Juniorikulkuri

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
jukkan
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Heinä 2010 18:56
Truck: Solifer
Location: kontiolahti

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja jukkan »

Alle 3500kg. painavasta erikoisautosta peritään käyttömaksu painon mukaan :(
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

minkälaisia ideoita tuohon talvisäilytykseen löytyy? Auto on todennäköisesti pihassa roikassa, toisinaan tietenkin tienpäällä. Jonkulainen sähköllä toimiva 1500w puhallin löytyy, mutta onko sitten tiedossa ongelmia kosteuden kanssa? Entä onko pressukatoksesta mitään muuta hyötyä kuin että ei tarvi niin paljon heilua harjan kanssa lumisateen jälkeen?
Avatar
Beenari
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2012 19:50
Location: Hässlinki

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Beenari »

Janezki88 kirjoitti:Jonkulainen sähköllä toimiva 1500w puhallin löytyy, mutta onko sitten tiedossa ongelmia kosteuden kanssa?
Ei varmaankaan kosteuden kanssa, päinvastoin jonkunlainen puhallin kohtuu usein kuivattaa auton niin hyvin että jäljelle jää vain hiiltynyt ranka... Jos ihan autokäyttöön tarkoitettua sisätilan lämppäriä, niin aseta se vakaasti paikoilleen, poista ympäriltä kaikki palava materiaali ja huolehdi ilmanvaihdosta.
Janezki88 kirjoitti:Entä onko pressukatoksesta mitään muuta hyötyä kuin että ei tarvi niin paljon heilua harjan kanssa lumisateen jälkeen?
Kunhan et pressua heitä auton päälle, vaan ihan oikea katos jotta ilma pääsee kiertämään auton jokapuolelta. Ja muista poistaa kinokset aika ajoin auton vierestä jotta ilma pääsee kiertämään myös auton alla.

Itse olen käyttänyt omaa kikka kakkosta: kun säätiedotus lupailee pitkää pakkaskautta, niin hyvissä ajoin torppa lämpimäksi kattoräppänän kautta kosteaa ilmaa poistaen ja sitten pakkasella lämmöt pois ja joka ikinen ovi ja luukku seljälleen jotta kuiva pakkasilma "ryöstää" viimeisetkin kosteuden rippeet ja kuiva pakkasilma jäähdyttää torpan ympäröivän ilmanalan mukaiseksi. Sen jälkeen ei tarvitse lämmitellä uudestaan ennen käyttöönottoa eikä kosteus iske, kunhan muistaa pitää ilmanvaihtoaukkoja auki.
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Tuli ostettua vähän isommat renkaat tuohon volkkariin, nyt pitäis kulkea ainakin sen mitä mittari näyttää :) aikaisemmin 100 km/h mittarissa, todellista nopeutta 84 km/h.

Rengasmitat muistin mukaan:
Tällä hetkellä: 195/65R14
Uudet renkaat: 215/75R16

Volkkarissa ei ole ohjaustehostinta, kääntyyköhän tuo auto enää mihinkään noilla renkailla? Pitää varmaan syöttöä myös vähän säätää että jaksaa kulkea ylämäessä.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja motoku »

kyllähän tuota kääntää kunhan auto liikkuu edes yhtään. Ihan paikallaan pitää hartioissa olla ruutia. Äkkiä oppii nitkauttamaan autoa sen verran että ohjaus kevenee.Epäilen että savun lisääminen oikeasti lisää vain savua ja kulkeminen helpottuu vain siinä että tankkauksen välin jaksaa ajaa helposti.. Pitäs olla turbo, että syöttöruuvin kääntö oikeasti auttaisi.
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Renkaiden vaihto alkaa olla ajankohtainen. Viime kesän renkaat vaihtuu isompiin, nyt pitäis vaan miettiä paras kokovaihtoehto:

Alkuperäinen: 185/60/14C
Vaihtoehto1:
195/70/15C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan -3
Vaihtoehto2:
215/65/16C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan +2

Eli suurta eroa ei huippunopeudessa olisi, mutta mihin suuntaan ajo-ominaisuudet kehittyy? Tuntuis äkkiseltään että noilla pienemmillä kapeammilla renkailla kääntäminen olisi huomattavasti kevyempää kuin isoilla ja leveillä.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja motoku »

ääni vaihtoehdolle 1.

paljon halvemmat. lisäksi leveämmillä vesiliirtoriski kasvaa, uraherkkyys pahenee, pyöränkotelot alkaa ahdistaa. korkeampi sivuprofiili antaa mukavuutta asfaltinsaumoissa, ei tärskytä niin paljon. kapeampi rengas rullaa herkemmin. LT ei jaksa huippuja ottaa muutenkaan, joten isomman halkasijan tuomaa välityshyötyä ei ole, päin vastoin vaihteenvälit vain pitenee ja homma menee kokoaikaiseksi vedättämiseksi. toki parilla prosentilla ero lähinnä kosmeettinen, mutta suunta on tämä.

ja kääntäminen kapeammilla renkailla on kevyempää. toki kummallakin renkaalla olennaista on se, ettei käännä 100% paikallaan, vaan auto liikkuu vaikka edes heijaamalla edestakaisin.

otit kummat tahansa, uudet renkaat on hyvä investointi aina. ei tarvi ihmetellä renkaan alapuolisen ilman puutetta reissussa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mulla oli LTssä 195 14C renkaat. Oli hieman isommat kuin alkuperäiset. Olivat edullisempia ja valikoiman oli suuri. Niitä käytetään monissa pakuissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Tällä hetkellä tuossa on 14" renkaat alla, mutta laitan vähän isommat niin kulkee paremmin ja mittarivirhe on pienempi. Noilla renkailla kun ajaa 100 km/h, todellinen nopeus on 85 km/h. Noilla 15 tuumaisilla todellinen nopeus olisi laskureiden mukaan noin 97 km/h ja 16 tuumaisilla noin 102 km/h.
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Janezki88 kirjoitti:Renkaiden vaihto alkaa olla ajankohtainen. Viime kesän renkaat vaihtuu isompiin, nyt pitäis vaan miettiä paras kokovaihtoehto:

Alkuperäinen: 185/60/14C
Vaihtoehto1:
195/70/15C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan -3
Vaihtoehto2:
215/65/16C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan +2

Eli suurta eroa ei huippunopeudessa olisi, mutta mihin suuntaan ajo-ominaisuudet kehittyy? Tuntuis äkkiseltään että noilla pienemmillä kapeammilla renkailla kääntäminen olisi huomattavasti kevyempää kuin isoilla ja leveillä.
Tilanne elää:
Myin isot renkaat pois, nyt olis taas valinnan paikka.
Vaihtoehto1:
195/70/15C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan -3. Ei tarvi muutoskatsastaa

Vaihtoehto2:
175/75/16C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan -1. Vaatii muutoskatsastuksen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mä laittasin ton vaihtoehto 1.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Tosiaan vaihtoehto 1 käytetyt kitkarenkaat, noin 250 euroa, ja vaihtoehto 2 on ajamattomat kesärenkaat, noin 300e. Itse oon vähän kallistunu noiden 16 tuumaisten kannalle, vaikka vaatiikin muutoskatsastuksen.
Onkohan ne jo mennyt liian kovaksi kun ovat melkeen 10 vuotta vanhat, vissiin vuodelta 2004.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Iski »

Varmaan on kovettuneet, riippuu toki säilytyksestäkin, kitkoilla ei kannata taas ajaa kesällä ja tulevaisuuden kannalta 15" on halvemmat ja säästät 40 e muutoskatsatus maksun.
http://www.rengas-online.com taitaa olla halvin noissa ja tulee kuluitta kotiovelle.
Renkaissa ei kannata säästää muutamasta kympistä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Autoa on nyt kovasti pyritty varustelemaan, uutta sammutinta ja kaikkea muuta hommattu. Todettiin tuossa että ku jätkäporukalla ollaan reissuun lähössä niin ei me mitään vessaa siihen tarvita. Heitettiin portapotti pois ja tehtiin sohvaan pikku jatko niin mahtuu isompiki mies nukkumaan. Eli sohvan vessan seinää vasten ollut puureuna katkaistiin ja nyt sen voi kääntää vaakatasoon nukkumista varten. Nukkumapaikat järjestyy neljälle yllättävän kivuttomasti; Sohvaryhmän molemmissa reunoissa yhdet paikat, yks nukkuu edessä poikittain ja yks maailmanmatkaaja halus välttämättä ripustaa riippukeinun keskelle :)
Vielä pitäis miettiä että uskaltaako lähteä kesärenkailla vai pitääkö ostaa kitkat. Päätiet on varmasti sulana, mutta jos pienemmille teille lähtee niin voi olla välillä liukasta, puhumattakaan alppien mutkateistä :O
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla oli LT:ssä kitkat ympäri vuoden ja lumiketjut pahojen paikkojen varalle. Ketjuja kannattaa ostaa kaksi paria - niin pysyy mökki paremmin serpentiinitiellä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Tähän asti oon aina ajanu likaiselle paikalle niin sen takia en oo huomannu mitään öljyvuotoja. Konehuonekin näytti joskus keväällä aivan hyvältä ku nopeesti vilkaistiin, ei näkyny öljyvuotoja. Nyt sitten naapuri lähti kesälomalle niin sain autopaikan oven edestä käyttööni. Yön aikana oli Volkkari merkannut siihen reviirinsä. Kattelin tänään konehuoneeseen enkä enää ihmettele miksi öljyä on kulunut se litra tankillisella. Kannentiiviste ja venttiilikopan tiiviste vuotaa.
Taitaa olla koneenvaihto tai vähintäänki kansiremppa edessä :( Huomenna kuitenki nokka kohti pohjoista, jännä nähä montako litraa kuluu öljyä 1500 km reissun aikana...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Voihan se olla että pelkkä venttiilikoppa vuotaa. Hae uus tiiviste ja pistä paikalleen, helppo homma ja saat varmuuden vieläkö jostain muualta vuotaa. Mulla oli aikoinaan D6 Volvo joka söi ihan syömällä litran tuhannelle. Meni 70000km lisäilemällä ja sitten kyllästyin ja hommasin vaihtokoneen.
Tulevaisuus on sähköinen
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Kyllä sen näki että vuotaa myös kannentiivisteen välistä. Varmaan huomenna vaihtuu venttiilikopan tiiviste ja myöhemmin sitte ihmettelen sitä kantta. Ompahan ainaki toinen vuotokohta tukittu
Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 369
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

samalla kun otat venakopan pois ni kurkkaa onko kaikki kannenpultit ehjiä.Mulla oli lt volsusta perskele yks pultti poikki aikoinaan
Jaahas ja taas on kädet mustana
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja mikko »

Oireeleeko se jotenkin muutenkin ku viemällä öljyä? Meinaan et itellä ku on kannentiiviste menny, ni ei siinä oo selvinny tiivisteen välistä ulos valuvalla öljyllä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

En ole muita oireita havainnut. Minkälaisia juttuja sieltä voi paljastua?
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

No harvemmin kannentiivisteen välistä öljyä tulee... En tosin tiedä että onko se volkkarissa yleistä..
Muut oireet on valkosavutuksen oloista käyhyä pakoputkesta vesihöyryn määrästä riippuen siis jos vesi pääsee palotilaan.. Veden kulutusta, painetta ja kuplimista jäähdytysjärjestelmässä.
Vettä menee voiteluöljyn joukkoon >> harmaat öljyt.

Monesti jos venttiilikopan tiivari vuotaa niin se valuttaa öljyä kannen saumaan ja se leviää taas siellä urassa niin että näyttää kuin kansitiiviste vuotaisi.

Koneen pesu, kopantiivarin vaihto ja tarkkailua...
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 993
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja mikko »

Niin. Piti sanoa ihan samaa ku Berkhof tossa paremmin sanoi. En vaan saanu sanottua suoraan.

Pointti siis, että tuskinpa on kannessa tai tiivisteessä mitään vikaa kertomasi perusteella. Ollos huoleti.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Okei. Täytyypä tarkistella asiaa. Kohta lähdetään, öljyä otetaan reilusti mukaan ku aikataulut meni niin tiukaksi ettei tuolle ehtiny mitään tehdä.
Kysymys: Miten voin testata invertterin toimivuuden? Mikro on ennen toiminut aivan moitteettomasti täydellä teholla. Nyt jos laittaa täysille niin invertteri sammuu. Kyseessä Verkkokauppa.comista ostettu 1500 watin modifioitu siniaalto invertteri.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Onko akku varmasti täysi ?
Eli jos akku on vajaa niin isosti kuormittaessa jännite notkahtaa ja invertterin jännitevalvonta tulkitsee akun tyhjäksi ja menee sammuksiin.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Vastaa Viestiin