Sivu 1/3

Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 07 Kesä 2008 11:17
Kirjoittaja mapezione
Onko kokemuksia ympäri vuoden bussissa asumisesta? Kaikkea mahdollista tietoa kaivataan aina kustannuksista kaluston kautta leimaantumiseen, hehee. Yksi hullu jos saa asuntonsa myytyä yrittää muuttaa bussiin... :shock:

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 09 Kesä 2008 23:08
Kirjoittaja Jone
Ei kokemusta mutta kyllä se voi tässä maassa hintavaksikin tulla kun pitää tuota lämmitystä miettiä. Toki hyvä eristys niin mikä ettei. Asuuhan moni kuukausia ihan lomaillen.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 10 Kesä 2008 09:34
Kirjoittaja KajNyy1
Bussissani, 1980 vuosimallissa on 25mm styroks eriste ja runsaasti läpipalkkeja kylmäsiltoina. Eli on vain kesälämmin. Helpompi on asua ja eristää kirjasto/myymäläauto ympärivuotiseen asumiseen. Kylähyllulla Anselmilla on myynnyssä kirjastoauto jossa asuttu ympäri vuoden, mutta seinissä onkin 75mm villaa :idea:

Ota yhteyttä privaattiviestillä häneen, tai käy katsomassa kauppapaikalta.

Itse olen asustanut kaksi talvea linjaautosta tehdyssä mutta tämä on tapahtunut Eteläportugalissa. Lämmitystarve minulla 125W/C eli kymmenen astetta korkeampi lämpötila sisällä vaatii 1250W lämmitystehon. Silloinkin vain 6 m pätkä bussista lämmitetään.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 17 Kesä 2008 17:56
Kirjoittaja mustang10
75 mm villaa molemmin puolin vie 15cm pois sisätilaa. Lisäksi se ei ole tiivis vaan sinne väliin nurkkiin ym. tulee hiki. Jääkaapin seinissä on polyuretaanieristys n. 25-30mm ja tutkitusti riittää. Kyseessä on ruiskutettu PU, samoin läpipalkit pystyy täyttämään PU:lla, joten kylmäsiltaa eikä hikoilua tule. Rautakaupan pilliuretaania ei autoon saa laittaa mihinkään paikkaan/palkkiin kuin ei myöskään veneeseen.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 17 Kesä 2008 23:20
Kirjoittaja Rosvolinna
Meillä on tuollainen asumus kausipaikalla, jossa asustelemme ympäri vuoden lähes joka viikonloppu.

Vaunu ei ole ihan pienimmästä päästä eli kuutioita on helposti pikku-linja-auton verran. Vaunussa on eristeenä 35mm styrox ja jossakin kohdissa uretaanilevy. Lämmittimenä on Alden pystypannu, teholtaan jotain 5k. Ei ole koskaan tarvinnut pitää tappiteholla vaikka ulkona on 20-25 miinusta.

Vaunun ikkunat on kaksikerroksiset Bono-merkkiset muoviruudut. Mutu tuntumalla voisin sanoa, että niistä ikkunoista ne harakat saa eniten. Bussin lasiruudut vievät varmasti energiaa vähintään samanmoisesti.

Vaunun rakenteessa ei ole kylmäsiltoja, koska runko on puuta ja uretaanilevyä. Toisaalta en usko, että rungon puut ovat 20 vuoden jälkeen ihan riihikuivia, joten niiden kautta lämpöä karkaa.

Mikäli itse olisin muuttamassa bussiin rakentaisin ohjaamon jälkeen eristetyn väliseinän ja lämmittäisin ainoastaan asunto-osaa ja ohjaamo saisi toimia verantana. Tuulilasi vaikuttaa energiasyöpöltä.

Rosvolinnan vaunu kuluttaa 15-20 pakkasella 11kg kaasun kolmessa vuorokaudessa ja sähköt päälle. Jääkaappi toimii sähköllä ja sen hukkalämpö lämmittää myös asumusta. Kaasupullo maksaa noin 20eur ja siinä on energiaa 140Kwh. eli karkeasti laskettuna 45Kwh/vrk 20 pakkasella. Pikkulukuja verrattuna omakotitaloon.

Eristykseen kannattaa panostaa, samoin ilmanvaihtoon. Lämmitettäessä ilmaa siihen sitoituu kosteutta ja kosteus pitää saada tuuletettua pois tilasta. Vaunussa käytämme lisänä siirrettävää kosteudenpoisto konetta. Pelkästään perunoiden keitäminen ja lasten kuivuvat ulkovaatteet saa ikkunat huuruun. Kosteudenpoistokone kerää säiliöön noin 1-2 litraa vettä / vrk. Se vesimäärä kun on pois vuodevaatteista, niin on paljon mukavampi nukkua.

