Volvo B9M Projekti alkaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Huomenna etsitään, kiitos.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Se kylmäkäynnistysvastus lämmitää imuilmaa ja poistaa savutusta kylmällä koneella. Minä annan kovalla pakkasella tuon yhden 45s jakson kulua ja lyön koneen käyntiin ilman tuota hehkua. Koneen käynnistyttyä saatan painaa hehkun päälle pari kertaa ilmoja odotellessani.
B-volvoa ei kannata startin sahaamisella kiusata, mielummin hetki Webaa tai Defa/Calixia niin lähtee kuin kesällä.
B-volvoa ei kannata startin sahaamisella kiusata, mielummin hetki Webaa tai Defa/Calixia niin lähtee kuin kesällä.
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 21 Maalis 2019 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Vaikka auto onkin Road Rasing kuljetuskalustoa niin sillä ei kuulemma saa slikseillä ajaa?
Tänään annoin ensimmäisille paripyörille uuden elämän renkaan uraleikkurilla.
Eivät ole enää Goodyear renkaita vaan ennemminkin Goodbye renkaita
Tänään annoin ensimmäisille paripyörille uuden elämän renkaan uraleikkurilla.
Eivät ole enää Goodyear renkaita vaan ennemminkin Goodbye renkaita

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
...tuolla tapaa sieltä päivänä jonain kumi loppuu ja tulee vanne vastaan.. Samalla siihen voi kalvaa yläjyrsimellä M+S merkinnän.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Näin saattaapi käydä juu. Mulla oli tuossa tallin seinää vasten yksi pois vaihdettu rengas testikappaleena, joka piti viime keväänä vaihtaa kun oli kyljessä murtumia. Kulutuspinta saman moinen kuin nyt alla olevissa. Kaivelin sitä ja totesin että yli 15mm oli matkaa kudoksiin. Arvelin että kyllä siihen 5mm uran kehtaapi ajaa, kun näyttäis olevan ihan laillistakin vielä ja kun renkaissa oli vielä tuo "Regroove" merkintäkin.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Ihan tuli mopoilu ajat mieleen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Kyljet niissä kuluu, kun saavat päivänpaistetta puoli suvea samoilla sijoillaan. Pitäisi varmaan välillä paikoittaa keksintö toisinpäin pihalle. eteläpuolen renkaat ja tinttikalvot saavat epäreilun annoksen UV-säteilyä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Jepulis. Taka-akselin jousen kumipussin irroitus oli tänään. Hetken ihmettelin kun en löytänyt alalautaselta mitään kiinnitystä minkä olisi avannut, mutta sitten päättelin ettei sellaista varsinaisesti olekkaan. Annettujen ohjeiden mukaan tunkkasin rungosta ylös, yläpuolen putkia ei edes tarvinnut irroittaa ainakaan vielä kun pussi saa jäädä yläosaan kiinni. Alapää paukahti lopuksi irti kun pienellä pullotunkilla painoin jonkin aikaa sieltä "alareijästä" missä ohjuritappi törrötti. Vähän pray-voitelua väliin ja taltalla avitin lautasta irti pohjalevystä. Mätä oli, pohjapellissä 50mm murtuma ruosteesta. Hankin uuden.
Turbon mittarianturi:
Etsin imusarjasta paineputkea anturille, yksi putki löytyi ja se menee siihen syöttöpumpun päässä olevaan "kylmäkäynnistinlaite / savutuksen esto mööpeli. Muita putkia ei löytynyt joten ilmeisesti sitä erillistä anturiakaan ei painemittarille ole. Edelleen vahvin ehdokas on siinä ainoan putken päässä oleva laite, jonka nimi on niin pitkä etten enää jaksa sitä kirjoittaa. Siihen kuitenkin tulee pari johdinta joille en muutakaan virkaa ole saanut selville.
Turbon mittarianturi:
Etsin imusarjasta paineputkea anturille, yksi putki löytyi ja se menee siihen syöttöpumpun päässä olevaan "kylmäkäynnistinlaite / savutuksen esto mööpeli. Muita putkia ei löytynyt joten ilmeisesti sitä erillistä anturiakaan ei painemittarille ole. Edelleen vahvin ehdokas on siinä ainoan putken päässä oleva laite, jonka nimi on niin pitkä etten enää jaksa sitä kirjoittaa. Siihen kuitenkin tulee pari johdinta joille en muutakaan virkaa ole saanut selville.
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Jos nyt oikeasti lähdit uraa kaivamaan syvemmäksi, niin kannattaa huomioida että noissa raskaankaluston renkaissa on sitten tuhovoimaa ihan tautisesti.
Meillä on maansiirtoautoissa mennyt renkaan hajotessa rikki esimerkiksi:
-Muoviset lokasuojat (no tietysti nehän on muovia).
-Renkaan läehisyydessä olevat valaisimet
-Hydrauliikkaletkuja renkaan lähtistöltä
-rautapalkit jolla lokasuojat on kiinnitetty kortiin.
-Kuorma-auton hytin runkorakenne, vääntyi sen verran että oven n. 10mm kauttaaltaan oleva käyntivara meni etureunasta nollaan ja alanurkasta vajaaseen 2mm. Yläreunaan tuli vähän lisää.
-K-A:n n. 8mm valualumiinista tehtyyn askelmiin repeämä
-rautapalkista tehty vetopalkin päähän hartaasti hitsattu takapuskuri repesi irti.
-40x100x5mm neliöpalkki takapsukuri vääntyi runkopalkin jälkeen 30° kulmaan.
Eli periaatteessa ihan mikä tahansa jota siinä renkaan lähellä on on joskus lähtenyt menemään lukuunottamatta varsinaista teräslavaa ja kitkavetolaitetta.
Netistä löytyy muutama valvontakamera video kuinka joku on ilkivalta mielessä tökännyt puukolla kuorma-auton renkaan paskaksi ja tappanut itsensä siinä.
Eli ihan noin yleisesti, jos se rengas lähtee, niin se tilanne ei välttämättä korjaannu pelkällä varapyörän vaihtamisella, sitä autoa voi joutua karsimaan melko paljon noin muutenkin kasaan. Siinä pyörivässä renkaassa on ihan järjetön tuhovoima.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
No, otin kyllä asiasta selvää, ennenkuin lähdin renkaita urittamaan. Tuo kirjoittamani teksti, joka sisältää minulle tyypillistä "mustaa huumoria" on saattanut johtaa sinua harhaan.
MICHELIN-renkaiden runko on suunniteltu niin, että sille voi tehdä useamman ( kaksi kertaa ) jälkiurituksen ja uudelleenpinnoituksen, edellyttäen että renkaan kylkeen on merkattu "REGROOVE" .
Normaalisti ensimmäinen uusinta uritus tehdään 6-8mm syvyyteen, minä tein vain 5mm.
Lisäksi haluan että myös katsastusmies on tyytyväinen kunhan taas kevät koittaa.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun itse uritin tämän kokoluokan rengasta, mutta aiempaa kokemusta löytyy Road Racing sivuvaunun sadekelirenkaiden urittamisista. Niidenkin tuhovoima on huomioitavan suuri, ei niinkään niiden massan takia, vaan koska niiden hyrrävoimat ovat melkoiset yli 200km tuntinopeudessa sekä koska minä ja oma poikani makaa sellaisen renkaan päällä vain ohut lasikuitukate suojanaan.

MICHELIN-renkaiden runko on suunniteltu niin, että sille voi tehdä useamman ( kaksi kertaa ) jälkiurituksen ja uudelleenpinnoituksen, edellyttäen että renkaan kylkeen on merkattu "REGROOVE" .
Normaalisti ensimmäinen uusinta uritus tehdään 6-8mm syvyyteen, minä tein vain 5mm.
Lisäksi haluan että myös katsastusmies on tyytyväinen kunhan taas kevät koittaa.
Tämä oli ensimmäinen kerta kun itse uritin tämän kokoluokan rengasta, mutta aiempaa kokemusta löytyy Road Racing sivuvaunun sadekelirenkaiden urittamisista. Niidenkin tuhovoima on huomioitavan suuri, ei niinkään niiden massan takia, vaan koska niiden hyrrävoimat ovat melkoiset yli 200km tuntinopeudessa sekä koska minä ja oma poikani makaa sellaisen renkaan päällä vain ohut lasikuitukate suojanaan.

-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Off topic. Kumpiko ajaa ja millon ja missä on kisoja? Sekä rata-autoilussa, moottoripyörissä, kuten rallisprinteissä vaikuttaa kunnon salailun kulttuuri. Kisoista ei paljon ulkopuolisille huudella. Pitää kuulua piireihin että tietää millon on kisat, jos ei tule vauhdin maailmaa kotio. Esim.meidän lähi radalla virtasalmella millon mikäkin, eipä näy etukäteen mitään mainoksia koskaan.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Meidän kisakalenteri :
7.-9.6. Motopark SM + NC
14.-16.6. Imatranajo IRRC
28.-30.6. Kemora SM
12.-14.7. Auto24Ring, Estonia + SM
26.-28.7. Alastaro SM + Estonia
16.-18.8. Motopark SM
23.-25.8. Våler-Norja NC
Minä ajan sivaria, poika on purkkiorjana sekä ajaa itse samoilla kisaviikonlopuilla solona RetroSuberbike luokassa.
Tässä muutama vanhempi kuva...


7.-9.6. Motopark SM + NC
14.-16.6. Imatranajo IRRC
28.-30.6. Kemora SM
12.-14.7. Auto24Ring, Estonia + SM
26.-28.7. Alastaro SM + Estonia
16.-18.8. Motopark SM
23.-25.8. Våler-Norja NC
Minä ajan sivaria, poika on purkkiorjana sekä ajaa itse samoilla kisaviikonlopuilla solona RetroSuberbike luokassa.
Tässä muutama vanhempi kuva...
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Mä olen luullut että tuolla tarkoitetaan sitä pinnan rapsuttelua joka tehdään että uusi pinnoite saadaan tarttumaan runkoon?Notreal kirjoitti: ↑23 Maalis 2019 17:07 No, otin kyllä asiasta selvää, ennenkuin lähdin renkaita urittamaan. Tuo kirjoittamani teksti, joka sisältää minulle tyypillistä "mustaa huumoria" on saattanut johtaa sinua harhaan.![]()
MICHELIN-renkaiden runko on suunniteltu niin, että sille voi tehdä useamman ( kaksi kertaa ) jälkiurituksen ja uudelleenpinnoituksen, edellyttäen että renkaan kylkeen on merkattu "REGROOVE" .
Normaalisti ensimmäinen uusinta uritus tehdään 6-8mm syvyyteen, minä tein vain 5mm.
Lisäksi haluan että myös katsastusmies on tyytyväinen kunhan taas kevät koittaa.
Ei kai sen uran syventäminen ole minkään valmistajan mukaan sallittua?

-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tutustu aiheeseen vaikka tuolta: https://kuljetus.michelin.fi/Tuotteet/J ... npinnoitus
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Ot: Akk:n alaiset kilpailut löytyy https://www.autourheilu.fi/kalenterit/kilpailukalenteri
Ja "harraste" puolen http://www.harrastemoottoriurheilu.fi/kalenteri.php
Ja "harraste" puolen http://www.harrastemoottoriurheilu.fi/kalenteri.php
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Tällä kertaa kysyn:
Venttiilit takapyörissä on mulla silleen, että ulommaisten osoittaa "sisäänpäin" eli just väärään suuntaan jos ajattelee ilman täyttöä? No, siihen jos löytäis sellaisen täyttökahvan jossa täyttöpää putkenpäässä nurinperin, en oikein osaa selittää, mutta nähnyt joskun huoltsikalla sellaisia olevan? Mutta isompi propleema on noiden paripyörien sisempien venttiilit. Ne osoittaa kyllä "ulospäin" mutta jäävät sinne vanteessa olevan reiän tasolle eikä niihin millään vehkeellä ylety edes hattua irroittamaan. Mites tämmöinen propleema on muilla ratkaistu.
Venttiilit takapyörissä on mulla silleen, että ulommaisten osoittaa "sisäänpäin" eli just väärään suuntaan jos ajattelee ilman täyttöä? No, siihen jos löytäis sellaisen täyttökahvan jossa täyttöpää putkenpäässä nurinperin, en oikein osaa selittää, mutta nähnyt joskun huoltsikalla sellaisia olevan? Mutta isompi propleema on noiden paripyörien sisempien venttiilit. Ne osoittaa kyllä "ulospäin" mutta jäävät sinne vanteessa olevan reiän tasolle eikä niihin millään vehkeellä ylety edes hattua irroittamaan. Mites tämmöinen propleema on muilla ratkaistu.
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Sisempiin renkaisiin jatkoventtiilit.
https://www.google.com/search?q=jatkove ... 60&bih=710
https://www.google.com/search?q=jatkove ... 60&bih=710
Ajokki express Volvo B10 M -87
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
No niin, tommosta ittekkin mietin, mutta en tiennyt onko niitä olemassakaan kun en ole ikinä nähnyt. Hankin tuommosia. Kiitos.
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
https://www.aliexpress.com/item/Brass-A ... 32970.html
Eivät ole ihan hirveästi hinnankiroissakaan.
Mä tosin olen täyttänyt nuo niin että pujotan täyttöletkun vanteen viereisestä reijästä sinne väliin niin että liittimen saa venttiiliin kiinni oikeasta suunnasta.
Eivät ole ihan hirveästi hinnankiroissakaan.
Mä tosin olen täyttänyt nuo niin että pujotan täyttöletkun vanteen viereisestä reijästä sinne väliin niin että liittimen saa venttiiliin kiinni oikeasta suunnasta.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Hyvä taustalla samalla opiskella, tietää nyt tuonkin.
Paljonko pitää olla rengaspaineiden?
Paljonko pitää olla rengaspaineiden?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Mun renkaissa oli merkinta 125psi ( 8,6 bar ).
Laitoin tasan 8 bar, enempää en olis juuri saanutkaan kun tallin kompura lopettaa lähes siihen...
Laitoin tasan 8 bar, enempää en olis juuri saanutkaan kun tallin kompura lopettaa lähes siihen...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Jepulis, näin itsekkin tein ja toimii sen ulomman renkaan kanssa. Tarttee hommata nuo jatkopalat mistä Salminen laittoi linkin noihin sisemmäisiin.Jule kirjoitti: ↑24 Maalis 2019 17:24 https://www.aliexpress.com/item/Brass-A ... 32970.html
Eivät ole ihan hirveästi hinnankiroissakaan.
Mä tosin olen täyttänyt nuo niin että pujotan täyttöletkun vanteen viereisestä reijästä sinne väliin niin että liittimen saa venttiiliin kiinni oikeasta suunnasta.

-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Ite tein ja säästin, valomainokset 


-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Poistamassa "automaatti" rasvauksen putkiyhteitä ja laittamassa tavallisia voitelunippoja tilalle. 2 / pyörä on niin ahtaassa paikassa että nippojen paikalleen saaminen edellyttää renkaan pois ottoa, muut sain vain alla maaten vaihdettua. Sitten tuli tenkkapoo, yksi mutteri ei sitten suostu aukeamaan, taipuu vain vääntövarsi. Pitää odottaa apuvoimia että saadaan kädet molemmin puolin mutteriavainta vasten vääntämään. Olishan nuo vähän vähemmälläkin varmaan kiinni pysyneet...


Re: Volvo B9M Projekti alkaa.
Äijä seisomaan varren päälle ja kaveri mäjäyttää lekalla tuohon vääntimen päähän.