Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
mapezione

Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja mapezione »

Onko kokemuksia ympäri vuoden bussissa asumisesta? Kaikkea mahdollista tietoa kaivataan aina kustannuksista kaluston kautta leimaantumiseen, hehee. Yksi hullu jos saa asuntonsa myytyä yrittää muuttaa bussiin... :shock:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ei kokemusta mutta kyllä se voi tässä maassa hintavaksikin tulla kun pitää tuota lämmitystä miettiä. Toki hyvä eristys niin mikä ettei. Asuuhan moni kuukausia ihan lomaillen.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Bussissani, 1980 vuosimallissa on 25mm styroks eriste ja runsaasti läpipalkkeja kylmäsiltoina. Eli on vain kesälämmin. Helpompi on asua ja eristää kirjasto/myymäläauto ympärivuotiseen asumiseen. Kylähyllulla Anselmilla on myynnyssä kirjastoauto jossa asuttu ympäri vuoden, mutta seinissä onkin 75mm villaa :idea:

Ota yhteyttä privaattiviestillä häneen, tai käy katsomassa kauppapaikalta.

Itse olen asustanut kaksi talvea linjaautosta tehdyssä mutta tämä on tapahtunut Eteläportugalissa. Lämmitystarve minulla 125W/C eli kymmenen astetta korkeampi lämpötila sisällä vaatii 1250W lämmitystehon. Silloinkin vain 6 m pätkä bussista lämmitetään.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
mustang10
Kuski
Viestit: 20
Liittynyt: 21 Tammi 2008 11:39
Truck: MB LF113B/4200 paloa
Location: Rauma
Viesti:

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja mustang10 »

75 mm villaa molemmin puolin vie 15cm pois sisätilaa. Lisäksi se ei ole tiivis vaan sinne väliin nurkkiin ym. tulee hiki. Jääkaapin seinissä on polyuretaanieristys n. 25-30mm ja tutkitusti riittää. Kyseessä on ruiskutettu PU, samoin läpipalkit pystyy täyttämään PU:lla, joten kylmäsiltaa eikä hikoilua tule. Rautakaupan pilliuretaania ei autoon saa laittaa mihinkään paikkaan/palkkiin kuin ei myöskään veneeseen.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Meillä on tuollainen asumus kausipaikalla, jossa asustelemme ympäri vuoden lähes joka viikonloppu.

Vaunu ei ole ihan pienimmästä päästä eli kuutioita on helposti pikku-linja-auton verran. Vaunussa on eristeenä 35mm styrox ja jossakin kohdissa uretaanilevy. Lämmittimenä on Alden pystypannu, teholtaan jotain 5k. Ei ole koskaan tarvinnut pitää tappiteholla vaikka ulkona on 20-25 miinusta.

Vaunun ikkunat on kaksikerroksiset Bono-merkkiset muoviruudut. Mutu tuntumalla voisin sanoa, että niistä ikkunoista ne harakat saa eniten. Bussin lasiruudut vievät varmasti energiaa vähintään samanmoisesti.

Vaunun rakenteessa ei ole kylmäsiltoja, koska runko on puuta ja uretaanilevyä. Toisaalta en usko, että rungon puut ovat 20 vuoden jälkeen ihan riihikuivia, joten niiden kautta lämpöä karkaa.

Mikäli itse olisin muuttamassa bussiin rakentaisin ohjaamon jälkeen eristetyn väliseinän ja lämmittäisin ainoastaan asunto-osaa ja ohjaamo saisi toimia verantana. Tuulilasi vaikuttaa energiasyöpöltä.

Rosvolinnan vaunu kuluttaa 15-20 pakkasella 11kg kaasun kolmessa vuorokaudessa ja sähköt päälle. Jääkaappi toimii sähköllä ja sen hukkalämpö lämmittää myös asumusta. Kaasupullo maksaa noin 20eur ja siinä on energiaa 140Kwh. eli karkeasti laskettuna 45Kwh/vrk 20 pakkasella. Pikkulukuja verrattuna omakotitaloon.

Eristykseen kannattaa panostaa, samoin ilmanvaihtoon. Lämmitettäessä ilmaa siihen sitoituu kosteutta ja kosteus pitää saada tuuletettua pois tilasta. Vaunussa käytämme lisänä siirrettävää kosteudenpoisto konetta. Pelkästään perunoiden keitäminen ja lasten kuivuvat ulkovaatteet saa ikkunat huuruun. Kosteudenpoistokone kerää säiliöön noin 1-2 litraa vettä / vrk. Se vesimäärä kun on pois vuodevaatteista, niin on paljon mukavampi nukkua.

Ohessa kuva vaunusta ja Rosmosta
Liitteet
rosmo ja kioski.jpg
rosmo ja kioski.jpg (61.59 KiB) Katsottu 12513 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

Voin vahvistaa, kosteassa +2C on paljon kylmempi nukkua kuin kuivassa, vaikka -15C. (asteluvut aika mutua, mutta kuitenkin). Sama asia rannikkoilmastossa verrattuna sisämaahan (varusmiespalvelus rannikolla).

EDIT: Kosteuden takia ei siis esim "liekillä" lämmittävää nestekaasukaminaa kannata käyttää suljetun tilan lämmittämiseen. Nestekaasun palaessa puhtaasti syntyy vain vettä (=kosteutta), joka jää kyseiseen tilaan, esim. vaunuun. Jos taas palokaasut saadaan johdettua ulos ja vain lämpö jää sisälle niin silloin toimii. Ja kyllähän se sisälläkin lämpöä luo, mutta kosteus kumoaa lämmön nousun.
anselmi

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja anselmi »

Hei ei ole villa vaan uretaani levy millä anselmi on eristetty,,, ja 15 cm pois on näkemys asia mutta minusta noin 220 sisäleveys on riittävä ,,, kaiken voi nähdä niin monelta kantilta,,,, asuin reilu 2 vuotta Vantaalla työviikot ,, kunnes minusta tuli poikamies jolloin tuli tarve homma asunto,,,,, auto on myynnissä netti autossa ,, syy juuri tuo avioero ( liikaa kipeitä muistoja ) ,, lähden heti juhannuksen jälkeen pienemmällä autolla euroopaan joten pistän anselmin seisonta vakutukseen maanantaina,,, olen juhannuksen seudulla jos halua tulla katsomaan soittelee
terv. sune
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tai hyvä vaihtoehto on ostaa Arilta Alli :shock: on vessaa vailla valmis asustaa vaikka vuoden ympäri :shock: :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
tallaaja78
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Tammi 2022 13:54
Location: espoo

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja tallaaja78 »

Yksi hullu miettii samaa. Kahlaan sivustoa etsien oikeat ratkaisut kodin tarpeisiin. Siis ympärivuotisen kodin rakentamiseen.

Tarpeet bussin lisäksi on seuraavat riippumatonta elämää toivovalle.
-oleskelutila, keittiö, suihku, wc, sängyt, pyykinpesu, tavaratila

oikeat ratkaisut vain eri asioiden kohdalla mietityttää, eli ajatelmia listan mukaisesti
-liesi ja uuni kaasu ( keittiössä kokkaillaan ja leivotaan)
-jk pakastin sähkö ja kaasu
-auton lämmitys puukamiina mahdollisesti yhdistettynä vesikiertoon webaston kanssa.
-vesivaraajan lämmitys ?
-pesukone sähkö
-suihku vesi
-wc kuivakäymälä/vähävesinen tehokas pumpullinen märkä wc
-juomavesi kannettuna, pumpulla hanasta.
-talousvesi / harmaavesi säiliöt vastuksella ettei jäädy.
-mahdollisesti aurinkopaneelit
-ilmalämpöpumppu
-aggregaatti lisävirraksi ja akuston lataaminen Ja virtapiikkiä löytyy jos kolme tehokasta tietokonetta käynnistyy ajanvietettä varten 😅. Vuoroviikoin yksi kone. Eli eronneena kaksi poikaa asustaisi vuoroviikoin.
-aggregaatti käsityökaluja varten / ilmanpaine verstastyöskentelyyn ns.

Onko hullua? Ehkä tänä vapaa elämismuoto saattaisi olla yksiötä edullisempi 🤔
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Jule »

On hullua, eikä todennäköisesti edes kovin edullista.

Mun mielestä kaasujääkaapissa ei ole järkeä. Niiden hyötysuhde on ihan paska ja ne ovat kalliita. Kun invertteri on kuitenkin lähes pakollinen vartuste, niin laittaa ennemmin tavallisen jääkaapin ja syöttää sille sähkön invertterillä.

Lisäksi tuohon listaan laita LTO kone. Jos siellä asuu talvella, niin ilmanvaihto kannattaa hoitaa koneellisesti hukkalämpö talteen keräten.
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja setrailija »

Moro ei yhtään hullu ajatus. käy netistä kattomassa Omavalmiste Oma malli
ID 1517579. Matkailuauto. on EHM karavaani Hämeenlinna. Miusta siinä on melkein kaikki mitä suunnittelit pois lukien aurinkokenno. Jos jossain näet myynnissä olevan auton ei muuta kuin katsomaan ja kyselemään.
Mie olen asustanut myös linja-autossa kohtuu paljon, valmiiksi en sitä saanut kun jouduin myymään pois. Lisä eristystä ei ollut hirmuisesti mutta lämmittimenä miulla oli airrex säteilylämmitin. Tila toki pienennetty. Jääkaappi toimi aurinkokennolla ja muu virrantuotto. Espanjassa talvisin riitti aurinko kennot kohtuullisen hyvin. Ikkunoissa oli paksut verhot joista muuten olisi hohtanut kylmää. Ajelin yleensä iltapäivisin pienen lenkin että lämpisi moottori ja rahtitila,samalla latautui akut. yöllä jos oli +8 niin ei tarvinnut lisälämpöä kuin muutaman kerran lämmitin pörähti. Huono unisille varmaan aiheuttaa herätyksen. Ilmalämpöpumppu oli vaan ei tullut käytettyä muulloin kuin roikanpäässä.
Miusta asuinmuotona on siinä mikä pieni yksiö joka jököttää samalla paikalla.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Jule »

setrailija kirjoitti: 03 Helmi 2022 14:32 Moro ei yhtään hullu ajatus. käy netistä kattomassa Omavalmiste Oma malli
ID 1517579. Matkailuauto. on EHM karavaani Hämeenlinna.
https://www.nettikaravaani.com/omavalmi ... li/1517579
tallaaja78
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Tammi 2022 13:54
Location: espoo

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja tallaaja78 »

Jule kirjoitti: 03 Helmi 2022 14:01 On hullua, eikä todennäköisesti edes kovin edullista.

Mun mielestä kaasujääkaapissa ei ole järkeä. Niiden hyötysuhde on ihan paska ja ne ovat kalliita. Kun invertteri on kuitenkin lähes pakollinen vartuste, niin laittaa ennemmin tavallisen jääkaapin ja syöttää sille sähkön invertterillä.

Lisäksi tuohon listaan laita LTO kone. Jos siellä asuu talvella, niin ilmanvaihto kannattaa hoitaa koneellisesti hukkalämpö talteen keräten.
Kiitos vinkistä. Ajatuksena varmasti järjetön, kuten mieskin. Vapaus ja riippumattomuus vain tärkeitä sanoja jotka pitää ajatusleikkiä yllä. Päivä päivältä enemmän :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos tälle foorumille tulee, niin ei kai nyt voi odottaakaan muita kuin hulluja vaihtoehtoja?

Jos bussista tekee, niin ikkunat kohtuulliseen minimiin, ja ruisku-uretaanilla eristys.

Ihan hullustihan on duunia jos tekee talviasuttavan kulkurin kunnollisesti.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja seepra »

Peesaan Julea.

Teen itselleni ja perheelleni talviasuttavaa autoa. Olen rakennellut sitä melkein vuoden ja siihen on mennyt ajan lisäksi kauhea määrä rahaa. Teen auton itse vielä levyttämällä eikä ruisku-uretaanilla, jottei olisi liian helppoa.

Ei kannata alkaa jollei ole varma, että on ennen kaikkea aikaa moiseen.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Hyvin tehtyyn omavaraiseen talviautoon saat varata 200 tonnia rahaa. Eikä edes aina riitä jos et tee ihan kaikkea itse. 7 projektia oon ollut tekemässä ja näin on käynyt joka autossa
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lahti32 kirjoitti: 06 Helmi 2022 11:02 Hyvin tehtyyn omavaraiseen talviautoon saat varata 200 tonnia rahaa. Eikä edes aina riitä jos et tee ihan kaikkea itse. 7 projektia oon ollut tekemässä ja näin on käynyt joka autossa
Ihan yleisestä mielenkiinnosta, onko sulla jotain eriteltyä budjettia tehtynä noista projekteista?

