Mitä jos irrottaisit kardaanin ja viet sen tasapainotukseen Espoon Ko-Met Oy osaavat tasapainottaa näitä välinivelellä varustettuja kardaaneja. Minulla täristi voimakkaasti kovalla vedolla 8% nousussa 35km nopeudella ja sen kerrannaisella 70 km nopeudessa. Tuommoisessa mäessä ei voinut edes kiihdyttää tuon nopeuden "läpi" vaan oli pysyttävä jommalla kummalla puolella.
Katso Wiki "huoltoliikkeitä" kohdasta minulle tasapainoitus maksoi 120€ mutta siitä on jo viisi vuotta.
PS! jouduin kuljettamaan kardaanin kahdessa osasssa tasapainoitukseen joten on tärkeätä että jo irroitusvaiheessa merkitään että jatkos saadaan samaan sporiin niin tasapainoituksessa kuin takaisinasennuksessa.
Linjuri täristää, mikä neuvoksi?
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Linjuri täristää, mikä neuvoksi?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Linjuri täristää, mikä neuvoksi?
Loppuu motivaatio noita tärinöitä tutkia
. Helpompi viedä korjaamoon ja sanoa ettei haettaessa tarvi täristä mistään
Eilen tutkittua:
Rasvaus ei auttanu mitään
85-90kmh > alkaa jyrrää
95 > jyrräys vähenee
120 > eturenkaat alkaa jumputtaa
Jyrinä tuntuu voimakkaimmin vaihteiston kohdalla. Johtunee siitä että siinä kohtaa on apurungon putkihäkkyrä joka kantaa matkustamon lattiaa. Jos vika olis tukilaakerissa niin se pitäs tuntua taaemman apurungon kohdalla. Täytyy tutkia se vaihteiston takakannakekumi. Se on "irti" vaihteiston takakäpälästä joka litistää sitä poikkipalkkia vasten. Pääseekö tuo sitten sivuttain liikkumaan koska se ei ole mitenkään mekaanisesti kiinni sivusuunnassa vai nouseeko käpälä irti maantienopeuden vaatimalla väännöllä? Vaihteistosta lähtee mittarivaijeri tosi läheltä poikkipalkkia, olisko pari kolme milliä väliä, on koskenutkin siihen, voisiko noin pienestä johtua?
Taidan viedä korjaamoon


Eilen tutkittua:
Rasvaus ei auttanu mitään
85-90kmh > alkaa jyrrää
95 > jyrräys vähenee
120 > eturenkaat alkaa jumputtaa
Jyrinä tuntuu voimakkaimmin vaihteiston kohdalla. Johtunee siitä että siinä kohtaa on apurungon putkihäkkyrä joka kantaa matkustamon lattiaa. Jos vika olis tukilaakerissa niin se pitäs tuntua taaemman apurungon kohdalla. Täytyy tutkia se vaihteiston takakannakekumi. Se on "irti" vaihteiston takakäpälästä joka litistää sitä poikkipalkkia vasten. Pääseekö tuo sitten sivuttain liikkumaan koska se ei ole mitenkään mekaanisesti kiinni sivusuunnassa vai nouseeko käpälä irti maantienopeuden vaatimalla väännöllä? Vaihteistosta lähtee mittarivaijeri tosi läheltä poikkipalkkia, olisko pari kolme milliä väliä, on koskenutkin siihen, voisiko noin pienestä johtua?
Taidan viedä korjaamoon

Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Linjuri täristää, mikä neuvoksi?
Älä nyt pienestä lannistu.
Voit kokeilla tasapainottaa itsekin kardaania ihan kokeilemalla. Laita kardaaniin joku sopiva paino kiinni letkuklemmarilla ja kokeile eri kohtiin.
Voit käyttää tasapainona pelkkiä letkuklemmareita, vaikkapa 4 kappaletta vierekkäin, käännät vain klemmarien asentoa kardaanissa niin, että klemmarien ruuviosat ovat aina toisiinsa nähden samalla linjalla.
Voit kokeilla tasapainottaa itsekin kardaania ihan kokeilemalla. Laita kardaaniin joku sopiva paino kiinni letkuklemmarilla ja kokeile eri kohtiin.
Voit käyttää tasapainona pelkkiä letkuklemmareita, vaikkapa 4 kappaletta vierekkäin, käännät vain klemmarien asentoa kardaanissa niin, että klemmarien ruuviosat ovat aina toisiinsa nähden samalla linjalla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Linjuri täristää, mikä neuvoksi?
Kaikesta huolimatta käsitin väärin miten se kardaani pitää kohdistaa. Luottokorjaamosta neuvottiin kuten PuuTiainen sanoi että haarukat samaan suuntaan. Myös ne jotka menee tukilaakerin toiselle puolelle eli kaikki samaan suuntaan koko linjalta. Käänsin siis etummaisen pätkän 90 astetta ja toimenpide auttoi asiaan. Melkein jo säikähdin että tästä autosta ei tärinät lopu koskaan. Nyt on taas kunnossa, 6 viikkoa Norjan reissuun jäljellä.
Tulevaisuus on sähköinen
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Linjuri täristää, mikä neuvoksi?
No hyvä että löytyi syy tärinään. Perillä se tärinä kuitenkin palaa takas. Ilmenee vaan aamuisin, ja parkissa....
Jokos on villapaiat ja neljäntuulenhatut ja vaaput ja uistimet ja veistimet terissä....?

Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Linjuri täristää, mikä neuvoksi?
Kerrompa tässä varmuuden vuoksi viasta joka aiheutti meidän Ajokki Royalissa todella kovaa tärinää. Meinas auto lentää välillä tieltä ja osa kuskeista ei suostunu enää hyppäämään rattiin ollenkaan. Autoon ehditiin vaihtaa olkatapit, renkaat, ohjauksen kaikki vähänkin väljät nivelet mutta vika vaan säilyi. Sitten oltiin ns. viimeisellä yrityskierroksella vian kanssa, jossa oli jo tarkoitus kuvata alusta murtumien varalta kun korjaaja avasi etujarrut. Sisältä löytyi molemmilta puolilta niiteistään irronneet "palat", jotka hyppi jarruissa ihan omatahtoisesti ja jarrutteli kumpaakin eturengasta miten sattuu. Hyvä että löytyi vika. Muuten olis tuokin keikkabussi jo purkaamolla.
Mutta eiköhän se tuolla voimansiirrossa ole vika tässä tapauksessa...
- ilari

Mutta eiköhän se tuolla voimansiirrossa ole vika tässä tapauksessa...
- ilari
