Muistakaa kiriä pyöränpultit
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Muistakaa kiriä pyöränpultit
Ettei käy näin: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013053 ... 8_uu.shtml
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Ei ois tossa auttanu kun on menneet pultit poikki, oisko hakattu koneella liian tiukkaan, näyttäis olevan vielä ojan puoli, kuskin puolelta voivat löystyäkkin, siksi vanhuksissa vasenkätinen kierre kuskinpuolella.
Jälkikiristys täytyy kyllä aina tehdä parin sadan km jälkeen, näin sanotaan myös rengasliikkeen laskussa.
Jälkikiristys täytyy kyllä aina tehdä parin sadan km jälkeen, näin sanotaan myös rengasliikkeen laskussa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Ja kurkkikaa välillä kapselin reijistä että kaikki mutterit on tallessa. Viime syksynä yksi mutteri putos asfaltille kun rupesin tarkistaan ilman paineita eturenkaista ja otin kapselin pois. Hetken tuntu etten uskalla edes korjaamolle ajaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Eikö ne sillon just katkee kun löystyy eka?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Jessus noita (nais)toimittajia!
"Kuski sai pysäytettyä linja-auton renkaiden irrottua". Kyllä se taitaa kuvan tilanteessa pysähtyä vääjäämättä kuskista riippumatta. Ja kyllä tuosta näyttäisi lähteneen molemmat pyörät kokonaan, ei vaan renkaat...

Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Ei tuo rehtorikaan ihan penaalin terävämpiä kyniä ole, ainakaan kommenttien perusteella: "Kyllä linja-autoyhtiön pitää pystyä takaamaan koulumatkojen turvallisuus, eikä tällaista pitäisi päästä tapahtumaan". Siis kyseessä on valitettava mutta kuitenkin ennakoimaton tekninen vika.
Herra on hyvä ja tekee ihan vapaasti ehdotuksia kuinka pulttien katkeaminen estetään. Varmaan herra on sitä mieltä että renkaat pitäisi hitsata akseliin kiinni.
Herra on hyvä ja tekee ihan vapaasti ehdotuksia kuinka pulttien katkeaminen estetään. Varmaan herra on sitä mieltä että renkaat pitäisi hitsata akseliin kiinni.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Pulttien katkeamisen estämisessä toimii loistavasti momentti avain. Momentilla ku pistää kiinni, ajaa ja jälkikiristää ne on sit sen verran ja pysyy eikä löysty eikä myöskään pultit ala venymään.
Norsulla ku paukuttaa kaikki pultit 600-3000nm kireyteen hirveillä heitoilla ei oo ihme että lähtee löystymään tai pultit venyy ja katkeaa.
Norsulla ku paukuttaa kaikki pultit 600-3000nm kireyteen hirveillä heitoilla ei oo ihme että lähtee löystymään tai pultit venyy ja katkeaa.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Just joo
Rehtorin kommentoiti on kyllä huvittavaa, mistä näitä ruutipipoja sikiää.

Rehtorin kommentoiti on kyllä huvittavaa, mistä näitä ruutipipoja sikiää.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Tuli mieleeni tässä että nuo isot momenttiavaimet ovat ihan sikakalliita. Mulla on jo kaksi tavisavainta itselläni, jos laittaa tavisavaimen momentinkertojan jatkoksi, niin toimiiko se oikein? Kaipa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Ei tarvi kertojaa ( ehkä hyvä avatessa), kiristymomemtti on suuruusluokkaa 55-60 kpm= 1 metrin varsi ja 50 kg kaveri,
tai toisinpäin 0,5 m ja 100 kg eikä tarvitse hyppiä, tietenkin kierteet ja vanteiden pinnat pitää olla kunnossa ja voiteluaine
pultteihin. Ylikiristys voi vioittaa pultit on 10.9 ja halk n 22 mm kierteellä nousu eroja ( harva/ tiheä kierre) jokavaikuttaa
puristusvoimaan, lujuus arvot laskettavissa,, muistelen murtolujuus tulee vastaan 200-250 kpm momentin lukemissa, myötö
raja vaarallinen alue 100-200 kpm momentin alueella.
tai toisinpäin 0,5 m ja 100 kg eikä tarvitse hyppiä, tietenkin kierteet ja vanteiden pinnat pitää olla kunnossa ja voiteluaine
pultteihin. Ylikiristys voi vioittaa pultit on 10.9 ja halk n 22 mm kierteellä nousu eroja ( harva/ tiheä kierre) jokavaikuttaa
puristusvoimaan, lujuus arvot laskettavissa,, muistelen murtolujuus tulee vastaan 200-250 kpm momentin lukemissa, myötö
raja vaarallinen alue 100-200 kpm momentin alueella.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Mulle opettanu joku korjaamomies (vanha) aikanaan että 1 m varsi ja siihen 70-80 kg kuski päälle seisomaan on oikein. Tuostahan tulee noin 56-64 kpm tai 560-640 nm, jos oletetaan "teholliseksi varreksi" 80 cm siitä metristä. Oikein opetti... 50 kg kaveri joutuu kyllä jo hyppimään tai ottamaan pidemmän varren, varsinkin kun pultit ja mutterit on ruosteessa ja unohtui öljytä?
Kiristämisellähän tavoitellaan tiettyä puristusta mutterin ja kiinnitettävän osan välille, ei tiettyä vääntövoimaa. Kiristysmomenttia täytyy siis kasvattaa, jos kitka mutterissa tai pultissa kasvaa suunnitteluarvosta. Sitä en tiedä kuinka paljon, siksi yleisesti suositellaan puhdistamaan ja voitelemaan pultit ja mutterit aina vaihdon yhteydessä ja tarvittaessa huonot pitää uusia, näin välttyisi monilta murheilta.
Kiristämisellähän tavoitellaan tiettyä puristusta mutterin ja kiinnitettävän osan välille, ei tiettyä vääntövoimaa. Kiristysmomenttia täytyy siis kasvattaa, jos kitka mutterissa tai pultissa kasvaa suunnitteluarvosta. Sitä en tiedä kuinka paljon, siksi yleisesti suositellaan puhdistamaan ja voitelemaan pultit ja mutterit aina vaihdon yhteydessä ja tarvittaessa huonot pitää uusia, näin välttyisi monilta murheilta.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Jos ja kun se momentinkertoja kuitenkin on ostettuna (avausta varten), niin kyllä ne sillä menee kiinnikin. Kertojan kanssa momentin tuntee "rannevakiolla" että milloin kiristyminen loppuu ja venyminen alkaisi, siinä on ihan selkeä kynnys mihin se stoppaa.
Voi muutaman kerran kokeilla tuolla metrisellä varrella verrokkina että miltä se tuntuu kertojalla ja ilman.
Voi muutaman kerran kokeilla tuolla metrisellä varrella verrokkina että miltä se tuntuu kertojalla ja ilman.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 198
- Liittynyt: 23 Tammi 2020 16:47
- Truck: 9700 B12B
- Location: Koli
- Member id: 438
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Just oli sama mielessä kuin zuikkiksella.
Miksei voi myös kiristää muuntimella, kun vain ei tosiaan laita kaksin käsin kammesta kiinni, niinkuin piti joitain avata, vaan sillä "rannemomentilla". Näillä keleillä kaikki hienkevennys tervetullutta. Arvelin kyllä 3/4" Milwaukeella ekana kiristää, mutta eipä iso voimasarja sisältänytkään 33mm hylsyä.
Homma edessä vetävissä, eli kiristystä vailla.
Käyn kyllä varren kanssa kaikki läpi vielä varmuuden vuoksi, ja myös pienen ajon jälkeen.
Miksei voi myös kiristää muuntimella, kun vain ei tosiaan laita kaksin käsin kammesta kiinni, niinkuin piti joitain avata, vaan sillä "rannemomentilla". Näillä keleillä kaikki hienkevennys tervetullutta. Arvelin kyllä 3/4" Milwaukeella ekana kiristää, mutta eipä iso voimasarja sisältänytkään 33mm hylsyä.

Homma edessä vetävissä, eli kiristystä vailla.
Käyn kyllä varren kanssa kaikki läpi vielä varmuuden vuoksi, ja myös pienen ajon jälkeen.
Asiasta mittään en tiiä, mutta hanttiin pannaan kuitenkin! 

Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Ne pieninumeroiset kertojathan (esim 4x) on käsittääkseni tarkoitettukin nimenomaan momennttiavaimen kanssa käytettäväksi, mutta nää 72x tms kertojat ilmeisesti eivät ole niin tasaisia että niitä voisi käyttää momenttiin.
Sinänsä jos sen ns. ranteella vetää joka tapuksessa, niin miksei sitä tuolla kertojallakin voisi tehdä, kunhan vaan on ensin järjestänyt itselleen tuntuman siitä miltä sen pitää tuntua.
Sinänsä jos sen ns. ranteella vetää joka tapuksessa, niin miksei sitä tuolla kertojallakin voisi tehdä, kunhan vaan on ensin järjestänyt itselleen tuntuman siitä miltä sen pitää tuntua.
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Mulla on just tuollainen 3.4x muunnin. Se on oikein sopiva pitkälle 1/2" momenttiavaimelle. Ongelma vain on siinä että, lähtö puoli kertojassa on 5/8" tai 17 mm naaras. Siinä oli uutena karamuunnin 1/2" neliölle joka kuitenki murtui kovassa väännössä poikki. Nyt oon hakenut netin läpi ja kysellyt kivijalkakaupoista 5/8"hex to 3/4"square adapteria mutta, tuntuu ettei sellaista ole olemassakaan. Jos joku bongaa jostain niin antakaapa vinkkiä.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Sipaise 17mm hexistä värit pinnasta niin sopii 5/8 koloon. Ei tuollaista ihan joka pakista löydy.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Joissain räikkävääntimessähän on sellainen läpipainettava neliötappi jolla sen suunan saa vaihdettua. Noitasaa kunnon työkalukaupasta varaosana, tuon kaveriksi sitten normi 17 hylsy.
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Muuten hyvä idea mutta, pitäis olla 17 hex -> 3/4" neliö uros/uros adapteri. Momentinkertojan lähtö on 17mm kuusio naaras.
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
No kuusiokolo hylsyllä.VeihtiPekka kirjoitti: ↑20 Heinä 2021 06:58Muuten hyvä idea mutta, pitäis olla 17 hex -> 3/4" neliö uros/uros adapteri. Momentinkertojan lähtö on 17mm kuusio naaras.
Tosin onhan se mahdollista että sen hajoneen orkkispalikankin saa hankittua.
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
https://www.etra.fi/fi/17mm-6-kolohylsy ... 0650023337 tarvittaess väliin 3/4” suora jos tarvii kuunnoksen,
jos ymmärsin oikein
jos ymmärsin oikein
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
siis se on tämä osa joka on sulla hajonnut:
https://omegatec.com/APEX-EX-758-4-5-8- ... quare.aspx
E: tuo säkeinen oli kovin kallis, niin tässä no halpa:
https://omegatec.com/APEX-EX-758-B-4-5- ... quare.aspx

E2: Tää olisi jo siedettävä jos ei olisi posteja..
https://www.ebay.com/itm/USA-Cornwell-5 ... 2657354150
Tällaisella palikalla saisit siis tuon normaalin kuuskolohylsyn toimimaan siinä:
https://www.tyreshopdirect.com/torque-w ... -850-p.asp
https://omegatec.com/APEX-EX-758-4-5-8- ... quare.aspx
E: tuo säkeinen oli kovin kallis, niin tässä no halpa:
https://omegatec.com/APEX-EX-758-B-4-5- ... quare.aspx

E2: Tää olisi jo siedettävä jos ei olisi posteja..
https://www.ebay.com/itm/USA-Cornwell-5 ... 2657354150
Tällaisella palikalla saisit siis tuon normaalin kuuskolohylsyn toimimaan siinä:
https://www.tyreshopdirect.com/torque-w ... -850-p.asp
- VeihtiPekka
- Rattimajuri
- Viestit: 166
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Tattista Jule. Just nuita yritin katella. Pitää joku noista tilata nii saa taas kertojan käyttöön.
Re: Muistakaa kiriä pyöränpultit
Noi oli ekoja googletuloksia, eli parasta hintaa ei erityisesti etsitty.