Apua aloittelevalle kulkurinurasta haaveilevalle

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Fengel
Renkaiden potkija

Apua aloittelevalle kulkurinurasta haaveilevalle

Viesti Kirjoittaja Fengel »

Eli täällä hyvinkin aloitteleva kulkurinalku, joka tarvitsisi "hieman" helppiä ja neuvoja. Toisin sanoen kaikki apu kelpaa!

Olen siis haaveillut tässä bussista, tilavahkosta asuntoautosta/-vaunusta, tai mahdollisesti kuorma-autosta ihan 24/7 asumiskäyttöön. Ongelmana (varsinkin noiden alusta asti tehtävien laitosten) kanssa on, että pohjalla on siis 23v toistaiseksi ajokortiton plikanretku, jolla ei ole minkään valtakunnan käsitystä auton osista, tai mistään rakennukseen liittyvästä. Olen tutkiskellut tätä foorumia jo reilu vuoden ajan sivummalta, tonkinut nettiä aktiivisesti, mutta esimerkiksi sähköjutut ja muut eivät vaan jää millään päähän niin hyvin että osaisin ammentaa niistä mitään hyödyllistä. Ammattina teatteri (käytännössä kaikki muu paitsi näyttely), eli ihan totaalinen käsi en ole puutöissä ja muissa. Mukaan pitäisi mahtua ainakin pieni koira, ja jos oikein hyvä tuuri käy niin tuo kuningaspython olisi myös kiva saada pakattua mukavasti matkaan (toistaiseksi asennoitunut että käärme taitaa saada uuden kodin ellei ehdi kuolla vanhuuteen ennen tämän haaveen toteutumista).

Mikä tässä nyt sitten olisi järkevin vaihtoehto? Kannattaako aloittaa peruspaskalla asuntovaunulla ja kaaralla, ja siirtyä siitä sitten parempaan myöhemmin? Onko suositeltuja merkkejä tai jotain mitä pitäisi ehdottomasti välttää? Vai onko jotain kulkurinraamattua mikä kannattaisi lukea ja josta maallikkokin ymmärtäisi jotain? Miten hoidatte pyykkien pesun yms, ja onko kakluuni tms ihan nounou (kyllähän siitä hukkaan menee, mutta sitähän voisi käyttää ruoanlaitossa yms, eikä tarkoituksena ole jämähtää missään nimessä vain tänne kylmään pohjolaan)? Entä aurinkopaneelit? Tietokone?

Voitte linkata vanhoja keskusteluja jos näin pohjalta aloittavia on jo neuvottu, tai jos jaksatte oikein vastailla henkilökohtaisesti niin kiitän tuhannesti. Tähän väliin en osaa heittää enempää kysymyksiä, vastailen ja kyselen tyhmiä sitä mukaa kun vastailette näihin muutamaan ensimmäiseen.

No hate, pls.
Wilcox
Rattimajuri
Truck: Wilcox/Volvo F610

Re: Apua aloittelevalle kulkurinurasta haaveilevalle

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Melkeinpä lähtisin liikenteeseen valmiilla matkailuautolla. Alkaa saada sopivasti, pääsee eroon
tarvittaessa. Saa ajaa B-kortilla.
Vähän tähän malliin:
http://www.blocket.se/goteborg/Husbil_h ... ?ca=14&w=3
Wowbagger
Rattimajuri
Truck: Jonckheere B10M

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Osta mahdollisimman valmis, mikä valintasi sitten onkin.
Jule
Vapaaherra
Truck: B10M Carrus 501

Viesti Kirjoittaja Jule »

Asuntoauto ja asuntovaunu ovat oikeastaan hyvin erilaiseen tarpeeseen. Asuntoauto on hyvä kun liikutaan paljon, asuntovaunu taas silloin kun asumus pysyy paikallaan, pelkällä autolla on helppo singahdella lähiympäristöön.

Jos meinaat enemmänkin viettää aikaa pyörillä, niin silloin kannattaa hommata samantein vähän isompi. Asuntoautoa ajatellen C1 kortin ajaminen uutena ajokorttina on vielä suht kevyen homman takana ja saa ajaa max 7500kg ajoneuvoa, joihin mahtuu jo ihan kohtuukokoisia tehdastekoisia asuntoautoja.

Linja-autosta asuntoauton pykäämisessä täytyy iso osa sitä ideaa olla siinä halussa rakentaa sitä autoa, jos halu on päästä vaan reissaamaan, tai muuten vaan asumaan pyörille, niin ei tämmöisen laitteen rakentaminen tyhjästä ole järkevää.
Fengel kirjoitti: Miten hoidatte pyykkien pesun yms, ja onko kakluuni tms ihan nounou (kyllähän siitä hukkaan menee, mutta sitähän voisi käyttää ruoanlaitossa yms, eikä tarkoituksena ole jämähtää missään nimessä vain tänne kylmään pohjolaan)? Entä aurinkopaneelit? Tietokone?
Jos itse tekee, niin silloin saa mitä haluaa (tai kykenee). Jos siltä tuntuu, niin ei pyykkikoneen asentamiselle autoon ole varsinaista estettä. Kakluunin voi laittaa, jos aikoo käyttää sitä liikkeellä, niin silloin syytä paneutua siihen että piippu toimii myös silloin. Kiukaisuta on leitettu, miksei siis myös kakluunia.

Aurinkopaneeleita myydään ihan valmiita settejä caravan käyttöön. Tietokone vie niin vähän virtaa että sen kanssa tuskin merkittävää ongelmaa saa aikaan.
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Truck: scania k92

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

:) Voi... älä käsitä väärin tätä mut...
Kyllä sait meikäläisen sympatia pisteet iha 150%... "lähtötilanne" on jotenki herttainen. (ja edellinen kommentti ei sisällä yhtään sääliä/ aliarvioimista. en ole niin viisas että minulla olisi varaa sellaista tehdä :) )
Seuraava "kommentti" perustuu ihan omaan kokemukseen... "rakentaessa on rakentamisen romantiikka joskus hyvinkin kaukana" :) varsinki jos tekee alusta saakka, kokonaan, vähillä rahoilla, vähällä ajalla... ja "pienellä porukalla" (luetaan... yksin, only me, myself and i :D ) ja sitten ku siihen lisätään viel "kokemattomuus"... ni ollaanki oikeesti asioiden alkulähteillä... vaikka itellä on reilu 26v kokemus rakennus alalta...ja "ikäni" oon harrastanu kaikkee mikä liittyy päriseviin juttuihin... silti tää on mulle aivan uus maailma ja tuntuu etten mittään tiiä. :D
Eli mun "vinkki" on... älä hommaa rojektia. (vielä ;) ) Asuntovaunuista en osaa muuta sanoo ku Kafi on ihan peestä... homevaunujen aatelia. (en oo koskaan kenenkään kuullu kehuvan merkkiä...ja itellä oottaa kans "tiettyjä homeenpoisto toimenpiteitä" kyseisen merkin edustaja. :) )
Ei muutaku tsemppistä sille mitä ikinä päätätki tehä. :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Asuminen liikkuvasti kiehtoo kovasti monia muitakin. Miettisin tällaisia asioita:

• lämmitys diesel kamiinalla, oma tankki, vapaakiertopatterit. Ei kulu yhtään sähköä, toimintavarma, hiljainen. Termostaatti kamiinan regulaattoriin niin tasaista lämpöäkin saatavilla. Merkkejä Kabola, Refleks, Glembring ja Taylors ainakin. Toimii myös edullisella polttoöljyllä ja on sellaisia joissa on keittolevy kannessa
• sähkön tuotto suurella aurinkopaneelikatolla, 1-2kw jolloin myös pilviset päivät tuottavat tarpeeksi. Käytännössä katto aivan täyteen.
• veden kerääminen katolta perusvesisäiliöön 600litraa ja juomaveden tankkaaminen 300 litran eristettyyn kylmävesivaraajaan vaikka. Perusvesisäiliöstä osmoosilaitteella yhteys juomavesisäiliöön. Silloin voidaan elää vaikka sadeveden varassa ja vesi on aina puhdasta
• jätevedet lähinnä maahan jos mahdollista tehdä venttiili minne halutaan. Suihkuvedet ja astianpesu maahan vaan ja kakatit säiliöön vaikkapa 700-1000 litran ibc konttiin jotka sitten tiputetaan sopivassa paikassa oj... Ajokaivoon
• näistä tulee väkisinkin aika järeät systeemit mutta on kuitenkin kysymys 24/7 asumisesta. Rakentaisin tämän maastokelpoiseen kuorma-autoon, rekan veturista tai normaalibussista. Tavalliset asuntovaunut ja autot ovat helppo ratkaisu. Virta loppuu ja tankit täyttyy ensimmäisenä päivänä koska ei niissä kantavuus riitä mihinkään ellet punnitse jokaista puutarhatuolia keittiövaakalla. Osassa asuntoautoissa on kantavuus todellakin vain 50-100kg mutta kuorma ja linja-autoissa se on 4-8 tonnia.
• voit tehdä itse tai teettää sen. Kolme autoa olen tehnyt ja aikaa olen käyttänyt 800-1500 tuntia per auto ja on asumiskelpoisia kaikki. Teettämällä auto maksaa 80000-250000 euroa mutta maksaa se talokin, 100000-500000 ja yritäpä muuttaa äkkiä omasta velkalinnasta jonnekkin. Valintoja kaikki.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra

Noi surkean kantavuuden asuntoautot ovat yleensä niitä jotka ovat suomessa rekisteröity alkuperäistä pienemmälle kokonaispainolle että niitä saa ajaa henkiklautokortilla. Kun ottaa suosiolla C1 kortin vaativan auton on kantavuuskin heti asiallisempi.
Fengel
Renkaiden potkija

Viesti Kirjoittaja Fengel »

Kiitoksia kaikille vastauksista! Eli tosiaan joo tällä asialla ei ole tosiaan mikään kiire, eli kunhan tyyliin kymmenen vuoden sisällä saisi edes koko homman alkuun niin hyvä ois. Asuntoauto/-vaunu ois just tosta paras, että olisi helppo vaihtoehto, mutta koska tosiaan on kyse ihan asumiskäyttöön tarkoitetusta ajokista niin enemmän tietty houkuttelisi tuo rekka tai bussi, jonka sitten vääntäisi alusta asti (vaikka sitten hitaasti ja liian tarkkaan ja varmistetusti, joka on vahvasti mun tyylistäni toimintaa). Kortin kanssa olen todennäköisesti nyt päätynyt tuohon C1-korttiin, ja tässä vähän kelaillut että ehkä joku autonkorjausalan koulutus olisi varmaan hyvä käydä että jos käy joku hajoamiskatastrofi jossain venäjällä niin ei olisi ihan totaalisesti kusessa : D

Valmiita projekteja olen katsellutkin, mutta en oikein osaa ajatella että mihin hintaan kannattaa ostaa esimerkiksi omavalmiste bussi (ei tarvitse olla siis minkään ihan huippuluokan kuntoinen, kunhan penkit on revitty ja ehkä jonkunasteinen vessa rakennettuna kun nuo viemäröintiasiat tuntuu nyt olevan eniten ongelmallisia)? Löytynyt tässä nyt vuoden aikana 10 000 eurosta aina 130 000 euroon asti mielenkiintoisen näköisiä vermeitä, mutta toi kymppitonnin bussi alkaa vaikuttaa vähän liian halvalta, vaikka päällisin puolin hyvältä näyttikin. Eli onko odotettavissa välittömästi lahoava pahvihirvitys jos ostaa niin halvan? Mikä ois hyvä keskihinta mitä ehkä itse maksaisitte?

Rekan kanssa miettinyt juuri tuota että varmaan jaksaisi paremmin kuin asuntoauto, eikä tarttisi just pelätä että tulee yhtäkkiä liian painava. Kylmäkuljetusautossa ois valmiiksi eristykset, mutta ikkunattomassa asunnossa on varmaan vähän nahkea asustella, rälläkälläkö sinne sitten leikkelis ikkunan jos toisenkin?

Ja -LÄTSÄ-:lle vielä erityiskiitokset sympatioista : D Tiedän että tilanne saattaa vaikuttaa jopa hieman toivottomalta, mutta jostakin jokaisen on kai joskus lähdettävä! Ei kukaan ole seppä syntyessään, tai emmää ainakaan!

Kirjoittelen näitä taas muistiin tässä sitä mukaa kun tietoa tulee. Kiitos että kestätte mun ääliömäisiä kysymyksiäni (ainakin toistaiseksi) ja jaksatte vastailla asiallisesti!
jiivee
Rattiamiraali
Truck: MB
Member id: 239

Viesti Kirjoittaja jiivee »

Jaa ettei kukaa oo seppä syntyessään,mun kansakoulun opettaja oli,nimi kun oli ilmari seppä. :lol:
Hyvää yritän,mutta priimaa pukkaa
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Truck: scania k92

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

:) Mä kans aatteli etten osta "halvinta" ettei tarttis nii paljoo hitsata... :lol: :lol: :lol: Mut toisin kävi... (ja kaiken lisäks olin niin tollo että uskoin ja luotin valokuviin mitä auton helmaremontista oli siltä ajalta ku omani oli vielä "kirjasto-auto elämässä"...oiskohan ollu n.10v ennen eläköitymistä :D ) eli "keskihintaisen" ostin.
No onpa tässä matkanvarrella tullu monta muutakin juttua mieleen mitä en siinä "kiihkossa" osannu ajatella ja huomioida. :) (esim. juurikin nuo ruumatilat, näennäinen tasalattia...pyöränpatit "tappaa" monta parempaa pohjaratkaisua. ) No onhan noita syitä mitä on tullu mieleen et miks kirjuri ei oo paras vaihtoehto rakentaa kulkuria "vakituiseen" asumiseen. :) mutta... "myöhästä o hiiren haukotella ku on puoliks kissan mahassa" (toi on vanha....ööö "viidakon sanonta" :D )
Mutta jos ei oo kiire... ni seuraile tätä palstaa ja surffaile netissä muutenki... ja mikä ehkä kaiken tärkeintä... KUNNOLLINEN etukäteen tehty suunnitelma säästää hirmusti aikaa... (ei tartte tehä ja suunnitella samaan aikaan...ja olla kokoaikaa itteesä epäilemässä. :D koska "oon kuullu" että joku tekee/on tehny sitä koko rojektin ajan. :D )
Ei muuta ku onneva ja mukavia suunnittelu ja "haaveilu" hetkiä :)
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Rantarosvo
Kansleri
Truck: Haaveena vasta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Jos tota venäjän matkailua on paljonkin tiedossa, niin ostasin pohjaks 6x6 vetosen kamazin. Niitä saa uutena reilulla 30 tonnilla ja malli ei oo suuremmin muuttunu ja niitä on mieletön määrä tuolla itäisessä ihmemaassa, joten varaosia ja tietotaitoa löytyy syvemmältä siperiasta kun mihinkään muuhun merkkiin. Mokoma kiipee vaikka puuhun jos oksat kestää.
Satunnaisesti käyvän ei ehkees kannata siihen ryhtyä, ajo-ominaisuudet kun voipi olla hiukan..... venäläiset.

Miulla exä löys kutsumuksensa ja meni ilman mitään ajokorttia kuljetus ja logistiikkalinjalle amikseen ja heti perään ajo aikuiskoulutuskeskuksessa kärrikortin ja pääs aika nopeesti töihinkin. Alotti runkolinjan ajamisella ja vajaan vuoden päästä kysyttiin jo ajamaan norjan keikkaa. Ei uskaltanu lähteä kun ei luottanu omiin taitoihinsa ja potee helvetinmoista korkeenpaikan kammoa. 5-tien silta heinolassa on jo tiukka paikka, niin epäili ettei tykkään norjan serpentiineistä :)

Eli kortiton voi hyvinkin nopeesti päästä isolla autolla ajamaan jos intoa on ja taitoa kehittyä.
Rosmo
Old Lady
Kokenut kuljettaja
Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
Member id: 250

Viesti Kirjoittaja Old Lady »

Olipa tutunoloisia haaveita =)
Meillä asuntoaihio hommattu ja tossa pihassa se seisoo, odottamassa halliin siirtoa ja rakentelun aloittelua.
Nän naisnäkökulmasta, niin kylläpä se nainenkin selviää mistä vaan, kunhan vain aloittaa ja luottaa itseensä.
En kyllä kamalasti neuvoja osaa antaa, millane aihio pitäs olla tms. Kun se on niin yksilöllistä mistä tykkää ja mitä tarvitsee ja haluaa. Lahti32,selta tulikin jo hyviä vinkkejä, mitä bussissa asuminen mahdollisesti tarvistee... Tosin, olen itsekin haaveillut sellaisesta bussissa asumisesta, ettei siellä olis sähköjä tai juoksevaa vettä jne... =)
Mutta pidä haave elossa ja lähde ihmeessä rohkeasti tavoittelemaan sitä. Tsemppiä!
-Hanna
Jule
Vapaaherra

Jos siihen linja.autoon päätyy ja on konkreettisesti jokin aihio kiikarissa on mahdollista että esim täältä voi joku apulias-aatu käydä sitä mulkoilemassa.

Tietysti myös katsastuskonttoreilla on palvelu jolla maallikko saa vähän tietoa auton teknisestä kunnosta.
Vastaa Viestiin