Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Rattikehällä on n.5 cm klappia joka tulee ohjausvaihteen välyksestä koska rattiakselin nivelet on kunnossa. Onko tietoa, miten säädetään? Kurkistin auton alta mutta en havainnut mitään säätöpaikkaa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
vilkaisimpa scanian vastaavaa ohjetta. melko varmaan ohjaussimpukka tulee samasta pajasta, joten.. samalla säätyy ohjaus keskelle. esityönä ajetaan siten, että eturenkaat ovat varmasti suorassa.
-irroita välivarsi ohjausvarresta ulosvetäjällä
-etsi ohjauksen keskikohta kääntämällä ääriasennosta toiseen ja puolita kierrokset keskiasentoon.
- irroita ohjausvarren vastapäätä sijaitsevan sivukannen keskellä olevan säätöruuvin lukitusmutteri
-kierrä säätöruuvia aukipäin siten, että ohjausvarressa tuntuu välys
-kierrä säätöruuvia sisäänpäin kunnes em. välys katoaa.
-kiristä lisää max 1/4 kierros
-lukitse säätöruuvi mutterilla
-tarkasta moottori pysäytettynä, että ohjausta voi kääntää helposti ääriasennosta toiseen.
-kiinnitä välivarsi ohjausvarteen. muista varmistussokka!
yhtäkkiä arvioisi, kiristää vain välyksen pois. ei muuten onnistu! on todella tärkeää tarkistaa, ettei ohjaus pure kiinni säädön jälkeen. jos näin käy, säätöä löysättävä kunnes kiinnihirttämisilmiö häipyy. aikoinaan korjaamolla käänsivät sitten simpukkaa n.1/4 kierrosta POIS keskiasennosta, niin välys ei haitannut suoraan ajettaessa
piti vain muistaa risteyksessä, että "oikealle kääntyy paremmin kuin vasemmalle"

-irroita välivarsi ohjausvarresta ulosvetäjällä
-etsi ohjauksen keskikohta kääntämällä ääriasennosta toiseen ja puolita kierrokset keskiasentoon.
- irroita ohjausvarren vastapäätä sijaitsevan sivukannen keskellä olevan säätöruuvin lukitusmutteri
-kierrä säätöruuvia aukipäin siten, että ohjausvarressa tuntuu välys
-kierrä säätöruuvia sisäänpäin kunnes em. välys katoaa.
-kiristä lisää max 1/4 kierros
-lukitse säätöruuvi mutterilla
-tarkasta moottori pysäytettynä, että ohjausta voi kääntää helposti ääriasennosta toiseen.
-kiinnitä välivarsi ohjausvarteen. muista varmistussokka!
yhtäkkiä arvioisi, kiristää vain välyksen pois. ei muuten onnistu! on todella tärkeää tarkistaa, ettei ohjaus pure kiinni säädön jälkeen. jos näin käy, säätöä löysättävä kunnes kiinnihirttämisilmiö häipyy. aikoinaan korjaamolla käänsivät sitten simpukkaa n.1/4 kierrosta POIS keskiasennosta, niin välys ei haitannut suoraan ajettaessa


piti vain muistaa risteyksessä, että "oikealle kääntyy paremmin kuin vasemmalle"


- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Minulla on tuossa B58 ratti vähän käännetty vasemmalle, ja mielestäni kääntyy juuri huonommin siihen suuntaan... pitää joskus kokeilla hiekkakentällä kääntö ensin vasemmalle ja sitten oikealle, että onko eroa. Sitten mahdollisesti säätö tuon ohjeen mukaisesti...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
nyt only4pro:lla on ne 2 vaihtoehtoa, joko aurausta säädetty vain toiselta puolelta tai sitten korjaamo on "jatkanut simpukan käyttöikää" säätämällä väljät hieman syrjään. eli säätämällä joko paranee tai huononee....