Ohessa kuva vaunusta ja Rosmosta

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 18 Kesä 2008 20:32
Kirjoittaja samppa87
Voin vahvistaa, kosteassa +2C on paljon kylmempi nukkua kuin kuivassa, vaikka -15C. (asteluvut aika mutua, mutta kuitenkin). Sama asia rannikkoilmastossa verrattuna sisämaahan (varusmiespalvelus rannikolla).

EDIT: Kosteuden takia ei siis esim "liekillä" lämmittävää nestekaasukaminaa kannata käyttää suljetun tilan lämmittämiseen. Nestekaasun palaessa puhtaasti syntyy vain vettä (=kosteutta), joka jää kyseiseen tilaan, esim. vaunuun. Jos taas palokaasut saadaan johdettua ulos ja vain lämpö jää sisälle niin silloin toimii. Ja kyllähän se sisälläkin lämpöä luo, mutta kosteus kumoaa lämmön nousun.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 19 Kesä 2008 06:44
Kirjoittaja anselmi
Hei ei ole villa vaan uretaani levy millä anselmi on eristetty,,, ja 15 cm pois on näkemys asia mutta minusta noin 220 sisäleveys on riittävä ,,, kaiken voi nähdä niin monelta kantilta,,,, asuin reilu 2 vuotta Vantaalla työviikot ,, kunnes minusta tuli poikamies jolloin tuli tarve homma asunto,,,,, auto on myynnissä netti autossa ,, syy juuri tuo avioero ( liikaa kipeitä muistoja ) ,, lähden heti juhannuksen jälkeen pienemmällä autolla euroopaan joten pistän anselmin seisonta vakutukseen maanantaina,,, olen juhannuksen seudulla jos halua tulla katsomaan soittelee
terv. sune

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 20 Kesä 2008 16:36
Kirjoittaja Bussiton
Tai hyvä vaihtoehto on ostaa Arilta Alli :shock: on vessaa vailla valmis asustaa vaikka vuoden ympäri :shock: :D

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 03 Helmi 2022 13:45
Kirjoittaja tallaaja78
Yksi hullu miettii samaa. Kahlaan sivustoa etsien oikeat ratkaisut kodin tarpeisiin. Siis ympärivuotisen kodin rakentamiseen.

Tarpeet bussin lisäksi on seuraavat riippumatonta elämää toivovalle.
-oleskelutila, keittiö, suihku, wc, sängyt, pyykinpesu, tavaratila

oikeat ratkaisut vain eri asioiden kohdalla mietityttää, eli ajatelmia listan mukaisesti
-liesi ja uuni kaasu ( keittiössä kokkaillaan ja leivotaan)
-jk pakastin sähkö ja kaasu
-auton lämmitys puukamiina mahdollisesti yhdistettynä vesikiertoon webaston kanssa.
-vesivaraajan lämmitys ?
-pesukone sähkö
-suihku vesi
-wc kuivakäymälä/vähävesinen tehokas pumpullinen märkä wc
-juomavesi kannettuna, pumpulla hanasta.
-talousvesi / harmaavesi säiliöt vastuksella ettei jäädy.
-mahdollisesti aurinkopaneelit
-ilmalämpöpumppu
-aggregaatti lisävirraksi ja akuston lataaminen Ja virtapiikkiä löytyy jos kolme tehokasta tietokonetta käynnistyy ajanvietettä varten 😅. Vuoroviikoin yksi kone. Eli eronneena kaksi poikaa asustaisi vuoroviikoin.
-aggregaatti käsityökaluja varten / ilmanpaine verstastyöskentelyyn ns.

Onko hullua? Ehkä tänä vapaa elämismuoto saattaisi olla yksiötä edullisempi 🤔

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 03 Helmi 2022 14:01
Kirjoittaja Jule
On hullua, eikä todennäköisesti edes kovin edullista.

Mun mielestä kaasujääkaapissa ei ole järkeä. Niiden hyötysuhde on ihan paska ja ne ovat kalliita. Kun invertteri on kuitenkin lähes pakollinen vartuste, niin laittaa ennemmin tavallisen jääkaapin ja syöttää sille sähkön invertterillä.

