Öljynvaihto

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
diesel
Kippari
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Tammi 2007 18:59
Paikkakunta: tyrvää

Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja diesel »

Kuinka usein vaihdatte öljyjä linjuriinne?


Itse olen nyt ajanut samoilla öljyillä kolme kesää ja kilometrejä on tullut alle 5000km.

Kannattaisiko jo vaihtaa vai antaa mennä vaan?

Lisätä ei ole tarvinnut kertaakaan, tosin linjurilla ajettu vain 200 000km.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä jo kannattaa vaihtaa :wink: ei noi kilometrit meidän ajoissa näyttele pääosaa vaan tulee ennemminkin toi ikä vastaan :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja B9M »

Joka toinen kesä vaihdan oljyt ja suodattimet kilometreistä huolimatta. Tv. Arí
#048
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

aina keväisin vaihdetaan, kilsoja tulee 5000-12000 km vuodessa :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
santtu1207
Kokenut kuljettaja
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Syys 2006 16:21
Truck: scania 112
Location: Köyliö
Member id: 006

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja santtu1207 »

Kuuluu joka keväiseen huoltoon....... :lol: Kilsoja tulee joku 5000 km per öljynvaihtoväli.
-Lyyli-
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kaks kertaa vuodessa kilometrejä tulee n. 12000km vuodessa. Tänä vuonna jäädään 9000 km joten vaihdan vasta syksyllä, mutta rasvaus tulee kuitenkin tehdä, sen voi tehdä itsekkin.
Liitteet
Ajokilometrit.jpg
Ajokilometrit.jpg (20.4 KiB) Katsottu 6508 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Ei moottori kulkurista hajua, vaikka sillä hyvillä öljyillä ajais vaihdon välissä vähemmänkin, kun mitä maksimi vaihtoväli on. Vaikka nää nykyiset synt pohjaiset öljyt eivät niinkään oo kriittisiä säilyvyydeltään. Toista oli ennen, kun öljyt oli maaöljy tisleitä ja mielellään absorboivat runsaahkosti vettä itseensä. Nyt, ettei hinta muodostuisi vaihdolle kovin kalliiksi voisi miettiä moottoriöljyjen, joilla vielä ei oo ajettu paljoa suodattamista ja leskeennuttamista, jolloin suuren osan öljyistä voisi uudelleen käyttää. Seuraavassa öljyn vaihdossa voisi niitä uudelleen käyttää, eikä tarvitsisi, kun lisätä kymmenisen litraa uutta öljyä palauttamaan voiteluomituisuudet uuden öljyn tasolle.

Vaikeaa ei oo tuollaisen muutamien kymmenien litrojen erää varten rakentaa astioista pienimuotoisen suodatuslaitoksen. Siinä voisi laskea öljyt kangas- ja suodatinpaperien läpi noen ja epäpuhtauksien poistamiseksi ajan kanssa.

Lentomoottorien öljyille tehtiin jo yli 50 vuotta sitten tällainen operaatio että öljyt laskettiin joka ilta operaatioiden jälkeen ja suodatettiin. Aamusella sitten koneeseen laitettiin aiemmin suodatettu öljy, ja taas lähdettiin taivaalle.

Sitä voisi kukin alkaa harrastamaan kulkineilleen, siitä olisi vaivannäön palkaksi ainakin omassa mielessä tieto, että ollaan hyvillä ja puhtailla öljyillä matkassa.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Vähän OT:
Ja eikös ennenvanhaa se moottorilämmitin oli se että kylminä öinä otettiin öljy säiliöön ja sisään huonelämpöön, aamulla taas koneeseen ja hienosti toimi...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Juu, niinhän sitä tehtiin silloin, kun talvipakkasista piti linjuri tai kuormuri, jopa henkilöauto saada tulille kylminä aikoina.

Monesti myös auton alla aamuisin paloi kolmekin hiilipannua, perän, vaihteiston ja moottorin alla + vielä pilkepönttö neljäntenä. "Sauhuut oli sakiaat ja roihuut oli komiaat" ennen liikkeellelähtöä ja kuskikin, kun tärpätin keittäjä vilahteli kärppänä autonsa ympärillä.

Nykyisin pakkas aamuna webasto hurahtaa käyntiin parituntia ennen, kun kuski ees herää, sitten ajan kuluttua kravatit kaulassa kuski kävelee autolle, nostaa mittatikun, hilppasee pukille, painaa nappia ja kas moottori tärähtää käyntiin, pariminuuttia vähän reippaampaa kierrosta, ja kunhan paineilmojen paine on riittävä, niin ajo voi alkaa.

Harvemmin paukkuu rengas, tossut renkaissa tuntemattomia.

Pahimpana onngelmana tuo menoliemi.
Vastaa Viestiin