Tietoja kaivataan Ajokki 6000

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Tietoja kaivataan Ajokki 6000

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Olisin mennyt viikonloppuna katsomaan tampesterin kisatovereiden vanhaa bussia joka on myynnissä, mutta tökkii tämä homma nyt pahasti. Tämän päivän katsominen / hakureissukin kariutui... Huomenna koitetaan uudestaan jos myyjä saa auton käyntiin ja löytää paperit ym.

Mutta eli onko kenelläkään tietoa tuosta autosta hmx-231 paunu 31 (tai vastaavasta)?

http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb3/kortti.php?uid=855

Ajokki 6000, Volvo B10M puoliautomaatilla. Sen siedän, en muuta.
Vikoja noissa vehkeissä?
Kori / runko / kehikko mitä materiaalia?
Lootan kanssa ongelmaa?
Moottorin tehot?
Korin pituus? (12,86 on joku 6,5m akselivälillä oleva vastaava korinen. Miten poikkeuslupa matkailuautoksi?)
Jousitus, ilma vai rauta?

Yleistä noin vanhasta kiulusta, avatkaa sanaiset arkkunne! :D

T.Sami

ps.kaukana haaveissa olleesta deltasta, mutta niin on hintakin. Eli jos tämä on soiva peli niin aloitetaan harjoittelu tällä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tietoja kaivataan Ajokki 6000

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuohan on melkolailla samanlainen kuin kaj nyyssösen ajokki. Jotain suuntaa : Ilmajouset ja sinkitty kori. Moottoriteho 240-285hv, maailman eniten tehty alusta, osien saanti varmaa... Kyllä kai nuo ajokit lujempaa rautaa on kuin deltat? vikojahan voi olla mitä vaan, käy katsomassa paikan päällä ja arvioi siellä mitä kulkuriksi saattaminen tulee maksamaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tietoja kaivataan Ajokki 6000

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Reddewil kirjoitti:Olisin mennyt viikonloppuna katsomaan tampesterin kisatovereiden vanhaa bussia joka on myynnissä, mutta tökkii tämä homma nyt pahasti. Tämän päivän katsominen / hakureissukin kariutui... Huomenna koitetaan uudestaan jos myyjä saa auton käyntiin ja löytää paperit ym.

Mutta eli onko kenelläkään tietoa tuosta autosta hmx-231 paunu 31 (tai vastaavasta)?

http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb3/kortti.php?uid=855

Ajokki 6000, Volvo B10M puoliautomaatilla. Sen siedän, en muuta.
Vikoja noissa vehkeissä?
Kori / runko / kehikko mitä materiaalia?
Lootan kanssa ongelmaa?
Moottorin tehot?
Korin pituus? (12,86 on joku 6,5m akselivälillä oleva vastaava korinen. Miten poikkeuslupa matkailuautoksi?)
Jousitus, ilma vai rauta?

Yleistä noin vanhasta kiulusta, avatkaa sanaiset arkkunne! :D

T.Sami

ps.kaukana haaveissa olleesta deltasta, mutta niin on hintakin. Eli jos tämä on soiva peli niin aloitetaan harjoittelu tällä.
Minulla on B10M Ajokki 7000 vuosimalli 1980 runko no 65 ja kori no 2
Moottori 9,6 L turboahdettu 247 hp ilman välijäähdyttäjää. Vähän tehoton mutta tarviiko olla kiire?
Korin pituus minulla 12m, ylipitkältä poikkeuslupa irtoaa noin 200€:lla, Jos aijot ajaa ulkomailla kysy salliiko poikkeuslupa sen? :?:
Ajokki 7000 kehikko mustaa rautaa (ainakin nykyään, onhan se uusittu jo kaksi kertaa ikkunoiden alapuolelta, viimeksi 1999.
Ilmajouset ympäriinsä, 2-pussia edessä, 4-pussia takana
Runko: Etu runko kerää likaa etupyörien kohdalla olevien huoltoreikien kautta, tämä voi aiheuttaa palkin sisäpuolisen ruostumisen :!: Minulla katkesi runko siitä kohdasta ja se korjattiin Raskoneella hintaan 11000€, si mikä nostaa hintaa on että palkin sisällä kulkee muoviset ilmaletkut järruille ja jousille. Vastaavan korjauksen tein itse takaakselin kohdalle nyt hintaan 2000€, ei putkia haittana :idea:

Et mainitse vuosimallia mutta vanhempi kuin minun se ei voi olla koska minun B10M on ensimmäinen B10M joka on tuotu Volvo auton mukaan Suomeen, mikä on hyvää vanhassa aihiossa :?:
:idea: Se että ei ole mitää automatiikkaa (6-lovinen + H/L-vaihtaja) tai elektroniikkaa koko autossa (paitsi kello). Kaikki on korjattavissa ja varaosat niin Volvo kuin Scania merkkisiin alustoihin löytyy aina romuttamoilta.

Oppirahat on tullu maksettua mutta nyt sen osaa. :wink: :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tietoja kaivataan Ajokki 6000

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

KajNyy1:lle, en tiedä tosiaan laitteesta kun tuon mitä tuolla Tampereen seudun bussisivuilla on kerrottu, siellä Vuosimalli: 1981? Mahtaako olla kutia pitävä. Myyjä ei tiedä senkään vertaa, joka tästä ostosta tekee melko haastavan.
Mites on Kaj, onko tähänkin tuulilasi ihan hervottoman kallis eikä löydy mistään?
Tuo rungon korjaus kuulostaa sen verran tyyriiltä, että jos vähänkään näyttää huonolta, niin jää ostamatta. En näe järkeä alkaa korjaamaan 10k eurolla. Sama ostaa sitten aihio joka maksaa tuona ja kestää vielä 5-10v ilman mikkiliimaa :) Voiko tuota runkoa tarkastella auton seisoessa maassa mitenkään, eli osaatko neuvoa paikat joita syynään jos pääsen dösää katsomaan?
Rumahan tuo bussi on, mutta koitetaan faceliftata keulaa ja perää jos saadaan bussi pihaan :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tietoja kaivataan Ajokki 6000

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Siinä vaiheessa kun olet tosissasi sitä autoa ostamassa, niin vie se katsastuskonttoriin ja tilaa "Koekatastus" ja kerro katsatajalle että olet ostamassa sitä ja haluat tietää mitä siinä saattaa vaatia korjaamista seuraavien tulevien 10 vuoden katsastuksien yhteydessä.

Minä vaihdoin rikoituneen kuskin puoleisen tuulilasin 2006 ja maksoi paikoilleenlaitettuna 1500€ töineen. oli muuten viimeinen Ajokki 7000 kuskin puolen lasi seuraava maksaa maltaita kun mallipuuseppä tekee valuumuotin jolla lasi tehdään.

Minä valitsisin koekatsastajaksi miehen joka töikseen katsastaa busseja ja tämä lysti on halvempi kuin yksikään ajateltavissa oleva korjaus itse tehtynäkin. n. 150-200€. Tämä on kuin rahaa laittais pankkiin (jos se nyt sitten kannattaa?) :mrgreen:

Itse kokeiltavaa:
:arrow: Kuinka kulmä kone starttaa, tuleeko paksu savupilvi, näin kesällä - unohda se :!:
:arrow: riittävä ajolenkki, myös matkanopeudella jotta saat selville akselien nivelien kuluneisuuden. suoraa tietä-- joutuuko kauheasti ohjaamaan -- onko tien kallistuessa puolelta toiselle klappia ratissa yli 10 astetta ratin kiertoa -- rahiseeko ohjaus eli tuntuu karhealta kaikki nämä on kalliita korjauksia.
:arrow: kiidytystä ja moottorijarrutusta kaikilla vaihteilla
:arrow: kytki kestää noin 1 000 000 km mutta maksaa korjata hirveästi 4-6ooo€
:arrow: jarrut paljonko jäljellä pintaa? Katsatusmies osaa suoraan katsoa, myös mahdollisesti kytkimen.

:idea: Facelift on tarpeeton jos ostat auton suoraan ajosta liikennöitsijältä. Liikennöitsijän kanssa voit sopia että auto on katsastuskunnossa ostohetkellä, ja jos EI OLE niin hän korjaa sen omalla verstaallaan katsastuskuntoon omaan laskuunsa - näin minä sovin.
95% liikenteestä = ajosta poistettavista linja-autoista menee romuttamolle eikä romuttamo maksa kuin romuraudan painon mukaan autosta 2-3000€ eli Liikennöitsijät ihan mielellään myy Kylähullulle auton koska saa siitä paljon kovemman hinnan :?

