A:n sulakkeet pitäs olla tuossa akut yhdistävässä kaapelissa? Eli auton oman laturin työntämä virta kulkis sen läpi..
Edit: Saako akkuja pitää autossa päällekkäin? Toisin sanoen kestääkö alempi ylemmän painon?
Ei joo mun auto bussi vaan Sprinter 316. Oon tuohon laittanut 2x180A "hupiakut". Releellä erotetut startti akusta, käynnistyksen jälkeen kun jännite nousee, kytkee akut yhteen.
Kysymys: Minkä A:n sulakkeet pitäs olla tuossa akut yhdistävässä kaapelissa? Eli auton oman laturin työntämä virta kulkis sen läpi..
Edit: Saako akkuja pitää autossa päällekkäin? Toisin sanoen kestääkö alempi ylemmän painon?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Sulake mitoitetaan sen kaapelin mukaan. Monestikkaanhan ei laturi - startti -akku välillä ole varokkeita. Jos 16mm2 johdin niin joku 60A sulake, sillä se vielä toimii ja lataus onnistuu sinne 800W nurkille jos 12V systeemi, 24V onkin jo 1,6kW samoilla virroilla.
En laittas akkuja päällekkäin, kuljetuskessahan ne on tuettu styroxilevyillä niin että paino jakautuu tasaisesti. Tee sellainen kehikko vaikka 40x40 kulmarauvasta johon saat hyllyt niille akuille, saa liki toisiaan mutta niin että kannattelevat vain oman painonsa.
En laittas akkuja päällekkäin, kuljetuskessahan ne on tuettu styroxilevyillä niin että paino jakautuu tasaisesti. Tee sellainen kehikko vaikka 40x40 kulmarauvasta johon saat hyllyt niille akuille, saa liki toisiaan mutta niin että kannattelevat vain oman painonsa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkuja Bussiin
Tuollainen Li-ion akku tai jopa lifepo4 akku voisi olla hupiakkuna todella hyvä. Nämä lyijyakut mitä enimmällä osaa autoissa on menevät kolmessa-neljässä vuodessa pilalle melko vähälläkin käytöllä. Tuollaiset lion akut kestää n.1000 purkukertaa ja lifeakut jopa 2000 kertaa. Lyijyakku menee jopa alle sadalla kerralla, minusta tuntuu että tuo nykyinen hupiakku meni alle 30 purkukerran jo niin huonoksi että on pitänyt toisella akkupaketilla varmistella yön yli.
Kiinnostais tehdä itse tuommonen litiumakku. Ennenkuin sellaista ruvetaan suunnittelemaan olisi hyvä tietää latautuuko lion ja life akut normaalilla moottorin laturilla vai pitääkö olla jotain erityisiä latureita niihin. Maailma on täynnä kennoja joista saisi tehtyä melkoisen patterin hupikäyttöön.
Kiinnostais tehdä itse tuommonen litiumakku. Ennenkuin sellaista ruvetaan suunnittelemaan olisi hyvä tietää latautuuko lion ja life akut normaalilla moottorin laturilla vai pitääkö olla jotain erityisiä latureita niihin. Maailma on täynnä kennoja joista saisi tehtyä melkoisen patterin hupikäyttöön.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 15 Huhti 2012 17:13
- Truck: Sprinter
- Location: Iisalmi
Re: Akkuja Bussiin
Vedin akkujen välin (startti-hupi) ehkä pikku rillin paksuisella johdolla. Neliömillejä en enää muista mitkä oli, mut luulisin että riittävät. Tais olla ehkä 13mm reikä mikä piti johdolle pohjaan porata. Lerssin pituus akulta akulle on ehkä max 5metriä..
Nyt on tämä väli vielä yhtä köyttä, tuli vaan tässä mieleen että vois olla sulekkeelekkiin paikka siellä välissä, molemmissa päissä
Nyt on tämä väli vielä yhtä köyttä, tuli vaan tässä mieleen että vois olla sulekkeelekkiin paikka siellä välissä, molemmissa päissä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Latautuu millä vain, mutta jos haluat päästä likikään luvattuihin lukuihin niin kennokohtainen stabilointi. Sitten alkaa kulut pompsahtaa kun tekee kunnollisen. Mulla on tuossa quadrokopterissa 2,5Ah Lipo akku joka pystyy 73,5A purkuvirtaan, ja siinä tarkkaillaan jokaisen kennon latusta ja purkua ja kun heittoa tulee niitä tasataan. Fikkareissa on Li-ion akkuja, jotka kuolee kans jos alijännitettä tulee tai ladataan liian rajusti. Toki ne akut vanhenee vaikkei käyttäisikään. Samoja kennoja on läppäreiden akuissa ja akkuporakoneissa, vaikka vain yksi kenno menee huonoon kuntoon niin suojapiiri tuomitsee akun sököksi ja virta ei pysy. Monelle tuttu ominaisuus läppäreissä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Melekonen lerssikarppinen kirjoitti:Vedin akkujen välin (startti-hupi) ehkä pikku rillin paksuisella johdolla. Neliömillejä en enää muista mitkä oli, mut luulisin että riittävät. Tais olla ehkä 13mm reikä mikä piti johdolle pohjaan porata. Lerssin pituus akulta akulle on ehkä max 5metriä..
Nyt on tämä väli vielä yhtä köyttä, tuli vaan tässä mieleen että vois olla sulekkeelekkiin paikka siellä välissä, molemmissa päissä

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Akkuja Bussiin
Fingerporin Rivo Riitta: "Minä sulle lerssit näytän!"
Anteeks, mut oli pakko!
N
Anteeks, mut oli pakko!
N
Re: Akkuja Bussiin
http://www.flinkenberg.fi/batteries/mat ... aravan.pdf
Hupiakuiksi vapaa-ajan akut - maksavat vähän enemmän, mutta kestävät tuota purkamista starttiakkuja paremmin. Näin on minulle useampikin akkukauppias kertonut. Itse en ole testannut eroja puolueettomasti, mutta en tohdi epäilläkään...
Hupiakuiksi vapaa-ajan akut - maksavat vähän enemmän, mutta kestävät tuota purkamista starttiakkuja paremmin. Näin on minulle useampikin akkukauppias kertonut. Itse en ole testannut eroja puolueettomasti, mutta en tohdi epäilläkään...
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
Uusi hupiakku 12V puolelle olisi hankinnassa 100 - 130Ah luokkaa max ulosotto virta on n. 15A
Mistä pääkaupunkiseudulla kannattaa kysellä?
Mistä pääkaupunkiseudulla kannattaa kysellä?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen