Varoitusvalo
- Marco71
- Kippari
- Viestit: 55
- Liittynyt: 26 Heinä 2008 23:41
- Truck: Scania K113Superstar
- Location: Kangasala
Varoitusvalo
Mikähän mahtaa olla oheisen varoitusvalon merkitys? Kaikki nestepinnat näyttäisi olevan kunnossa, mutta tuo valo välähtelee satunnaisesti. Ei siis jää palamaan muutamaa sekuntia kauemmaksi aikaa.
Ja tietysti mistä sitten pitäisi vikaa lähteä katsomaan jos sille on syytä tehdä jotain?
Autohan on Scania K113 Delta Superstar vm. 1989.
-- Marko --
Ja tietysti mistä sitten pitäisi vikaa lähteä katsomaan jos sille on syytä tehdä jotain?
Autohan on Scania K113 Delta Superstar vm. 1989.
-- Marko --
- Liitteet
-
- varoitusvalo.gif (59.23 KiB) Katsottu 9861 kertaa
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Varoitusvalo
Vulvassa muistaakseni merkkaa jäähdytysnesteen tasoa (ylilämmölle oma valo), anturi paisuntasäiliössä. Kokeile irrottaa pistoke, jääkö palamaan vai sammuuko konaan, toiminta selviää sillä. Toki voit yhdistää anturille menevät piuhat ja silloin valon pitäisi palaa, tai toisinpäin.
Uppasin kuvan manuaalista: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-3805
Uppasin kuvan manuaalista: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-3805
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Varoitusvalo
Rölli B10M:n kojetaulussa vilkkui samanmoinen valo. Vika korjaantui puhdistamalla jäähdytinnestesäiliössä olevan anturin kontaktipinnat.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Varoitusvalo
Juu, siellä se on paisarin kylessä anturi veden korkeudelle. Aluksi jäähdytysnesteen pinnan tarkastus, jos on siinä nakkilankirkon vaiheilla, niin kylmänä voi nestepinta käydä alle rajan, lämpimänä kun neste laajenee, niin pinta nousee normaaliin. Piuhavikakin voi olla, mutta anturin puhdistus vois olla järkevä toimenpide....
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Marco71
- Kippari
- Viestit: 55
- Liittynyt: 26 Heinä 2008 23:41
- Truck: Scania K113Superstar
- Location: Kangasala
Re: Varoitusvalo
Täytyy ottaa tuo anturi irti, koska nestettä tuolla todellakin on ihan normaali määrä eli riittävästi. Yleensä se vilkahtelee ajossa, tuon sain sattumalta kuvattua virtojen laittamisen jälkeen. Kiitoksia kaikista vinkeistä.Zyke64 kirjoitti:Juu, siellä se on paisarin kylessä anturi veden korkeudelle. Aluksi jäähdytysnesteen pinnan tarkastus, jos on siinä nakkilankirkon vaiheilla, niin kylmänä voi nestepinta käydä alle rajan, lämpimänä kun neste laajenee, niin pinta nousee normaaliin. Piuhavikakin voi olla, mutta anturin puhdistus vois olla järkevä toimenpide....
Re: Varoitusvalo
Kannattaa kaikkien joilla on jäähdytysnesteen pinnankorkeus anturi,ottaa se irti, puhdistaa ja takistaa toiminta.
Menaan että itellä kävi niin,ettei se toiminutkaan vaikka luulin niin.
Moottorin alavesiletkussa on metalliputki välissä,joka oli ruostunut puhki.Lorautti kaikki nesteet pitkin tietä,
meikäläisen täysin tietämättä.Onneksi pääsin mökin pihalle,jossa moottorin käyntiäänestä
huomasin ettei ole kaikki kunnossa.Piti muuten aikamoista meteliä.Se neste muuten vaimentaa koneen ääntä
jonkun verran,huomasin.Lämpö ei ehtinyt vielä nousta,onneksi.
No oli tietysti lauantai ja kaikki kiinni.Mutta Laukunkankaalla Savonlinnassa on bussipurkamo.
Olivat sattumalta paikalla ja suostuivat myymään ehjän alavesiputken.
Jäähdytysnestettä muuten mahtuu Scanian K 112 jäähdytysjärjestelmään tosi paljon,varmaan lähemmä 100 litraa,
luulin nimittäin n.70 litran jälkeen,että neste varmaan tulee toisesta päästä autoa ulos kun ei täyty.
Seuravaksi pitää muistaa ennen pakkasia lisätä jäähdytysnestettä,ettei tule kalliiksi keväällä.
Menaan että itellä kävi niin,ettei se toiminutkaan vaikka luulin niin.
Moottorin alavesiletkussa on metalliputki välissä,joka oli ruostunut puhki.Lorautti kaikki nesteet pitkin tietä,
meikäläisen täysin tietämättä.Onneksi pääsin mökin pihalle,jossa moottorin käyntiäänestä
huomasin ettei ole kaikki kunnossa.Piti muuten aikamoista meteliä.Se neste muuten vaimentaa koneen ääntä
jonkun verran,huomasin.Lämpö ei ehtinyt vielä nousta,onneksi.
No oli tietysti lauantai ja kaikki kiinni.Mutta Laukunkankaalla Savonlinnassa on bussipurkamo.
Olivat sattumalta paikalla ja suostuivat myymään ehjän alavesiputken.
Jäähdytysnestettä muuten mahtuu Scanian K 112 jäähdytysjärjestelmään tosi paljon,varmaan lähemmä 100 litraa,
luulin nimittäin n.70 litran jälkeen,että neste varmaan tulee toisesta päästä autoa ulos kun ei täyty.
Seuravaksi pitää muistaa ennen pakkasia lisätä jäähdytysnestettä,ettei tule kalliiksi keväällä.
Falcon
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Varoitusvalo
millainen toimintaperiaate tällä anturilla on? Huomasin ettei tuo valo syty enää missään vaiheessa, ainoastaan mittariston check napista syttyy. Ei syty vaikka johdonkin irroittaa anturilta.
Ennen valo toimi niin että kun käänsi virrat päälle, syttyi tämä valo muutamaksi sekunniksi ja sammui jos nestepinta oli oikea.
Ennen valo toimi niin että kun käänsi virrat päälle, syttyi tämä valo muutamaksi sekunniksi ja sammui jos nestepinta oli oikea.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Varoitusvalo
Näin toimii mulla.Lahti32 kirjoitti: Ennen valo toimi niin että kun käänsi virrat päälle, syttyi tämä valo muutamaksi sekunniksi ja sammui jos nestepinta oli oikea.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Varoitusvalo
nestevalo voi palaa myös jos neste on liian "rikasta". korkeusanturihan on yleensä 2 piikkiä, joista toiseen johdetaan jännite ja toisesta sitä haistellaan. jos nestettä ei ole tai se on liian vahvaa, sähkö ei siirry piikistä toiseen ja valo palaa.
myös meidän scaniassa nestevalo palaa hetken virran kytkemisen jälkeen.
myös meidän scaniassa nestevalo palaa hetken virran kytkemisen jälkeen.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Varoitusvalo
Onkohan anturissa vikaa kun valo ei pala vaikka johdon ottaa irti. Mistähän johtuu ettei koskaan pala?
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Varoitusvalo
Yrität yllyttää että alkaisin kinasteleenAmbulance kirjoitti:No siitä tietenkin kun se on VOLVO...![]()
![]()


Tulevaisuus on sähköinen