Neuvokkaas - Kulkuri hiihtoautoksi?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Neuvokkaas - Kulkuri hiihtoautoksi?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Aihioksi on tarjolla periaatteessa kahta eri "koulukuntaa", molemmissa hyvät ja huonot puolensa;
1. Kirjastoautot - yleensä hyvin eristettyjä jo valmiiksi ja oleskelutila on korkea ja tasainen johon helppo rakentaa tarvittavat tilat. Haittapuolena rajalliset tavaratilat jos ei sisälle rakenna niitä erikseen. Mutta jos tarvit huoltotilan joka tapauksessa niin silloin ei niin väliä.
2. Linjurit - hyvät tavaratilat mahan alla jonne on helppo upottaa tekniikkaa. Yleensä eristämättömiä eli sen joutuu rakentamaan alusta asti jos sisällä meinaa asua talvipakkasilla. Ihan alusta asti rakentaen vaatii aika paljon työtunteja. Aihioita on tarjolla enemmän ja hinnatkin ehkä hieman alempia (riippuu kuitenkin kunnosta).

LVI puoli varmasti toimii mutta riittääkö lämpö, se riippuu lämmittimen tehoista ja lämmöneristyksen vahvuuksista. Lämpö karkaa helposti isoista ikkunoista joten mitä vähemmän niitä ja ersitettä tilalla, sitä lämpimämpi on autokin.
Joku jolla on talvikäytöstä kokemusta kertoo varmasti lisää, omassa linjurissa asutaan vain kevät, kesä ja syyskausina.

Jos itse rakentaisin vaatimustesi perusteella, hankkisin kirjastoauton jota hieman lisäeristäisin ja lisäisin kaasulämmityksen jo olemassa olevaan vesikeskuslämmitykseen. Ja jos löytyy sellainen auto jossa EI ole valokattoa, hankkisin sellaisen.
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: Neuvokkaas - Kulkuri hiihtoautoksi?

Viesti Kirjoittaja blackant »

Itellä on omassa keikkabussissa perässä tavaratila, joka jätettiin kylmäksi. Matkustamoo jäi n. 8 metriä ja talvella riitti hyvin auton oma 30kw webasto. Autossa pysty oleen pelkällä t-paidalla kovillakin pakkasilla ja silti meinas hiki tulla. Et kyllä tollasella pärjää.
jos rakentaa huoltokopin auton perälle, sen lämmitys kannattais varmaan miettiä jollain irto lämppärillä...
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Neuvokkaas - Kulkuri hiihtoautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jone »

Äkkiseltään resepti voisi olla kirjastoauto jossa varmaankin jo patterit+webasto valmiina. Tuon lisäksi lattiaan sähkölämmittimet (kalvot) joilla lattia pysyy lämpöisenä pakkasellakin kisojen ajan ja matto vaan päälle. Ilmalämpöpumppu vielä kylkeen tehostamaan lämmintä ja tarvittaessa viilentämään. Jos pakkanen äityy kovaksi niin webasto käyntiin. Toki sitä vesikiertoa voi auttaa muullakin kun webastolla kuten kaasulämmittimellä tai sähköpatruunalla.

Vettä tuo vaatii paljon ja vielä eristetyt säiliöt ettei raitis/harmaavesi jäädy. Eli säiliöt varmaan sisälle. Huoltotilan ja kelkkatilan huomioiden alusta olisi varmaan Volvon mahuri jossa kone keskellä "mahan alla" ja takaosan voi rakentaa vaikka miten. Takatuupparissa on kone tiellä eikä sinne saa tallia helposti. Moisen järkevän aihion saa Suomesta n. 20.000€ ja vm 90 alun vekottimia joilla ajettu about 300.000km eli ei yhtään mitään noiden iässä mitattuna. 10.000€ saa aihion mutta niissä tahtoo olla sitten apurungon hitsaamista jo melkoisesti. Tosin niilläkin ajaa nuo ajot biljoonamiljoonaa kertaa.. Noita kannattaa kytätä netissä/lehdistä sillä kirjastot myy niitä pois uuden tieltä tarjousten perusteella. Hinnat heiluu ihan laidasta laitaan mutta hätä kannattaa unohtaa kun hyvää hakee "hyvällä hinnalla" Valmistajat Kiitokori / Vähämaa

Kirjastoautoissa on valmiina tasalattia, ok eristys, wc, 230V maasähköt, invertteri joka kehittää akuista 230V, lisäakkujärjestelmä erikseen valoja ym varten ja sille lisäksi latausjärjestelmä ajossa sekä ollessa maasähkössä. Eli hurja määrä kaikkea "pakollista" jossa oikaisee pitkän pennin työssä ja hankinnoissa. Toinen "tie" on linja-auto mutta sitten saa hiha heilua mutta toisaalta saa tarvittaessa isommasti tilaa ja juuri mieleisensä mukaista.1+8 paikkaisena matkailuautona saisi sitten C-kortilla huristaa molemmissa tapauksissa kunhan aihio on max 12m pitkä ja täyttää muut speksit jotka yleensä tulee näissä täyteen heittämällä.
Vastaa Viestiin