Neoplan N122 Doubledecker
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Neoplan N122 Doubledecker
Tämmöinen tuli noudettua saksasta. Autossa 2 kerrosta ja 18,4 litrainen Mercedez-Benz V10 kone joka antaa 360hv. Vaiheisto on 6 pykäläinen manuaali. ABS jarrut ja ilmajousitus. Istumapaikkoja on tässä koulubussissa 97. Tästä olisi tarkoitus tehdä työ/matkailuauto kevääseen mennessä.
Tässä muutama otos autosta lähtötilanteessa.
http://www.eastvoice.com/bussit/np122/lokakuu.html
Tässä muutama otos autosta lähtötilanteessa.
http://www.eastvoice.com/bussit/np122/lokakuu.html
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Eilen sain viimein autopaikan bussille ja samalla toisellekin autolle joka huristaa enempi keikkabussina suomea ympäriinsä. Katettu tila sopivasti raskaankalustonhuollon takana jossa tarjolla sähköä ja vähän vartiointia.
Homma käyntiin ja ensin turhat penkit pois. Halpakin kompura ja siihen räikkä ompi passelia kun on 97 istuinta poistettavana. Pari öljytäytteistä lämmitintä piti bussia plussan puolella. Tänään saadaan kaikki loputkin istuimet pois. Osa piti rälläköidä atomeiksi ennenkuin suostuivat lähtemään.
Homma käyntiin ja ensin turhat penkit pois. Halpakin kompura ja siihen räikkä ompi passelia kun on 97 istuinta poistettavana. Pari öljytäytteistä lämmitintä piti bussia plussan puolella. Tänään saadaan kaikki loputkin istuimet pois. Osa piti rälläköidä atomeiksi ennenkuin suostuivat lähtemään.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Eilen vietiin penkit loput kierrätykseen ja hyllyjen alumiinista meille maksettin siellä 90€ Se oli mukavaa se..ja välittömästi baariin lihapiirakka-kahville törsäämään.
Yläkerta on nyt puhdas ja valmis päällysteelle ja lattialämmitykselle. Kuvassa häämöttää makuuhuoneen lattiataso joka on hieman korkeampi kuin muu lattia.
Yläkerta on nyt puhdas ja valmis päällysteelle ja lattialämmitykselle. Kuvassa häämöttää makuuhuoneen lattiataso joka on hieman korkeampi kuin muu lattia.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Huomenna lattiaa pykeltämään yläkertaan. Lattialämmitystä on tarkoitus kokeilla laminaatin alla. http://www.infraheat.com tommosta lämmityskelmua arvelin käydä huomenna kattelemassa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
En ehtinyt kauppaan tuota kummastelemaan, mutta jos oikein luen hinnastoa tuolta sivuilta niin: folio(kelmu), eristelevy, termostaatti n. 35 €/L-m2
Eli tää ois 20m2 700€
"Kilpaileva" http://www.devicell.fi ois 20m2 1598€
Nää on parhaat mitä olen itte löytänyt. Molemmissa puolensa. Nyt ajatuksissa ylös kelmua ja alas devicelliä koska se eristää kylmää paremmin ja alakerran lattiahan on suoraan kylmää vasten.
Eli tää ois 20m2 700€
"Kilpaileva" http://www.devicell.fi ois 20m2 1598€
Nää on parhaat mitä olen itte löytänyt. Molemmissa puolensa. Nyt ajatuksissa ylös kelmua ja alas devicelliä koska se eristää kylmää paremmin ja alakerran lattiahan on suoraan kylmää vasten.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Eikös lattialämmitys ole just siinä hyvä että lämpö on lattiassa eikä karkaa kattoon? Ylöspäin ikääänkuin viilenee siis.
