-04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

-04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kävin tossa muutaman viikon sairaalassa makoilemassa jalassa olevan infektion takia. Jalka vammautui pysyvästi senverran etten saa tota työkalupakin kytkintä painettua pohjaan. Oisko kellään kokemusta/ideoita kytkimen keventämisestä tai muuttamisesta käsikäyttöiseksi?
Taitaa seuraava pakki olla automaatti, mikä kyllä sotii noiden 4x4 suunnitelmien kanssa pahasti.
Rosmo
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja neppi »

Pasi on automaatti!!!
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Pasi ois kyl hyvä. Sille ois kuskikin kun poika just intissä kouluttautuu siihen hommaan. Saiskohan suomen puolustusvoimilta semmosen lainaks. No venäjältä saa vastaavan, ainakin sen perusteella et niiden sotilaat hyvää hyvyyttään meni lomalla ukrainaan veljeskansaa auttamaan ja sai aseistuksen lainaksi mukaan.
Rosmo
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja AriW »

A45:sia on kans autoon tarkoitetulla laatikolla olemassa.
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Niin, just nyt tällä hetkellä ei houkuta auton vaihto automaattiin, Syitä useampi. Suuremmat hankinnat nyt sotkee tulevaisuuden suunnitelmat ja toisekseen inhoon automaatteja. Toki tästä jälkimmäisestä ehkä joutuu tinkimään jahka selviää minkäverran kuntoutus tuo voimaa kytkin jalkaan.
Mistähän löytys tietoa/kuvia käsikäyttösistä kytkimistä ja niiden vaatimuksista? Onko kellään kylähullulla kokemusta?
Ois kuitenkin kiva ajaa autolla jo tulevana kesänä :P
Rosmo
Speed
Kokenut kuljettaja
Viestit: 107
Liittynyt: 14 Marras 2011 17:43
Location: Raasepori

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Speed »

Minulle tarjottiin noin 15 vuotta sitten Ducaton jonkinlainen nappikytkin vaihdekeppiin, mutta en silloin ottanut sitä.
Raspecta silloin muistaakseni tarjosi sitä. http://respecta.fi/fi/tuotteet/autoilun-apuvalineet/
Sieltä voi varman kysellä. Esitteestä ei ainakaan suoraan löytynyt.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kaasulle ja jarrulle löytyy pilvin pimein vaihtoehtoja. Osa hyvinkin yksinkertaisia ja helppoja toteuttaa. Ilmeisesti oletus on että vammaiset käyttää automaattivaihteisia autoja. Kytkimelle oon löytäny yhden vaihtoehdon. Automaattikytkin joka sisältää elektroniikkaa ja maksaa hemmetisti.
Kytkinjalka toimii kyllä, mutta voimaa ei oo riittävästi, joten käsikäyttöä en tarvii. Oon pähkäilly systeemiä jossa ois jostain autosta jarrusylinteri+ tarvittavat kilkkeet. Polkimelta lähtevä vaijeri ohjais sitä ja ite kytkin toimis nesteellä. Toteuts vielä täysin auki. Periaatteessa 2 erikokosta sylinteriä hoitais homman. Isompi polkimella tuottas voimaa pienemmälle joka liikuttas kytkintä.
Tota tulevaisuuden suunnitelmaa 4x4 canteristakaan en oo saanu varmistettua, eli löytyykö sitä automaattilaatikolla. 4x2 versiota löytyy kyllä, jopa käytettynä, minen vaan tee 2 vetosella mitään.
Rosmo
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Moro... :)
Miks mulla on semmonen muistikuva et Toyota lc hj61:ssä olis alipaine tehostettu kytkin ja se "kello" ei ole kovin suuri...saisko sellaisesta rakennettua kevennetyn kytkimen...? Tietenkin sillä edellytyksellä että se kello mahtuu sinne järkevästi... :)
Persehommia tuollaiset "kunnon ja terveyden alenemiset" mut ei muuta ku tsemppiä... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Miulla oli -90 luvulla hilux ja siin oli laturin päässä alipainepumppu. Sitä en tiedä mihin sitä alipainetta käytettiin. Oisin sillon tarvinnu isomman laturin, mutta ton pumpun takia oli tasan yks vaihtoehto. No autosähkömies käämi sen uudelleen ja siitä sai pikkasen tehoa lisää. Helppoa on maaston valaisu nyt ledivaloilla :)

Mut siis toyota harrastaa näitä alipainesysteemejä.
Rosmo
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja neppi »

On noissa varmaan kaikissa tommosessa dieseleissä alipainepumppu ku ei se kone alipainetta tuota. Sillä käytetään juurikin jarru- ja kytkintehostuksia. Suburbanissa oli semmonen laturin kokonen ja näkönen alipainepumppu, joka tuotti alipainetta ainoastaan hukkaportin kellolle! Jarrutehostus oli muuten hoidettu.

