Mistäs tota on hyvä tunkkailla jos rengas räjähtää?
Etupää nousi hyvin akselin alta mutta takapäästä ei uskaltanu tunkata. Kestääkö jousilautasen reuna?
Muitakin vinkkejä saa heitellä, pääseekö esim. ilmapussit tyhjeneen jos tekee jotain väärin.
Paljonko noissa renkaissa on syytä pitää ilmaa tuolla välimeren ilmastossa?
B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?
Eturenkaan räjähtäessä teet niin sanotun moottorijarrutuksen
....
Takapään olen tunkannut runkopalkista. Auto ylös, akselin alle oikean kokoinen pölkky = rengas ilmassa, tunkki alas ja pölkyn varassa rengashommat.
Etupää akselista, joutuu ajamaan katiskan kiilan päälle. Muuten tunkki ei mahdu. Saa tuon etupääkin rungosta, mutta pitää nostaa todella paljon ennen kuin rengas on ilmassa.
Ilmapalkeiden alta en lähtisi tunkkaamaan...
Ilmapussit pysyy paikoillaan, mutta kannattaa pudottaa auto pohjaanlyöntikumien varaan ennen kuin laittaa paineet.
Sopivia puupalikoita ja pölkkyjä matkaan sekä 1,5m varsi rengasavaimelle tai momentinkertoja.
B10M öljyletkut on syytä tarkistaa, kun helteellä ajelee - muutenhan tuo ei kuumasta pahastu. Olisko joku 8-8,5bar mitä noissa on tapana pidellä...sen minkä kotikompura jaksaa antaa.

Takapään olen tunkannut runkopalkista. Auto ylös, akselin alle oikean kokoinen pölkky = rengas ilmassa, tunkki alas ja pölkyn varassa rengashommat.
Etupää akselista, joutuu ajamaan katiskan kiilan päälle. Muuten tunkki ei mahdu. Saa tuon etupääkin rungosta, mutta pitää nostaa todella paljon ennen kuin rengas on ilmassa.
Ilmapalkeiden alta en lähtisi tunkkaamaan...
Ilmapussit pysyy paikoillaan, mutta kannattaa pudottaa auto pohjaanlyöntikumien varaan ennen kuin laittaa paineet.
Sopivia puupalikoita ja pölkkyjä matkaan sekä 1,5m varsi rengasavaimelle tai momentinkertoja.
B10M öljyletkut on syytä tarkistaa, kun helteellä ajelee - muutenhan tuo ei kuumasta pahastu. Olisko joku 8-8,5bar mitä noissa on tapana pidellä...sen minkä kotikompura jaksaa antaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?
Itse jos takarenkaita vaihdan niin olen 2 pullotunkilla tunkannut tukivarsien päistä siten että minulla on paksuhko vaneri tunkin ja tukivarren välissä. En osaa sanoa oikeata tapaa mutta elossa olen ja 4 kertaan olen ihan hiekkapihalla tehnyt hommia.
Helppotapa seurata muttereiden löystymistä on piirtää valkoisella rengasliidulla viiva mutteriin ja pulttiin ja lampulla käydä kurkkimassa välillä pölykapselin välistä tilannetta.
Helppotapa seurata muttereiden löystymistä on piirtää valkoisella rengasliidulla viiva mutteriin ja pulttiin ja lampulla käydä kurkkimassa välillä pölykapselin välistä tilannetta.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Re: B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?
Rahamies ostaa ne kivan neonvihreet lukkomutterit 

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M tunkkaus paikat ja ilmanpaineet?
Minä laitan maalitussilla merkit muttereihin. <se muistaakon niitä sitten katsella kapseleiden alta on eri asia.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun