Jälleen täytyy kääntyä asiantuntevien "hullujen" puoleen kun muualta ei tunnu saavan yhteneväistä vastausta...
Eli kysymys liittyy turvavöihin, tiedättekö pitääkö -89 autossa joka katsastetaan linjurista M1:seksi olla jo kuljettajalla kolmipistevyö? Tuon ikäisissähän taitaa normaalisti olla vain lantiovyö kun linjureiden vaatimus oli löysempi kuin henkilöautojen? Ja alkuperäiseen penkkiin ei taida pystyä kolmipistevyötä laittamaan muuta kuin istuimen vaihtamalla uudempaan jossa vahvempi selkänoja? Ja mitähän sekin lie maksaa...
Miten olette asian konttorilla hoitaneet?
Matkustamon istuimissa riittänee lantiövyö ja taitaa riittää jopa pelkästään naama menosuuntaan penkeissä vai pitääkö olla muissakin?
Itse muutoskatsastin autoni (-88) 2007 helmikuussa. Tuolloin ei vyöt kiinnostaneet katsastusmiestä, mutta tämän vuoden vuosikatsastuksessa sitten vaadittiinkin asennettavaksi turvavyöt kaikkiin matkustamon istuimiin. Koska ne ovat pakolliset tuon ikäisissä henkilöautoissa takapenkilläkin!!! Kuljettajan penkin vaihtaminen, vaikka sen haluaisikin tehdä, ei ole aivan helppo juttu, jos määräyksiä noudatetaan. Tuollainen kolmipistevyöllä varustettu penkki tarvitsee kuulemma tukevamman lattiarakenteen ja kiinnityksen siihen johtuen kasvaneesta vääntömomentista äkkipysähdyksessä. Eli saamieni tietojen mukaan penkkiä ei tarvitse, eikä saa vaihtaa "parempaan". Tiedot ovat Porissa olevasta istuinkorjaamosta jonka nimeä en nyt muista. Myyvät uusia ja kunnostettuja "jakkaroita".
Aivan, lantiovöita on helppo lisätä matkustamon istuimiin ja sanoohan sen nyt jo järkikin että turvallisuudesta ei kannata tinkiä. Mutta tuo kuskin penkki aiheuttaa nyt harmaita hiuksia miten sen muuttaa. Jos löytyy vinkkiä missä/mistä sen kolmipistevyön olemassa olevaan penkkiin saa niin kiitollisuudella otetaan vinkki vastaan!
Nyt löysin sen Porin liikkeen sähöpostiosoitteen,www.kirmola.com. Siellä myydään uusia ja käytettyjä jakkaroita ja niiden osia. Onkos tossa Wiimalaisessa Bremseyn lypsyjakkara? Ainakin uudemmissa on valmiit pultinpaikat vöille sivuilla. Vöitä saa ainakin Hesassa Kannelmäestä, jossa on vöihin erikoistunut pikkuliike. Sen(kään) nimi ei nyt tule mieleen. Kolmipistevyön asennus vanhaan istuimeen ei taida olla kovin helppoa, niinpaljon erilaisen (vahvemman) selkänojan se tarvitsee, jotta siitä oikeasti olisi tarvittaessa hyötyäkin.
Pilotti kirjoitti:Nyt löysin sen Porin liikkeen sähöpostiosoitteen,www.kirmola.com. Siellä myydään uusia ja käytettyjä jakkaroita ja niiden osia. Onkos tossa Wiimalaisessa Bremseyn lypsyjakkara? Ainakin uudemmissa on valmiit pultinpaikat vöille sivuilla. Vöitä saa ainakin Hesassa Kannelmäestä, jossa on vöihin erikoistunut pikkuliike. Sen(kään) nimi ei nyt tule mieleen. Kolmipistevyön asennus vanhaan istuimeen ei taida olla kovin helppoa, niinpaljon erilaisen (vahvemman) selkänojan se tarvitsee, jotta siitä oikeasti olisi tarvittaessa hyötyäkin.
Pilotti kirjoitti:Itse muutoskatsastin autoni (-88) 2007 helmikuussa. Tuolloin ei vyöt kiinnostaneet katsastusmiestä, mutta tämän vuoden vuosikatsastuksessa sitten vaadittiinkin asennettavaksi turvavyöt kaikkiin matkustamon istuimiin. Koska ne ovat pakolliset tuon ikäisissä henkilöautoissa takapenkilläkin!!! Kuljettajan penkin vaihtaminen, vaikka sen haluaisikin tehdä, ei ole aivan helppo juttu, jos määräyksiä noudatetaan. Tuollainen kolmipistevyöllä varustettu penkki tarvitsee kuulemma tukevamman lattiarakenteen ja kiinnityksen siihen johtuen kasvaneesta vääntömomentista äkkipysähdyksessä. Eli saamieni tietojen mukaan penkkiä ei tarvitse, eikä saa vaihtaa "parempaan". Tiedot ovat Porissa olevasta istuinkorjaamosta jonka nimeä en nyt muista. Myyvät uusia ja kunnostettuja "jakkaroita".
