Re: Neuvokkaas - Kulkuri hiihtoautoksi?
Lähetetty: 29 Kesä 2009 15:38
Aihioksi on tarjolla periaatteessa kahta eri "koulukuntaa", molemmissa hyvät ja huonot puolensa;
1. Kirjastoautot - yleensä hyvin eristettyjä jo valmiiksi ja oleskelutila on korkea ja tasainen johon helppo rakentaa tarvittavat tilat. Haittapuolena rajalliset tavaratilat jos ei sisälle rakenna niitä erikseen. Mutta jos tarvit huoltotilan joka tapauksessa niin silloin ei niin väliä.
2. Linjurit - hyvät tavaratilat mahan alla jonne on helppo upottaa tekniikkaa. Yleensä eristämättömiä eli sen joutuu rakentamaan alusta asti jos sisällä meinaa asua talvipakkasilla. Ihan alusta asti rakentaen vaatii aika paljon työtunteja. Aihioita on tarjolla enemmän ja hinnatkin ehkä hieman alempia (riippuu kuitenkin kunnosta).
LVI puoli varmasti toimii mutta riittääkö lämpö, se riippuu lämmittimen tehoista ja lämmöneristyksen vahvuuksista. Lämpö karkaa helposti isoista ikkunoista joten mitä vähemmän niitä ja ersitettä tilalla, sitä lämpimämpi on autokin.
Joku jolla on talvikäytöstä kokemusta kertoo varmasti lisää, omassa linjurissa asutaan vain kevät, kesä ja syyskausina.
Jos itse rakentaisin vaatimustesi perusteella, hankkisin kirjastoauton jota hieman lisäeristäisin ja lisäisin kaasulämmityksen jo olemassa olevaan vesikeskuslämmitykseen. Ja jos löytyy sellainen auto jossa EI ole valokattoa, hankkisin sellaisen.
1. Kirjastoautot - yleensä hyvin eristettyjä jo valmiiksi ja oleskelutila on korkea ja tasainen johon helppo rakentaa tarvittavat tilat. Haittapuolena rajalliset tavaratilat jos ei sisälle rakenna niitä erikseen. Mutta jos tarvit huoltotilan joka tapauksessa niin silloin ei niin väliä.
2. Linjurit - hyvät tavaratilat mahan alla jonne on helppo upottaa tekniikkaa. Yleensä eristämättömiä eli sen joutuu rakentamaan alusta asti jos sisällä meinaa asua talvipakkasilla. Ihan alusta asti rakentaen vaatii aika paljon työtunteja. Aihioita on tarjolla enemmän ja hinnatkin ehkä hieman alempia (riippuu kuitenkin kunnosta).
LVI puoli varmasti toimii mutta riittääkö lämpö, se riippuu lämmittimen tehoista ja lämmöneristyksen vahvuuksista. Lämpö karkaa helposti isoista ikkunoista joten mitä vähemmän niitä ja ersitettä tilalla, sitä lämpimämpi on autokin.
Joku jolla on talvikäytöstä kokemusta kertoo varmasti lisää, omassa linjurissa asutaan vain kevät, kesä ja syyskausina.
Jos itse rakentaisin vaatimustesi perusteella, hankkisin kirjastoauton jota hieman lisäeristäisin ja lisäisin kaasulämmityksen jo olemassa olevaan vesikeskuslämmitykseen. Ja jos löytyy sellainen auto jossa EI ole valokattoa, hankkisin sellaisen.