Onnekseni en ostanut ensimmäistä pelätintä vaan käytin yli vuoden opettelemaan mitä pitää katsoa kun autoa ostetaan eikä vähintään sitä mistä niitä ei pidä ostaa (jobbarit maahanntuojat Mersu, Volvo ja Scanja, voi niitä olla muitakin) vaan mielusti OTA siltä joka sitä on myös käyttänyt liikenteessä. Myytikelvottomat bussit päätyvät maahantuojalle vaihtoautoksi kun ostetaan uusi bussi :!: :mrgreen:

Linkki oman bussin kuviin: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/in ... ?cat=10052
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tietoja kaivataan Ajokki 6000

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

KajNyy1 kirjoitti:Siinä vaiheessa kun olet tosissasi sitä autoa ostamassa, niin vie se katsastuskonttoriin ja tilaa "Koekatastus" ja kerro katsatajalle että olet ostamassa sitä ja haluat tietää mitä siinä saattaa vaatia korjaamista seuraavien tulevien 10 vuoden katsastuksien yhteydessä.
No kyse on tästä täällä palstalla olevasta: viewtopic.php?f=5&t=1421 Seissut vuoden, mutta mennyt leimasta läpi huomautuksitta sillon vuosi sitten.

Eli melko varmasti kuvailemasi kaltainen, siis vikoineen :roll: Ei ole mahdollisuuttä käyttää kilvellä, kunhan saisi käyntiin tämä myyjä sen, niin menen katsomaan... Minä Vantaalla, dösä Orivedellä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tietoja kaivataan Ajokki 6000

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

On mahdollista käyttää kilvellä, eli anoo koekilvet siirtoa varten katsastukseen 1 päiväksi (punaiset kilvet). Jos itse et pääse niin kyseltävä onko joku kulkuri lähempänä Orivettä ja joka voisi käyttää tämä katsastuksessa, ja nimenomaan koekatsatuksessa jossa voidaan esittää nämä kiinnostavat lisäkysymykset.

Kerran vein Volvoauton myymättömä ja rekisteristä poistetun koekatsatukseen, autosta oli ruostunut rungosta kokonaan poikki 3 viidestä poikkirunkopaloista. Johon katsastusmies tokaisi "onkohan ollut ajossa suolakaivoksessa, kannattaako tätä koekatsastusta jatkaa!" en ostanut :mrgreen: onneksi
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tietoja kaivataan Ajokki 6000

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

KajNyy1 kirjoitti:On mahdollista käyttää kilvellä, eli anoo koekilvet siirtoa varten katsastukseen 1 päiväksi (punaiset kilvet). Jos itse et pääse niin kyseltävä onko joku kulkuri lähempänä Orivettä ja joka voisi käyttää tämä katsastuksessa, ja nimenomaan koekatsatuksessa jossa voidaan esittää nämä kiinnostavat lisäkysymykset.

Kerran vein Volvoauton myymättömä ja rekisteristä poistetun koekatsatukseen, autosta oli ruostunut rungosta kokonaan poikki 3 viidestä poikkirunkopaloista. Johon katsastusmies tokaisi "onkohan ollut ajossa suolakaivoksessa, kannattaako tätä koekatsastusta jatkaa!" en ostanut :mrgreen: onneksi
Juu, uutta tietoa. Kivilintu kävi katsomassa kapistusta ja todettiin se minun ajalle ja mielenkiinnolle sopimattomaksi. Luukkujen yläreunan palkit, renkeiden viereiset pystypalkit nyt ainakin oli aivan haperot. Sinistä pukkasi putkesta eikä ilmeisesti noussut jousilta. Joten unohdin tämän yksilön. Jollekkin projektiin varmaan ihan käyvä peli.

Kiitos kaikille jotka asiaan ottivat kantaa, eritoten Kivilinnulle joka kävi paikanpäällä! Hienoa että yhteisö toimii. :wink:

Kettu kuittaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin