Elli (SEX-69)
Re: Elli (SEX-69)
Se auton oma kompura on tuotoltaan melko julma. Törkeä arvaus on että sama tuotto on vasta joissain paria kertaluokkaa isommissa voimavirtakompuroissa.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 21 Maalis 2017 23:02
- Truck: Volvo b9m/6000
- Location: Helsinki/Järvenpää
- Viesti:
Re: Elli (SEX-69)
Juu, näin se on. Hallilla nostan voimavirtakompuralla ylös, jos en viitsi käynnistellä.Jule kirjoitti:Se auton oma kompura on tuotoltaan melko julma. Törkeä arvaus on että sama tuotto on vasta joissain paria kertaluokkaa isommissa voimavirtakompuroissa.
Ehkä täytyy miettiä jotain sellaista hiljaista kompuraa jolla saa ylläpidettyä paineet. Kaikkea noita kriteereitäni taitaa olla mahdoton sitoa yhteen laitteeseen.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Elli (SEX-69)
Omassa FM9 vehkeessä näyttää olevan 1080L/min kompura. Tuskin se bussissakaan paljon tuhnumpi on. Toki en oo missään nähny yhtä ripakkaa paineiden nousua, täysilma-alustallinen teliauto kuitenkin kyseessä. =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: Elli (SEX-69)
B10m. Kompuran iskutilavuus on 442 cm3. Max kierrokset 2400. Imutuotto olisi sitten reipas 1000 l/min.
Ajokki express Volvo B10 M -87
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 21 Maalis 2017 23:02
- Truck: Volvo b9m/6000
- Location: Helsinki/Järvenpää
- Viesti:
Re: Elli (SEX-69)
Ei sinne viitsi alkaa ruuvikompuraa asentelemaan
Käyn tutkimassa tarjontaa, 150-200l/minuutissa tuottava kompura helpottaa jo kummasti nopeita liikkeellelähtöjä kun vähän ennakoi.
Pikaisella silmäyksellä löytyi 24v mallejakin:
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokaup ... y/139/141/

Pikaisella silmäyksellä löytyi 24v mallejakin:
http://www.offroadtarvike.fi/verkkokaup ... y/139/141/
Re: Elli (SEX-69)
Pyöriikös kompura syöttöpumpun kierroilla 0,5 x moottori?salminen kirjoitti:B10m. Kompuran iskutilavuus on 442 cm3. Max kierrokset 2400. Imutuotto olisi sitten reipas 1000 l/min.
Tuota kokoluokkaa kompressorit esim MAN kuorma auto rautajousilla kompr 1-syl 380 kuutio cm ja jos auto ilmajousilla on 2-syl ..
Vaihtoehtoja :
-jos inventteri halvin on 220 v kompressori, noissa 12/24 laitteissa voi olla käyttöaikarajoituksua
-taitaa yleisin vuotokohde olla jousijärjestelmä, jos laskee jousipaineet pois, saattaa säiliöpaineet
säilyä paremmin ?? ( oma scania viikon toinen jarrupiiri 8 bar oli, toinen tyhjä + jousi järj toinen
puoli tyhjä.)
-karkea laskenta jos auton säiliöt täysin tyhjät ja yht tilavuus n100 litraa (dm3) ja jousipussi tilavuus
yht noin 60 litraa, koko tilavuus arvio 160 litraa ja jos tarve 10 bar ,,” tarvitaan ilmaa ”suuruusluokka 1600 litraa (1,6m3), lisäksi huomioitava kompressorin tuotto joka on jotain muuta kuin
Sylinteritilavuus, sekä vuoto kulutus ( tuo litra tarve laskenta suuntaa antava ei kelpaa asiantuntijoille,
jos aletaan ottamaan huomoioon lämpö vaikutukset,vastapaine ym paine erot)
Käytännön kokemus 8 mm suuttimen ( hiekkapuhallussuutin) läpi ei riitä 3,5 m3 tuottava kompressori
pitämään paninetta kylmänkään yli 5 bar ssa kun puhalletaan vain ilmaa ja 10 mm suutilla huilalee tai
pudottaa tuottoa 7 m3 kompressori vastaavassa kokeessa.
Onko laivoissa ilman saanti mahdollisuus?
Re: Elli (SEX-69)
Yksinkertaisin systeemi voisi olla laittaa säiliöiden eteen jokin "päähana", joka estäisi sen säiliön tyhjentymisen. Itse säiliöt vuotaa melko harvoin.
