Täyspäisesti kulkurina?
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Täyspäisesti kulkurina?
Hyvää iltaa kaikille foorumilaisille.On pitkään tehnyt mieli kirjoittaa tälle foorumille. Nyt kun on tullut asuttua kontissa ja asuntovaunussa reilu vuosi, niin ajattelin tehdä tästä asumismuodosta pysyvän ainakin joksikin aikaa ; ) . Ainakin tälläisestä hieman erilaisemmasta asumismuodosta on kokemusta, joten sillä uskaltauduin kirjoittamaan. Ei huvittaisi ostaa omaa kämppääkään hinnan ja siitä seuraavasta velkavankeudesta johtuen. Mahdollinen työpaikan vaihtokin olisi helpompi. Loppujen lopuksi aika vähän aikaa tulee vietettyä "kämpillä" työn ja harrastusten vuoksi,niin miksi sitten investoida siihen. Mieluummin sitä vaikka matkustelee ja mahdollisesti yrittää pientä siivua saada asunnon ostoon säästöön johonkin tulevaisuuteen.
Muutamia eri vaihtoehtoja olen miettinyt:
1. Ensimmäisenä vaihtoehtona olen ajatellut ostaa tontin ja rakentaa siihen konteista kämpän, esim. 40 jalan kontista makuuhuone, olohuone/keittiö ja lyhyemmästä kontista tulisi vessa, suihku ja kodinhoito huone. Aika hintava tulisi tästä vaihtoehdosta, koska tontit suurimpien kaupunkien lähistollä maksaa ja eihän tämä olisi liikkuvaa elämää enään ; ) . Mutta ehkä tällainen pitemmällä tähtäimellä. Kuinka kunnat antaisi yleensä tuollaiselle rakennukselle luvat?
2. Rupesin jatkojalostamaan edellistä ideaa kun muistin televiosta nähneeni ohjelman kaverista joka oli muistaakseni konttikodin alle asentanut pyörät, jolloin ei ollut enään kiinteä rakennus(eli ei tarvinnut rakennuslupaa). En muista enään joutuiko siirtämään tietyin väliajoin kotiaan että kunnantarkasta olisi ollut tyytyväinen. Muistaakseni hänelle tuli joukseva vesi ja vedet meni pois. Muistaako joku ohjelmaa tai lehteä missä olisi ollut juttua? Eli tällä tavoin voisi välttää rakennusluvan ja "tontin" "kämpälleen"´ voisi saada aika edullisesti kun voisi ostaa sieltä mihin ei saa rakennuslupaa. Muutama kysymys kyllä nousee heti mieleen:
Saako vesi-, viemäri- , tai sähköliittymän ilman rakennuslupaa tai että edes aikoo rakentaa?
Kuinka usein kämppää pitäisi siirtaa että kunnan viranomaiset eivät hermostu?
3. Tämän foorumin juttuja lueskellessa tuli tietysti mieleen, että mitä jos varustelisi linja-auton ympärivuotiseen asumiseen.Hyvinä puolina voisi kämppä olla lähellä työpaikkaa, viikonloppuna olisi lähellä baarit ja jos oikein kova paikka tulee elämässä, niin "kytkimen" nostaminen olisi aika helppoa ; ) Lähtökohtaisesti tarkottaisi todennäköisesti sitä että pitäisi ostaa aihio ja tehdä itse. Oletan että harva on varustellut oman kulkurinsa niin että olisi hyvä pitempi aikaiseen asumiseen ja myös lämmin talvella. Arveluttaa hieman kyllä mitä kustantaisi sitten tämmöinen asuminen, varsinkin jos ei ole saatavilla aina tolppa sähköä. Voihan tätäkin ainakin miettiä, hä? Lämmitys kaasulla, sähkö aggeraatilla ja eristys tehty hyvin.
Minkälaisia kwh tai kaasu määriä on kulkurinne vieneet esim. -10 pakkasilla?
Sähköä pitäisi saada, kuinka hyvällä hyötysuhteella nykyiset aggeraatit toimii, 30 % ?
Raikas- ja jätevesi olisi sitten oma vaivansa. Mitä yksi ihminen päivässä kuluttaa vettä? Eli mitä käytännössä on vetta mennyt kulkureissanne per ihminen? Mistä vettä muuten talvella saisi? Huoltamot? Leirintäalueet ainakin, mutta tietäisi jonkinverran ajoa aina täyttöä ja tyhjennystä varten.
Paljonko pyykkikone kuluttaa vettä ja sähköä?
Tämmöisia pieniä ajatuksia nyt on tullut mieleen, paljon varmasti on jäänyt ottamatta huomioon. Mielelläni kuulisin ajatuksia ja ainakin vastauksia edellä oleviin kysymyksiin.
PS. Juu tiedän että en ole normijamppa(työkaverit ja kaverit on sen useasti kertonut), mutta näillä sitä pitää yrittää taapertaa
Muutamia eri vaihtoehtoja olen miettinyt:
1. Ensimmäisenä vaihtoehtona olen ajatellut ostaa tontin ja rakentaa siihen konteista kämpän, esim. 40 jalan kontista makuuhuone, olohuone/keittiö ja lyhyemmästä kontista tulisi vessa, suihku ja kodinhoito huone. Aika hintava tulisi tästä vaihtoehdosta, koska tontit suurimpien kaupunkien lähistollä maksaa ja eihän tämä olisi liikkuvaa elämää enään ; ) . Mutta ehkä tällainen pitemmällä tähtäimellä. Kuinka kunnat antaisi yleensä tuollaiselle rakennukselle luvat?
2. Rupesin jatkojalostamaan edellistä ideaa kun muistin televiosta nähneeni ohjelman kaverista joka oli muistaakseni konttikodin alle asentanut pyörät, jolloin ei ollut enään kiinteä rakennus(eli ei tarvinnut rakennuslupaa). En muista enään joutuiko siirtämään tietyin väliajoin kotiaan että kunnantarkasta olisi ollut tyytyväinen. Muistaakseni hänelle tuli joukseva vesi ja vedet meni pois. Muistaako joku ohjelmaa tai lehteä missä olisi ollut juttua? Eli tällä tavoin voisi välttää rakennusluvan ja "tontin" "kämpälleen"´ voisi saada aika edullisesti kun voisi ostaa sieltä mihin ei saa rakennuslupaa. Muutama kysymys kyllä nousee heti mieleen:
Saako vesi-, viemäri- , tai sähköliittymän ilman rakennuslupaa tai että edes aikoo rakentaa?
Kuinka usein kämppää pitäisi siirtaa että kunnan viranomaiset eivät hermostu?
3. Tämän foorumin juttuja lueskellessa tuli tietysti mieleen, että mitä jos varustelisi linja-auton ympärivuotiseen asumiseen.Hyvinä puolina voisi kämppä olla lähellä työpaikkaa, viikonloppuna olisi lähellä baarit ja jos oikein kova paikka tulee elämässä, niin "kytkimen" nostaminen olisi aika helppoa ; ) Lähtökohtaisesti tarkottaisi todennäköisesti sitä että pitäisi ostaa aihio ja tehdä itse. Oletan että harva on varustellut oman kulkurinsa niin että olisi hyvä pitempi aikaiseen asumiseen ja myös lämmin talvella. Arveluttaa hieman kyllä mitä kustantaisi sitten tämmöinen asuminen, varsinkin jos ei ole saatavilla aina tolppa sähköä. Voihan tätäkin ainakin miettiä, hä? Lämmitys kaasulla, sähkö aggeraatilla ja eristys tehty hyvin.
Minkälaisia kwh tai kaasu määriä on kulkurinne vieneet esim. -10 pakkasilla?
Sähköä pitäisi saada, kuinka hyvällä hyötysuhteella nykyiset aggeraatit toimii, 30 % ?
Raikas- ja jätevesi olisi sitten oma vaivansa. Mitä yksi ihminen päivässä kuluttaa vettä? Eli mitä käytännössä on vetta mennyt kulkureissanne per ihminen? Mistä vettä muuten talvella saisi? Huoltamot? Leirintäalueet ainakin, mutta tietäisi jonkinverran ajoa aina täyttöä ja tyhjennystä varten.
Paljonko pyykkikone kuluttaa vettä ja sähköä?
Tämmöisia pieniä ajatuksia nyt on tullut mieleen, paljon varmasti on jäänyt ottamatta huomioon. Mielelläni kuulisin ajatuksia ja ainakin vastauksia edellä oleviin kysymyksiin.
PS. Juu tiedän että en ole normijamppa(työkaverit ja kaverit on sen useasti kertonut), mutta näillä sitä pitää yrittää taapertaa
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Tervetuloa joukkoon "hulluun".
Kyllä se taitaa olla parasta hankkia 12m bussirojekti.Sisustus ulos ja
lämpöeristeet sisään.Kyllä siinä tarkenee.Leirintäalueelle parkkiin saa sähköt ja veden sunmuut.
Jos tontin ostaa,niin saa varmasti sähköt ja vesi/viemärin tontille.

lämpöeristeet sisään.Kyllä siinä tarkenee.Leirintäalueelle parkkiin saa sähköt ja veden sunmuut.
Jos tontin ostaa,niin saa varmasti sähköt ja vesi/viemärin tontille.
Falcon
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: Täyspäisesti kulkurina?
No iltaa!
Mikä se sitten on normaalia? Vaikea kysymys!
Tervetuloa joukkoon kummaan! Onhan meitä muitakin
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Asun ... 5245962980
Muutama kuva gallerian puolella lähes vaki asunnosta http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/in ... ?cat=10404
Mikä se sitten on normaalia? Vaikea kysymys!
Tervetuloa joukkoon kummaan! Onhan meitä muitakin

Muutama kuva gallerian puolella lähes vaki asunnosta http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/in ... ?cat=10404
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Iltaa iltaa!joope kirjoitti:No iltaa!
Mikä se sitten on normaalia? Vaikea kysymys!
Tervetuloa joukkoon kummaan! Onhan meitä muitakinhttp://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Asun ... 5245962980
Muutama kuva gallerian puolella lähes vaki asunnosta http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/in ... ?cat=10404
Kavin lukeen ton HS:n arttikkelin, siinä sanottiin että kausipaikka 285€(sis. sähköt ja vedet) onko normi hintoja? Mielestäni kuulostaa aika kalliilta. Kovilla pakkasilla ja sesonki aikaa varmaan ihan ok, mutta muuten aika kallis...
No joope, mitä eläminen on maksanut, oisko heittää hintoja mihin mitäkin menee? ja mitä probleemoja tämmöisessä elämisessä on tullut, jos on tullut. Tietysti muut ihmettelee, mutta ainahan joku on ihmettelemässä

-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Falcon kirjoitti:Tervetuloa joukkoon "hulluun".Kyllä se taitaa olla parasta hankkia 12m bussirojekti.Sisustus ulos ja
lämpöeristeet sisään.Kyllä siinä tarkenee.Leirintäalueelle parkkiin saa sähköt ja veden sunmuut.
Jos tontin ostaa,niin saa varmasti sähköt ja vesi/viemärin tontille.
No niinhan se varmaan parasta olisi ostaa oma romu, mutta mietitataan nyt ensin naita muitakin vaihtoehtoja. Tahtoo olla erilainen nuori.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Periaatteessa ei ole mitään teknistä estettä rakentaa auto joka käy ympärivuoden asumiseen, asuuhan muutamat ihmiset jopa pienet perheet asuntovaunussa, ja ovat tyytyväisiä valintaansa. Karavaanari.infon sivuilla on pitkä juttu ympärivuoden asumisesta jossa tulee kovasti näkyviin kansan mielipiteet homman mielekkyydestä. Näyttää onnistuvan pitää postiosoitetta leirintäalueella.
Minusta karavaanarityyppinen asuminen voittaa konttikämppäidean lähinnä sosiaalisen arvostuksen kautta, karavaanariasuminen menee ns. harrastuksen piikkiin ja on euroopassa jopa vähän yleisempääkin. Konttirakentaminen aiheuttaa varmasti voimakasta vastarintaa naapureiden ja viranomaisten puolelta. Ellet sitten hanki Teijotaloa jonka voit viedä mennessäsi. Tällainen kokonaisena siirrettävä hyvä pieni talo kyllä maksaa ihan normaalisti eli velkavankeus on helposti tiedossa.
Minusta karavaanarityyppinen asuminen voittaa konttikämppäidean lähinnä sosiaalisen arvostuksen kautta, karavaanariasuminen menee ns. harrastuksen piikkiin ja on euroopassa jopa vähän yleisempääkin. Konttirakentaminen aiheuttaa varmasti voimakasta vastarintaa naapureiden ja viranomaisten puolelta. Ellet sitten hanki Teijotaloa jonka voit viedä mennessäsi. Tällainen kokonaisena siirrettävä hyvä pieni talo kyllä maksaa ihan normaalisti eli velkavankeus on helposti tiedossa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Karpo on tehnyt juttua kaverista jonka kämppä on pyörien päällä ja näin kiertää rakennuslupia... ja naapurit oli aivan "innoissaan"!
Tais tulla tossa syksyllä uusintana ja sitten oli juttua että mitä kuuluu tänäpäivänä projektille!
Tais tulla tossa syksyllä uusintana ja sitten oli juttua että mitä kuuluu tänäpäivänä projektille!
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: Täyspäisesti kulkurina?
En osaa heittää talvikauden hintoja, itse käytän kulkuria vain kesäisin, mutta on niitäkin jotka ovat eristäneet auton paremmin ja käyttelevät myös talvisin! Kokeneemmat voinee kertoilla kustannuksista ja ongelmakohteista talvella?!Oravanpyörä kirjoitti:
Kavin lukeen ton HS:n arttikkelin, siinä sanottiin että kausipaikka 285€(sis. sähköt ja vedet) onko normi hintoja? Mielestäni kuulostaa aika kalliilta. Kovilla pakkasilla ja sesonki aikaa varmaan ihan ok, mutta muuten aika kallis...
No joope, mitä eläminen on maksanut, oisko heittää hintoja mihin mitäkin menee? ja mitä probleemoja tämmöisessä elämisessä on tullut, jos on tullut. Tietysti muut ihmettelee, mutta ainahan joku on ihmettelemässä
Aina niitä ihmettelijöitä piisaa, jos joku tallaa eri polkuja, mutta kukaan ei ole paheksunut

http://www.karavaanarit.fi/karavaanimat ... -alueille/
Tuossa muutamia vuosi hintoja:
-VUOSIPAIKKA 270 € + SÄHKÖ
-Vuosipaikka 450€/vuosi (vain yhdistyksemme jäsenille, jäsenyys tarkistetaan) valosähkö kulutuksen mukaan 0,25€/kWh, mittari pakollinen, ilman mittaria 5€/vrk
-420 € liukuva vuosi (sis. isäntävelvoitteen * ) + sähkö 0,25 € / kWh
-12 kk kausikortti (sisältää treffit) 435 €
Ei pahoja hintoja koko vuodelle, jos vertaa tontin ostoon (sähkö, vesi ja jätevesi liittymät) ja se liikkumisen vapaus

Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Helpoin ratkaisu olisi varmaan iso asuntovaunu. Ne on valmiiksi lämpöeristettyjä. Tuon vaunun kun laittaisi kausipaikalle, niin olisi sähköt.
Ennen "oman" pikkufarmimme hankkimista asuimme vaunussa kausipaikalla noin puolet viikosta monen vuoden ajan. Kesäisin olimme kausipaikalla tai vaunun kanssa reissussa koko ajan - ainoastaan pyykit kävimme pesemässä "rivarilla".
Ainoana ongelmana oli se, että vaunun säilytystilat loppuivat melko äkkiä kesken. Kausipaikalle tuli rakennettua kaikenlaisia varastokatoksia ja auton tavaratila oli lähes kattoon asti täynnä ties mitä.
Kyllä asunnon voi varmasti rakentaa linja-autoon. Kannattaa tehdä hyvät lämmöneristeet ja peittää mahdollisimman paljon ikkunoita. Tuo meidän 8m asuntovaunu kuluttaa -15 pakkaselle semmoiset 50kWh/vrk eli 11kg:n kaasu kestää noin kolme vuorokautta. Vaunu on hyvin eristetty ja kuutiotilavuudeltaan huomattavasti pienempi kuin täysmittainen linja-auto. Ehkä pellettipoltin + ilmalämpöpumppu voisi olla kustannustehokkaampi kuin kaasulämmitys.
Kausipaikkamme kaasuhinnoilla lämmityskulut ovat samat kuin sähköllä. Vaunussa on 5kW kaasulämmitin ja tuossa meidän linja-autoprojektissa on 23kW Webasto. Molemmilla tulee lämmintä - jälkimmäinen kuluttaa hieman rouheammin
Ennen "oman" pikkufarmimme hankkimista asuimme vaunussa kausipaikalla noin puolet viikosta monen vuoden ajan. Kesäisin olimme kausipaikalla tai vaunun kanssa reissussa koko ajan - ainoastaan pyykit kävimme pesemässä "rivarilla".
Ainoana ongelmana oli se, että vaunun säilytystilat loppuivat melko äkkiä kesken. Kausipaikalle tuli rakennettua kaikenlaisia varastokatoksia ja auton tavaratila oli lähes kattoon asti täynnä ties mitä.
