Siinä vaiheessa kun olet tosissasi sitä autoa ostamassa, niin vie se katsastuskonttoriin ja tilaa
"Koekatastus" ja kerro katsatajalle että olet ostamassa sitä ja haluat tietää mitä siinä saattaa vaatia korjaamista
seuraavien tulevien 10 vuoden katsastuksien yhteydessä.
Minä vaihdoin rikoituneen kuskin puoleisen tuulilasin 2006 ja maksoi paikoilleenlaitettuna 1500€ töineen. oli muuten viimeinen Ajokki 7000 kuskin puolen lasi seuraava maksaa maltaita kun mallipuuseppä tekee valuumuotin jolla lasi tehdään.
Minä valitsisin koekatsastajaksi miehen joka töikseen katsastaa busseja ja tämä lysti on halvempi kuin yksikään ajateltavissa oleva korjaus itse tehtynäkin. n. 150-200€. Tämä on kuin rahaa laittais pankkiin (jos se nyt sitten kannattaa?)
Itse kokeiltavaa:

Kuinka kulmä kone starttaa, tuleeko paksu savupilvi, näin kesällä - unohda se

riittävä ajolenkki, myös matkanopeudella jotta saat selville akselien nivelien kuluneisuuden. suoraa tietä-- joutuuko kauheasti ohjaamaan -- onko tien kallistuessa puolelta toiselle klappia ratissa yli 10 astetta ratin kiertoa -- rahiseeko ohjaus eli tuntuu karhealta kaikki nämä on kalliita korjauksia.

kiidytystä ja moottorijarrutusta kaikilla vaihteilla

kytki kestää noin 1 000 000 km mutta maksaa korjata hirveästi 4-6ooo€

jarrut paljonko jäljellä pintaa? Katsatusmies osaa suoraan katsoa, myös mahdollisesti kytkimen.

Facelift on tarpeeton jos ostat auton suoraan ajosta liikennöitsijältä. Liikennöitsijän kanssa voit sopia että auto on katsastuskunnossa ostohetkellä, ja jos EI OLE niin hän korjaa sen omalla verstaallaan katsastuskuntoon omaan laskuunsa - näin minä sovin.
95% liikenteestä = ajosta poistettavista linja-autoista menee romuttamolle eikä romuttamo maksa kuin romuraudan painon mukaan autosta 2-3000€ eli
Liikennöitsijät ihan mielellään myy Kylähullulle auton koska saa siitä paljon kovemman hinnan
Onnekseni en ostanut ensimmäistä pelätintä vaan käytin yli vuoden opettelemaan mitä pitää katsoa kun autoa ostetaan eikä vähintään sitä mistä niitä ei pidä ostaa (jobbarit maahanntuojat Mersu, Volvo ja Scanja, voi niitä olla muitakin) vaan mielusti OTA siltä joka sitä on myös käyttänyt liikenteessä. Myytikelvottomat bussit päätyvät maahantuojalle vaihtoautoksi kun ostetaan uusi bussi
Linkki oman bussin kuviin:
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/in ... ?cat=10052