Havaitsin tämän konkreettisesti kun rakensin taloani jossa on korkea olohuone. Kun levytin katonrajassa ja alakerrassa oli rakennuspuhallin, kuuma ilma nousi kattoon ja hiki virtasi muttakun sähkömiehet kytkivät samoihin aikoihin lattialämmitykset päälle ja puhaltimen töpsöli vetästiin irti, tuli katonrajassa oikeastaan viileää?
Homma perustunee siihen että lattian pintalämpötila on alhainen eikä lämpötila noustessaan kattoa kohti ainakaan kohoa
Havaitsin tämän konkreettisesti kun rakensin taloani jossa on korkea olohuone. Kun levytin katonrajassa ja alakerrassa oli rakennuspuhallin, kuuma ilma nousi kattoon ja hiki virtasi muttakun sähkömiehet kytkivät samoihin aikoihin lattialämmitykset päälle ja puhaltimen töpsöli vetästiin irti, tuli katonrajassa oikeastaan viileää?
Homma perustunee siihen että lattian pintalämpötila on alhainen eikä lämpötila noustessaan kattoa kohti ainakaan kohoa
Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Joop, sellainen "paikallinenlämmitys" on hakusessa. Alakertaankin siis tulee lämmitys lattiaan, muttei kelmuilla vaan tuolla toisella koska sitä voi asentaa vapaammin kuin tätä kelmua. Yläkertaan 2 lämmityspiiriä omilla termareilla. Makuutila ja työtila. Alas matkustamoon ja toinen suihku,wc,keittiö-piirille. Luulisi että saa balanssin sopivaksi noilla.
Viimeksi muokannut Jone, 04 Marras 2006 01:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Tänään soitin tuonne Polarheatille tuosta kelmusta. Esitin asiani ja tarpeeni ja siellä laskettiin ja räknättiin ja lopulta totesivat että asia on järkevä noille neliölle ja kuutiolle. Siispä tätä ensiviikolla yläkertaan.
Kuvassa kelmujen pituudet viitteeliset kun makkarin seinä ei ole tuossa. Eli 4 kpl 54cm kelmuja rinnan ja ja jaettuna kahdelle termostaatille niin saa ruuvata sopivaksi.
Kuvassa kelmujen pituudet viitteeliset kun makkarin seinä ei ole tuossa. Eli 4 kpl 54cm kelmuja rinnan ja ja jaettuna kahdelle termostaatille niin saa ruuvata sopivaksi.
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Täytyy kyllä myöntää että miehellä on runsaasti virtaa rakentaa. Ittellä ei meinaa millään riittää aika
Meinasin laittaa omaani agrikaatin. Onko tuossa superbussissa tavaratilaa lattian alla? Voiko sinne sijoittaa tekniikkaa. Millainen tuo alakerran takaosasto on? Siellä on ilmeisesti moottori ja jotain muuta?
Zemppiä
-Jussi-
Ps. onko keikkaa oulunsuunnalla tiedossa?
Meinasin laittaa omaani agrikaatin. Onko tuossa superbussissa tavaratilaa lattian alla? Voiko sinne sijoittaa tekniikkaa. Millainen tuo alakerran takaosasto on? Siellä on ilmeisesti moottori ja jotain muuta?
Zemppiä
-Jussi-
Ps. onko keikkaa oulunsuunnalla tiedossa?
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Joop, parempi on tuota virtaa riittää puuhaamiseen kun on osin leipä jatkossa tästä autosta. Tuo tekniikka autossa on hyvin tiivisti tuolla auton alla. Punaisella merkityllä alueella on kone ja laatikko. Vihreällä alueella on vielä tilaa ja sinne laitan lisäakut, aggregaatin ja kompuran. Pääsee kätevästi sisältä roplaamaan luukuista ja ovat vähän sitten suojassakin.
Alaluukkuja autossa on vain 2. Toisessa on vararengas ja toisessa tilaa työkaluille ym. Vararengas saa luvan lähteä sillä se on ainoa kohta alakerrassa johon alusta sallii suihkun rakentamisen. Mutta sen rakennus saa jäädä kevääseen.
edit: ai niin, Ouluun ei ole vielä käyntiä. Jos auto saadaan leimattua pian niin kuun lopussa ois Pori,Jämsä,Tampere,Helsinki reissu joka olisi "koeponnistus" erittäin keskeneräisellä versiolla.
Alaluukkuja autossa on vain 2. Toisessa on vararengas ja toisessa tilaa työkaluille ym. Vararengas saa luvan lähteä sillä se on ainoa kohta alakerrassa johon alusta sallii suihkun rakentamisen. Mutta sen rakennus saa jäädä kevääseen.
edit: ai niin, Ouluun ei ole vielä käyntiä. Jos auto saadaan leimattua pian niin kuun lopussa ois Pori,Jämsä,Tampere,Helsinki reissu joka olisi "koeponnistus" erittäin keskeneräisellä versiolla.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Tämä on oiva keksintö. Kuva on vähän huono mutta tuota lukitusta ajattelin hyödyntää verhoissa. Kyseiset verhot suojaavat hieman auringolta ja eivät yllä kuin ikkunan puoleenväliin. Eli samalla reseptillä pitemmät rullaverhot ja ikkunapuitteisiin tommoset hakaset.
"Naapuriin" muutti Motonet josta saa kaikkea sopivaa murkulaa autonlaittoon ja pihassa onkin makkarakoju! Liekö tuo nyt hyvä asia? Ei ehkä mahdu ovesta kun kevääseen asti vähän "remontoidaan"
"Naapuriin" muutti Motonet josta saa kaikkea sopivaa murkulaa autonlaittoon ja pihassa onkin makkarakoju! Liekö tuo nyt hyvä asia? Ei ehkä mahdu ovesta kun kevääseen asti vähän "remontoidaan"
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Toivottavasti ei nyt sentään ihan niin hieno että projektien kuvaus stoppaa :)
Lämmityskelmujen tehtaalta tuli puhelu ja nyt vasta ovat kelmut valmiit toimitukseen. Eli vasta viikolopun yli menee asennus. Puuh..pitää vaikka sitten laittaa vesikiertolämmitys kuntoon viikoloppuna kun ei lattialämmitystä voi vielä laittaa. Tässä härvelissä on ollut ongelmana se ettei patterit lämpene kunnolla. Järjestelmässä on ilmaa joten ilmaus ja samalla laitan jämäkemmät mehut sisälle kovia pakkasia varten.
Sain tehtaalta tilattua auton lämmityksen sähkökaavion. Piti ensin suomentaa sana kerrallaan ja nyt on selvillä auton lämmityssähköt. Tämä on aikas villi uutuus meikäläiselle tommoinen sähköventtiili vesikierrossa. Perinteisen ruuvattavan/käännettävän venttiilin sijaan tässä on 3 "möykkyä" eri puolilla vesikiertoa joita sitten ohjataan 3 kiertokytkimellä kojetaulusta haluttuun läpötilaan. Aikamoinen mysteeri..
Lämmityskelmujen tehtaalta tuli puhelu ja nyt vasta ovat kelmut valmiit toimitukseen. Eli vasta viikolopun yli menee asennus. Puuh..pitää vaikka sitten laittaa vesikiertolämmitys kuntoon viikoloppuna kun ei lattialämmitystä voi vielä laittaa. Tässä härvelissä on ollut ongelmana se ettei patterit lämpene kunnolla. Järjestelmässä on ilmaa joten ilmaus ja samalla laitan jämäkemmät mehut sisälle kovia pakkasia varten.
