Renkaista asiaa
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Renkaista asiaa
Joku kertoi minulle että keskieuroopasta saa halvalla ihan uusia merkkirenkaita noin 250€ kpl. Mitenkähän noita saa ja keneltä, tuohon hintaan. Kiinalaisia ja Venäläisiä kyllä saa uusi täältä Suomestakin 250€ kpl. Onkohan kellään kokemusta noista Kiinalaisista renkaista uusista, kyllä ainakin näyttävät hyviltä, mutta ulkonäkö voi pettää. Olen kuullut että ne paukkuu ja niitä ei saa tasapainoon, mutta nuo vaan kuulopuheita. Nyt jos joku vois kertoa että minkälaiset ne oikeasti ovat.Kovasti kiinnostas nuo Kiinalaiset, mutta jos merkkirenkaitakin samalla saan niin tietysti ne sitten.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Re: Renkaista asiaa
Firma jossa työskentelen ajamassa bussilla tilauskeikkaa ja korjailemassa kalustoa on viimeisen parin vuoden aikana ostettu vain näitä "pilipali"-renkaita. Hyvin ovat kestäneet niin bussin kuin maansiirtoauton alla. Eipä ne sen pahempaa meteliä pidä kuin ns.merkkirenkaat ja kun kerran saa renkaalle 2vuoden runkotakuun niin eipä ne kovin paskoja voi olla... Muistaakseni hinnat 150-280 euroa/kpl riippuen millä kuvoilla on otettu. Kokona 315/80R22,5. Voin kyllä pyytää myyjän yhteystiedot pomolta mikäli kiinnostusta riittää.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Renkaista asiaa
Kyllä täällä lähellä Jyväskylää on tuo Paussu josta saa noita halpoja uusia ja käytettyjä renkaita. Oli hyvä kuulla sellaiselta joka on noita käyttänyt, että ihan hyviä renkaita nekin on. Käytetyillekkin tuo Paussu antaa takuun. Laitan linkin tuohon liikkeeseen. > http://www.rengasliikepaussu.fi/
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Re: Renkaista asiaa
Nämä löysin netistä http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=683749
Aika kova hinta 850€ sitten jos 250€ saa uusia kpl.
Onko noissa nastat vai ei, kuvassa ei niitä ainakaan näy?
Aika kova hinta 850€ sitten jos 250€ saa uusia kpl.
Onko noissa nastat vai ei, kuvassa ei niitä ainakaan näy?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Renkaista asiaa
Taitaa olla vain talvikuviolla. Nastoja harvoin näkee muissa kuin kirjastoautoissa. Noissa oikeissa renkaissa on se talvikuvio semmonen että se "kuluu pois" talven ajossa ja keväällä rengas on jo sitten äänettömämpi ja sopivampi kesän rientoihin. Toki näillä meidän ajoilla ei tällä ole mitään merkitystä kun samat nakit on alla vuositolkulla.
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
- Truck: MB 609 D KASTEN
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
Re: Renkaista asiaa
Teeppäs tällainen haku Googlella: Rengas online http://www.rengas-online.com/start.html
Valakkaa sieltä kuorma-auton renkaat, vaikkapa nyt omassa autossasi oleva koko. Kyllä sieltä löytyypi laidasta laitaan renkaat. Niitten hinta siinä on se, millä ne toimitetaan kotiovellesi. Olen käyttänyt kyseisen lafkan palveluja, ja kaverinikin ovat käyttäneet, eikä oo aihetta murinaan. Reilun viikon niitä joutuu usein oottelemaan, mutta ennen pitkää "kusti polkee" tonttisi kautta. Tai sen kautta, mihin pyydät rinkulat toimittamaan.
Jos ei halua ostaa Kiinalaisia kummeja, löyty sieltä kaikki muutkin "merkit". Kerro terveisiä suosittelijalta pekopee@gmail.com jos kauppoihin ryhdyt, ja mikset ryhtyisi, onhan rahasta kysymys? Ihmisen tekemiä autonrenkaat on, kyllä riisieväilläkin se onnistuu.
Tahtoopi tuo riisinpurijoitten ohittaminen olla tekemätön paikka, kun olutmakkaroitten syöjät ei pysty enää edullisesti kamojaan tekemään ja tekeleitään myymään.
Valakkaa sieltä kuorma-auton renkaat, vaikkapa nyt omassa autossasi oleva koko. Kyllä sieltä löytyypi laidasta laitaan renkaat. Niitten hinta siinä on se, millä ne toimitetaan kotiovellesi. Olen käyttänyt kyseisen lafkan palveluja, ja kaverinikin ovat käyttäneet, eikä oo aihetta murinaan. Reilun viikon niitä joutuu usein oottelemaan, mutta ennen pitkää "kusti polkee" tonttisi kautta. Tai sen kautta, mihin pyydät rinkulat toimittamaan.
Jos ei halua ostaa Kiinalaisia kummeja, löyty sieltä kaikki muutkin "merkit". Kerro terveisiä suosittelijalta pekopee@gmail.com jos kauppoihin ryhdyt, ja mikset ryhtyisi, onhan rahasta kysymys? Ihmisen tekemiä autonrenkaat on, kyllä riisieväilläkin se onnistuu.
Tahtoopi tuo riisinpurijoitten ohittaminen olla tekemätön paikka, kun olutmakkaroitten syöjät ei pysty enää edullisesti kamojaan tekemään ja tekeleitään myymään.
Re: Renkaista asiaa
Lainataanpa tätä ketjua uudelle kysymykselle:
- missä täällä pk-seudulla voisi sopivanhintaisesti vaihdattaa netistä tilatun rengasarjan alle? Suosutuvatko rengasliikkeet ottamaan edes vastaan työtä, jos renkaat ovat jo itsellä kontissa?
- toinen "tyhmä" kysymys, paljonko uusilla renkailla keskimäärin ajaa kilometrejä?
- Entä onko 22,5" vanteille heitetyillä renkailla käytännön kestävyyseroja 17,5 tuuman renkaille? Kehän pituus on noin 23% pienempi ja hinta vastaavasti saman verran alempi, joten rengaskulut lienevät suht' samat, jos kestävyyskin on muuten samaa luokkaa
- missä täällä pk-seudulla voisi sopivanhintaisesti vaihdattaa netistä tilatun rengasarjan alle? Suosutuvatko rengasliikkeet ottamaan edes vastaan työtä, jos renkaat ovat jo itsellä kontissa?
- toinen "tyhmä" kysymys, paljonko uusilla renkailla keskimäärin ajaa kilometrejä?
- Entä onko 22,5" vanteille heitetyillä renkailla käytännön kestävyyseroja 17,5 tuuman renkaille? Kehän pituus on noin 23% pienempi ja hinta vastaavasti saman verran alempi, joten rengaskulut lienevät suht' samat, jos kestävyyskin on muuten samaa luokkaa

- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Renkaista asiaa
Mä kävin vaihdattamassa tohon Expressiin renkaita tossa Star-renkaassa Vantaalla siinä Ikean takana 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Renkaista asiaa
Pikkaisen OT:tä, mutta renkaista asiaa kuitenkin.
Onko täällä tietoa, miten on renkaiden kanssa kun auto on rekisteröity M2/linja-autoksi? Auto on itsessään Peugeot Boxer, eli pakettiauto, mutta rekisteröity M2. Kävin katsastuskonttorilla, hän otti lakikirjan esiin mutta ei löydetty siitä mitään selvää tekstiä. Yritin kalastaa myös finlex.fi, mutta ei löytynyt sieltäkään...
Onko täällä tietoa, miten on renkaiden kanssa kun auto on rekisteröity M2/linja-autoksi? Auto on itsessään Peugeot Boxer, eli pakettiauto, mutta rekisteröity M2. Kävin katsastuskonttorilla, hän otti lakikirjan esiin mutta ei löydetty siitä mitään selvää tekstiä. Yritin kalastaa myös finlex.fi, mutta ei löytynyt sieltäkään...
Re: Renkaista asiaa
Järvenpään katsastusmiesten tulkinta aiheesta että yli 3500kg kokonaispainon linja-autossa riittää talvikaudella (joulukuusta helmikuuhun) rengastus jossa pintaa väh.3mm. Poliisien tukinta samansuuntainen, 211 Sprinterin kanssa (D1-pikkubussi), tässä autossa pitää käyttää talvikaudella talvirenkaita (kok.massa 2900kg), kun 313-mallissa riittää tuo 3mm kulutuspinta (kok.massa 3900kg).
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Renkaista asiaa
Joo, saapi katsoa miten minulla tulee toi, kun kokonaispaino on (kuulema, en muistanut katsoa otteesta) tasan 3500kg, nyt näytti alla olevan kyllä pintaa, mutta en lukenut tarkemmin että mitkä renkaat (oli pimeetä jo silloin)...
Mutta kyllä ajattelin laittaa turvallisuuden takia nastarenkaat talveksi.
Mutta kun tämä kerran ei ole pakettiauto, niin saako laittaa alle normaalit 2xx/xx/R16 renkaat, eli ilman C merkintää?
Mutta kyllä ajattelin laittaa turvallisuuden takia nastarenkaat talveksi.
Mutta kun tämä kerran ei ole pakettiauto, niin saako laittaa alle normaalit 2xx/xx/R16 renkaat, eli ilman C merkintää?
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
- Truck: MB 609 D KASTEN
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
Re: Renkaista asiaa
Renkaista vielä.
Tuossa taas muutamat heitetyt kysymykset ei taaskaan, antaneet ymmärtää, mihin autoon, minkä kokoiset "rinkulat" on otteessa, ym. Vastauksiin tulee "hehtaarihajonta" ja aivan selkeää väärääkin tietoa.
Nyrkkisääntö renkaista on +30 -30mm rengas/vannekoossa voi vaihdella, jos renkaan kantavuus riittää. Ilman muutoskatsastusta. Katsastus sitten "pilikuttaa" mittarivirheitä, välitystä sun muuta. Yleensä rekisteriotteeseen merkitään minimi rengaskoko ja sen kantavuus vaatimukset.
Renkaissa on kantavuus ja ilmanpainelukemat kirjoitettuna pienehköllä tekstillä -niitten kylkeen, siinä on kerrottu, miten rengas käyttäytyy yksistään ja parissa. Akselipainojen suhteen sitten määritellään, millaiset "omituisuudet" kyseiselle akselille asennettavilta renkailta vaaditaan.
Ehdottomasti valitsisin hinnasta huolimatta 22.5" renkaat, jo ajomukavuuden vuoksi, koska ei oo maksimi kantavuus haussa, peruste: Kehää niin paljon, kun laki sallii, (Laki ei salli kuitenkaan ilman muutoskatsastusta siirtymistä 17,5" renkaasta 22,5 renkaaseen, tai toisinpäin" ellei rekisteriotteeseen oo merkitty siihen mahdollisuutta) koska pienempikehäisestä kulutuspinta kuluu lähes suoraan verrannollisessa suhteessa kehän pituuteen. Muutakin hyötyä renkaan kehällä on, jos välitykset on sille sopivat. Myös löpölaarissa eron huomaa.
"Kantavuuskuorma-ajossa renkaat kuluu n.40...60 000km. aikana vaihtokuntoon, jos ei renkaan runko jostakin syystä petä. Michelineillä joskus on päästy >< 100 000km. ajotulokseen.
Peuqeot Boxeriin kaiketi vähimmäisvaatimus on vannekoosta riippuen 195/70-15C 8 pr ja max 225/70-15C 8pr tai 205/70-14C 8pr, kantavuus ainakin riittää.
Toistaiseksi rengasliikke on velvollinen asentamaan ja korjaamaan asiakkaan renkaat, oli niitten merkki mikä tahansa, valvoen kuitenkin, että renkaat täyttävät kyseiseen ajoneuvoon määritellyt vähimmäisvaatimukset. Kierrätysmaksun jokatapauksessa joutuu maksamaan. "Sopiva hinta" riippuu taas omasta supliikista ja liikkeen "pelivarasta".
