Lattialämmitys
Lattialämmitys
Kun tuosta lämmityslaittesta ja sen rakentamista on nyt juttua
ajattelin laittaa kaveriksi samaan aikaan lattilämmityksen.
Lattialämmityksestä on ollut juttua aiemminkin, vaan ei vissiin aivan hiljattain.
Bussin lämmitys
Omia ajatuksia (josta suurinosa on jostain lainattuja)
Lämmön tuotto
Webasto 20 Kw (eli Eber) kun se autossa on jo.
Optio sähköpatruunalle
kolmivaihe 6 Kw / yksivaihe 2 + 1Kw kytkimellä valittavissa
Lämmitys patterein ja lattialämmityksellä.
Lattialämmityksen kulmakiviä
Vesikirtoinen lattialämmitys.
Lämmön säätö
veden lämpo alennetaan sopivaksi. Pieni säiliö + paluusesi termostaatti.
Jos parempia ideoita niin kertokaa. Millaisia valmiit systeemeitä on.
Veden kierrätys:
Kierrätys kiertovesipumpulla valovirta 220V malli.
(meinaan laittaa autoon tavallisen jääkaapin ja sitävarten tarvii invertteri olla päällä, kiertovesipumun sähkön kulutus olematonta.)
Lisäksi valovirta pumput on säädettäviä, tehokkaita, halpoja ja hiljaisia.
Lattialämmityksen toteutus (idea)
Lattia eristetään 40mm Finfoam tai uretaanilevyllä. (ja koolaus)
Levyyn tehdään urat muoviputkelle.
Ura tehdään 10-15mm syvemmäksi mitä putki vaatti.
Putken alle laitetaan "vieteri" nostamaan putkea päin lattiapintaa.
Tuo "vieteri" on ajatuksena tehdä leikkaamalla solumuovista kapea suikale ja
sijoittamalla se putken alle.
Lämmön tasaus
Lämmon tasaus toteutetaan laittamalla putken ja lattiavanerin
väliin alumiinilevy 1- 1,5mm mitä jostain sopivasti saa..
Putkien paikannus
Kun autossa jälkeenpäin kiinnitelee juttuja on kiva tietää missäkohtaa putket on.
Sitävarten muovisen lämmitysputken kylkeen kiinnitetään
putkilanka = tavallinen kova sähköjohto..Kun putket pitää paikantaa kytketään tilapäisesti johtoon sähkö,
mikäli sitä viellä kuormitetaan vaikka hehkulampulla saadaaan se helpommin havaittavaksi.jollain tunnistimella.
Alumiinilevy häiritsee noita tunnistimia, siksi alumiinilevyjen
väliin jätetään 5 -10 sentin rako.
Lämpöputken voi siis havaita vain tuon raon kohdalta.
Mutta kait ne urat voi jyrsiä suoraan, joten ei haittaa.
Uran jyrsintä eristeeseen
Olen nähnyt putkimiehellä sellaisen kuumalanka leikkurin joka on tehty juuri tätä tarkoitusta varten. Siinnä on muotoiltava jäykkä "leikkuupää".
Toinen vaihtoehto on että eriste leikataan "läpi" eli sirkkelillä ja nytkyllä
sopivat eriste suikaleet. rakoihin putket ja valitaan niin paksu
solumuovi että se nostaa putken hieman eristeen yli.
Latta pinnoite
Laminaatti / muovi valinnan mukaan.
ajattelin laittaa kaveriksi samaan aikaan lattilämmityksen.
Lattialämmityksestä on ollut juttua aiemminkin, vaan ei vissiin aivan hiljattain.
Bussin lämmitys
Omia ajatuksia (josta suurinosa on jostain lainattuja)
Lämmön tuotto
Webasto 20 Kw (eli Eber) kun se autossa on jo.
Optio sähköpatruunalle
kolmivaihe 6 Kw / yksivaihe 2 + 1Kw kytkimellä valittavissa
Lämmitys patterein ja lattialämmityksellä.
Lattialämmityksen kulmakiviä
Vesikirtoinen lattialämmitys.
Lämmön säätö
veden lämpo alennetaan sopivaksi. Pieni säiliö + paluusesi termostaatti.
Jos parempia ideoita niin kertokaa. Millaisia valmiit systeemeitä on.
Veden kierrätys:
Kierrätys kiertovesipumpulla valovirta 220V malli.
(meinaan laittaa autoon tavallisen jääkaapin ja sitävarten tarvii invertteri olla päällä, kiertovesipumun sähkön kulutus olematonta.)
Lisäksi valovirta pumput on säädettäviä, tehokkaita, halpoja ja hiljaisia.
Lattialämmityksen toteutus (idea)
Lattia eristetään 40mm Finfoam tai uretaanilevyllä. (ja koolaus)
Levyyn tehdään urat muoviputkelle.
Ura tehdään 10-15mm syvemmäksi mitä putki vaatti.
Putken alle laitetaan "vieteri" nostamaan putkea päin lattiapintaa.
Tuo "vieteri" on ajatuksena tehdä leikkaamalla solumuovista kapea suikale ja
sijoittamalla se putken alle.
Lämmön tasaus
Lämmon tasaus toteutetaan laittamalla putken ja lattiavanerin
väliin alumiinilevy 1- 1,5mm mitä jostain sopivasti saa..
Putkien paikannus
Kun autossa jälkeenpäin kiinnitelee juttuja on kiva tietää missäkohtaa putket on.
Sitävarten muovisen lämmitysputken kylkeen kiinnitetään
putkilanka = tavallinen kova sähköjohto..Kun putket pitää paikantaa kytketään tilapäisesti johtoon sähkö,
mikäli sitä viellä kuormitetaan vaikka hehkulampulla saadaaan se helpommin havaittavaksi.jollain tunnistimella.
Alumiinilevy häiritsee noita tunnistimia, siksi alumiinilevyjen
väliin jätetään 5 -10 sentin rako.
Lämpöputken voi siis havaita vain tuon raon kohdalta.
Mutta kait ne urat voi jyrsiä suoraan, joten ei haittaa.
Uran jyrsintä eristeeseen
Olen nähnyt putkimiehellä sellaisen kuumalanka leikkurin joka on tehty juuri tätä tarkoitusta varten. Siinnä on muotoiltava jäykkä "leikkuupää".
Toinen vaihtoehto on että eriste leikataan "läpi" eli sirkkelillä ja nytkyllä
sopivat eriste suikaleet. rakoihin putket ja valitaan niin paksu
solumuovi että se nostaa putken hieman eristeen yli.
Latta pinnoite
Laminaatti / muovi valinnan mukaan.
Scania 93 vm 90
-
- Kokenut kuljettaja
- Truck: Ajokki express
- Viesti:
Re: Lattialämmitys
30mm uretaanieriste alumiinifolio pinnalla ja siihen päälle 12mm vanerisuikaleet joiden väliin putket 150mm jaolla, ja päälle taas 12mm vaneri, kaikki liimalla yhteen. ja lopuksi mikä tahansa lattia pinnoite.. esim. laminaatti
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
- pupetti
- Rattimajuri
- Truck: mercedes-benz
Tuota tuota, jos oikein ymmärsin niin meinasit sitä soluMUOVIA laittaa sinne putken alle? siis niin että se olisi sen lämpimän tai kuuman putken kanssa yhteydessä.
Jos näin on, niin itse ainakin laittaisin sitä kumisena eli sellaisena kun rakennuksilla on käytössä kun niitä talon ulkoseinien saumoja tiivistetään, sitä saa myös sellaisena "levynä" ja on helppo sitä vääntää esim rullalle.
Tämän kirjoitan vaan siksi että kun se soluMUOVI on jotakin seosta josta ei ainakaan minulla ole hajuakaan, ja se solukumi on styreenisekoitteista uretaania.
Se muovinen ei ainakaan paketti auton takalattiassa kestänyt kuin puolivuotta,siis sen lämmityselementin alla. Tosin se lattialämmitys elementti, jos sitä nyt elementiksi voi sanoa, toimi vain ja ainoastaan sähköllä, mutta siellä sisällä kiersi kuitenkin vesi.
Se laitettiin kesän lopulla ja seuraavan keväänä huomattiin että tihkui vettä sivuoven sisäpuolelta, ei paljon mutta tihkui kuitenkin. No lattia vanerit pois ja tutkimaan, ja kas kummaa se solu muovi, joka oli väriltään vaalean harmaata kun se sinne laitettiin, oli paikoin painunut ja osin kutistunut ja tummunut, päästäen sen kiertoputken liikkumaan, ja oli hangannut sellaiseen ruuvin kantaan joka oli myös noussut hiukan ylös.
Tästä oli seurauksena aivan minimaalinen reikä jota ei nähnyt mutta tunsi, kun vesi sieltä ruikki.
No sen jälkeen kävi kaveri joka auton myös omisti hakemassa sellaista tummanruskeata solukumia joka oli noin 5mm paksua ja siitä leikkasimme sellaisia soiroja sinne kanavaan, ja tämä nosti sen lämmitys putken, tai sanoivat sitä elementiksi koska oli vaan yksi kieppi, siihen tasoon että se piti sen vesivanerin lämpimänä kosteilla ja kylmillä ilmoilla.
Tämä auto on vieläkin liikenteessä ja lattialämmitys toimii vuotamatta.
On erään putkimiehen 609 mese, muuten perus mersu mutta putkenvääntö vehkeet takakontissa eristettyine kaasupullo tiloineen.
En tiedä sitten kumpaa ajattelit käyttää mutta tee sellainen tulitikku koe, jos palaa liekillä niin kutistuu lämmöllä, jos käryää mutta ei pala ei myöskään kutistu.
Ja tätä samaa solukumi juttua olen monesti käyttänyt myös autojen ääni eristykseen koska ei mene miksikään vaikka saisi pintaan hiukan öljyä tai kotelosuojaa, ei ime itseensä vettä tai muutakaan kosteutta ja itse asiassa käytämme sellaisia paloja kun istumme ulkona tupakalla, on parempaa ainetta kuin styrox.
En minä mitään tiedä, mutta näin olen ainakin itse sen tehnyt, korjatkaa jos olen väärässä.
Jos näin on, niin itse ainakin laittaisin sitä kumisena eli sellaisena kun rakennuksilla on käytössä kun niitä talon ulkoseinien saumoja tiivistetään, sitä saa myös sellaisena "levynä" ja on helppo sitä vääntää esim rullalle.
Tämän kirjoitan vaan siksi että kun se soluMUOVI on jotakin seosta josta ei ainakaan minulla ole hajuakaan, ja se solukumi on styreenisekoitteista uretaania.
Se muovinen ei ainakaan paketti auton takalattiassa kestänyt kuin puolivuotta,siis sen lämmityselementin alla. Tosin se lattialämmitys elementti, jos sitä nyt elementiksi voi sanoa, toimi vain ja ainoastaan sähköllä, mutta siellä sisällä kiersi kuitenkin vesi.
Se laitettiin kesän lopulla ja seuraavan keväänä huomattiin että tihkui vettä sivuoven sisäpuolelta, ei paljon mutta tihkui kuitenkin. No lattia vanerit pois ja tutkimaan, ja kas kummaa se solu muovi, joka oli väriltään vaalean harmaata kun se sinne laitettiin, oli paikoin painunut ja osin kutistunut ja tummunut, päästäen sen kiertoputken liikkumaan, ja oli hangannut sellaiseen ruuvin kantaan joka oli myös noussut hiukan ylös.
Tästä oli seurauksena aivan minimaalinen reikä jota ei nähnyt mutta tunsi, kun vesi sieltä ruikki.
No sen jälkeen kävi kaveri joka auton myös omisti hakemassa sellaista tummanruskeata solukumia joka oli noin 5mm paksua ja siitä leikkasimme sellaisia soiroja sinne kanavaan, ja tämä nosti sen lämmitys putken, tai sanoivat sitä elementiksi koska oli vaan yksi kieppi, siihen tasoon että se piti sen vesivanerin lämpimänä kosteilla ja kylmillä ilmoilla.
Tämä auto on vieläkin liikenteessä ja lattialämmitys toimii vuotamatta.
On erään putkimiehen 609 mese, muuten perus mersu mutta putkenvääntö vehkeet takakontissa eristettyine kaasupullo tiloineen.
En tiedä sitten kumpaa ajattelit käyttää mutta tee sellainen tulitikku koe, jos palaa liekillä niin kutistuu lämmöllä, jos käryää mutta ei pala ei myöskään kutistu.
Ja tätä samaa solukumi juttua olen monesti käyttänyt myös autojen ääni eristykseen koska ei mene miksikään vaikka saisi pintaan hiukan öljyä tai kotelosuojaa, ei ime itseensä vettä tai muutakaan kosteutta ja itse asiassa käytämme sellaisia paloja kun istumme ulkona tupakalla, on parempaa ainetta kuin styrox.
En minä mitään tiedä, mutta näin olen ainakin itse sen tehnyt, korjatkaa jos olen väärässä.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
Tällaista valmista levyä on saatavana ainakin wirsbolla vai onko se nykyisin uponorin tuote. Siinä on 15mm styreenilevy johon valmiiksi kiinnitetty lämmönluovutuslevy 12mm putkelle. Muistaakseni sitä saa myös isommille putkille. On kätevää, itse tein vessan lattialämmityksen siitä ja kupariputkesta.

Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Truck: Ajokki express
- Viesti:
- Lahti32
- Vapaaherra
- Truck: Jäämeri Express
Päälle tuli 9mm vaneri ja muovimatto. Mukavasti lämmittää.
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Member id: 048
Oman auton lattialämmitystä varten on varastossa 15mm Wirsboa 90m joka jää laittamatta. Lattiassa on 50mm Finnfoam ja 18mm koivuvaneri, johon oli tarkoitus jyrsiä ura lattialämmitykselle. Aamuisin kun on noussut ylös ja avojaloin kävellyt matolla niin lattia tuntuu lämpimältä, joten sitä wirsboa ei minun lattiaan tule. Tietysti jos lattia on laminaattia niin sitten varmaan ihan tarpeellinen. Suosittelen kyllä laittamaan valmista hyväksi todettua lämmönjohtolevyä joka kerää lämmön koko putken ympäriltä. Suunnittelemasi sydeemi ottaa lämmön vain yhdeltä puolelta. Omassa takasängyn ympärillä kiertää 22mm kupariputki ja sängyn alla kymmenen metriä wirsboa. Usean tunnin ajon jälkeen ja +70-+80C nesteet kiersi koko ajan ja perillä ei sängynalus ollut kuin haalea vaikka putket "tulikuumana". Lämpö ei siirry vaikka putket kuumana. Tv. Ari
- Borkkari
- Kuski
- Truck: Borgward 622 / Lahti
Jossain telkarin raksaohjelmassa nähtyä. Alle eriste, sitten kolme kerrosta kipsilevyä keskimmäiseen urat lämpöputkille ja liimaksi jotain laattaliimaa tai sementin tapaista, tulee massaa joka varaa lämpöä. Kysyin asiaa putkiukolta ja ei pitäneet sitä huonon ideanan. Suositelivat vielä käyttämään "rundia" lämmön säätöön, Eli ventiiliä joka otaa palukierrosta viilentynyttä vettä linjaan ettei lattia kuumena yli neljänkymmenen. Sellasia venttiilejä löytyy, mut en tullut kysyneeksi hintaa, enkä paljonko vie virtaa, siinä on kai pumppu kierrättämiseen.
Lainaus: pupetti
"Se laitettiin kesän lopulla ja seuraavan keväänä huomattiin että tihkui vettä sivuoven sisäpuolelta, ei paljon mutta tihkui kuitenkin. No lattia vanerit pois ja tutkimaan, ja kas kummaa se solu muovi, joka oli väriltään vaalean harmaata kun se sinne laitettiin, oli paikoin painunut ja osin kutistunut ja tummunut, päästäen sen kiertoputken liikkumaan, ja oli hangannut sellaiseen ruuvin kantaan joka oli myös noussut hiukan ylös"
Risto
Mulle on vakuutettu että tuo vaaleanharmaa solumuovi kestää lämpöä, ei kutistu, säilyttää kimmoisuutensa, ym..
