MB 814 seisontajarrun teho heikko..
MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Eli katsastuksessa on ongelmana heikkotehoinen seisontajarru, voimat 4,5 kN ja 5,5 kN, pitäisi olla yhteensä vähintään 13. Autoon on viime syksynä vaihdettu uudet jarruhihnat, vaikka säädin ne konttorilla lähes kiinni rumpuun, ei saanut tuon paremmaksi. Lisäksi uutena ilmiönä vasen käyttöjarru katosi lähes kokonaan, oikean tehon ollessa 6,3 kN. Aikaisemmilla kerroilla käyttöjarru oli välillä 2,8-3,8. Seisontajarruvaijerit on samoin viime syksyllä uusittu, tosin näppärä rasva-apina on laittanut 3 M10 mutteria vaijeria esikiristämään. Alkaa sen verran vituttamaan painiminen 20 tuhatta ajettujen jarrujen kanssa, että taidan mennä hakemaan Tikkakoskelaisesta korjaamosta työkalut pois, koska eivät osaa niillä mitään tehdä..
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Heitin jo ajat sitten ne holkkeina toimineet mutterit pois ja säädin jarrut kuten pitääkin. Eipä noissa kauheesti enempää ole tehoja vieläkään, Kylän jyrkimmässä mäessä tosin jo pysyy, mutta on viikko leimaa jäljellä. Katotaan keväällä uudestaan, kun on mahdollisuus pitkään leimaan. Tosin syy saattaa olla vuodesta 95 käytössä olleesta aihokaisessa jousessakin.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Minä taas painin kuusnollakasin jarrujen kanssa viime kevään... Rimaa hipoen sain leiman
Ne mersun jarrut
... niinpä niin
Ne mersun jarrut

Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Millanen tuo mersun jarrusysteemi on ? normi paineilmarumpujarrut mut miten tuo käsijarru sitten ottaa jos kerran on jotain vaijereita ja muita...Vetää vaijereilla jotenkin jarruja kiinni vai onko kardaanijarru ?
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Mersun jarrusysteemin säätö on verrattavissa käkikellon kukunnan korjaamiseen. Paineilma tehostaa nestetoimisia jarruja, edessä on siis normi satulat ja takana kaksitoimisilla sylintereillä varustetut rummut. Käsijarruhässäkkä taas on kuten yleisemmissä rumpujarruissa, vaijerivetoinen vivusto rummun sisällä. Vaijereiden etupäässä taas on kallistuksenvakaajan näköinen tanko, johon on yhdistetty jousijarrukello keskelle. Maanantaina vois taas konttorille menä kokeilemaan, saa ainakin kuukauden lisää peliaikaa. Takaperin saa soralla oikean puolen lukkiutumaan, vasen ei piirrä, muttei puollakkaan. Eteenpäin ajettaessa taas ei oikeakaan lukkiinnu. Hieno auto on pilattu paskoilla jarruilla, muistelen mersuissa kautta aikain haastetta piisanneen.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Jaahas siinä on niiin kummalliset jarrut..sit on konstit mun osalta aika vähissä mutta tuli semmonen mieleen että kun uudet kengät laitettiin niin katottiinko millaset ne on suhteessa rumpuun..ettei oo rummut liian kuluneet että kenkä ottaa vaan pieneltä alueelta kiinni eikä koko matkalta ?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Kai siellä on jonkinmoinen esisäätö rummussa? Kuten taviksissa, ei se vaijeria kirimällä ala pitää vaan esisäätö kondikseen, niin eipä vaadi juuri voimaa, niin lukkoon saa kovemmassaki vauhissa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Onhan siellä säädöt, ensin tosiaan säädin vaijerit löysälle ja sitten kengät vasten rumpuja säätöruuveja pyörittelemällä. Olisiko vaan tarvikekitkapinnat jotain paskaa laatua? Luulisi kuitenkin 30 000 km matkalla kenkienkin sopeutuneen rumpuihin, viime leimalla oli kN kohillaan suoraan pajalta, liekö sitten Parkerilla mitattu?
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
En nyt muista oliko MB 609:ssä kengät saman kokoiset , mut jos on eri pituiset kitkapinnat aattelin vaan kun ottavat
kiinni ajosuunnasta riippuen eritavalla laitettu ristiin .
kiinni ajosuunnasta riippuen eritavalla laitettu ristiin .
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Erinomainen huomio, täytyypi talvirenkaille vaihdettaessa aukoa ja tarkastaa. 609 manuaali taitaa olla jopa ladattuna jostain sivulta, tohon isoon en ole löytänyt mistään. Napa aukeaa erikoisavaimella, onko jollain mittoja tai ostopaikkaa tiedossa?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
MB 609 napa aukeaa vääntämällä lukkosokka pois tieltä. Ruuvaria naputtelemalla taisin tuon aukaista. Ei ole kireällä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Juu siel on sellainen "satiainen" ei ku naputtaa haitan pystyyn niin mutteri lähtee naputtamalla auki ja ottaa sen satiaisen pois , avaa toisen mutterin siinä se 

-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Kannattaa aukoa rumpu ja katsoa, ettei siellä ole peräöljy-yllätystä. Käyttöjarrun tehon heikentyminen radikaalisti on mahdollisesti sen syytä. Itellä on asiasta kokemusta viimeeksi tältä syksyltä. 6v ja alle 100t ajettu stefa oli kulunut ja alkoi fuskata. Toisella puolella oli juuri sama ilmiö aluillaan. Laitoin molemmin puolin uudet stefat. Nykyään niidenkin kumiseos sellanen, etteivät näy kestävän kuten ennen.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Sitten vielä kaikille mersun rummun aukojille, muistakaa laittaa vaseliinia laakereihin varmistamaan voitelu heti ensimetreistä alkaen. Peräöljyhän ne pyörän laakerit voitelee, mutta kestää aikansa ennenkuin sitä akseliputkea pitkin sinne tulee. Rumpua käsitellessä laakeripesästä valahtaa kuitenkin siellä olleet öljyt maahan. Haitaksi ei ole sekään, että ennen kuin ulompi laakeri on paikallaan laittaa sinne pesään lorauksen öljyä jo valmiiksi. Tässä nimittäin piilee katastrofin mahdollisuus, laakereita on leikannut kiinni rumpujen aukomisten jälkeen kun voitelun varmistaminen on jäänyt tekemättä. Bustechnik.de sivuilla on hyvät opetusviteot tähän asiaan liittyen.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Jep Jep - öljyähän sieltä saattaa karata. Kannattaa tunkata akselinpää öljypintaa korkeammalle. Älkää kysykö miten tuon huomasin...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Miten tuon huomasit?
Re: MB 814 seisontajarrun teho heikko..
Ajelin takajarruja joutessani dynossa jopa erikseen ja säätelin kaiken inan tarkasti. Lopputulos oli katsastuskelpoinen. Mutta koska aikaa oli, mittailin huvikseni molemmat puolet erikseen myös vaijerit löysäämällä. Silloin seisontajarrukello antoi siihen ainoaan vaijeriin niin paljon pänninkiä, että mittari meni tappiin. Eli loppupäätelmä tähän episodiin on jousen kuoleentuminen ja sitä myötä kiloNewtoneita saa vaan osan alkuperäisestä. Uudella jäykällä jousella saa olla huonomminkin sädetyt kengät rummuissa.
Nyt kaipaan vinkin, mistä uusi kello tai kuka korjaa vanhan?
Nyt kaipaan vinkin, mistä uusi kello tai kuka korjaa vanhan?