jäi mainitsematta, että vähäinenkin väljä esim apusimpukan akselissa tekee ajosta aikamoista ei-tahdonalaista kiemurtelua. tai, töissä oli yhdestä b10m:stä koko apusimpukka enää ihan ohuen pellinlipareen varassa. koko kiinnitysrauta oli yhtynyt happeen ja rapissut pois

kuulemma haki tietä...
jäi mainitsematta, että vähäinenkin väljä esim apusimpukan akselissa tekee ajosta aikamoista ei-tahdonalaista kiemurtelua. tai, töissä oli yhdestä b10m:stä koko apusimpukka enää ihan ohuen pellinlipareen varassa. koko kiinnitysrauta oli yhtynyt happeen ja rapissut pois



kuulemma haki tietä...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
En osaa sanoa, paitsi että oli vaihdettu vasemmanpuoleinen ohjaustanko (meinkö oikein?), olisko sen jälkeen jäännyt säätämättä...
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =60&pos=18
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =60&pos=18
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Säätöpaikan ja -ohjeen sainkin lähipiiristä heti kun olin jättänyt tänne kyselyä...
Lattiassa on sopivasti tehty huoltoluukku josta säätö on helppo tehdä. Säädin välyksen pois samalla rattia liikutellen kunnes välys oli pois. Sit pihalla liikutellen kokeilua ja kun mitään erikoista ei huomannut siinä, sit tielle kokeilemaan. Kyllä ajaminen nyt erilaista kun klappia ei ole. Tuntuu vaan kummalle että katsastuksessa ei tuota neuvottu tekemään, koska sen jälkeen on ajettu vain jotain 1500 km? Onko muuten tehostimen öljy simpukassa vai onkohan siellä oma öljy?
Samalla ohjauksen kulmavaihteen oljyt tuli tarkistettua/lisättyä(rattiakselin alapäässä, ATF). Täyttökorkkia ei ollut paikallaan, lialla ja soralla vapaa pääsy siihen. Olis pitäny katella tuokin heti kun auto tuli taloon, mutta ei sitä kaikkea ehdi... Nyt on korkki ja muistaa tarkistaa öljytkin kun sinne kurkkii(pitää olla korkkia myöten)
Lattiassa on sopivasti tehty huoltoluukku josta säätö on helppo tehdä. Säädin välyksen pois samalla rattia liikutellen kunnes välys oli pois. Sit pihalla liikutellen kokeilua ja kun mitään erikoista ei huomannut siinä, sit tielle kokeilemaan. Kyllä ajaminen nyt erilaista kun klappia ei ole. Tuntuu vaan kummalle että katsastuksessa ei tuota neuvottu tekemään, koska sen jälkeen on ajettu vain jotain 1500 km? Onko muuten tehostimen öljy simpukassa vai onkohan siellä oma öljy?
Samalla ohjauksen kulmavaihteen oljyt tuli tarkistettua/lisättyä(rattiakselin alapäässä, ATF). Täyttökorkkia ei ollut paikallaan, lialla ja soralla vapaa pääsy siihen. Olis pitäny katella tuokin heti kun auto tuli taloon, mutta ei sitä kaikkea ehdi... Nyt on korkki ja muistaa tarkistaa öljytkin kun sinne kurkkii(pitää olla korkkia myöten)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Onkohan B58 alustaan tämä simpukan kiristys millainen homma ja voiko sen tehdä monesti. Jostain syystä kääntyy toiseen suuntaan niin paljon että etupyörä koskettaa ohjausvartta. Itse en huomannut välystä mutta kaveri ajoi ja epäili säätövaraa olevan.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
sen voi tehdä kunnes keskialueen kohdalta ura väljistyy sen verran, että kuulat ei kulje enää jonossa vaan pyrkivät limittäin ja silloin ohjaussimpukka alkaa "hirttää" käännettäessä. siksi säädössä kannattaa olla tosi tarkkana, pieni välys menettelee mutta vähänkin kiinnipurevalla ohjauksella ajaminen on yhtä kidutusta.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Siinä säädössä pienennetään sektoriakselin ja työmännän hammasvälystä.
Ruuvia voi huoletta kiristää ihan käsituntumalla ruuvarilla, kääntää pohjaan asti kohtuullisella voimalla.
Mitään ohjausvarsia tai muuta ei todellakaan tarvitse irroitella, kuten oli tuolla jossakin ohjeessa mainittu.
Lukitusmutteri auki ja ruuvia kiinnipäin, 10 minsan homma.
Ruuvia voi huoletta kiristää ihan käsituntumalla ruuvarilla, kääntää pohjaan asti kohtuullisella voimalla.
Mitään ohjausvarsia tai muuta ei todellakaan tarvitse irroitella, kuten oli tuolla jossakin ohjeessa mainittu.
Lukitusmutteri auki ja ruuvia kiinnipäin, 10 minsan homma.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Oisko jollaki kuvaa murkulasta, että miltä kantilta tuo mystinen ruuvi löytyy? Ois kiva sotkee käjet, ja tuossa hommassahan se onnistus näppärästi!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Löytyykö toi säätöruuvi siis ohjausvaihteen päältä? Ei oo kuvaa tässä, mut mulla on kaks säätöruuvinnäköstä juttua jotka osoittaa taaksepäin. Mitä ne o? Juntturit ja kaikki...
N
N
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Mä kans tos pumppusulkeisten yhteydessä tutkailin tota systeemiä. Simpukan säädössä on logiikka,mutta jos välys tuntuu siinä kulmavaihteessa. Sille ei kai saa tehtyä oikein mitään,ei näkyny oikein mitään muuta ku kiinnityspultit? Ohjaus tarttee keskittää vetotangosta. Muuten en välyksistä häiriinny,mutta venka tollai sivutuulessa ku saa välillä korjata ihan tosissaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
on se kans urissa ärsyttäisää, ku vetelee. Koko ajan saa korjata. Siellähän on pari muutaki kohtaa, missä voi klappia olla. Ü Niveliä ratin ja ohjausvaihteen välillä vissiin vähän toistasataa... Kyllä toi selkeesti tossa tuntuu nimenomaan siinä ohjausvaihteessa. Ei ole huoltoluukkuja, ja itseasiassa koko vempeleen vaihtamiseen tarvii myös rälläkkää. Siihen on hitsattu poikkiputki just eteen, vähän myös suojaks, niin et sitä murkulaa ei saa sieltä mitenkään pois.
N
N
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Kokeilin minäkin lattialuukun kautta säätää. Säätöruuvi ja kiristysmutteri olivat muuttuneet säätöruuvikiristysmutteriksi joka ei suostunut aukeamaan millään. Annoin olla ja laitoin pikkuratin. Ajoi saman asian.
Tulevaisuus on sähköinen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Mikä ratti siihen käy? Paimelassa ihailin ku oli jotain uudenkarheita (alta 15 vuotta vanhoja) rekanratteja pitkin poikin. Onks niissä samat poorit?
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Zf valmistamissa ohjausvaihteissa en ole törmännyt ruuviin jolla saisi itse kuulamutterista välyksen pois. Rattiakselin kulmavaihteesta voi sellanen ehkä löytyäkin. Kaikkeahan tietysti voi olla, enkä ole nähnyt puoliakaan.
Kuulamutteri ohjausvaihteessa ainakin päällä (josta rattiakseli menee sisään) on ruuvi (joko talttaura tai kuusiokolo) jossa kontramutteri (lukitus). Ruuvin tarkoitus on rajapaineen säätö. Eli milloin tehostus loppuu kun pyörät käännetään laitaan. (tehostus tulee loppua pari milliä ennen mekaanista rajoitin pulttia, ettei väänny mitään.) Tehostimen pohjassa samanlainen ruuvi. Alempi ruuvi vaikuttaa kohtaan jossa tehostus loppuu oikealla ja ylempi ruuvi milloin tehostus loppuu vasemmalle päin. Ruuveihin ei yleensä tarvitse koskea kuin tehostimen vaihdon yhteydessä.
