Sivu 1/3
					
				Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 16 Kesä 2006 11:58
				Kirjoittaja maantieristeilijä
				Oli näillä sivuilla jo aiemmin jossain kohin puhetta, että voisi tehdy tuon vanhan bussinkeulan tilalle uutta ilmettä ja kohta, kun itellä täs maalaus edessä, niin aattelin jos laittais keulaa uusiksi. 

  Nettikoneesta id:llä 563500 on vm-68 volvo b-57, jossa on jokin uuden bussin keula ja autoa muutenkin näemmä tehty huolella. Hinta kyllä ihmetyttää, kun kuitenkin huomaa, että näkyy olevan uuden turistibussin kojetaulut ja kaikki.
Sattuiskohan kukaan tietämään minkälaisesta bussista tuo alaosa on, ni tietäs alkaa kyseleen bussihajottamoilta... 

 
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 16 Kesä 2006 15:09
				Kirjoittaja pompo
				maantieristeilijä kirjoitti:Sattuiskohan kukaan tietämään minkälaisesta bussista tuo alaosa on, ni tietäs alkaa kyseleen bussihajottamoilta... 

 
Ettei olisi peräti itse askarreltu. Valojen malli ei satu muuten moderniin yleisilmeeseen, ja "tuulettimen säleikkö" näyttää varsin vahvasti henkilö-Volvosta revityltä.
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 16 Kesä 2006 18:00
				Kirjoittaja kengu
				Tuosta nettikoneen keulasta voinee kysellä bussin myyjältä. Onhan ilmoituksessa yhteystiedot. Kyllä lähinnä itsetehty minulle tuli mieleen, kun tuota ilmoituksen keulaa katselin.
Kyllähän sitä varmaan pystyy aika monipuolisesti sovittamaan vaikka minkä auton keulan nokalle, kunhan leveys osuu kohdalleen. Korkeutta voi lasin ja rakenteiden ja taitojen rajoissa muuttaa jonkin verran.
Pienilläkin muutoksilla saa paljon aikaan:
http://miip.biz/buss3.jpg
http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb3/kuva.php?nayta=252 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 16 Kesä 2006 18:00
				Kirjoittaja maantieristeilijä
				Joo tuo maski on henkilövolvosta, mutta muuten se näyttäs alkuperäiseltä.Eihän siitä varma voi olla, mutta, kun on tupla valotki ja ihan eri paikal, ku vakiona, Että aikas työmaa ois tollanen ite tehä... 

 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 16 Kesä 2006 20:25
				Kirjoittaja maantieristeilijä
				sillä mie aattelin, että tuo ois jostain muusta, kun katsoo tuon alaosan mallia, kuinka se kaartuu. Että aikas työ tehä muotti tuohon.. 
Joo kyllähän siihen tietty voi laittaa melkein minkä vaan valmaan ja luulispa, ettei leveyden muuttaminenkaan ole mahdotonta, kun lasikuituhommat hanskassa 

  pitäs vaan saada jostain keula, jota alkaa työstään, eikä tarvis olla ehytkään. Osaattako sanoa mitä hajottamot noista vois tahtoa 

 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 09 Elo 2006 04:31
				Kirjoittaja Jone
				Veikkaan että purkaamoilta löytyy paljon sopivia koska autot poikkeuksetta koritetaan tuohon 2.50 maksimi leveyteensä. Autotehtaalla mulle kerrottiin tuon Vähämaan keulan katteiden rakenne ja se ei ole kummoinen. Peltiä, lasikuitua ja sikafleksillä kasassa. Se alumiinipuskuri pitää hommaa läjässä jos pamahtaa.
Romiksia:
viewtopic.php?t=223 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 09 Elo 2006 04:34
				Kirjoittaja Jone
				Niin ja uuden Vähämaan keulan lasikuidut ilman valoja jne.. oli 660€
			 
			
					
				
				Lähetetty: 21 Elo 2006 10:12
				Kirjoittaja IZKI
				Onkos tuo uusi vähämaan klyyvari suoraan yhteensopiva näihin vanhempiin malleihin?
			 
			
					
				
				Lähetetty: 02 Loka 2006 13:10
				Kirjoittaja Jone
				Niin muistelen äijien sanoneen että kyllä se käy.
			 
			
					
				
				Lähetetty: 02 Loka 2006 13:16
				Kirjoittaja Jone
				
			 
			
					
				
				Lähetetty: 26 Huhti 2007 23:23
				Kirjoittaja Lahti32
				Tänään matkustin töihin sellaisella bussilla, jota piti kyllä tarkalla silmällä tutkia mitäs kummaa siinä nyt on 

 Pysäkillä olleet iloitsi et hei, uusi bussi 

  muttaku alustana B10M manuaalilaatikolla eikä mitään EGS juttuja niin valkeni hiljalleen että ollaan vm. 1988 Ajokki Royalin kyydissä. Raahelainen bussiyhtiö teettää Turkissa peruskorjauksia busseihin jossa samalla ulkonäkökin muuttuu perusteellisesti.
Lukekaapa tätä ketjua:
http://www.foorumi.info/Arktisetbussit/ ... &start=120
Siinä kuva remontissa olevasta autosta, menin syksyllä samalla autolla jolloin ajattelin että ompa vähän rieskaan kuntoon päässyt, ja seuraavilla sivuilla kuvat peruskorjauksen jälkeen.  Ei voi muuta kun todeta että pikku jutuilla muuttuu auton olemus ja paljon. 

 Tai siis ei ihan pikku juttu silti
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 27 Huhti 2007 14:16
				Kirjoittaja jupepyhtila
				Lahti32 kirjoitti:Tänään matkustin töihin sellaisella bussilla, jota piti kyllä tarkalla silmällä tutkia mitäs kummaa siinä nyt on 

 Pysäkillä olleet iloitsi et hei, uusi bussi 

  muttaku alustana B10M manuaalilaatikolla eikä mitään EGS juttuja niin valkeni hiljalleen että ollaan vm. 1988 Ajokki Royalin kyydissä. Raahelainen bussiyhtiö teettää Turkissa peruskorjauksia busseihin jossa samalla ulkonäkökin muuttuu perusteellisesti.
Lukekaapa tätä ketjua:
http://www.foorumi.info/Arktisetbussit/ ... &start=120
Siinä kuva remontissa olevasta autosta, menin syksyllä samalla autolla jolloin ajattelin että ompa vähän rieskaan kuntoon päässyt, ja seuraavilla sivuilla kuvat peruskorjauksen jälkeen.  Ei voi muuta kun todeta että pikku jutuilla muuttuu auton olemus ja paljon. 

 Tai siis ei ihan pikku juttu silti
 
http://img461.imageshack.us/img461/4561/90nn0.jpg Tämä on just se auto josta kirjoitin tuolla toisella palstalla, josta lähti paripyörät kuskin puolelta Leipurinkeitaan risteyksessä Pattijoella. Käkelän liikenteen numero 90. Ihan hieno kasvojen kohotus vanhalle ajokille minun mielestä. Näissä turkissa korjatuissa on ollut mm. semmoista pientä heikkoutta, että esim. yhdestä paikallisbussista tippui etuovi pysäkille, ja tästä lähti ne renkaat...
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 27 Huhti 2007 15:14
				Kirjoittaja Lahti32
				olisko sitten pitänyt niistäkin kohdista jotain tehdä, eikös renkaat irtoa siksi että pultit on löysällä tai poikki, ja ovi tippuu samasta syystä 
 
Eli hiukan remontti jääny joltakin kesken mutta tuo ajokki oli kyllä tosi hieno. Sisältäkin täysin uusi, joka penkissä turvavyöt jotenka turvallisuuskin parani kyllä.
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 27 Huhti 2007 16:44
				Kirjoittaja MAN
				jupepyhtila kirjoitti:Lahti32 kirjoitti:Tänään matkustin töihin sellaisella bussilla, jota piti kyllä tarkalla silmällä tutkia mitäs kummaa siinä nyt on 

 Pysäkillä olleet iloitsi et hei, uusi bussi 

  muttaku alustana B10M manuaalilaatikolla eikä mitään EGS juttuja niin valkeni hiljalleen että ollaan vm. 1988 Ajokki Royalin kyydissä. Raahelainen bussiyhtiö teettää Turkissa peruskorjauksia busseihin jossa samalla ulkonäkökin muuttuu perusteellisesti.
Lukekaapa tätä ketjua:
http://www.foorumi.info/Arktisetbussit/ ... &start=120
Siinä kuva remontissa olevasta autosta, menin syksyllä samalla autolla jolloin ajattelin että ompa vähän rieskaan kuntoon päässyt, ja seuraavilla sivuilla kuvat peruskorjauksen jälkeen.  Ei voi muuta kun todeta että pikku jutuilla muuttuu auton olemus ja paljon. 

 Tai siis ei ihan pikku juttu silti
 
http://img461.imageshack.us/img461/4561/90nn0.jpg Tämä on just se auto josta kirjoitin tuolla toisella palstalla, josta lähti paripyörät kuskin puolelta Leipurinkeitaan risteyksessä Pattijoella. Käkelän liikenteen numero 90. Ihan hieno kasvojen kohotus vanhalle ajokille minun mielestä. Näissä turkissa korjatuissa on ollut mm. semmoista pientä heikkoutta, että esim. yhdestä paikallisbussista tippui etuovi pysäkille, ja tästä lähti ne renkaat...
 
Käkelän Liikenteestä tuli mieleeni niitten mainos autoissa aikoinaan: * Käkelän Liikenne .... Aina Tiellä!*............