Olisko tässä taas esimerkki siitä miten teora ja käytäntö pitää "yhtä".
Tuo polttokoe oli aivan uusijuttu, pitänee testata.
Lainaus B9M:
"Suosittelen kyllä laittamaan valmista hyväksi todettua lämmönjohtolevyä joka kerää lämmön koko putken ympäriltä. Suunnittelemasi sydeemi ottaa lämmön vain yhdeltä puolelta"
Risto
Tuo on totta että lämpöä otetaan vain putkesta yhdeltä sivulta (ei hyvä).
Siksi haluankin putken alle joustavaa ainetta, joka painaisi putkea kohti lämmöntasauslevyä.
Tuolla matkailuautosivustolla (en valitettavasti muista tarkemmin) kaveri kertoili tehneensä jälkikäteen matkailu autoihin lattialämmityksen jyrsimällä lattiaan (siis pohja vaneriin) putkelle uran. Sinne muovinen lattialämmitysputki, joka liimattiin kiinni uretaaniliimalla (luulen sen olevan sikafleksiä, silikonia tms. nehän ovat uretani pohjaisia). Sitten päälle lämmöntasauslevyksi 1mm alumiinilevy, kevyt vaneri ja muovimatto.
Väitti tehneensä samalla konseptilla niitä 9:n autoon ja kaikkien toimivan.
Mulle tuonne alle tulis viellä 30 - 40 eristelevy, johon lämpäputken upotan.
Lainaus: Borkkari
"Jossain telkarin raksaohjelmassa nähtyä. Alle eriste, sitten kolme kerrosta kipsilevyä keskimmäiseen urat lämpöputkille ja liimaksi jotain laattaliimaa tai sementin tapaista, tulee massaa joka varaa lämpöä."
Risto
Tuota samaa mietin mutta varoiteltiin:
Monet epäilivät kipsilevyn murenevan. Rakennuksissa ei tärinä ole kiusana.
Samoi tuo kolmannen kerroksen tasoitemassa murenee melkohelposti tärinästä.
Sitten on vain jauhoa lattian alla.
"Kysyin asiaa putkiukolta ja ei pitäneet sitä huonon ideanan. Suositelivat vielä käyttämään "rundia" lämmön säätöön, Eli ventiiliä joka otaa palukierrosta viilentynyttä vettä linjaan ettei lattia kuumena yli neljänkymmenen. Sellasia venttiilejä löytyy, mut en tullut kysyneeksi hintaa, enkä paljonko vie virtaa, siinä on kai pumppu kierrättämiseen."
Risto
Tiedän että saneraus kohteissa, kun patteriverkostosta otetaan lämpö lattialämmitykselle käytetään tuollaista systeemiä.
Siinnä on oma kiertopumppu, oma lämmönsäätö lattialämmitysvedelle.
Katselin niitä, mutta ne mitä löysin pitää asentaa "pystyyn" ja minulle on jäämässä pieni "rotankolo" tuonne koneen eteen, kun teen taakse makkarin.
Siksi tarkoitus tehdä 2-3 l säiliö tulo ja paluuputken väliin josta vettä poistetaan paluuvesi termostaatilla Jolloin saadan lattiaan sopivanlämpöistä vettä. Tuota sitten kierrätetään omalla kiertovesipumpulla.
Kiertovesipumpuksi tavallinen 220V pumppu. Halpa, hiljainen, tehokas, säädettävä.
Lattialämmitys on tarkoitus tehdä koko auton mitalle samallatavalla.
"Se laitettiin kesän lopulla ja seuraavan keväänä huomattiin että tihkui vettä sivuoven sisäpuolelta, ei paljon mutta tihkui kuitenkin. No lattia vanerit pois ja tutkimaan, ja kas kummaa se solu muovi, joka oli väriltään vaalean harmaata kun se sinne laitettiin, oli paikoin painunut ja osin kutistunut ja tummunut, päästäen sen kiertoputken liikkumaan, ja oli hangannut sellaiseen ruuvin kantaan joka oli myös noussut hiukan ylös"
Risto
Mulle on vakuutettu että tuo vaaleanharmaa solumuovi kestää lämpöä, ei kutistu, säilyttää kimmoisuutensa, ym..
Olisko tässä taas esimerkki siitä miten teora ja käytäntö pitää "yhtä".
Tuo polttokoe oli aivan uusijuttu, pitänee testata.
Lainaus B9M:
"Suosittelen kyllä laittamaan valmista hyväksi todettua lämmönjohtolevyä joka kerää lämmön koko putken ympäriltä. Suunnittelemasi sydeemi ottaa lämmön vain yhdeltä puolelta"
Risto
Tuo on totta että lämpöä otetaan vain putkesta yhdeltä sivulta (ei hyvä).
Siksi haluankin putken alle joustavaa ainetta, joka painaisi putkea kohti lämmöntasauslevyä.
Tuolla matkailuautosivustolla (en valitettavasti muista tarkemmin) kaveri kertoili tehneensä jälkikäteen matkailu autoihin lattialämmityksen jyrsimällä lattiaan (siis pohja vaneriin) putkelle uran. Sinne muovinen lattialämmitysputki, joka liimattiin kiinni uretaaniliimalla (luulen sen olevan sikafleksiä, silikonia tms. nehän ovat uretani pohjaisia). Sitten päälle lämmöntasauslevyksi 1mm alumiinilevy, kevyt vaneri ja muovimatto.
Väitti tehneensä samalla konseptilla niitä 9:n autoon ja kaikkien toimivan.
Mulle tuonne alle tulis viellä 30 - 40 eristelevy, johon lämpäputken upotan.
"Jossain telkarin raksaohjelmassa nähtyä. Alle eriste, sitten kolme kerrosta kipsilevyä keskimmäiseen urat lämpöputkille ja liimaksi jotain laattaliimaa tai sementin tapaista, tulee massaa joka varaa lämpöä."
Risto
Tuota samaa mietin mutta varoiteltiin:
Monet epäilivät kipsilevyn murenevan. Rakennuksissa ei tärinä ole kiusana.
Samoi tuo kolmannen kerroksen tasoitemassa murenee melkohelposti tärinästä.
Sitten on vain jauhoa lattian alla.
"Kysyin asiaa putkiukolta ja ei pitäneet sitä huonon ideanan. Suositelivat vielä käyttämään "rundia" lämmön säätöön, Eli ventiiliä joka otaa palukierrosta viilentynyttä vettä linjaan ettei lattia kuumena yli neljänkymmenen. Sellasia venttiilejä löytyy, mut en tullut kysyneeksi hintaa, enkä paljonko vie virtaa, siinä on kai pumppu kierrättämiseen."
Risto
Tiedän että saneraus kohteissa, kun patteriverkostosta otetaan lämpö lattialämmitykselle käytetään tuollaista systeemiä.
Siinnä on oma kiertopumppu, oma lämmönsäätö lattialämmitysvedelle.
Katselin niitä, mutta ne mitä löysin pitää asentaa "pystyyn" ja minulle on jäämässä pieni "rotankolo" tuonne koneen eteen, kun teen taakse makkarin.
Siksi tarkoitus tehdä 2-3 l säiliö tulo ja paluuputken väliin josta vettä poistetaan paluuvesi termostaatilla Jolloin saadan lattiaan sopivanlämpöistä vettä. Tuota sitten kierrätetään omalla kiertovesipumpulla.
Kiertovesipumpuksi tavallinen 220V pumppu. Halpa, hiljainen, tehokas, säädettävä.
Lattialämmitys on tarkoitus tehdä koko auton mitalle samallatavalla.
Scania 93 vm 90
-
- Rattimajuri
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Viesti:
Toi FINFOAMi on todella hyvää lämpöeristyslevyä
ja mikä parasta pikkuisen kun sitä lämmittää niin sitä pystyy vähän taivutella. Finfoami ei ime itseensä kosteutta kuten esimerkiksi styroxi imee pikkasen. Kaveri liimasi käyttö autoonsa (pikku bussi.. ex-taksi )finfoamin seiniin kiinni ja verhoili pinnan... tuli siisti ja hyvä.. pikku ilmaraot kun jättää niin tulee helpolla hyvä.