Dieselkone muka ENERGIAtehokkaampi kuin Bensiinikone?
Lähetetty: 15 Marras 2007 20:04
Aina väitetään että diesel on tehokkaampi kuin bensakone mutta mihin tämä väite pohjautuu?
Tämän jutun pohjana on tiedot seuraavat internet sivut:
http://www.elektro.com/~audi/fuel/EnergyDefinitions.pdf
http://www.its.ucdavis.edu/publications ... 03-17A.pdf
Nämä sivusto vertaa energiamäärää per litra ja per kilo sekä antaa tietoja polttoaineiden tiheydestä = energiatiheys.
Kaikissa polttoaineissa (diesel ja bensiini) jotka on jalostettu maan alta pumpatusta raakaöljystä on suunnilleen sama energiamäärä per tonni tai kilo. Biopolttoaineissa on energiasisällössä per painoyksikkö vaihtelua riippuen mikä on raaka-aine.
Bensiini verrattuna Dieseliin
energia/kg tiheys kg/litra energia/litra
bensiini 46,4 MJ 0,7353 34,12 MJ
diesel... 45,6 MJ 0,8811 40,18 MJ
mitä jos veraamme kahden auton kulutusta (saman koriset autot ja paino mutta toisessa diesel ja toisessa bensiinikone)
esimerkki on laskennollinen eikä edusta mitään todellista automallia
Diesel auton kulutus 10 litraa/100 km energiakulutus per 100km = 408,8 MJ
Bensiini auto kulutus 11,8 litraa/100 km energiakulutus per 100km = 408,8 MJ
eli jos bensa-auto kuluttaa 18% enemmän litroja niin energiakulutus oa sama = luonon varojen hyödyntäminen.
Minulla ei ole käytettävissä tilatoa mikä on myytyjen polttoaineiden tiheys Suomessa mutta seuraava taulukko on USA:ssa myydyistä Dieselpolttoaineista. Mutta viimeksi ilmestynyt SF Karavaanlehti vahvistaa että eri maissa tankatessa auto kuluttaa erilailla.
Diesel tiheys
TABLE A-1: CHEMICAL PROPERTIES OF REPRESENTATIVE DIESEL AND BIODIESEL FUELS
merkki.............. tiheys (g/ml)
#1 Diesel.......... 0,815
#2 Low S Diesel . 0,849
100% Soy diesel. 0,884
100% Soy diesel. 0,883
100% SME........ 0,887
SME/ARB.......... 0,848
100% CME........ 0,886
100% bio diesel. 0,88
Euroopa on antanut ohjeluvut (ei EU) että dieselin tiheys olisi välillä 0,82 ja 0,85 mutta täällä myytävä oljy vaihtelee suuremmalla alueella kuin suositus (ehkä 0,81 – 0,89 vaihteluvälillä)
Tämän jutun pohjana on tiedot seuraavat internet sivut:
http://www.elektro.com/~audi/fuel/EnergyDefinitions.pdf
http://www.its.ucdavis.edu/publications ... 03-17A.pdf
Nämä sivusto vertaa energiamäärää per litra ja per kilo sekä antaa tietoja polttoaineiden tiheydestä = energiatiheys.
Kaikissa polttoaineissa (diesel ja bensiini) jotka on jalostettu maan alta pumpatusta raakaöljystä on suunnilleen sama energiamäärä per tonni tai kilo. Biopolttoaineissa on energiasisällössä per painoyksikkö vaihtelua riippuen mikä on raaka-aine.
Bensiini verrattuna Dieseliin
energia/kg tiheys kg/litra energia/litra
bensiini 46,4 MJ 0,7353 34,12 MJ
diesel... 45,6 MJ 0,8811 40,18 MJ
mitä jos veraamme kahden auton kulutusta (saman koriset autot ja paino mutta toisessa diesel ja toisessa bensiinikone)
esimerkki on laskennollinen eikä edusta mitään todellista automallia
Diesel auton kulutus 10 litraa/100 km energiakulutus per 100km = 408,8 MJ
Bensiini auto kulutus 11,8 litraa/100 km energiakulutus per 100km = 408,8 MJ
eli jos bensa-auto kuluttaa 18% enemmän litroja niin energiakulutus oa sama = luonon varojen hyödyntäminen.
Minulla ei ole käytettävissä tilatoa mikä on myytyjen polttoaineiden tiheys Suomessa mutta seuraava taulukko on USA:ssa myydyistä Dieselpolttoaineista. Mutta viimeksi ilmestynyt SF Karavaanlehti vahvistaa että eri maissa tankatessa auto kuluttaa erilailla.
Diesel tiheys
TABLE A-1: CHEMICAL PROPERTIES OF REPRESENTATIVE DIESEL AND BIODIESEL FUELS
merkki.............. tiheys (g/ml)
#1 Diesel.......... 0,815
#2 Low S Diesel . 0,849
100% Soy diesel. 0,884
100% Soy diesel. 0,883
100% SME........ 0,887
SME/ARB.......... 0,848
100% CME........ 0,886
100% bio diesel. 0,88
Euroopa on antanut ohjeluvut (ei EU) että dieselin tiheys olisi välillä 0,82 ja 0,85 mutta täällä myytävä oljy vaihtelee suuremmalla alueella kuin suositus (ehkä 0,81 – 0,89 vaihteluvälillä)