Sivu 1/1
Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Lähetetty: 03 Heinä 2009 10:51
Kirjoittaja KajNyy1
Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja
Perjantai 03.07.2009 klo 09:30 (päivitetty pe 10:27) Kauppalehti1
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false
Lieneekö vaarallisuuden syynä että ostetaan käytettyjä busseja, vaiko moottoritilojen epäpuhtaus varsinkin polttoaine ja voiteluaine vuotojen kyllästämät äänieristeet

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Lähetetty: 03 Heinä 2009 11:11
Kirjoittaja setrailija
kyllä kait tarkoittaa irizaria vaikka ei uskaltanut äänensanoa. siinähän on ollut isojakin paloja. sähköjohdot vähän alimitoitetut ja lamput pienitehoisia, lamppuja kun suurentaa kun ei raaskita ostaa pieniä ja kalliita niin avot jo tuli kekäleenpesijöille töitä.
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Lähetetty: 03 Heinä 2009 19:32
Kirjoittaja Wonderi
– Kyllähän busseja silloin tällöin palaa, mutta henkilövahingoilta on vältytty. Koska kuolonuhreja ei ole tullut, ongelma on lähinnä teoreettinen, ExpressBusin tuotepäällikkö Jukka Jokioinen kommentoi.
– Savunhaju toimii yleensä hyvänä palovaroittimena, jonka ansiosta bussi pysäytetään ja tyhjennetään matkustajista.
Että onko se ongelma sittenkään niin suuri? Kaupunkibussista matkustajat saadaan ulos todella nopeasti ja kaukoliikennebussistakin melko nopeasti. Talojakin palaa huomattavasti suurempi määrä kuin busseja joka vuosi eikä niihin vaadita automaattista sammutusjärjestelmää. Vaikka syytä ehkä olisikin?
Yöunien aikana palava kulkuri on sitten hankalampi tilanne mutta sekin syttyy parkissa ollessaan yleensä jostain ihan muualta kuin uutisessa mainitusta moottoritilasta.
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Lähetetty: 04 Heinä 2009 00:21
Kirjoittaja Lahti32
Vakuutusyhtioiden tilastojen perusteella ei voida osoittaa yhta syytä tulipalojen aiheuttajaksi. Busseja palaa monista eri syistä, moottorista, jarruista, laakereista, oikosulkuja sähkölaitteissa, ym. Bussihan on melko tekninen laite, syttymispaikkoja riittää.
Tuntuu omituiselta tuo uutisen tuottaja, finanssialan keskusliitto... Onkohan kyse kotimaisen korinvalmistuksen suojelemisesta...
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Lähetetty: 04 Heinä 2009 01:50
Kirjoittaja Wonderi
Finanssialan keskusliitto on vakuutusyhtiöiden (ja pankkien) liitto.
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Lähetetty: 07 Heinä 2009 07:55
Kirjoittaja KajNyy1
kirjoittelu jatkuu Kauppalehdessä, toteaa mm että Volvoja palaa eniten 52%, mutta syykin tuohon tulee esiin
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false

kaj
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Lähetetty: 07 Heinä 2009 08:38
Kirjoittaja kariyr
Scaniakin ylsi yli kolmenkymmenen prosentin luokkaan. Taitaa olla viisaasta ottaa matkalle mukaan yksi sammutinpullo lisää

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Lähetetty: 07 Heinä 2009 09:57
Kirjoittaja Reddewil
Mulla oli sellanen muistikuva että busseja palais enemmän. En ihmettele että hkl:n bussit roihuaa, niillä ajetaan lusikka lattiassa 18h päivä, tai käy kai ne tankilla välillä. Sillon kun ei ole kaasu pohjassa, niin jarru on, ja haju on sen mukainen. Veikkaisin silti että ajettuihin kilometreihin ja vahinkoihin suhteutettuna niitä palaa kuitenkin aika vähän. Mielestäni tuo sammutusjärjestelmä on oireen hoito, ei taudin, sama kun kaikille lentomatkustajille laitettaisiin laskuvarjot selkään. Kunnon huollot ja riskien minimointi kaluston säännöllisillä tarkastuksilla, aika harvon kai ne uutena ja kunnossa palavat?
Sitäpaitsi onhan noissa hkl:n busseissa lähes automaattinen sammutin -> reikä konetilan seinässä, johon kuski tyhjentää jauhesammuttimen

semimatic!
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Lähetetty: 12 Heinä 2009 09:45
Kirjoittaja Puu Tiainen
Uutinen haiskahtaa erittäin pahasti, näitä "erittäin vaarallisia busseja" valmistetaan ja myydään ihan suomessakin.
Suomessa rakennetut bussit palaa siinä missä muuallakin valmistetut, uutisen takana taitaa olla olla suomalainen koriteollisuus.
En nyt viitsi enempää haukkua, mutta joskus ihmetellyt tuota onnettomuustutkintaakin. Aina ei raportit ja tutkimus ihan pidä paikkaansa, eikä nykyään enää edes kaikkia paloja tutkita.
Varsinainen vitsi, 13 metriä pitkässä autossa 2 kg jauhesammutin
Esim. jos suomessa olis yhtä tiukat katsastussäännöt kuin ruotsissa, jäis valtaosa busseista ilman leimaa.
Ruotsissa ei moottoreissa saa olla öljyvuotoja tms.