Jos tehostuspiirejä useampia (esim. kaksi etuakseliset k-autot) on ruuvejakin ohjausvaihteessa pari lisää. Busseissa tuskin piirejä yhtä enempää. (Megalinerissa ehkä kyllä on tuplat).
Kuulamutteri ohjausvaihteessa ainakin päällä (josta rattiakseli menee sisään) on ruuvi (joko talttaura tai kuusiokolo) jossa kontramutteri (lukitus). Ruuvin tarkoitus on rajapaineen säätö. Eli milloin tehostus loppuu kun pyörät käännetään laitaan. (tehostus tulee loppua pari milliä ennen mekaanista rajoitin pulttia, ettei väänny mitään.) Tehostimen pohjassa samanlainen ruuvi. Alempi ruuvi vaikuttaa kohtaan jossa tehostus loppuu oikealla ja ylempi ruuvi milloin tehostus loppuu vasemmalle päin. Ruuveihin ei yleensä tarvitse koskea kuin tehostimen vaihdon yhteydessä.
Jos tehostuspiirejä useampia (esim. kaksi etuakseliset k-autot) on ruuvejakin ohjausvaihteessa pari lisää. Busseissa tuskin piirejä yhtä enempää. (Megalinerissa ehkä kyllä on tuplat).
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Okei. Jos mulla on ZF, en voi sitä säätää?
Noi aiemmin mainitsemani tapikat on sit vissiin ne rajapaineensäätöjutskat. Koitan saada tänään kuvan.
Ja KIITOS!
Noi aiemmin mainitsemani tapikat on sit vissiin ne rajapaineensäätöjutskat. Koitan saada tänään kuvan.
Ja KIITOS!
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Kyllä B10 Volvoissa on tuo säätöruuvi. Ei minullakaan mitää huoltoluukkuja siihen ole tehty. Yläpuolelta löytyy 22millinen mutteri ja pultin päässä on meisselille ura. Sinne sitte crc,tä ja kitkuttelemaan, kunnes antautuu. Sitte säätöä ja baanalle.
Ei ole vanhassa todellakaan kymmenen minuutin homma, ruoste kun pistää paikkoja omaan momenttiinsa.
Ei ole vanhassa todellakaan kymmenen minuutin homma, ruoste kun pistää paikkoja omaan momenttiinsa.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- kyykkis
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 109
- Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
- Truck: B10M vanhool
- Location: Haapavesi
- Member id: 122
- Paikkakunta: Haapavesi
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Joo. On se ruuvi inhottavassa paikassa. Kun makaa auton alla ei kädet yletä ja istumaankaan ei mahdu. 

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Milläkä konstilla tuon ruuvin ja mutterln saisi erilleen? Ovat olleet kymmeniä vuosia siinä.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Volvoista ja Scanioista en tiedä mutta tältä näyttää ZFn rajapaineen säätö ruuvi ohjausvaihteen pohjassa. Päällä samanlainen. Tämä ei siis kiristä välyksiä pois vaan määrittää milloin tehostus loppuu pyöriä käännettäessä laitaan.
http://images.autoline.info/s/spare-par ... 394900.jpg
Toinen kuva josta vähän ehkä näkee sisälle.
http://www.technolab.org/img/products/h ... 1313-1.jpg
http://images.autoline.info/s/spare-par ... 394900.jpg
Toinen kuva josta vähän ehkä näkee sisälle.
http://www.technolab.org/img/products/h ... 1313-1.jpg
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Väittäisin, että 95% tämän foorumin kalustoissa on tuo välyksen säätö, ei mikään harvinaisuus.
Kaikissa tehostimissa on tuo säätö, uusimmissa se on toteutettu toisella tapaa, eikä oikein onnistu kotikonstein.