Tosin jonkinalinen varmuus tuossa pitää olla ettei missään tilanteessa onnistu käymään niin että ajossa se säiliön hana olisikin kiinni.
Mä olen hankkinut pienen keikkakompuran ovia varten, mutta sen tuotto koko autolle tuskin riittää edes vuotojen kompensointiin
Tosin jonkinalinen varmuus tuossa pitää olla ettei missään tilanteessa onnistu käymään niin että ajossa se säiliön hana olisikin kiinni.
Mä olen hankkinut pienen keikkakompuran ovia varten, mutta sen tuotto koko autolle tuskin riittää edes vuotojen kompensointiin

-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 21 Maalis 2017 23:02
- Truck: Volvo b9m/6000
- Location: Helsinki/Järvenpää
- Viesti:
Re: Elli (SEX-69)
Tuossa kulkurissa on tehty joku outo ratkaisu Ventoniemellä kun avaimesta kääntää virrat pois niin mankut avautuu ja auto laskee heti. Virrat kun kääntää takaisin päälle niin auto pysyy ylhäällä vaikka kuinka pitkään.
Mankkuja mietin säiliön päihin, muttei uskalla turvallisuudella leikkiä.
Ei siihen nousuun enää tuon jousilautasen vaihdon jälkeen mene kuin muutama minuutti, ehkä tuollainen ”Ylläpitokompura” olisi ihan riittävä tässä tapauksessa. Huomenna selvinnee lisää kun kokeilen pientä kompuraa. Ovea ajatellen sellainen olisi myös ideaali.
Mankkuja mietin säiliön päihin, muttei uskalla turvallisuudella leikkiä.
Ei siihen nousuun enää tuon jousilautasen vaihdon jälkeen mene kuin muutama minuutti, ehkä tuollainen ”Ylläpitokompura” olisi ihan riittävä tässä tapauksessa. Huomenna selvinnee lisää kun kokeilen pientä kompuraa. Ovea ajatellen sellainen olisi myös ideaali.
Jule kirjoitti:Yksinkertaisin systeemi voisi olla laittaa säiliöiden eteen jokin "päähana", joka estäisi sen säiliön tyhjentymisen. Itse säiliöt vuotaa melko harvoin.
Tosin jonkinalinen varmuus tuossa pitää olla ettei missään tilanteessa onnistu käymään niin että ajossa se säiliön hana olisikin kiinni.
Mä olen hankkinut pienen keikkakompuran ovia varten, mutta sen tuotto koko autolle tuskin riittää edes vuotojen kompensointiin
Re: Elli (SEX-69)
EI tuo tonttiin laskeminen mikään outo ratkaisu kulkurissa ole. Ei sen nyt ehkä virta-avaimesta sitä tarvitsisi tehdä.
Kestääkö se kuinka kauan nostaa jos sen sammuttaa antaa laskea tonttiin, ja lyö uudelleen tulille? Jos tuo kestää yhtä pitkään kuin esim vuorokauden seisonnan jälkeen tapahtuva ylösnousu, niin se viittaisi siihen että se automaattinen laskeutuminen on toteutettu niin että se laskee koko painejärjestelmän tyjäksi, joka ei kuulosta kovin järkevältä, vaan kannattaisi muuttaa niin että se vapauttaa vain jousista ilman.
Kestääkö se kuinka kauan nostaa jos sen sammuttaa antaa laskea tonttiin, ja lyö uudelleen tulille? Jos tuo kestää yhtä pitkään kuin esim vuorokauden seisonnan jälkeen tapahtuva ylösnousu, niin se viittaisi siihen että se automaattinen laskeutuminen on toteutettu niin että se laskee koko painejärjestelmän tyjäksi, joka ei kuulosta kovin järkevältä, vaan kannattaisi muuttaa niin että se vapauttaa vain jousista ilman.
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 21 Maalis 2017 23:02
- Truck: Volvo b9m/6000
- Location: Helsinki/Järvenpää
- Viesti:
Re: Elli (SEX-69)
Pari panasoniccia asentelin bussiin. Edessä ja takana omat yksiköt, nyt pysyy 12 metrinen viileänä tai lämpimänä koko matkalta.
https://aijaa.com/vKcYcG
https://aijaa.com/vKcYcG