Vikalista lyhyt ja ytimekäs:
- vas oik edessä olkatapit väljät
- pesunestesäiliö jäässä
Toisen vian pystyy melko helposti korjaamaan kotioloissa. ensimmäisestä en ole niinkään varma.
Osaako kanssakolleegat kertoa kuinka suuri remontti tuo tappien uusiminen on? Lähteekö vanhat irti papukaijapihdeillä vai tarviiko jotain järeämpää kalua...?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
ite vein kyseisen operaation kohdatessa raskaan kaluston korjaamoon. Sen verran järeitä muttereita oli näkösällä että ei työkalut enää riittäneet. Ei ollu kovin kallis juttu edes.
Rosvolinna kirjoitti:Tänään tuli käytyä konttorilla.
Vikalista lyhyt ja ytimekäs:
- vas oik edessä olkatapit väljät
- pesunestesäiliö jäässä
Toisen vian pystyy melko helposti korjaamaan kotioloissa. ensimmäisestä en ole niinkään varma.
Osaako kanssakolleegat kertoa kuinka suuri remontti tuo tappien uusiminen on? Lähteekö vanhat irti papukaijapihdeillä vai tarviiko jotain järeämpää kalua...?
ihan ruuvaamista ja yleensä aika helposti aukeavia pultteja (rasvan kanssa tekemisissä ja etupäässä)olkatapin irroitus kotikonstein saattaa toki jäädä yritykseksi S-merkissä ainakin irroitusta helpottaa huomattavasti sellainen iso hydraulinen rungon niitaus puristin ja sitten riittävä ison lekan lyönti etuakselin päähän niin pääsee irti kartiosta.
Oliko edellisessä katsastuksessa kummassakaan huomauttamista jollei, niin nyt on löytynyt juuri tekusta päässyt inssi.
Noiden olkatappien kanssa on vähän niin ja näin, mielestäni ei ole kovinkaan iso murhe jos olkatapissa on hieman välystä, mihin se vaikuttaa ja mistä sen huomaa, siis kuljettaja.
Suosittelen toista konttoria ja jäykkää vaseliinia olkatappeihin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Ihan papukaijoilla ei selviä.
King Pin on aika tiukassa ja vaatii melkeimpä prässin.
Joskus olen onnistunut irroittamaan tapin lämmittämällä hieman akselia ja lekalla hakkaamalla.
Pyröränkotelossa on vaan vaikea saada kunnon iskua aikaiseksi.
Kannattaa muuten tehdä remontti ajoissa, ettei mene koko olka-akseli pilalle.
Heitän oman soppani kulhoon: korjatkaa jos olen väärässä. Nyt puhutaan olkatapista, noin mulkun paksunen tappi siinä lähes reiden paksuisessa valetussa akselistossa. Pikkuautossahan tuo on n.1cm tappi, mutta isossa, noh, tulihan tuo jo sanottua. Eli itse en edes kokeilisi vaihtaa, tai no jos renkaan saat irti ja takakonttiin 5min, niin sitten toki on potentiaalia olkatapin vaihtoon =) Hirvee homma, mut tulipa tehtyä? Sitähän sä kysyit?
Juu - iso remppa tiedossa. Pitääkö renkaan lisäsi irroittaa muita palikoita, että pääsee tapin kimppuun?
Olisiko kenelläkään tarjota näytille pdf-kuvia etuakselistosta, räjäytyskuvaa tms?
Korjaussarjoja näyttäisi löytyvän Onninautosta.
Konttorin vaihto saattaisi siirtää remppaa x-vuodella - Tiedä häntä. Katsastustapahtuma oli juron asiallinen, mutta ei tuo inssi mihinkään turhaan takertunut. Eihän tuo Rölli mikään uudenkarhea ole.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Tänä aamuna vein auton tappipajalle. Oli muuten kohtalainen kaivaminen, jotta sain linja-auton esiin viikonlopun lumisateiden jälkeen. Katolla oli noin 30cm lumikerros.
Ottavat huomenna auton työn alle - tämän päivän Rölli saa sulaa pesuhallissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Joo - minäkin yllätyin osien edullisesta hinnasta. Kävin hakemassa ne Onnin Autosta Helsingistä ja vein pajalle.
Tappien vaihto kotipihassa olisi ollut minulta jotain väliltä "puolenkesän" - "tekemätön"homma. Sen verran järeillä vempaimilla ne kutiteltiin irti korjaamolla. Olisi oman pihapakin meisselit olleet auttamattomasti liian pieniä ja heikkoja.
Joskus on pakko myöntää oma voimattomuutensa ja siirtyä sisustuspuuhiin. Vuorossa olisi Rölin tilapäiskeittiön purkaminen ja uuden pysyväisemmän rakentaminen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vanha ketju, mutta kuinka tuo olkatappi asennetaan takaisin? Lämmitys "pesään " ja tappi pakastimeen? Vai kuinka? Itellä kirjoja yms. Repulline muttei oikein kunnon selostusta aiheesta. Miulla vasen vissii vähä löysä. Vai voiko tuon kartiolaakerin kiristää tms?
Takaisinlaitto oli kuulemma puistokävelyä, mutta vanhan irroittaminen tarvittiin monta loitsua. Vanha kartiotappi oli ottanut korroosiota ja oli lähes yhtä puuta navan kanssa.
Vanha tappi näytti omenanraadolta. Siellä on nylon- ja messinki/kupariprikkoja. Ne kuulemma kuluvat ja väläys kasvaa. Röllin tapauksessa itse kartiotappi oli kulunut liikaa.
Kannattaa katsoa nuo prikat ja yläkupin tiiviys niin voi päästä pienemmin kustannuksin.
Vastaisuuden varalle - ruuttaa vaseliiniöverit aina, kun kävelet prässi kädessä....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun