Sivu 1/1

näin subaru lähtee käytiin -40c lämpötilassa

Lähetetty: 05 Loka 2009 00:04
Kirjoittaja Viilaaja
HUOM! video on englanninkielinen,

http://www.youtube.com/watch?v=dIsG_8TVokw

perusselitys suomeksi:
- ennuste -46c
- Jääsumua (ilmassa oleva vesi jäässä)
- Kytkin jähmeä
- Idlaa hetken koneella
- 4 tuntia lohkolämppäri kiinni
- auton ovi ei mene kiinni

- Niin ja vaihteistoöljyt on jäässä :D kone sammuu.

Re: näin subaru lähtee käytiin -40c lämpötilassa

Lähetetty: 02 Marras 2009 13:43
Kirjoittaja Jone
Ilkeältä kuulostaa kun laatikko alkaa rullata. Melko kylmää kyytiä..

Re: näin subaru lähtee käytiin -40c lämpötilassa

Lähetetty: 02 Marras 2009 14:22
Kirjoittaja KajNyy1
Tämä on paljon terveellisempi tapa startata!
Hyvin lähtee Volvo käyntiin palmun alta.

Ja tässä sitä mennään palmun alle.
http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Portugal0910#

Re: näin subaru lähtee käytiin -40c lämpötilassa

Lähetetty: 04 Marras 2009 17:53
Kirjoittaja kariyr
Se taisi olla vuonna 1999 kun menimme n 10000 km ajetulla sitroen santialla sellaisella varmarimallisella Varkaudesta Ruuvaojalle tuonne pohjoiseen. Ajankohta oli tammikuun alkupuoli ja ilmiselvästi talvi. Kun lähdimme Varkaudesta pakkasta oli vaivaiset alle kolmekymmentä astetta. Vitsailimme perheen kesken että kestääkö auto lapin pakkasia ja iloitsimme autossa olevaa lämpömittaria josta voisimme seurata ilman kylmenemistä. Emme olleet kovinkaan pohjoisessa kun mittari oli noussut kolmeenkymppiin alkoi siinä pian vilkkua pelkkä viiva :shock: Soitimme auton myyjälle ja kysyimme onko tämä luotettava kiesi lapin pakkasille ja myyjä naureskeli, että kyllä kestää. No ajelimme eteenpäin ja hyvin matka sujui. Savukoskella tankkausasemalla sanoivat että pakkasta lienee reilu neljäkymmentä astetta :shock: No sitroen oli senverran notkea ja lämmin vielä että ajattelimme jatkaa eihän matkaa ollut kuin reilu kuusikymmentä kilometriä :D ennen puolimatkaa totesin että auton vauhti alkoi hiipua ja meno oli raskasta ja lämmintäkään ei ollut enään niin paljon. Puolimatkaan sattui Martinkylä josta kaupasta oli tarkoitus hakea ruokatavaraa. Tajusin että pakkasta oli enemmän kuin laki sallii, väittivät siellä että liikutaan viidenkymmen asteen nurkilla :oops: Noin parisataametriä ennen kaupan liittymää ryhmityin väärälle kaistalle ja aloin varovasti kääntämään ohjauspyörästä kohti liittymää se kyllä kääntyi, mutta naisen ohjastamana ei olisi enään taipunut. Kaupan edustalla emme viipyneet kuin hetken, mutta etuoven kiinnilaitto ei meinannut onnistua oli tiivisteet niin kovaksi jäätyneet hetkessä. Loput kolmekymmentä kilometriä ajoimme 2-4 vaihteilla vitosella ei puhettakaan. Kun pääsimme perille ja ajoin ykkösvaihteella ylämäkeen piha-alueelle ja sitten panin pakin päälle ja ajattelin peruuttaa paremmalle hollille pihamaalle, mutta auto ei hievahtanutkaan vaikka alamäkeä oli huomattavasti. Autoon piti laittaa sisätilan lämmitin tunniksi päälle ja ovet pönkättiin niin kiinni kuin saatiin ja sitten väkisin pukattiin ovet lukkoon saakka kun oli tiivisteet lämmenneet sen verran että antoivat hiukan periksi :lol: Perillä pakkasta oli muistini mukaan 56 astetta ja sitähän ei elohopeamittareilla todeta, mutta alkoholilla toimivat sellaiset näyttää jotain lukemia. Sellaisessa kelissä on niin hiljaista ulkona ettei sitä tahdo kuulla. Kun läksimme paluumatkalle keli oli todella lauha ja autokin aivan notkea, sillä pakkasta oli vain 44 astetta 8) totta vai ei :?:

Re: näin subaru lähtee käytiin -40c lämpötilassa

Lähetetty: 05 Marras 2009 04:41
Kirjoittaja Wonderi
Xantia oli paras talviauto mitä mulla on koskaan ollut. Voittihan se TM:n talviautovertailunkin joskus aikoinaan. Harva uskoo ranskalaisesta autosta moista. Antoi mullekin niin väärän kuvan ranskalaisesta tekniikasta että menin vaihtamaan sen uudempaan Sitikkaan. Joka sitten alkaa jo nollan asteen paikkeilta jähmettymään ihan kamalaksi, kovemmassa pakkasessa toimii miten toimii.

Re: näin subaru lähtee käytiin -40c lämpötilassa

Lähetetty: 05 Marras 2009 21:03
Kirjoittaja Viilaaja
Onneks en muista ladasta (joka oli 13 vuotta perheen käyttöautona) muuta kun sen että oli keli melkein mitä tahansa se kulki (paitsi nihkeässä sateelta tuntuvassa ilmassa).

Mitsubishi lancerilla tuli kokeiltua närpiön -38c, ja eihän se tykännyt lähteä käyntiin.
Työnnettiin auto tädin "kesäasunnon" taloyhtiön parkkipaikalla toiselle paikalle mistä saatiin säöhkö nyysittyä.
Käytiin keittää kahvit, juotiin ne, ja lähettiin kauppaan, hyvin toimi lohkolämppäri + 2000W sisätilanlämmitin.

Nykyinen Chrysler Pt cruiser sitte, ajoin -35c vanhaa lahdentietä keravan kohdalla, niin eiköhän alkanut kova vastatuuli, jolloin auton lämpömittari putos 3 astetta, ja moottorin lämpötila tippu 1/3 puolivälistä.
Niin eiköhän automaattilaatikko vaihtanut samantien (80km/h vauhdissa) pienemmälle vaihteella, niin avot johan lämpeni moottorikin takaisin.
Kun oli tarpeeksi lämmin se otti isomman vaihteen samantien.
Tuota manööveriä auto teki semmosen 15min ajan, kun oli se kova tuuli.