Sivu 1/3
Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 11 Helmi 2010 18:43
Kirjoittaja vjk55
Nytkin kiinnostava bussi nettikoneessa, mutta leveys 2,6 m ja 2020 v. jälkeen saisi olla vaan 2,55 m leveä. Eikö noilla saa mitenkään sitten enää ajaa. Tuokin liian pitkä kuorma-autoksikin 14,5 m. Vaatis jo rekkakortin ja tulis myös verollinen. Onkohan tässä keskimoottori vai takakone, kun tuosta kuvasta ei saa selvää. Laitan linkin kyseiseen autoon.
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=806177
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 11 Helmi 2010 20:44
Kirjoittaja +Maankio-
Mihin perustat tuon rekka kortin ? eihän tuossa perävaunua kait ole?
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 11 Helmi 2010 21:47
Kirjoittaja vjk55
Saakos kuorma-auto olla pitempi kun 12m jos C-kortilla ajaa.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 11 Helmi 2010 21:52
Kirjoittaja Reddewil
vjk55 kirjoitti:Saakos kuorma-auto olla pitempi kun 12m jos C-kortilla ajaa.
Ei, eikä M1- matkailuauto ei saa olla kuin 12m.
http://www.kuljetusopas.com/kalusto/
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 11 Helmi 2010 23:52
Kirjoittaja +Maankio-
Kah tollasta koskaa kuullutkaan mut eipä oo tarvinnu kyllä asiaa miettiäkkään.......tais siit joskus olla puhetta kun yhtä teuras autoo pari sataa km ajoin , oli max pitunen. vaan metrejä en muistanu......
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 12 Helmi 2010 08:11
Kirjoittaja jomi609
On se mahuri Volvo
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 13 Helmi 2010 10:08
Kirjoittaja Bussiton
Jättää D1 linja-autoksi niin voi ajella ja en tiedä mutta olisi sellainen käsitys että toi 2,55m raja vain ammattikäyttöön?
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 13 Helmi 2010 23:14
Kirjoittaja vjk55
Bussiton kirjoitti:Jättää D1 linja-autoksi niin voi ajella ja en tiedä mutta olisi sellainen käsitys että toi 2,55m raja vain ammattikäyttöön?
Saakohan D1 linja-auto 16+1 henkilöä sitten olla 2,6m leveä 2020 v. jälkeen. Jos nuo mainitsemasi asiat pitäs paikkansa niin sitten ei olis mitään estettä ostaa vaikka 2,6m leveä bussi. Vaikka tuonne 2020 v. on vielä aikaa, mutta kuitenkin arveluttaa jos ei sitten kuitenkaan saisi sillä enää ajaa. Noita 2,6m leveitä näkyy olevan myynnissä aikapaljon. Minulle kävis hyvin tuo D1 linja-auto ja ei tarvitseisi olla etes 16 +1 paikkaa välttämättä joku 10 +1 paikkaa riittäs mulle hyvin.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 14 Helmi 2010 00:37
Kirjoittaja Bussiton
Nyt menee kyllä ihan muistin mukaan, joka ei ole parhaasta päästä

mutta olikohan niin että toi leveys juttu olisi ollut joku kilpailuetuuteen liittyvä juttu, mitä ei kyllä pieni-ihminen ymmärrä

eli ei olisi merkitystä yksityiskäytössä

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 14 Helmi 2010 01:49
Kirjoittaja motoku
ajettaessa suomessa ja käytettäessä suomalaisia mittasääntöjä 2.6m leveys on sallittu mutta ns. EU-yhdistelmien suurin sallittu leveys on 2.55m. eli niin kauan kuin saamme omat kansalliset mittasääntömme pitää, saamme täällä härmässä lihavammilla autoilla ajaa. harmonisoidaanko säännöstö v.2020?? en tiedä, mutta moni muukin asia voi eu:n myötä mennä päin seiniä 10 vuoden sisällä. nythän faffasti näyttää, että viherpiiperrys alkaa tappaa tätä harrastusta kun nuo co-arviot on hiukan koholla ainakin kylmänä...
eu kielsi meitä käyttämästä 25.25m moduuliyhdistelmää 2.6m leveänä, koska siitä olisimme saaneet kilpailuetua muihin eu-autoihin nähden. täällä kun käytetään fin-lavaa, joita menee 2.6m leveään autoon 2 rinnakkain, muttei 2.55m leveään. eurolavahan on kapeampana typerän mallinen, niitä menee 3 rinnakkain kapeampaankin kaappiin.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 14 Helmi 2010 20:58
Kirjoittaja vjk55
Tuo lakihan on jo voimassa, että linja-auto saa olla 2.55m v.2020 jälkeen, mutta nyt tuo siirtymäaika on tuonne v.2020 eli tuon lain mukaan ei saisi linja-auto olla v.2020 jälkeen kun 2.55 leveä. Linkki tuohon lakiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020230
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 15 Helmi 2010 10:07
Kirjoittaja KajNyy1
vjk55 kirjoitti:Tuo lakihan on jo voimassa, että linja-auto saa olla 2.55m v.2020 jälkeen, mutta nyt tuo siirtymäaika on tuonne v.2020 eli tuon lain mukaan ei saisi linja-auto olla v.2020 jälkeen kun 2.55 leveä. Linkki tuohon lakiin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020230
Tuo yllä oleva lakiteksti ei ota kantaa lainkaanajoneuvon käyttötarkoitukseen
Toinen ongelma tulee olemaan että mittoihin mahtuvan aihion löytäminen voi tulevaisuudessa olla vaikeata.
M1-matkailuauto lev. 2,50 linjaauto 2,55 
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 17 Helmi 2010 23:15
Kirjoittaja Wonderi
Kymmenisen vuotta sitten tuli määräys että 2-akselisen bussin suurin sallittu pituus lyheni 13,5 metriin. Olikos niin että ne "ylipitkätkin" pitää joko paalata tai lyhentää johonkin päivämäärään mennessä?
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 18 Helmi 2010 21:11
Kirjoittaja +Maankio-
no sit yks köyhän miehe nteli perään............
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 05 Joulu 2014 15:18
Kirjoittaja McTortinmaki
Jokos joku on saanu varmaa tietoa tästä asiasta, että miten käy 2,6 leveille yksityisomisteisille tuon 2020 jälkeen. Ois hyvä tietää ennen kuin alan rakentaa uusinta perheenjäsentämme volvo b10m star 301:stä.
Jos ei joku vielä ole selvittänyt niin selvitän itse trafista ja infoon sitten tännekin.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 05 Joulu 2014 15:38
Kirjoittaja Zippo
Pitää hommata väärennetyt paperit ja toivoa että kukaan ei mittaa..

Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 05 Joulu 2014 16:12
Kirjoittaja wiima63
Melkeen suosittelisin semmosta 2.60m leveetä minkä saa sitten värkättyä 12m rajoissa kuorma-autoksi jos tiukkapaikka tulee. Kun nuo pituus erikoisehdotkin menee sillon katki niin uskoisin että se olisi suhteellisen turvallinen kikkailla kuorma-autoksi.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 05 Joulu 2014 16:34
Kirjoittaja mikko
Itte en hankkis 2.60 leveää. Varmuuden vuoksi on 2.50 leveä auto tekeillä, pituuttakin riittävän vähän.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 05 Joulu 2014 18:53
Kirjoittaja Lahti32
Olen kylähullu, en ennustaja. Mistä kukaan voi tietää mitä virkamiehet keksii kuuden vuoden päästä. Onko aikaisemmin tullut tilannetta että yksityisessä käytössä, mihin ei liity mitään kilpailuetujuttuja, olisi yhdellä päivämäärällä tehty yksityisauto laittomaksi, mielestäni ei ole näin käynyt. Toisaalta kukaan ei voi luottaa enää suomalaisessa päätöksenteossa järjenkäyttöön niin tällaistakin asiaa pelätään usein. Että pitää bussia kaventaa, lyhentää, tai pakokaasua suodattaa, tai jotain muuta ihan järjetöntä pöljäilyä.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 05 Joulu 2014 21:21
Kirjoittaja Wonderi
Tehtiinhän 2,6m leveistä yhdistelmistäkin yllättäen laittomia vaikka niitä oli vielä muutama vuosi aikaisemmin saanut rekisteröityä uusia. Ne lakkasi olemasta laillisia myös yksityisessä käytössä. En ottaisi riskiä.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 06 Joulu 2014 00:44
Kirjoittaja Reddewil
Wonderi kirjoitti:Tehtiinhän 2,6m leveistä yhdistelmistäkin yllättäen laittomia vaikka niitä oli vielä muutama vuosi aikaisemmin saanut rekisteröityä uusia. Ne lakkasi olemasta laillisia myös yksityisessä käytössä. En ottaisi riskiä.
Missä nämä nyt on, ei oo näkyny purkaamoilla tai myynnissä pilkkahintaan?
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 06 Joulu 2014 01:17
Kirjoittaja Wonderi
Leveistä kuormatiloista suurin osa taidettiin kaventaa sisäpuolelle tilkepala asentamalla. Ettei vaan kukaan saa epäreilua etua suuremmasta kuormatilasta.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 06 Joulu 2014 01:21
Kirjoittaja salminen
Reddewil kirjoitti:Missä nämä nyt on, ei oo näkyny purkaamoilla tai myynnissä pilkkahintaan?
Niitä kavennettiin, minäkin kavensin yhden lavan. Tuntui pöljältä purkaa lattia pois ja lyhentää poikkipalkkeja 2.5cm puoleltaan.
Käsittääkseni pakastekontit saa olla 260 leveitä koska seinissä eristeet ja näin ollen lavan hyötyleveys on sama kuin muissakin lavoissa ja näin ei anna kilpailuetua.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 06 Joulu 2014 02:10
Kirjoittaja wiima63
Reddewil kirjoitti:Wonderi kirjoitti:Tehtiinhän 2,6m leveistä yhdistelmistäkin yllättäen laittomia vaikka niitä oli vielä muutama vuosi aikaisemmin saanut rekisteröityä uusia. Ne lakkasi olemasta laillisia myös yksityisessä käytössä. En ottaisi riskiä.
Missä nämä nyt on, ei oo näkyny purkaamoilla tai myynnissä pilkkahintaan?
Kyllä niitä oli ja paljon. ja pilkkahintaan. isännät naureskeli että ei mikään muutu ja tilasi vanhalla mitalla..ja sitten kun se totuus koittii niin moni oli aika kusessa. ja kerrottiin kyllä hyvissä ajoin etukäteen että näin tehdään.
Re: Mitenkä käy busseille 2020 v. jälkeen jos 2,6 m leveä
Lähetetty: 06 Joulu 2014 12:12
Kirjoittaja Rantarosvo
Mie kyselin asiaa trafilta joku aika takaperin ja kaverin vastaus oli että ei oo merkitystä onko yksityisessä vai yrityskäytössä. Ajo loppuu molemmilla samana päivänä, eikä erivapauksia oo suunnitelmissa. Kaveri tuumas myös että jos ite ostas aihion, niin se ei olis 260 levee.
Mie kattelen aihioita ruotsista, siellä kun vähempi leveitä ja ilmotuksissa reilusti kerrotaan auton mitat. Suomessa mittoja ei aina saa edes kysymällä, joten helppo arvata et myyjä odottaa tietämätönä/tyhmää ostajaa. Toki ruotsissa enempi noita 15m autoja myös myynnissä.