Tuo kuormituksen rajoitin ei poista tehostusta vaan rajoittaa sitä ääriasennoissa. Tehostin tehostaa ääriasennoissakin, huom.
Kaikissa tehostimissa on tuo säätö, uusimmissa se on toteutettu toisella tapaa, eikä oikein onnistu kotikonstein.
Tuo kuormituksen rajoitin ei poista tehostusta vaan rajoittaa sitä ääriasennoissa. Tehostin tehostaa ääriasennoissakin, huom.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Juu niin tehostaa. Maksimipaine paine vaan putoaa 170barista pariin kymmeneen baariin.
ZF servocomissa ainakin sektoriakselin laakereissa simmilevysäätö. Ja muutenkin olen vähän kiristelyä vastaan, koska sektoriakselin hammastukseen jos tulee keskiasentoon väljää, ei sitä ole välttämättä laidassa. Kiristyksellä mahdollista saada ohjausvaihde jumittamaan. Jos kuulamutterin kuulat kuluneet, siihen auttaa vain kuulien vaihto.
Yhdenlainen kuva ja selostus ZF valmisteesta.
http://www.bosch-automotive-steering.co ... ocom_E.pdf
Viteo: https://youtu.be/AGFprMCuIqw
Ei ZF tehostin, mutta siinä se sanotaan. https://youtu.be/B7Ar1VxE4JU?t=4m30s
Jos hammasvälyksensäätöruuvi on, se ilmeisesti sijaitsee sektoriakselin tyhjässä päässä. https://youtu.be/LDLYLDBbWNw?t=12s
ZF servocomissa ainakin sektoriakselin laakereissa simmilevysäätö. Ja muutenkin olen vähän kiristelyä vastaan, koska sektoriakselin hammastukseen jos tulee keskiasentoon väljää, ei sitä ole välttämättä laidassa. Kiristyksellä mahdollista saada ohjausvaihde jumittamaan. Jos kuulamutterin kuulat kuluneet, siihen auttaa vain kuulien vaihto.
Yhdenlainen kuva ja selostus ZF valmisteesta.
http://www.bosch-automotive-steering.co ... ocom_E.pdf
Viteo: https://youtu.be/AGFprMCuIqw
Ei ZF tehostin, mutta siinä se sanotaan. https://youtu.be/B7Ar1VxE4JU?t=4m30s
Jos hammasvälyksensäätöruuvi on, se ilmeisesti sijaitsee sektoriakselin tyhjässä päässä. https://youtu.be/LDLYLDBbWNw?t=12s
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Voin sanoa melko pitkällä kokemuksella että säätöruuvilla varustetun tehostimen säätö kannattaa aina.
Jos itse kuularuuviin tulee väljää, tehostin on silloin käytännössä entinen.
Esimerkki tehostimen paineista. Tehostimelle tulee aniharvoin maximipainetta. Esim vaikkapa 4 sarjan kanikka. Paikallaan rattia käännettessä tasaisella betonilattialla tulee tehostimelle noin 70 barin paine ja ääriasennoissakn kuormituksenrajoittimen jälkeen noin 50 baria. Eli tehostusta on reilusti ääriasennoissakin.
Jos itse kuularuuviin tulee väljää, tehostin on silloin käytännössä entinen.
Esimerkki tehostimen paineista. Tehostimelle tulee aniharvoin maximipainetta. Esim vaikkapa 4 sarjan kanikka. Paikallaan rattia käännettessä tasaisella betonilattialla tulee tehostimelle noin 70 barin paine ja ääriasennoissakn kuormituksenrajoittimen jälkeen noin 50 baria. Eli tehostusta on reilusti ääriasennoissakin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Apukuski
- Viestit: 19
- Liittynyt: 04 Helmi 2015 12:31
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Paimio
Re: Volvo B10 M ohjausvaihteen säätö
Kuulun tuohon 95% porukkaan ja säätö tehty viikonloppuna , nyt on ohjaus piukka ku muijja nuorena !
B10M vm -96
B10M vm -96