MahuriMöykky
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
- Truck: Volvo B10M-VanHool
- Location: Vantaa
MahuriMöykky
Tuli huutastua tommonen Mahuri Volvon räähkä.
Pitkään ettinyt sopivaa aihiota ja nyt se löytysi.
Tarkoitus muuttaa perheen matkailukäyttöön ja takatila muuttaa auton kuljetusta varten.
Vkl pitäisi noutaa poika kotiin.
Mutta, tässähän egs laatikko ja kuulemma ei mene eteenpäin vaihteet päälle kuin hävaihteet vain.
Onko mitään vinkkiä mihin varautua?
Osaankohan laittaa tähän linkit kuviin...
http://aijaa.com/oG8PjG
http://aijaa.com/6cUSiU
http://aijaa.com/yfEzgM
http://aijaa.com/Lv6M8v
Pitkään ettinyt sopivaa aihiota ja nyt se löytysi.
Tarkoitus muuttaa perheen matkailukäyttöön ja takatila muuttaa auton kuljetusta varten.
Vkl pitäisi noutaa poika kotiin.
Mutta, tässähän egs laatikko ja kuulemma ei mene eteenpäin vaihteet päälle kuin hävaihteet vain.
Onko mitään vinkkiä mihin varautua?
Osaankohan laittaa tähän linkit kuviin...
http://aijaa.com/oG8PjG
http://aijaa.com/6cUSiU
http://aijaa.com/yfEzgM
http://aijaa.com/Lv6M8v
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 379
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: MahuriMöykky
Jaa, vai vaihteisto vika... Itsekkin katsoin autoa sivustolla. Ei kyllä ollut mitään mainintaa vaihdeongelmista...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: MahuriMöykky
Voi auttaa käyttää johdot irti kummastaki päästä, putsailla jollain kontaktikliinerillä liittimet ja diel-rasvan kans takas. Jos ei nouse paineet tarpeeks, ei EGS toimi. Käytä paineet ylös ja pumppaa jarrulla ne tyhjäks - muutaman kerran, jos siellä ois vaik joku venttiili jumissa.
Vaihdelaatikon päältä kansi auki, vaihteiden venttiilit on siinä päällä rivissä (samallahan nuo tsekkaa ne johotki). Suhiseeko jostain? Kaveri mukaan kääntelee keppiä ja toinen kuuntelee ja tunnustelee solkkuja.
Mulla oli Puolassa viimekesänä vaihdeongelma, joka johtu siitä et paineet karkas (muualta) muutenki harakoille ja sit oli pitkä tietyö, jossa kytkintä ja jarruja polettiin vuorotellen vitsi tunti. Ei ehtiny toipua siitä ilmahävikistä laite ja alko hävii vaihteet. Onneks sain jotain tupaan ja pystyin kaasu pohjassa nilkuttaa seuraavalle huoltikselle. Lounastauon oli auto käynnissä, semmosta reippaasti korotettua tyhjäkäyntiä ja ränkkäsin korinnostoo eestaas, ja kaikkee muutaki, ni sit vaa jossain kohtaa se alko taas pitää paineita vähän paremmin ja rupes vaihteet pysyy..
Ainii! Tsekkaa et ne vaihdekepin dippikytkimet on oikeessa asennossa! Ja juu, en todellakaa muista miten ne pitää olla ja auto on vähän kaukana. Tai mä.
Hätävaihteille on nappi siinä vaihdekepin hoodeilla. Sen jos on joku potkassu toiseen asentoon, ni juujuu, toimii hätävaihteet.
Joku viisaampi saa jatkaa.
Vaihdelaatikon päältä kansi auki, vaihteiden venttiilit on siinä päällä rivissä (samallahan nuo tsekkaa ne johotki). Suhiseeko jostain? Kaveri mukaan kääntelee keppiä ja toinen kuuntelee ja tunnustelee solkkuja.