Kun katsastin omaa -87 matkailuautoksi vuonna -04 matkustamon turvavöitä ei tarvinnut koska asetus tuli -90 tai -91 jolloin turvavöitä piti olla asuintiloissa. Auton vuosimalli määräsi minkä asetusten/lakien mukaan rakennetaan. Alkuperäiset lantiovyöt on edessä penkeissä ja takana ei ole mitään. -88 ei vielä ole tarvittu turvavöitä takana asuntoautossa niin ei sinultakaan niitä pitäisi vaatia. Etupenkki on sitten jo kinkkisempi juttu kolmipistevyö vaatimuksella. Asuntoautoissa oli tuohon aikaan kolmipistevyöt etupenkeisssä Tv. Ari
Pilotti kirjoitti:Itse muutoskatsastin autoni (-88) 2007 helmikuussa. Tuolloin ei vyöt kiinnostaneet katsastusmiestä, mutta tämän vuoden vuosikatsastuksessa sitten vaadittiinkin asennettavaksi turvavyöt kaikkiin matkustamon istuimiin. Koska ne ovat pakolliset tuon ikäisissä henkilöautoissa takapenkilläkin!!! Kuljettajan penkin vaihtaminen, vaikka sen haluaisikin tehdä, ei ole aivan helppo juttu, jos määräyksiä noudatetaan. Tuollainen kolmipistevyöllä varustettu penkki tarvitsee kuulemma tukevamman lattiarakenteen ja kiinnityksen siihen johtuen kasvaneesta vääntömomentista äkkipysähdyksessä. Eli saamieni tietojen mukaan penkkiä ei tarvitse, eikä saa vaihtaa "parempaan". Tiedot ovat Porissa olevasta istuinkorjaamosta jonka nimeä en nyt muista. Myyvät uusia ja kunnostettuja "jakkaroita".
Kun katsastin omaa -87 matkailuautoksi vuonna -04 matkustamon turvavöitä ei tarvinnut koska asetus tuli -90 tai -91 jolloin turvavöitä piti olla asuintiloissa. Auton vuosimalli määräsi minkä asetusten/lakien mukaan rakennetaan. Alkuperäiset lantiovyöt on edessä penkeissä ja takana ei ole mitään. -88 ei vielä ole tarvittu turvavöitä takana asuntoautossa niin ei sinultakaan niitä pitäisi vaatia. Etupenkki on sitten jo kinkkisempi juttu kolmipistevyö vaatimuksella. Asuntoautoissa oli tuohon aikaan kolmipistevyöt etupenkeisssä Tv. Ari
No minulla vaadittiin vyöt tuonne taakse, koska vuodesta -83/84 alkaen on ollut henkilöautoissa takavyöt pakolliset. Millaisella nimikkeellä nuo asuntoautot sitten olivat tuohon aikaan, jos ei niissä tarvinnut vöitä matkustamon puolelle? AKE:sta kun kysyin tuota vyöjuttua, niin hyvin asiallisesti todettiin asia olevan katsastusmiehen harkinnassa, miten noita pykäliä tulkitsee...
Pilotti kirjoitti:No minulla vaadittiin vyöt tuonne taakse, koska vuodesta -83/84 alkaen on ollut henkilöautoissa takavyöt pakolliset. Millaisella nimikkeellä nuo asuntoautot sitten olivat tuohon aikaan, jos ei niissä tarvinnut vöitä matkustamon puolelle? AKE:sta kun kysyin tuota vyöjuttua, niin hyvin asiallisesti todettiin asia olevan katsastusmiehen harkinnassa, miten noita pykäliä tulkitsee...
Mitäsikö sun pyytää saamaa katsastusmiestä liimaamaan 120km/h lätkä persuksiin. Saahan henkilöautolla ajaa suomessa 120 km/h, kun rajoitukset sallii. Tv. Ari
Kun tama vyoasia on nain hataraa noilla konttoreilla niin halvinta ja nopeinta lienee tehda kuten olen menetellyt,,, Naftaa lisaa tankiin ja eikun toiselle konttorille,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Kun ostin Rosvolinnan siinä ei ollut vöitä. Rekisteriotteessa lukee EA/huoltoauto rek. 5 yksi kuskin vieressä.
Hommasin siihen etupenkeille tarvikevyöt Motonetista. Ne oli helppo asentaa kun oli pisteet valmiina.
Pöytäryhmään laitoin, henkilöauton keskipenkin vöitä maatiaisjärjellä valittuihin kiinnityspisteisiin. Konttori ei osannut neuvoa miten ja millä säännöin ne olisi asennettava - sanoivat vaan ei tarvitse vöitä kun niitä ei sen ikäisissä huoltoautoissa vaadita.
Leimalla käydessä kätken remmit tyynyihin ja kaikki ovat tyytyväisiä. Jälkikasvu pysyy penkeissä.
Muutenkin jos tuon auton lepikkoon ajaa vöiden kiinnityspiste on huolista pienin. Kaikki kalusteet ja niiden sisällä oleva tavara sinkoilisi varmaan melko komealla kaarella ympäri hyttiä - kyllä se miehistö olisi altavastaajana.
Varovasti mennään kun on Hubba Bubba airbaginä ja ABS pakaran ja nilkan välissä
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun