niki-racing kirjoitti:Menee vähän ohi aiheen, mutta menköön.... nämä valo- ja sähköhommat yhtenä isona suunnittelukukkasena auton rakennuksessa....: Mitä jos kuitenkin tässä tarviis pistoketta 230V, pistoketta 24V, tv-antennin liiitäntää, valoa 230v, valoa 24V,.... jne... ja vielä "piilovetona" mielellään.. on siinnä ihan oikeesti miettimistä ja suunnittelemista, tuo oma mieliteko vielä "hakusessa"....
Eikä tässä vielä kaikki, kun moni vehjes tahtoo 12v! Mulla takaraivossa 24V niin pitkään kun voi, siitä voi tiputtaa 12V kuten mankat, tuulettimet (pienet) ja jotkin valot. 230V sitten isot syöpöt, eli koko auton menee linja, tulee toinen ja varmaan kolmaskin kun 3x1,5s:llä vetelen. Siihen sitten ne jotka ei kelpuuta muuta, patterit, mikro, lämminvesivaraaja, hella, ja niille mahdollisuus ruokkia myös 24->230 invetterillä, jonka tilausta muutama kuukausi sitten virittelin ja se on kohta taas ajankohtainen...
24V ja tuo 12V (vaatii alentimen) menee tuolla samalla invertterillä kun siinä on ISO laturi, kun ollaan "maissa". Ja kun ollaan radalla, niin laturi hoitaa nuo pienet jännitteet ja tuo invertteri taas 230V linjan! Helppoa kuin heinän teko
Tällä setillä autossa toimii kaikki ja aina, ajasta ja tavasta riippumatta. Kun vielä hakee ping-pongisstä inverrteri-agregaatin, niin voi olla selkosella niin kauan kun bensaa riittää, tai naftalla auto käy!