Norjan tunnelit
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Norjan tunnelit
Tekis kesällä mieli lähtee käymään tuolla Norjassa. Ne tunnelit pelottaako niissä ajaa. Nyt oli uudessa karavaailehdessä kirjoitus, että yleensä ei osata ajaa oikein tunneleissa ja liikennemerkit ymmärretään väärin. Kerroppa Lahti32 kun käyt siellä Norjassa kalareissulla, ajatko noissa tunneleissa ja minkälaista siellä on ajaa. Eikös Norjan pisin tunneli ole 24 km.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Norjan tunnelit
Mieleen nousee reissu Saltstraumenille vuodelta 2005
kun jyrkähkö ja pitkä alamäki päättyi mutkan takaa tunneliin
Liikennemerkissä luki englanniksi "low gear" ja me laskettiin tunneliin kahdeksaakymppiä kun siellä tunnelissa mutkan takaa putkahti yhtäkkiä täysperä säiliöauto vastaan
Onneksi rekan peilit oli ylempänä kuin bussin peilit joten mahduttiin hyvin, läheltähän saa mennä
Pientä pelotteluahan tämä, pääpiirteittäin tunnelit ovat leveitä ja hyvin valaistuja ja kun ajelee omaa kaistaa niin eipä ole vaaraa kopsahtaa mihinkään. Kannattaa kumminkin hiljentää niin tunneliin mennessä kuin sieltä tullessa että näkö ehtii terävöityä
On tuolla Lyngseidetin lähellä yksi pieni valaisematon tunneli jossa ei ole heijastavia kaistaviivoja reunassa vaan ainoastaan sellaisia seinään kiinnitettyjä pystyheijastimia. Varsinkin mutkassa tuntuu siltä että heijastimia on kaikkialla ja minä ainakin alan jarruttelemaan kun olo menee epävarmaksi...
Tunnelissahan voi sattua vaikka mitä:
http://jumpcut.com/view/?id=873C9AA0C56 ... 5938C41118




Pientä pelotteluahan tämä, pääpiirteittäin tunnelit ovat leveitä ja hyvin valaistuja ja kun ajelee omaa kaistaa niin eipä ole vaaraa kopsahtaa mihinkään. Kannattaa kumminkin hiljentää niin tunneliin mennessä kuin sieltä tullessa että näkö ehtii terävöityä

Tunnelissahan voi sattua vaikka mitä:
http://jumpcut.com/view/?id=873C9AA0C56 ... 5938C41118
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1483
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Norjan tunnelit
Viime kesänä kun tultiin Norjassa etelään rannikkoa vähän ennen Kilpisjärvelle kääntymista tuli pari niitä tunneleita. Idiootti kun kun olen,
niin latasin sen +80km/h tunneliin aurinkoisesta säästä. Kun sitten hämäryys iski niin muutamaan sekuntiin en nähnyt mitään ja tietysti heti alkoi tunneli kaartaa oikealle. Onneksi ei tullut ketään vastaan. Seuraavaan tunneliin tultiiin sitten aivan asiallisesti
Olinhan minä tuosta hetkellisestä näkökyvyn menettämisestä kuullut/lukenut. Pitäs uskoa joo
Tv. Ari



#048
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Norjan tunnelit
Olipa tuossa videolla aika hurjaa meininkiä tuo tunnelissa ajo. Kyllä täytyy olla aika varovainen tuolla tunnelissa, mutta luulen että kuitenkin uskallan tuonne ajaa. Tuossa lehdessä kerrottiin, että ensimmäinen 150 m on kaikkein vaarallisinta.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Re: Norjan tunnelit
Kyllä norjaan voi mennä tunneleista huolimatta . Mitä vilkkaammalla tiellä tunneli on niin yleensä sitä helpompi siellä on ajaa , tunnelin alku ja loppu on niissä kirkkaasti valaistu ja valaistus muuttuu himmeämmäksi syvemmällä tunnelissa . Tuo Arin kertoma tilanne on kyllä varottava varsinkin pohjoisnorjassa jossa vielä aika paljon tunneleita joissa vain himmeä valaistus taikka pelkästään heijastimia pienen varren päässä tunnelin seinässä , ja mitä kirkkaammasta ajat tunneliin sitä enemmän mennään alussa "säkki päässä " , satella hämärässä moista tunnetta ei tule lainkaan .
Keski ja etelä euroopassa tunneleissa ajamista "haittaa" että päivisin ajellaan ilman valoja eivätkä kaikki huomaa laittaa valoja tunnelissakaan vaan ajavat pimeänä tunnelissakin toisten valoissa, vaikka ennen tunnelia on merkit valojen käytöstä ja tunnelin loputtua merkki jossa "kysytään" onko valojen käyttö tarpeen ..
Keski ja etelä euroopassa tunneleissa ajamista "haittaa" että päivisin ajellaan ilman valoja eivätkä kaikki huomaa laittaa valoja tunnelissakaan vaan ajavat pimeänä tunnelissakin toisten valoissa, vaikka ennen tunnelia on merkit valojen käytöstä ja tunnelin loputtua merkki jossa "kysytään" onko valojen käyttö tarpeen ..