 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 27 Huhti 2007 17:03
				Kirjoittaja jupepyhtila
				Joo ei se kyllä uudelle häpeä.. Mullaki oli pitkään käsitys että tuo 90 on uus auto, mutta kaveri sen ties sanoa että se on turkissa käytetty vanha ajokki.
Käkelän liikenne - aina tiellä (ja yleensä aina jonon keulilla) 

 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 01 Touko 2007 23:22
				Kirjoittaja jupepyhtila
				http://www.nettikaravaani.com/viewVehic ... @ord=@id=5
Tuossaki kiintoisa kulkuri.. Viiskasi volvo, johon kori vaihdettu -86. Pohjolan Turistiauton vanhoissa väreissä, erottui kyllä edukseen tuolla myynti-ilmoitusten joukossa. 
Ai niin, kesäreissujen yhteydessä käyn todennäköisesti kyseisen liikennöitstijän tallilla vilkaisemassa muutamaa autoa joista olen pyytänyt tarjouksen.. Makaroonilla ja tonnikalalla eläminen saattaa tuottaa sitä hedelmää että syksyllä vois saada bussin työn alle.
 
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 30 Elo 2007 23:47
				Kirjoittaja Lahti32
				Mitenkähän kiemurtelisin tästä keulahommasta irti 
  
  kun koko ajan on mielessä 2000 luvun Lahti Falconin pyöreälamppuinen keulapala.... nimittäin menis melko helpolla 32.sen keulaan ja hämäisi saletin varmasti kansaa bussin iästä... Eihän tuosta uutta tule mutta kivahan se harrastaa on 

   Luulen että Falcon taitaa olla vähän leveämpi mutta nappajaa siivun pois niin sillähän siitä pääsee.
eli tällaisesta mallista on puhe, korin mittasuhteet ja tuulilasin suhde keulaan on aika samanlainen kuin tässä vanhassa kolmikakkosessa:

 
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 31 Elo 2007 00:27
				Kirjoittaja H.Tawast
				Olisihan tuo räyhäkkään näköinen...
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 31 Elo 2007 14:30
				Kirjoittaja Teiden Ritari
				Jos vaihdat niin laita ihmeessä pykälää uudempi keulailme joka ainakin minun mielestä on 10 kertaa hienompi. 2004-2007 mallin korikehikko, tuulilasi yms on täysin samat kuin tuossa 1995-2003 mallisessa eli sopii yhtä helposti tai vaikeasti kumpikin. 

 
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 31 Elo 2007 20:48
				Kirjoittaja Bussiton
				Toi olis kyllä aika kunkku homma 

 On varmaan iso homma mut palkitsis kyllä varmasti 

 olisi ns. linja-autobongareilla vähän päänvaivaa kun ihmettelevät et mikä se on 

 
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 31 Elo 2007 22:08
				Kirjoittaja VANHOOL
				Minunkin mielestä toi Expressin keula huomattavasti hienompi ja uudemman näköinen, mutta makuasioista ei voi kiistellä. Tosin noita vanhemman mallin keuloja voisi löytää jo purkaamoiltakin. Itse olen ajatellut samaa jos työn alle tulee joku Deltalainen että laittais carrus 9700 keulan ja luppakorvapeilit. Peilejä jo kyselinkin, eli uusille luppakorville jäi parille hintaa noin 1600€, mitähän toi uusi maski mahtaa maksaa? Voi olla että menee puoli auton hintaa tohon modifoimiseen, mutta olisihan se komeen näkönen.
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 01 Syys 2007 00:15
				Kirjoittaja Bussiton
				
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 01 Syys 2007 10:36
				Kirjoittaja Lahti32
				Kyllä minun silmissä tämmönen pien 20 vuoden uudistus passaa paremmin mitä suoraan vanha sauna mutkasine pelteineen 2007 vuodelle??? Joku pian aattelee et eipä oo häävejä uudet lahtikot 
 
Tämmönen kuvatus piti tehä, vähän hätäsesti, paremmankin vois saada ajan kans:

 
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 12 Syys 2007 22:32
				Kirjoittaja maantieristeilijä
				Niin sellaista aattelin tässä kirjoitella tänne, kun tuli sit rakenneltua bussiin uusi etupuskuri, kun löyty tuollanen sivusto lasikuitupuskurin valmistukseen ja samoilla ohjeillahan voi tehdä vaikka koko keulaosan tai jotain isompia scooppeja.. Elikkä ensin finnfoamista 1:1 malli. Päälle askartelukipsiä, jota saa esim: minun kautta suht edullisesti 

 Hiontaa maalailua lasikuituhommia ja valmis muotti onkin siinä, josta samoilla kuvioilla puskuria tekemään. tuolla sivulla on minusta tosi hyvin kerrottu tuo teko. Niin joo lasikuitua kannattaa hommata jostain firmasta, joka rakentaa lasikuituosia, sillä täällä hinnat ovat esim: hartsi 4e kg gelgoat 10e kg matto 4e kg. Rautakaupasta ei tuolla hintaa saa mitään.. Kuitenkin noillakin hinnoillahttp://
www.rollover-tuning.com/fi/index.php?si ... lasikuitui puskurille hintaa 150 e (kaikki tarvittava)
Että siitäpä sitten askartelemaan!
 
			 
			
					
				Re: Bussin keula uusiksi.
				Lähetetty: 12 Syys 2007 22:33
				Kirjoittaja maantieristeilijä