Kyllä asunnon voi varmasti rakentaa linja-autoon. Kannattaa tehdä hyvät lämmöneristeet ja peittää mahdollisimman paljon ikkunoita. Tuo meidän 8m asuntovaunu kuluttaa -15 pakkaselle semmoiset 50kWh/vrk eli 11kg:n kaasu kestää noin kolme vuorokautta. Vaunu on hyvin eristetty ja kuutiotilavuudeltaan huomattavasti pienempi kuin täysmittainen linja-auto. Ehkä pellettipoltin + ilmalämpöpumppu voisi olla kustannustehokkaampi kuin kaasulämmitys.
Kausipaikkamme kaasuhinnoilla lämmityskulut ovat samat kuin sähköllä. Vaunussa on 5kW kaasulämmitin ja tuossa meidän linja-autoprojektissa on 23kW Webasto. Molemmilla tulee lämmintä - jälkimmäinen kuluttaa hieman rouheammin

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Löytyyköhän tuo netistä? Ainakaan googlaamalla en löytänyt, tulee vaan Karpon muita juttuja paljon. Harmi että Karpon ohjelma lopetettiin, oli kuitenkin vähäossaisten asialla.Jailbird kirjoitti:Karpo on tehnyt juttua kaverista jonka kämppä on pyörien päällä ja näin kiertää rakennuslupia... ja naapurit oli aivan "innoissaan"!
Tais tulla tossa syksyllä uusintana ja sitten oli juttua että mitä kuuluu tänäpäivänä projektille!
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Mulla tää nykyinen pärekoppa kyllä aika mukavasti kuluttaa sähköä ja kaasua että yllättävän kalliiksi tulee ainakin näin talvella asuminen. Ainakin kalliimmaksi kuin oletin.joope kirjoitti:En osaa heittää talvikauden hintoja, itse käytän kulkuria vain kesäisin, mutta on niitäkin jotka ovat eristäneet auton paremmin ja käyttelevät myös talvisin! Kokeneemmat voinee kertoilla kustannuksista ja ongelmakohteista talvella?!Oravanpyörä kirjoitti:
Kavin lukeen ton HS:n arttikkelin, siinä sanottiin että kausipaikka 285€(sis. sähköt ja vedet) onko normi hintoja? Mielestäni kuulostaa aika kalliilta. Kovilla pakkasilla ja sesonki aikaa varmaan ihan ok, mutta muuten aika kallis...
No joope, mitä eläminen on maksanut, oisko heittää hintoja mihin mitäkin menee? ja mitä probleemoja tämmöisessä elämisessä on tullut, jos on tullut. Tietysti muut ihmettelee, mutta ainahan joku on ihmettelemässä
Aina niitä ihmettelijöitä piisaa, jos joku tallaa eri polkuja, mutta kukaan ei ole paheksunut
http://www.karavaanarit.fi/karavaanimat ... -alueille/
Tuossa muutamia vuosi hintoja:
-VUOSIPAIKKA 270 € + SÄHKÖ
-Vuosipaikka 450€/vuosi (vain yhdistyksemme jäsenille, jäsenyys tarkistetaan) valosähkö kulutuksen mukaan 0,25€/kWh, mittari pakollinen, ilman mittaria 5€/vrk
-420 € liukuva vuosi (sis. isäntävelvoitteen * ) + sähkö 0,25 € / kWh
-12 kk kausikortti (sisältää treffit) 435 €
Ei pahoja hintoja koko vuodelle, jos vertaa tontin ostoon (sähkö, vesi ja jätevesi liittymät) ja se liikkumisen vapaus
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Yritin itsekin etsiä googlaamalla mutta ei löytynyt... jotain pätkiä löyty torrenttina mutta ei just sitä!Oravanpyörä kirjoitti:Löytyyköhän tuo netistä? Ainakaan googlaamalla en löytänyt, tulee vaan Karpon muita juttuja paljon. Harmi että Karpon ohjelma lopetettiin, oli kuitenkin vähäossaisten asialla.Jailbird kirjoitti:Karpo on tehnyt juttua kaverista jonka kämppä on pyörien päällä ja näin kiertää rakennuslupia... ja naapurit oli aivan "innoissaan"!
Tais tulla tossa syksyllä uusintana ja sitten oli juttua että mitä kuuluu tänäpäivänä projektille!
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 24 Tammi 2011 23:05
- Location: Tampere
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Minkä ikäisestä vaunusta on kyse? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun oma on -90 luvun alusta ja siinä energiaa kuluu. Eli onko uudempiin tullut parannusta paljoakin?Rosvolinna kirjoitti:Helpoin ratkaisu olisi varmaan iso asuntovaunu. Ne on valmiiksi lämpöeristettyjä. Tuon vaunun kun laittaisi kausipaikalle, niin olisi sähköt.
Ennen "oman" pikkufarmimme hankkimista asuimme vaunussa kausipaikalla noin puolet viikosta monen vuoden ajan. Kesäisin olimme kausipaikalla tai vaunun kanssa reissussa koko ajan - ainoastaan pyykit kävimme pesemässä "rivarilla".
Ainoana ongelmana oli se, että vaunun säilytystilat loppuivat melko äkkiä kesken. Kausipaikalle tuli rakennettua kaikenlaisia varastokatoksia ja auton tavaratila oli lähes kattoon asti täynnä ties mitä.
Kyllä asunnon voi varmasti rakentaa linja-autoon. Kannattaa tehdä hyvät lämmöneristeet ja peittää mahdollisimman paljon ikkunoita. Tuo meidän 8m asuntovaunu kuluttaa -15 pakkaselle semmoiset 50kWh/vrk eli 11kg:n kaasu kestää noin kolme vuorokautta. Vaunu on hyvin eristetty ja kuutiotilavuudeltaan huomattavasti pienempi kuin täysmittainen linja-auto. Ehkä pellettipoltin + ilmalämpöpumppu voisi olla kustannustehokkaampi kuin kaasulämmitys.
Kausipaikkamme kaasuhinnoilla lämmityskulut ovat samat kuin sähköllä. Vaunussa on 5kW kaasulämmitin ja tuossa meidän linja-autoprojektissa on 23kW Webasto. Molemmilla tulee lämmintä - jälkimmäinen kuluttaa hieman rouheammin
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Vaunu on Suomessa valmistettu CD760. Olisikohan vuosimallia -90. Painoa on 2000kg. Kalusteet oikeaa puuta ja eristeet umpisoluista.
Tuskin tuo eristävyys sen parempi on uudemmissakaan. Voi olla huonompikin, sillä uusien ikkunat ja kattoluukut ovat huomattavasti suurempia kuin tuon CD:n
Tuskin tuo eristävyys sen parempi on uudemmissakaan. Voi olla huonompikin, sillä uusien ikkunat ja kattoluukut ovat huomattavasti suurempia kuin tuon CD:n
- Liitteet
-
- rosmo2.jpg (19.27 KiB) Katsottu 14945 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Eikö ne kaikki kehu että Solifer vaunu pysys 2kw patruunalla lämpimänä? Sellainen vesikiertoisella lattialämmöllä niin luulis olevan kaikkein vähiten kuluttava tapaus
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Saakos nykyään kotimaisilla leirintäalueilla vesijohtoa ja viemäriä hoidettua muuten kuin ajamalla auto aina välillä vesihuoltopaikalle tai kantamalla vedet autolle ja autolta säiliöllä?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Täyspäisesti kulkurina?
Olen nähnyt että parkkiruudun vieressä on omat liitännät, joten ajelua ei tarvita.Wonderi kirjoitti:Saakos nykyään kotimaisilla leirintäalueilla vesijohtoa ja viemäriä hoidettua muuten kuin ajamalla auto aina välillä vesihuoltopaikalle tai kantamalla vedet autolle ja autolta säiliöllä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Täyspäisesti kulkurina?
minä rakensin nokkakärryistä ja 30 litran kanisterista vesitaksin jolla on hyvä hakea vettä autolle. Vesitaksin varustukseen kuuluu 12v uppopumppu 1,5m letkulla joka saa virtaa auton kylkeen asennetusta tupakansytkäpistorasiasta. Letkun päässä on koukku joka pitää letkua täyttöaukossa sen aikaa ku tankkaus kestää. Saadakseen 300 litran tankin täyteen vettä, pitää käydä 10 kertaa hanan ja auton väliä. Vesitaksilla tankkaaminen on niin helppoa että omat pojat sen mielellään hoitavat. Jätepuolelle en ole vielä taksia tarvinnut mutta sama menettely toisella taksilla toisipäin
Tulevaisuus on sähköinen