Mulla oli Puolassa viimekesänä vaihdeongelma, joka johtu siitä et paineet karkas (muualta) muutenki harakoille ja sit oli pitkä tietyö, jossa kytkintä ja jarruja polettiin vuorotellen vitsi tunti. Ei ehtiny toipua siitä ilmahävikistä laite ja alko hävii vaihteet. Onneks sain jotain tupaan ja pystyin kaasu pohjassa nilkuttaa seuraavalle huoltikselle. Lounastauon oli auto käynnissä, semmosta reippaasti korotettua tyhjäkäyntiä ja ränkkäsin korinnostoo eestaas, ja kaikkee muutaki, ni sit vaa jossain kohtaa se alko taas pitää paineita vähän paremmin ja rupes vaihteet pysyy..
Ainii! Tsekkaa et ne vaihdekepin dippikytkimet on oikeessa asennossa! Ja juu, en todellakaa muista miten ne pitää olla ja auto on vähän kaukana. Tai mä.
Hätävaihteille on nappi siinä vaihdekepin hoodeilla. Sen jos on joku potkassu toiseen asentoon, ni juujuu, toimii hätävaihteet.
Joku viisaampi saa jatkaa.
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
- Truck: Volvo B10M-VanHool
- Location: Vantaa
Re: MahuriMöykky
Näin juu
Soitin entiselle omistajalle niin kehu näin että hylki eteenpäin vaihteen kytkemistä. . Mutta sano myös että kun oli Oravaiselta ostanut niin teettänyt koneremontin jonka jälkeen 2vuotta siirrellyt poravaunua(minkä takia tehnyt takatilan). Sitten sairastui niin jäi bisnes ja bussi seisomaan.
Jännö nähdä kuinka ruostehiiri on purrut.
Jos ei muuta niin saan hyvät talvikummit firman kuorkkiin.
Mutta toivon kyllä että tuo on laitettavissa tienpäälle
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: MahuriMöykky
En tiiä mikä loota siinä on mutta mulla on R1000 EGS7 ja siitä löytyy syvällisempi juttu haulla...
Ehti sieltä laatikon kyljestä pari tuommosta kulmakappaletta ja anturia.
Ota anturi irti ja kokeile mensselillä että meneekö kuula sisään-ulos kun kaveri kytkee eri vaihteita päälle-pois.
Jomman kumman on liikuttava joka vaihteella.
Jos ei, niin vika on kulmakappaleessa (kara jumissa)
Voihan se anturikin vikoa!
Ehti sieltä laatikon kyljestä pari tuommosta kulmakappaletta ja anturia.
Ota anturi irti ja kokeile mensselillä että meneekö kuula sisään-ulos kun kaveri kytkee eri vaihteita päälle-pois.
Jomman kumman on liikuttava joka vaihteella.
Jos ei, niin vika on kulmakappaleessa (kara jumissa)
Voihan se anturikin vikoa!
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
- Truck: Volvo B10M-VanHool
- Location: Vantaa
Re: MahuriMöykky
Kiitosta vinkeistä.
Tossa löysinkin juu aloitusviestin jälkeen muutaman tarinan näiden probleemien pohdintaan.
Eiköhän se sieltä jollain taikinoida kotia.
Pyhänä meinasin tuotteen noukkia niin täytyy ottaa kontti täyteen työkaluja ja tarvikkeita.
Saakos näihin EGS systeemeihin tarvikkeena osia/tiivisteitä? Vai onko aina aina Volvo hommia?
Onko olemassa mitään sivustoa jossa olisi ilmakaavioita, sähkökaavioita tai muutenkin jotain käyttöohjekirjoja?
Minkälainen tämmönen VanHool on korina? Jotain käsitystä on joistain koreista mutta VanHoil on kyllä ihan tuntematon meikäläiselle.
Tossa löysinkin juu aloitusviestin jälkeen muutaman tarinan näiden probleemien pohdintaan.
Eiköhän se sieltä jollain taikinoida kotia.
Pyhänä meinasin tuotteen noukkia niin täytyy ottaa kontti täyteen työkaluja ja tarvikkeita.
Saakos näihin EGS systeemeihin tarvikkeena osia/tiivisteitä? Vai onko aina aina Volvo hommia?
Onko olemassa mitään sivustoa jossa olisi ilmakaavioita, sähkökaavioita tai muutenkin jotain käyttöohjekirjoja?
Minkälainen tämmönen VanHool on korina? Jotain käsitystä on joistain koreista mutta VanHoil on kyllä ihan tuntematon meikäläiselle.
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: MahuriMöykky
Voltek oy, valkeakoskella.
Siellä on tietoa ja paljon vanhoja ohjekirjoja ja kaavioita.
Tarvikkeita löytyy myös.
Kunnostelee moottoreita, vaihteistoja ja periä.
Eli voimansiirtotekniikkaan keskittynyt, erittäin pätevä!
Voin suositella suuresti...
+35835843047
Siellä on tietoa ja paljon vanhoja ohjekirjoja ja kaavioita.
Tarvikkeita löytyy myös.
Kunnostelee moottoreita, vaihteistoja ja periä.
Eli voimansiirtotekniikkaan keskittynyt, erittäin pätevä!
Voin suositella suuresti...
+35835843047
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
- Truck: Volvo B10M-VanHool
- Location: Vantaa
Re: MahuriMöykky
Eihän siinä muuta ollut ku akut kiinni ja tulille.
Kaikki toimii liiankin hyvin.
Vaihteisto toimii juuri niinkuin se on tehtaalla suunniteltu. Kait nämäkin sitten itse korjaantuvat
Ehkä kumminkin käyn koko järjestelmän läpi putsaten ja tarkistaen.
Moottorista kyllä huomaa että on kunnostettu.
Kylkilistojen alle on korroosio purrut ihan läpi asti ja vähän sivuluukkujen runkoihin. Tiedä mitä alta löytyy kunhan hallissa pääsee möyryämään. Jotenkin en vaan tykkää taistella noiden luukkujen kanssa. Noh, täytyy yrittää jotsin taikinoida.
Hirmu tuuri. Pyssättiin kaffille niin kattoin että miten se takaikkuna on noin hassun näköinen. Ihan vähän varovasti koskin niin se tippus syliin. No, onneksi pysy näin ehjänä.
Kaikki toimii liiankin hyvin.
Vaihteisto toimii juuri niinkuin se on tehtaalla suunniteltu. Kait nämäkin sitten itse korjaantuvat
Ehkä kumminkin käyn koko järjestelmän läpi putsaten ja tarkistaen.
Moottorista kyllä huomaa että on kunnostettu.
Kylkilistojen alle on korroosio purrut ihan läpi asti ja vähän sivuluukkujen runkoihin. Tiedä mitä alta löytyy kunhan hallissa pääsee möyryämään. Jotenkin en vaan tykkää taistella noiden luukkujen kanssa. Noh, täytyy yrittää jotsin taikinoida.
Hirmu tuuri. Pyssättiin kaffille niin kattoin että miten se takaikkuna on noin hassun näköinen. Ihan vähän varovasti koskin niin se tippus syliin. No, onneksi pysy näin ehjänä.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: MahuriMöykky
No parempi niin! 
Perustuuko se ”vaihteet ei toimi” -väittämä johonki helmikuuhun ku sitä viimeks testattiin? Kuivaimen patruuna vaihtoon ja paineilmajärjestelmän huuhtelu to-do listalle.
Hämmästyttävän vähän kuvia tässä ketjussa vaik on auto ollu pihassa tuntitolkulla. Mihin tämä foorumi on oikein menossa?!? Ennen oli kunnollista.

Perustuuko se ”vaihteet ei toimi” -väittämä johonki helmikuuhun ku sitä viimeks testattiin? Kuivaimen patruuna vaihtoon ja paineilmajärjestelmän huuhtelu to-do listalle.
Hämmästyttävän vähän kuvia tässä ketjussa vaik on auto ollu pihassa tuntitolkulla. Mihin tämä foorumi on oikein menossa?!? Ennen oli kunnollista.
Viimeksi muokannut neppi, 01 Heinä 2020 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MahuriMöykky
Hyvä neppi. 
Joo. Kuvia ei oo koskaan liikaa.