Lähinnä siis tarvikkeista, sun oma talous ei kuulu mulle.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja eagless »

Lahti32 kirjoitti: 06 Helmi 2022 11:02 Hyvin tehtyyn omavaraiseen talviautoon saat varata 200 tonnia rahaa. Eikä edes aina riitä jos et tee ihan kaikkea itse. 7 projektia oon ollut tekemässä ja näin on käynyt joka autossa
Eihän missään rakentamisessa ole mitään ylärajaa eli vaikka miljoonan saa menemään.
Tuo 200k€ kyllä on minustakin paljo jos vielä kaiken tekee itse.

Aika paljon säästää juuri että itse tekee ja tilailee tavarat sieltä missä halvempaa on.
Mutta niinku sanoin ei mitään ylärajaa varmasti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei nuo projektit ole sellaisia olleet mihin tehdään budjetti.

Mutta tekemällä itse kaiken, säästää suuret summat. Työhön se eniten maksaa. Ja materiaaleissa on myös todella isot hintaerot tori.fi ja merkkituotteiden välillä, sekä siinä monestiko joku asia ostetaan ja tehdään
Tulevaisuus on sähköinen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jotenki toi 200k€ tuntus jo semmoselle summalle että ei realistinen summa.
Toki jos haluaa niin saa varmaan menemään.

On jollain varmaan jotain kirjanpitoa mitä kulkureihin mennyt.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Työ maksaa. 1400-2000 tuntia ostettavaa työtä, sadan tonnin alustaan ja parhaista materiaaleista niin sieltä se tulee eikä riitäkään.

Vanha Jäämeri Express on tullut halvemmaksi. Kahdenkymmenen vuoden aikana olen laittanut 50-60 tuhatta siihen rahaa. Lähes kaikki tehty itse. Polttoainekuluja en laskenut mukaan mutta noin 25000 litraa on mennyt sitäkin, noin sadan tuhannen kilsan matkalla. Ei ehdottomasti ole halpaa hommaa miltään kantilta.
Tulevaisuus on sähköinen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja eagless »

Niin eli pelkkä aihioko satatonnia?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Jos homman teettää vieraalla, niin ihan hirveän vanhaan pommiin ei kannata alkaa sijoittamaan.

2000h työtä jos tuntihinta on vain 50e tekee sekin jo 100k€.

50e tuntihinta on aika halpa.

Mä tosin luulin wttä tuo 200k on pelkät tarvikkeet,vaikka siitä meniskin 100k alustaan, se on aika paljon enemmän kuin mitä mä olin budjetoinut :cry:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hyvä kaava on: Alusta tonnin kamat tonnin eli 1:1. Jokaista harmittaa tasaisesti tulotason huomioiden. :)

Lämmitykseen menee kyllä talvikuukausina paljon rahaa. Ainakin kausipaikoilla, jos sähköstä maksaa caravanhintoja. Omalla sähköliittymällä metsälammen rannalla ja puulämmityksellä ollaan lähellä kustannustehokkuutta.

Itselläni oli iso asuntovaunu kausipaikalla monen vuoden ajan. Siellä oli +10 peruslämmöt talven aikana. Nopeasti se lämpeni, kun sinne paikalle tultiin. Jotain samaa voisi linja-autoasumukseenkin hyödyntää. Turha sitä liikaa lämmittää ellei ole paikalla.
Liitteet
CD ja Rosvo.PNG
CD ja Rosvo.PNG (537.61 KiB) Katsottu 6737 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Kaava on aika oikean suuntainen, ei meilläkään kauas mene 7 tonnia alusta/puolivalmiste ja toiset 7 varustelu, noin 10 on menny nyt yht ja lattialämmitys, iv kone, invertteri ja pari sänkyä puuttuu. Auto ja varusteet mallia tori.fi, kylähullutkulkurit.fi, kavereilta saatua ja itse tehtyä. Oman työn hinnaksi olen laskenut 0, koska harrastus tää on eikä työtä.

Autoilun kuluja en laskisi auton hintaan, vaan polttoaine, vakuutus, huolto, katsastus ym on sit autolla ajamisen kuluja. Ehkä kun rikkinäisen osti, niin eka korjaus liikennekuntoon menee viel auton hintaan.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Vastaa Viestiin