Lisäksi tuohon listaan laita LTO kone. Jos siellä asuu talvella, niin ilmanvaihto kannattaa hoitaa koneellisesti hukkalämpö talteen keräten.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 03 Helmi 2022 14:32
Kirjoittaja setrailija
Moro ei yhtään hullu ajatus. käy netistä kattomassa Omavalmiste Oma malli
ID 1517579. Matkailuauto. on EHM karavaani Hämeenlinna. Miusta siinä on melkein kaikki mitä suunnittelit pois lukien aurinkokenno. Jos jossain näet myynnissä olevan auton ei muuta kuin katsomaan ja kyselemään.
Mie olen asustanut myös linja-autossa kohtuu paljon, valmiiksi en sitä saanut kun jouduin myymään pois. Lisä eristystä ei ollut hirmuisesti mutta lämmittimenä miulla oli airrex säteilylämmitin. Tila toki pienennetty. Jääkaappi toimi aurinkokennolla ja muu virrantuotto. Espanjassa talvisin riitti aurinko kennot kohtuullisen hyvin. Ikkunoissa oli paksut verhot joista muuten olisi hohtanut kylmää. Ajelin yleensä iltapäivisin pienen lenkin että lämpisi moottori ja rahtitila,samalla latautui akut. yöllä jos oli +8 niin ei tarvinnut lisälämpöä kuin muutaman kerran lämmitin pörähti. Huono unisille varmaan aiheuttaa herätyksen. Ilmalämpöpumppu oli vaan ei tullut käytettyä muulloin kuin roikanpäässä.
Miusta asuinmuotona on siinä mikä pieni yksiö joka jököttää samalla paikalla.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 03 Helmi 2022 19:33
Kirjoittaja Jule
setrailija kirjoitti: 03 Helmi 2022 14:32 Moro ei yhtään hullu ajatus. käy netistä kattomassa Omavalmiste Oma malli
ID 1517579. Matkailuauto. on EHM karavaani Hämeenlinna.
https://www.nettikaravaani.com/omavalmi ... li/1517579

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 04 Helmi 2022 10:47
Kirjoittaja tallaaja78
Jule kirjoitti: 03 Helmi 2022 14:01 On hullua, eikä todennäköisesti edes kovin edullista.

Mun mielestä kaasujääkaapissa ei ole järkeä. Niiden hyötysuhde on ihan paska ja ne ovat kalliita. Kun invertteri on kuitenkin lähes pakollinen vartuste, niin laittaa ennemmin tavallisen jääkaapin ja syöttää sille sähkön invertterillä.

Lisäksi tuohon listaan laita LTO kone. Jos siellä asuu talvella, niin ilmanvaihto kannattaa hoitaa koneellisesti hukkalämpö talteen keräten.
Kiitos vinkistä. Ajatuksena varmasti järjetön, kuten mieskin. Vapaus ja riippumattomuus vain tärkeitä sanoja jotka pitää ajatusleikkiä yllä. Päivä päivältä enemmän :)

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 04 Helmi 2022 11:02
Kirjoittaja Jule
Jos tälle foorumille tulee, niin ei kai nyt voi odottaakaan muita kuin hulluja vaihtoehtoja?

Jos bussista tekee, niin ikkunat kohtuulliseen minimiin, ja ruisku-uretaanilla eristys.

Ihan hullustihan on duunia jos tekee talviasuttavan kulkurin kunnollisesti.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 04 Helmi 2022 20:06
Kirjoittaja seepra
Peesaan Julea.

Teen itselleni ja perheelleni talviasuttavaa autoa. Olen rakennellut sitä melkein vuoden ja siihen on mennyt ajan lisäksi kauhea määrä rahaa. Teen auton itse vielä levyttämällä eikä ruisku-uretaanilla, jottei olisi liian helppoa.

Ei kannata alkaa jollei ole varma, että on ennen kaikkea aikaa moiseen.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 06 Helmi 2022 11:02
Kirjoittaja Lahti32
Hyvin tehtyyn omavaraiseen talviautoon saat varata 200 tonnia rahaa. Eikä edes aina riitä jos et tee ihan kaikkea itse. 7 projektia oon ollut tekemässä ja näin on käynyt joka autossa

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 06 Helmi 2022 11:43
Kirjoittaja Jule
Lahti32 kirjoitti: 06 Helmi 2022 11:02 Hyvin tehtyyn omavaraiseen talviautoon saat varata 200 tonnia rahaa. Eikä edes aina riitä jos et tee ihan kaikkea itse. 7 projektia oon ollut tekemässä ja näin on käynyt joka autossa
Ihan yleisestä mielenkiinnosta, onko sulla jotain eriteltyä budjettia tehtynä noista projekteista?