Tuossa olis paikka, jossa on rengaskoko laskuri, jolla kehää ym. voipi haarukoida
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Se ei ihan raskaan kaluston laskelmiin suoraan sovellu, mutta antaa hyvän kuvan, miten vaikuttaa lopputulokseen, kun laskentasuureet muuttuu.
Tuolta taas "sylttytehdas" mistä "rinkelit" on lähtöisin. http://www.harriger.com/exptire1.htm.
Tuolta löyty renkaiden kantavuusmerkinnät (LI) renkaasta löyty koko- ja rakenne merkinnän jälkeen myös sen maximi kantavuus. http://www.rengas-online.com/Reifenbezeichnung.html
Tuossa taas muutamat heitetyt kysymykset ei taaskaan, antaneet ymmärtää, mihin autoon, minkä kokoiset "rinkulat" on otteessa, ym. Vastauksiin tulee "hehtaarihajonta" ja aivan selkeää väärääkin tietoa.
Nyrkkisääntö renkaista on +30 -30mm rengas/vannekoossa voi vaihdella, jos renkaan kantavuus riittää. Ilman muutoskatsastusta. Katsastus sitten "pilikuttaa" mittarivirheitä, välitystä sun muuta. Yleensä rekisteriotteeseen merkitään minimi rengaskoko ja sen kantavuus vaatimukset.
Renkaissa on kantavuus ja ilmanpainelukemat kirjoitettuna pienehköllä tekstillä -niitten kylkeen, siinä on kerrottu, miten rengas käyttäytyy yksistään ja parissa. Akselipainojen suhteen sitten määritellään, millaiset "omituisuudet" kyseiselle akselille asennettavilta renkailta vaaditaan.
Ehdottomasti valitsisin hinnasta huolimatta 22.5" renkaat, jo ajomukavuuden vuoksi, koska ei oo maksimi kantavuus haussa, peruste: Kehää niin paljon, kun laki sallii, (Laki ei salli kuitenkaan ilman muutoskatsastusta siirtymistä 17,5" renkaasta 22,5 renkaaseen, tai toisinpäin" ellei rekisteriotteeseen oo merkitty siihen mahdollisuutta) koska pienempikehäisestä kulutuspinta kuluu lähes suoraan verrannollisessa suhteessa kehän pituuteen. Muutakin hyötyä renkaan kehällä on, jos välitykset on sille sopivat. Myös löpölaarissa eron huomaa.
"Kantavuuskuorma-ajossa renkaat kuluu n.40...60 000km. aikana vaihtokuntoon, jos ei renkaan runko jostakin syystä petä. Michelineillä joskus on päästy >< 100 000km. ajotulokseen.
Peuqeot Boxeriin kaiketi vähimmäisvaatimus on vannekoosta riippuen 195/70-15C 8 pr ja max 225/70-15C 8pr tai 205/70-14C 8pr, kantavuus ainakin riittää.
Toistaiseksi rengasliikke on velvollinen asentamaan ja korjaamaan asiakkaan renkaat, oli niitten merkki mikä tahansa, valvoen kuitenkin, että renkaat täyttävät kyseiseen ajoneuvoon määritellyt vähimmäisvaatimukset. Kierrätysmaksun jokatapauksessa joutuu maksamaan. "Sopiva hinta" riippuu taas omasta supliikista ja liikkeen "pelivarasta".
Tuossa olis paikka, jossa on rengaskoko laskuri, jolla kehää ym. voipi haarukoida
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Se ei ihan raskaan kaluston laskelmiin suoraan sovellu, mutta antaa hyvän kuvan, miten vaikuttaa lopputulokseen, kun laskentasuureet muuttuu.
Tuolta taas "sylttytehdas" mistä "rinkelit" on lähtöisin. http://www.harriger.com/exptire1.htm.
Tuolta löyty renkaiden kantavuusmerkinnät (LI) renkaasta löyty koko- ja rakenne merkinnän jälkeen myös sen maximi kantavuus. http://www.rengas-online.com/Reifenbezeichnung.html