
Juniorikulkuri
Re: Juniorikulkuri
Alle 3500kg. painavasta erikoisautosta peritään käyttömaksu painon mukaan 

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
minkälaisia ideoita tuohon talvisäilytykseen löytyy? Auto on todennäköisesti pihassa roikassa, toisinaan tietenkin tienpäällä. Jonkulainen sähköllä toimiva 1500w puhallin löytyy, mutta onko sitten tiedossa ongelmia kosteuden kanssa? Entä onko pressukatoksesta mitään muuta hyötyä kuin että ei tarvi niin paljon heilua harjan kanssa lumisateen jälkeen?
Re: Juniorikulkuri
Ei varmaankaan kosteuden kanssa, päinvastoin jonkunlainen puhallin kohtuu usein kuivattaa auton niin hyvin että jäljelle jää vain hiiltynyt ranka... Jos ihan autokäyttöön tarkoitettua sisätilan lämppäriä, niin aseta se vakaasti paikoilleen, poista ympäriltä kaikki palava materiaali ja huolehdi ilmanvaihdosta.Janezki88 kirjoitti:Jonkulainen sähköllä toimiva 1500w puhallin löytyy, mutta onko sitten tiedossa ongelmia kosteuden kanssa?
Kunhan et pressua heitä auton päälle, vaan ihan oikea katos jotta ilma pääsee kiertämään auton jokapuolelta. Ja muista poistaa kinokset aika ajoin auton vierestä jotta ilma pääsee kiertämään myös auton alla.Janezki88 kirjoitti:Entä onko pressukatoksesta mitään muuta hyötyä kuin että ei tarvi niin paljon heilua harjan kanssa lumisateen jälkeen?
Itse olen käyttänyt omaa kikka kakkosta: kun säätiedotus lupailee pitkää pakkaskautta, niin hyvissä ajoin torppa lämpimäksi kattoräppänän kautta kosteaa ilmaa poistaen ja sitten pakkasella lämmöt pois ja joka ikinen ovi ja luukku seljälleen jotta kuiva pakkasilma "ryöstää" viimeisetkin kosteuden rippeet ja kuiva pakkasilma jäähdyttää torpan ympäröivän ilmanalan mukaiseksi. Sen jälkeen ei tarvitse lämmitellä uudestaan ennen käyttöönottoa eikä kosteus iske, kunhan muistaa pitää ilmanvaihtoaukkoja auki.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
Tuli ostettua vähän isommat renkaat tuohon volkkariin, nyt pitäis kulkea ainakin sen mitä mittari näyttää
aikaisemmin 100 km/h mittarissa, todellista nopeutta 84 km/h.
Rengasmitat muistin mukaan:
Tällä hetkellä: 195/65R14
Uudet renkaat: 215/75R16
Volkkarissa ei ole ohjaustehostinta, kääntyyköhän tuo auto enää mihinkään noilla renkailla? Pitää varmaan syöttöä myös vähän säätää että jaksaa kulkea ylämäessä.

Rengasmitat muistin mukaan:
Tällä hetkellä: 195/65R14
Uudet renkaat: 215/75R16
Volkkarissa ei ole ohjaustehostinta, kääntyyköhän tuo auto enää mihinkään noilla renkailla? Pitää varmaan syöttöä myös vähän säätää että jaksaa kulkea ylämäessä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Juniorikulkuri
kyllähän tuota kääntää kunhan auto liikkuu edes yhtään. Ihan paikallaan pitää hartioissa olla ruutia. Äkkiä oppii nitkauttamaan autoa sen verran että ohjaus kevenee.Epäilen että savun lisääminen oikeasti lisää vain savua ja kulkeminen helpottuu vain siinä että tankkauksen välin jaksaa ajaa helposti.. Pitäs olla turbo, että syöttöruuvin kääntö oikeasti auttaisi.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
Renkaiden vaihto alkaa olla ajankohtainen. Viime kesän renkaat vaihtuu isompiin, nyt pitäis vaan miettiä paras kokovaihtoehto:
Alkuperäinen: 185/60/14C
Vaihtoehto1:
195/70/15C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan -3
Vaihtoehto2:
215/65/16C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan +2
Eli suurta eroa ei huippunopeudessa olisi, mutta mihin suuntaan ajo-ominaisuudet kehittyy? Tuntuis äkkiseltään että noilla pienemmillä kapeammilla renkailla kääntäminen olisi huomattavasti kevyempää kuin isoilla ja leveillä.
Alkuperäinen: 185/60/14C
Vaihtoehto1:
195/70/15C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan -3
Vaihtoehto2:
215/65/16C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan +2
Eli suurta eroa ei huippunopeudessa olisi, mutta mihin suuntaan ajo-ominaisuudet kehittyy? Tuntuis äkkiseltään että noilla pienemmillä kapeammilla renkailla kääntäminen olisi huomattavasti kevyempää kuin isoilla ja leveillä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Juniorikulkuri
ääni vaihtoehdolle 1.
paljon halvemmat. lisäksi leveämmillä vesiliirtoriski kasvaa, uraherkkyys pahenee, pyöränkotelot alkaa ahdistaa. korkeampi sivuprofiili antaa mukavuutta asfaltinsaumoissa, ei tärskytä niin paljon. kapeampi rengas rullaa herkemmin. LT ei jaksa huippuja ottaa muutenkaan, joten isomman halkasijan tuomaa välityshyötyä ei ole, päin vastoin vaihteenvälit vain pitenee ja homma menee kokoaikaiseksi vedättämiseksi. toki parilla prosentilla ero lähinnä kosmeettinen, mutta suunta on tämä.
ja kääntäminen kapeammilla renkailla on kevyempää. toki kummallakin renkaalla olennaista on se, ettei käännä 100% paikallaan, vaan auto liikkuu vaikka edes heijaamalla edestakaisin.
otit kummat tahansa, uudet renkaat on hyvä investointi aina. ei tarvi ihmetellä renkaan alapuolisen ilman puutetta reissussa.
paljon halvemmat. lisäksi leveämmillä vesiliirtoriski kasvaa, uraherkkyys pahenee, pyöränkotelot alkaa ahdistaa. korkeampi sivuprofiili antaa mukavuutta asfaltinsaumoissa, ei tärskytä niin paljon. kapeampi rengas rullaa herkemmin. LT ei jaksa huippuja ottaa muutenkaan, joten isomman halkasijan tuomaa välityshyötyä ei ole, päin vastoin vaihteenvälit vain pitenee ja homma menee kokoaikaiseksi vedättämiseksi. toki parilla prosentilla ero lähinnä kosmeettinen, mutta suunta on tämä.
ja kääntäminen kapeammilla renkailla on kevyempää. toki kummallakin renkaalla olennaista on se, ettei käännä 100% paikallaan, vaan auto liikkuu vaikka edes heijaamalla edestakaisin.
otit kummat tahansa, uudet renkaat on hyvä investointi aina. ei tarvi ihmetellä renkaan alapuolisen ilman puutetta reissussa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Juniorikulkuri
Mulla oli LTssä 195 14C renkaat. Oli hieman isommat kuin alkuperäiset. Olivat edullisempia ja valikoiman oli suuri. Niitä käytetään monissa pakuissa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
Tällä hetkellä tuossa on 14" renkaat alla, mutta laitan vähän isommat niin kulkee paremmin ja mittarivirhe on pienempi. Noilla renkailla kun ajaa 100 km/h, todellinen nopeus on 85 km/h. Noilla 15 tuumaisilla todellinen nopeus olisi laskureiden mukaan noin 97 km/h ja 16 tuumaisilla noin 102 km/h.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
Tilanne elää:Janezki88 kirjoitti:Renkaiden vaihto alkaa olla ajankohtainen. Viime kesän renkaat vaihtuu isompiin, nyt pitäis vaan miettiä paras kokovaihtoehto:
Alkuperäinen: 185/60/14C
Vaihtoehto1:
195/70/15C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan -3
Vaihtoehto2:
215/65/16C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan +2
Eli suurta eroa ei huippunopeudessa olisi, mutta mihin suuntaan ajo-ominaisuudet kehittyy? Tuntuis äkkiseltään että noilla pienemmillä kapeammilla renkailla kääntäminen olisi huomattavasti kevyempää kuin isoilla ja leveillä.
Myin isot renkaat pois, nyt olis taas valinnan paikka.
Vaihtoehto1:
195/70/15C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan -3. Ei tarvi muutoskatsastaa
Vaihtoehto2:
175/75/16C
Näillä mittarivirheeksi jää laskurin mukaan -1. Vaatii muutoskatsastuksen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Juniorikulkuri
Mä laittasin ton vaihtoehto 1.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
Tosiaan vaihtoehto 1 käytetyt kitkarenkaat, noin 250 euroa, ja vaihtoehto 2 on ajamattomat kesärenkaat, noin 300e. Itse oon vähän kallistunu noiden 16 tuumaisten kannalle, vaikka vaatiikin muutoskatsastuksen.
Onkohan ne jo mennyt liian kovaksi kun ovat melkeen 10 vuotta vanhat, vissiin vuodelta 2004.
Onkohan ne jo mennyt liian kovaksi kun ovat melkeen 10 vuotta vanhat, vissiin vuodelta 2004.
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Juniorikulkuri
Varmaan on kovettuneet, riippuu toki säilytyksestäkin, kitkoilla ei kannata taas ajaa kesällä ja tulevaisuuden kannalta 15" on halvemmat ja säästät 40 e muutoskatsatus maksun.
http://www.rengas-online.com taitaa olla halvin noissa ja tulee kuluitta kotiovelle.
Renkaissa ei kannata säästää muutamasta kympistä.
http://www.rengas-online.com taitaa olla halvin noissa ja tulee kuluitta kotiovelle.
Renkaissa ei kannata säästää muutamasta kympistä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
Autoa on nyt kovasti pyritty varustelemaan, uutta sammutinta ja kaikkea muuta hommattu. Todettiin tuossa että ku jätkäporukalla ollaan reissuun lähössä niin ei me mitään vessaa siihen tarvita. Heitettiin portapotti pois ja tehtiin sohvaan pikku jatko niin mahtuu isompiki mies nukkumaan. Eli sohvan vessan seinää vasten ollut puureuna katkaistiin ja nyt sen voi kääntää vaakatasoon nukkumista varten. Nukkumapaikat järjestyy neljälle yllättävän kivuttomasti; Sohvaryhmän molemmissa reunoissa yhdet paikat, yks nukkuu edessä poikittain ja yks maailmanmatkaaja halus välttämättä ripustaa riippukeinun keskelle
Vielä pitäis miettiä että uskaltaako lähteä kesärenkailla vai pitääkö ostaa kitkat. Päätiet on varmasti sulana, mutta jos pienemmille teille lähtee niin voi olla välillä liukasta, puhumattakaan alppien mutkateistä :O

Vielä pitäis miettiä että uskaltaako lähteä kesärenkailla vai pitääkö ostaa kitkat. Päätiet on varmasti sulana, mutta jos pienemmille teille lähtee niin voi olla välillä liukasta, puhumattakaan alppien mutkateistä :O
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Juniorikulkuri
Minulla oli LT:ssä kitkat ympäri vuoden ja lumiketjut pahojen paikkojen varalle. Ketjuja kannattaa ostaa kaksi paria - niin pysyy mökki paremmin serpentiinitiellä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
Tähän asti oon aina ajanu likaiselle paikalle niin sen takia en oo huomannu mitään öljyvuotoja. Konehuonekin näytti joskus keväällä aivan hyvältä ku nopeesti vilkaistiin, ei näkyny öljyvuotoja. Nyt sitten naapuri lähti kesälomalle niin sain autopaikan oven edestä käyttööni. Yön aikana oli Volkkari merkannut siihen reviirinsä. Kattelin tänään konehuoneeseen enkä enää ihmettele miksi öljyä on kulunut se litra tankillisella. Kannentiiviste ja venttiilikopan tiiviste vuotaa.
Taitaa olla koneenvaihto tai vähintäänki kansiremppa edessä
Huomenna kuitenki nokka kohti pohjoista, jännä nähä montako litraa kuluu öljyä 1500 km reissun aikana...
Taitaa olla koneenvaihto tai vähintäänki kansiremppa edessä

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Juniorikulkuri
Voihan se olla että pelkkä venttiilikoppa vuotaa. Hae uus tiiviste ja pistä paikalleen, helppo homma ja saat varmuuden vieläkö jostain muualta vuotaa. Mulla oli aikoinaan D6 Volvo joka söi ihan syömällä litran tuhannelle. Meni 70000km lisäilemällä ja sitten kyllästyin ja hommasin vaihtokoneen.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
Kyllä sen näki että vuotaa myös kannentiivisteen välistä. Varmaan huomenna vaihtuu venttiilikopan tiiviste ja myöhemmin sitte ihmettelen sitä kantta. Ompahan ainaki toinen vuotokohta tukittu
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Juniorikulkuri
samalla kun otat venakopan pois ni kurkkaa onko kaikki kannenpultit ehjiä.Mulla oli lt volsusta perskele yks pultti poikki aikoinaan
Jaahas ja taas on kädet mustana
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Juniorikulkuri
Oireeleeko se jotenkin muutenkin ku viemällä öljyä? Meinaan et itellä ku on kannentiiviste menny, ni ei siinä oo selvinny tiivisteen välistä ulos valuvalla öljyllä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
En ole muita oireita havainnut. Minkälaisia juttuja sieltä voi paljastua?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Juniorikulkuri
No harvemmin kannentiivisteen välistä öljyä tulee... En tosin tiedä että onko se volkkarissa yleistä..
Muut oireet on valkosavutuksen oloista käyhyä pakoputkesta vesihöyryn määrästä riippuen siis jos vesi pääsee palotilaan.. Veden kulutusta, painetta ja kuplimista jäähdytysjärjestelmässä.
Vettä menee voiteluöljyn joukkoon >> harmaat öljyt.
Monesti jos venttiilikopan tiivari vuotaa niin se valuttaa öljyä kannen saumaan ja se leviää taas siellä urassa niin että näyttää kuin kansitiiviste vuotaisi.
Koneen pesu, kopantiivarin vaihto ja tarkkailua...
Muut oireet on valkosavutuksen oloista käyhyä pakoputkesta vesihöyryn määrästä riippuen siis jos vesi pääsee palotilaan.. Veden kulutusta, painetta ja kuplimista jäähdytysjärjestelmässä.
Vettä menee voiteluöljyn joukkoon >> harmaat öljyt.
Monesti jos venttiilikopan tiivari vuotaa niin se valuttaa öljyä kannen saumaan ja se leviää taas siellä urassa niin että näyttää kuin kansitiiviste vuotaisi.
Koneen pesu, kopantiivarin vaihto ja tarkkailua...
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Juniorikulkuri
Niin. Piti sanoa ihan samaa ku Berkhof tossa paremmin sanoi. En vaan saanu sanottua suoraan.
Pointti siis, että tuskinpa on kannessa tai tiivisteessä mitään vikaa kertomasi perusteella. Ollos huoleti.
Pointti siis, että tuskinpa on kannessa tai tiivisteessä mitään vikaa kertomasi perusteella. Ollos huoleti.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
- Truck: Harkinnassa
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Juniorikulkuri
Okei. Täytyypä tarkistella asiaa. Kohta lähdetään, öljyä otetaan reilusti mukaan ku aikataulut meni niin tiukaksi ettei tuolle ehtiny mitään tehdä.
Kysymys: Miten voin testata invertterin toimivuuden? Mikro on ennen toiminut aivan moitteettomasti täydellä teholla. Nyt jos laittaa täysille niin invertteri sammuu. Kyseessä Verkkokauppa.comista ostettu 1500 watin modifioitu siniaalto invertteri.
Kysymys: Miten voin testata invertterin toimivuuden? Mikro on ennen toiminut aivan moitteettomasti täydellä teholla. Nyt jos laittaa täysille niin invertteri sammuu. Kyseessä Verkkokauppa.comista ostettu 1500 watin modifioitu siniaalto invertteri.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Juniorikulkuri
Onko akku varmasti täysi ?
Eli jos akku on vajaa niin isosti kuormittaessa jännite notkahtaa ja invertterin jännitevalvonta tulkitsee akun tyhjäksi ja menee sammuksiin.
Eli jos akku on vajaa niin isosti kuormittaessa jännite notkahtaa ja invertterin jännitevalvonta tulkitsee akun tyhjäksi ja menee sammuksiin.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