Lähinnä siis tarvikkeista, sun oma talous ei kuulu mulle.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 06 Helmi 2022 13:33
Kirjoittaja eagless
Lahti32 kirjoitti: 06 Helmi 2022 11:02 Hyvin tehtyyn omavaraiseen talviautoon saat varata 200 tonnia rahaa. Eikä edes aina riitä jos et tee ihan kaikkea itse. 7 projektia oon ollut tekemässä ja näin on käynyt joka autossa
Eihän missään rakentamisessa ole mitään ylärajaa eli vaikka miljoonan saa menemään.
Tuo 200k€ kyllä on minustakin paljo jos vielä kaiken tekee itse.

Aika paljon säästää juuri että itse tekee ja tilailee tavarat sieltä missä halvempaa on.
Mutta niinku sanoin ei mitään ylärajaa varmasti.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 06 Helmi 2022 16:58
Kirjoittaja Lahti32
Ei nuo projektit ole sellaisia olleet mihin tehdään budjetti.

Mutta tekemällä itse kaiken, säästää suuret summat. Työhön se eniten maksaa. Ja materiaaleissa on myös todella isot hintaerot tori.fi ja merkkituotteiden välillä, sekä siinä monestiko joku asia ostetaan ja tehdään

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 06 Helmi 2022 19:08
Kirjoittaja eagless
Jotenki toi 200k€ tuntus jo semmoselle summalle että ei realistinen summa.
Toki jos haluaa niin saa varmaan menemään.

On jollain varmaan jotain kirjanpitoa mitä kulkureihin mennyt.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 06 Helmi 2022 19:46
Kirjoittaja Lahti32
Työ maksaa. 1400-2000 tuntia ostettavaa työtä, sadan tonnin alustaan ja parhaista materiaaleista niin sieltä se tulee eikä riitäkään.

Vanha Jäämeri Express on tullut halvemmaksi. Kahdenkymmenen vuoden aikana olen laittanut 50-60 tuhatta siihen rahaa. Lähes kaikki tehty itse. Polttoainekuluja en laskenut mukaan mutta noin 25000 litraa on mennyt sitäkin, noin sadan tuhannen kilsan matkalla. Ei ehdottomasti ole halpaa hommaa miltään kantilta.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 06 Helmi 2022 20:18
Kirjoittaja eagless
Niin eli pelkkä aihioko satatonnia?

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 06 Helmi 2022 21:05
Kirjoittaja Jule
Jos homman teettää vieraalla, niin ihan hirveän vanhaan pommiin ei kannata alkaa sijoittamaan.

2000h työtä jos tuntihinta on vain 50e tekee sekin jo 100k€.

50e tuntihinta on aika halpa.

Mä tosin luulin wttä tuo 200k on pelkät tarvikkeet,vaikka siitä meniskin 100k alustaan, se on aika paljon enemmän kuin mitä mä olin budjetoinut :cry:

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 06 Helmi 2022 21:19
Kirjoittaja Rosvolinna
Hyvä kaava on: Alusta tonnin kamat tonnin eli 1:1. Jokaista harmittaa tasaisesti tulotason huomioiden. :)

Lämmitykseen menee kyllä talvikuukausina paljon rahaa. Ainakin kausipaikoilla, jos sähköstä maksaa caravanhintoja. Omalla sähköliittymällä metsälammen rannalla ja puulämmityksellä ollaan lähellä kustannustehokkuutta.

Itselläni oli iso asuntovaunu kausipaikalla monen vuoden ajan. Siellä oli +10 peruslämmöt talven aikana. Nopeasti se lämpeni, kun sinne paikalle tultiin. Jotain samaa voisi linja-autoasumukseenkin hyödyntää. Turha sitä liikaa lämmittää ellei ole paikalla.

Re: Bussissa asuminen ympäri vuoden?

Lähetetty: 07 Helmi 2022 14:22
Kirjoittaja Mikaeli
Kaava on aika oikean suuntainen, ei meilläkään kauas mene 7 tonnia alusta/puolivalmiste ja toiset 7 varustelu, noin 10 on menny nyt yht ja lattialämmitys, iv kone, invertteri ja pari sänkyä puuttuu. Auto ja varusteet mallia tori.fi, kylähullutkulkurit.fi, kavereilta saatua ja itse tehtyä. Oman työn hinnaksi olen laskenut 0, koska harrastus tää on eikä työtä.

Autoilun kuluja en laskisi auton hintaan, vaan polttoaine, vakuutus, huolto, katsastus ym on sit autolla ajamisen kuluja. Ehkä kun rikkinäisen osti, niin eka korjaus liikennekuntoon menee viel auton hintaan.