Sain tehtaalta tilattua auton lämmityksen sähkökaavion. Piti ensin suomentaa sana kerrallaan ja nyt on selvillä auton lämmityssähköt. Tämä on aikas villi uutuus meikäläiselle tommoinen sähköventtiili vesikierrossa. Perinteisen ruuvattavan/käännettävän venttiilin sijaan tässä on 3 "möykkyä" eri puolilla vesikiertoa joita sitten ohjataan 3 kiertokytkimellä kojetaulusta haluttuun läpötilaan. Aikamoinen mysteeri..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Oletko varma että on ilmaa ja että sähköventtiilien toiminnassa olisi jotain häikkää?
Kaverin Setrassa oli nimittäin samaa ongelmaa, ei lämmennyt ihan millään vaikka viikkokausia tutkittiin ja letkuja, venttiileitä ja kennoja ilmattiin, ei auttanu sitten yhtään... sama olis ollu vaikka saunan lauteilla istua...
Vika olikin konehuoneessa Webaston tienoilla olleessa ihme suodattimessa joka oli tukossa ja vesi ei kertäny kunnolla. En nyt osaa sanoa oliko se missä kohti kun kaveri sen lopulta keksi sieltä. Setrassahan on myös Mersun V-kone ja luulisi että sun Neoplanissa voisi olla samantapasia systeemejä? Setran lämmitys oli järjestetty ilmakennoilla joita oli peräti 8 kpl ympäri autoa jopa kattokanavissa.
Kaverin Setrassa oli nimittäin samaa ongelmaa, ei lämmennyt ihan millään vaikka viikkokausia tutkittiin ja letkuja, venttiileitä ja kennoja ilmattiin, ei auttanu sitten yhtään... sama olis ollu vaikka saunan lauteilla istua...
Vika olikin konehuoneessa Webaston tienoilla olleessa ihme suodattimessa joka oli tukossa ja vesi ei kertäny kunnolla. En nyt osaa sanoa oliko se missä kohti kun kaveri sen lopulta keksi sieltä. Setrassahan on myös Mersun V-kone ja luulisi että sun Neoplanissa voisi olla samantapasia systeemejä? Setran lämmitys oli järjestetty ilmakennoilla joita oli peräti 8 kpl ympäri autoa jopa kattokanavissa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Vihdoin lämmitysvempeleet tuli ja heti duuniin.
Ensin alle muutaman milli paksuinen IZO-aluslevy. Eristää ja tasaa alustaa. Levyn koko 120x50. Asennus alkaa samaan suuntaan kun lämmityskelmu ja laminaattikin.
Aluslevyn päälle sitten lämmityskelmu eli tuo hopeinen kaista tuolla rakennusmuovin alla. Päätyseinän päästä kelmuista lähtee johdot liitettäväksi kukin sitten termostaatille myöhemmin. Tässä menee 4 kelmua samaan termostaattiin.
Sitten laminaattia pintaan ja varotaan rikkomasta kelmuja.
4 tuntia myöhemmin makuutilojen lattia alkaa olla valmis. Rumat patterit on tarkoitus piilottaa aikanaan reikäpellillä jotka on kaarevasti taivutettu patterien päälle.
Teho on tuolla näkyvällä alalla 740W ja koko yläkerrassa yhteensä 1610W.
Ensin alle muutaman milli paksuinen IZO-aluslevy. Eristää ja tasaa alustaa. Levyn koko 120x50. Asennus alkaa samaan suuntaan kun lämmityskelmu ja laminaattikin.
Aluslevyn päälle sitten lämmityskelmu eli tuo hopeinen kaista tuolla rakennusmuovin alla. Päätyseinän päästä kelmuista lähtee johdot liitettäväksi kukin sitten termostaatille myöhemmin. Tässä menee 4 kelmua samaan termostaattiin.
Sitten laminaattia pintaan ja varotaan rikkomasta kelmuja.
4 tuntia myöhemmin makuutilojen lattia alkaa olla valmis. Rumat patterit on tarkoitus piilottaa aikanaan reikäpellillä jotka on kaarevasti taivutettu patterien päälle.
Teho on tuolla näkyvällä alalla 740W ja koko yläkerrassa yhteensä 1610W.