N
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Tere taas...:)
Joo vanhoissa "tuhnutoissa" on alipaine pumput laturissa (siis diesel moottorisissa) ja jarrujen alipaine tehostimellehan se "imuvoima" sieltä otetaan... Ja monasti se "tappaa" laturin vaihto haaveet... Ja melkein poikkeuksetta oon saanu "alkuperäisosa" laturin huomattavasti edullisemmin kuin tarvikeversion...(alkuperäisessä ei tarvitse ostaa alipaine pumppua) esim toi mun "vanha rakas" (Toyota lc bj42) siihen laturi olis maksanu aikanaan varaosassa 1800mk ja alkuperäisen sai tinkaamalla toyotalta alle 600mk... Eli aika selkeä ero... :D ja 4runnerin laturi makso 170€ orggis...tarvikkeen ollessa melkein 300€... Mutta jos se ap-pumppu hajoo ni se ois maksanu runneriin yli 500€ (muistaakseni)...
Mitenkäs ducatossa hoidetaan jarrujen tehostus...? Koska monessa merkissä on lohkon kyljessä "potikka" mistä saa alipaineen jarruille...(koskee noita vanhempia kotteroita nykyään kai ne hoidetaan sähköisesti...? En tiä..ei oo varaa ostaa "nyky autoa"... :D )
Mutta jos sillä "tulipellissä" on semmonen "ufon näköinen" kello...uskoisin että se on silloin alipaine tehostettu ja silloin sieltä sais sen alipaineen järjestettyä myös sille kytkimen tehostukselle... (edelleenkin sillä edellytyksellä että ne kellot mahtuvat olemaan siellä...joko vierekkäin tai hieman limittäin... Silloin vain joutuu värkkää "jalan" kytkimenkellolle... :) säätämistä ja rakenteluahan se on mutta eiköhän "näissä porukoissa" kaikki oo vähän "säätäjiä ja rakentelijoita"
Ps. Ota kuva siitä dukaton pellin alta kuskin reunasta ni kaikki näkis minkäverran siel on tilaa... (tai mua ainakin alkoi kiinnostaa kyseinen värkkäys... :D ) johtuuko sitte siitä että oon utelias vaiko tyhmä... ;)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

En tiedä millä koneella kyseinen kampe on, mutta alipainetehostin on iso. Konehuoneesta kuva 2,8 koneella alla. 2.0Jtd ei apua tuo, mitä imuputkisto nyt ei kierrä välijäähdyttimellä.
Mutta kytkimellä riittäs pienempi alipainekello kyllä!
Kuva
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

mo :)
Eihän ne kytkimen kellot kovin suuria olekkaan... mut äkkiä katottuna tuosta pitäis ainakin ilmanputsarin sijoitusta miettiä uudestaan... :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

2,8 koneellahan toi on. En nyt pääse ottamaan kuvaa ko auto seisoo hangessa, mut samanlaiselta se näyttää ko ylläolevassa kuvassa. Tilaa ei pellin alla juurikaan ole. Hyvä että lisävaloreleille paikat löyty :D

Ilmanputsarin paikka on perseestä. Suodatin ei meinaa taipua pihalle ilman että telinettä irrottaa. Mie jo sen kannelle laitoin pikalirpakkeet ruuvien tilalle että kannen aukasun takia ei tarvii äheltää meisselin kanssa näppituntumalla.
Rosmo
Mika_75
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 16 Kesä 2011 18:28
Location: Lohja

Re: -04 Ducato kytkimen kevennys vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Mika_75 »

Tuo kytkin tehostus Land-Cruiserissa on, mutta jos semmoista haluaa ehtiä, niin katse -88 - -90 HJ61 malleihin (kaverilla saattaa olla irrallaan, voin kysyä)
Alkupään HJ60 ei sitä ole, ja -86/-87 HJ61 en muista varmaksi.

Sub Urbanin sekä vanin yms DetroitDiesel koneisten jenkkien jarrutehostus on hydraulinen, ottaa ohjaustehostimelta voimansa.
Siit en ymmärrä muutakuin, että onhan erikoinen, sekä sen, että on ehjä, jos painaa jarrua pitkään ja poljin meneekin pohjaan.
Vastaa Viestiin