Terve. Nyt tunnen itseni vähän tyhmäksi kun kysyn onko busseissa jakopään hihnaa? Meillä on siis se Setra S210H, ja tuli vaan mieleen että jos sellanen on niin mikähän niissä on vaihtoväli, onko vaikea operaatio tms.
scaniassa on ainakin jakopäänketju ja niin se taitaa olla kaikissa busseissa Vaihtovälistä en tiedä mitään, mutta mielestäni se on ikuinen. joskus ketju saattaa venyä ja se rupeaa kolajamaan, niin silloin se on vaihdettava.
Onko missään bussissa jakopää rattailla? Meillä oli firmalla yksi nissani heittoautona ja siinä oli rattailla jakopää.
En ole vielä missään linja-auton moottorissa nähnyt jakopäätä toteutettavan muulla tavalla, kuin rattailla.
Olisi mukava tietää onko edes olemassa missä olisi ketju tai peräti hihna jakopäässä.
Puu Tiainen kirjoitti:En ole vielä missään linja-auton moottorissa nähnyt jakopäätä toteutettavan muulla tavalla, kuin rattailla.
Olisi mukava tietää onko edes olemassa missä olisi ketju tai peräti hihna jakopäässä.
No hihnaa ei ole, sen voin vakuuttaa. Ketjua en ihan mahdottomana pitäisi jos jostain pienemmästä moottorista löytyisi.
Asiaa sivuten kun uusien bussien tekniikkaa netistä ihmettelin, uusissa moottoreissa ahtimen pyörimisenergiaa siirretään vauhtipyörään ratasvälityksellä
...no onpa hyvä kuulla ettei tartte sitä hihnaa sitten vahdata. On tossa muutenkin ihan tarpeeksi viikottaista huollettavaa, kun sillä joka viikonloppu keikkaa painetaan.