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
- Truck: Volvo B10M-VanHool
- Location: Vantaa
Re: MahuriMöykky
Kyllä tää tästä pikkuhiljaa. Työt haittaa nyt kovasti harrastamista 04:30 kun lähtee ja 19:00 palaa kotio niin ei virtaa tohi riittää, yrittäjänä pakko painaa kun töitä on. Se siitä tekosyystä
No tehdään aina vähän kerralla. Jos sitä purkuhommia sais vkl aloteltua. Alunperin meinasin auton kuljetustilan taakse. Mutta nyt olen mielessäni päätynyt että jätän taakse vain pienen rahtitilan ja loput "asumis" käyttöön. Auton kärryyn ja perään.
Korroosio piru on purrut ikävästi kylkilistojen alle. Kumpiko järkevin:
Paikata paloilla ruostekohdat ja pakkeloida?
Vai yrittää täyskorkea pellinpala vaihtaa ja pystysaumaan joku lista kanssa?
Lattiasta en vielä tiedä laskisinko sen vai antaisiko olla noin. Täytyy vähän tuumailla kun saa penkit ja hyllyt purettua.
Etuoven lasien väli melko vaaleassa hilseessä vai mitä onkaan. Putsaako joku firma noita vai kannattaako itse yrittää laseja irroittaa?
Mikä tuo mittari on tuossa yhdessä kuvassa? Siinä vilisee milloin mitäkin lämpötiloja.
Muutenkin nuo kojelaudan namiskuukkelit ihan hepreaa.
Täytyy kokeilla mistä mikäkin venttiili napsuu jos napsuu.
Lauantaina pitäisi lähteä käymään erään bussiyhtiön varastoja tyhjentämään. Löytyy kuulemma, moortoreita, vaihteistoja, jarruja, niveliä, ym. Pisteosaa. Saas nähdä sitte.
Kaappiauton jo varasin reissuun






No tehdään aina vähän kerralla. Jos sitä purkuhommia sais vkl aloteltua. Alunperin meinasin auton kuljetustilan taakse. Mutta nyt olen mielessäni päätynyt että jätän taakse vain pienen rahtitilan ja loput "asumis" käyttöön. Auton kärryyn ja perään.
Korroosio piru on purrut ikävästi kylkilistojen alle. Kumpiko järkevin:
Paikata paloilla ruostekohdat ja pakkeloida?
Vai yrittää täyskorkea pellinpala vaihtaa ja pystysaumaan joku lista kanssa?
Lattiasta en vielä tiedä laskisinko sen vai antaisiko olla noin. Täytyy vähän tuumailla kun saa penkit ja hyllyt purettua.
Etuoven lasien väli melko vaaleassa hilseessä vai mitä onkaan. Putsaako joku firma noita vai kannattaako itse yrittää laseja irroittaa?
Mikä tuo mittari on tuossa yhdessä kuvassa? Siinä vilisee milloin mitäkin lämpötiloja.
Muutenkin nuo kojelaudan namiskuukkelit ihan hepreaa.
Täytyy kokeilla mistä mikäkin venttiili napsuu jos napsuu.
Lauantaina pitäisi lähteä käymään erään bussiyhtiön varastoja tyhjentämään. Löytyy kuulemma, moortoreita, vaihteistoja, jarruja, niveliä, ym. Pisteosaa. Saas nähdä sitte.
Kaappiauton jo varasin reissuun






-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: MahuriMöykky
Kysytkö samalla, saako heiltä tiedustella osia?
Scanian matkaperä etsinnässä...
Scanian matkaperä etsinnässä...
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
- Truck: Volvo B10M-VanHool
- Location: Vantaa
Re: MahuriMöykky
Juu kysäsenReissureki kirjoitti: ↑07 Heinä 2020 21:27 Kysytkö samalla, saako heiltä tiedustella osia?
Scanian matkaperä etsinnässä...
Mikä scania malli? Onko tarvittavasta välityksestä mitään käryä?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: MahuriMöykky
Ite laskin lattiat vaa siitä mistä tarvii, keittiön kaappien edestä (niin et se korotettu lattia jäi niinku kaappien sokkeliksi), makuuhuoneesta ja vessasta.
Voi olla ettei pelkkä pintapellin paikkaus / vaihto ihan tossa riitä...
Mittari on matkustamon lämpö. Sille pitäis olla katkaisija siinä jossain kans. Semmonen kuumemittarin kuva ja siinä I, II, III, jolla valitaan et mitä anturia monitoroidaan. Ne on kaikista aina paskana, anturit ja mittari. Ikinä en oo yhtään ehjää nähny. Viihdyttävää sitä kyl on seurata. Siinä on myös liukkausvaroitinledi, toi ”lumihiutale” (Ruåttalaiset ei osaa ees lumihiutaletta piirtää!), joka usein kuitenki toimii. Syttyy jossain +3°C paikkeilla.
Lasista voi ensiavuksi lyödä sisemmän kerroksen murusiksi ja putsailla sen jäljellejäävän klasin läpinäkyväksi jälleen. Uusi maksaa kymppejä / satasia sit ku on sen aika...
Edit: linja-autoyhdistelmän maksimipituus on 18,5m jos sitä peräkärryhommaa suunnittelet...
Voi olla ettei pelkkä pintapellin paikkaus / vaihto ihan tossa riitä...

Mittari on matkustamon lämpö. Sille pitäis olla katkaisija siinä jossain kans. Semmonen kuumemittarin kuva ja siinä I, II, III, jolla valitaan et mitä anturia monitoroidaan. Ne on kaikista aina paskana, anturit ja mittari. Ikinä en oo yhtään ehjää nähny. Viihdyttävää sitä kyl on seurata. Siinä on myös liukkausvaroitinledi, toi ”lumihiutale” (Ruåttalaiset ei osaa ees lumihiutaletta piirtää!), joka usein kuitenki toimii. Syttyy jossain +3°C paikkeilla.
Lasista voi ensiavuksi lyödä sisemmän kerroksen murusiksi ja putsailla sen jäljellejäävän klasin läpinäkyväksi jälleen. Uusi maksaa kymppejä / satasia sit ku on sen aika...
Edit: linja-autoyhdistelmän maksimipituus on 18,5m jos sitä peräkärryhommaa suunnittelet...
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: MahuriMöykky
113 ja vetopyörästön tyyppi on R642, välitys mielellään 3.25, 3.78:kin saattaisi jo hieman vaikuttaa janoisuuteen (nyt välitykset 4.25)TeamAhvonen kirjoitti: ↑07 Heinä 2020 21:30Juu kysäsenReissureki kirjoitti: ↑07 Heinä 2020 21:27 Kysytkö samalla, saako heiltä tiedustella osia?
Scanian matkaperä etsinnässä...
Mikä scania malli? Onko tarvittavasta välityksestä mitään käryä?
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: MahuriMöykky
Mites kävi, vai kävikö mitenkää?Reissureki kirjoitti: ↑08 Heinä 2020 00:31113 ja vetopyörästön tyyppi on R642, välitys mielellään 3.25, 3.78:kin saattaisi jo hieman vaikuttaa janoisuuteen (nyt välitykset 4.25)TeamAhvonen kirjoitti: ↑07 Heinä 2020 21:30Juu kysäsenReissureki kirjoitti: ↑07 Heinä 2020 21:27 Kysytkö samalla, saako heiltä tiedustella osia?
Scanian matkaperä etsinnässä...
Mikä scania malli? Onko tarvittavasta välityksestä mitään käryä?
Re: MahuriMöykky
Tässä aikani kuluksi fundeerasin tuota ja eikös se ehjä lasi(ulommainen) jää enää niillä välilistan päällä olevilla muruilla kiinni koriin?
Re: MahuriMöykky
Tavallaan joo. En ole kokeillut, mutta jos jokaisen murun nyppisi sieltä tiivisteen välistä pois, saattaisi se ulompi lasi heittäytyä väljäksi, mutta miksi niit muruja pitäisi alkaa nyppimään sieltä pois? Ei ne sieltä itsekseen tule.