paineilmakompura

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
volvo 85

paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja volvo 85 »

tervehdys kaikille, semmosta meinasin tiedustella et mistä kannattais kysyä uusia mäntiä mahurin paineilmakompuraan? kompura on nyt purettuna pöydällä ja vaatii porautuksen ja uudet männät. porautus onnistuu kyllä mutta mistä männät??
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jos ei löydy mäntiä siihen niin mulla on koko kompura sopuhintaan.
Tulevaisuus on sähköinen
volvo 85

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja volvo 85 »

Lahti32 kirjoitti:Jos ei löydy mäntiä siihen niin mulla on koko kompura sopuhintaan.
kiitoksia vaan, männät on tilattu. tarvikeaholan kautta löyty :wink:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Oliko mäntä kovinkin arvokas :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
volvo 85

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja volvo 85 »

Bussiton kirjoitti:Oliko mäntä kovinkin arvokas :wink:
se tais johkuu 50e nurkille jäähä mäntä+renkaat kpl. tuli tilattuu samal vähä muutakii ni tiputti pikkasen hintaa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No eipä kovin ruma hinta ollut :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No pakko sanoo että jos satasen joutuu kompuran remppaan laittaa tän ikäsissä vehkeissä, niin se on liikaa! Eikö Lahti32 ois myyny alle ton koko laitoksen? (minun mielipide)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Jep, mutta tais olla vaan tohon B10M:ään ja on kaksimäntänen ja jos haluu laittaa B58:iin jossa on yksimäntänen vaatii jakopään vaihdon :wink: Ja käytetty on aina käytetty :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ainakin mulla on B58.ssa kaksimäntäinen...

Reddewil, satanen on pikkuraha huoltolaskussa.... just työnsin taas puolitoistatonnia huoltoliikkeeseen, huomenna katsastus ja sinne lisää ja sehän saattaa poikia vielä lisää laskua, ja auto on vanha
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ai on vai :shock: niin onhan se sun B58 niitä viimeisiä :wink: Ja ei toi satku ole kyllä tosiaan mikään iso raha eihän sillä summalla saa noihin pikkuautoihinkaan just mitään :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Teollisuusmoottoreissa, pyöräkuormaajissa ym. yksimäntäinen kompura...käsittääkseni autoissa ollut aina kaksimäntäinen...siis täysilmajarrullisissa, mehujarrullisissa yksmäntäinen. Meillä Volvossa ei ollenkaan... hydojarrut...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Lahti32 kirjoitti:Ainakin mulla on B58.ssa kaksimäntäinen...
:shock: Näin sitä tulee uutta tietoa vanhan "tiedon" tilalle . Tähän saakka olen "tiennyt" että B58:ssa on yksimäntäinen kompressori ja hydraulipumppu kiinni kompuran etupäässä ja vasta B10:ssa olisi kaksimäntäinen ja toisenlaisen jakopään avulla hydraulipumppu siirretty moottorin päälle ruiskutuspumpun akselin yläpuolelle :shock:
Omassa B58:ssa tein tuon muutoksen vuosia sitten , vaihdoin kaksimäntäiseen , vaihdoin jakopään ja hydraulipumppu siirtyi mottorin päälle
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

niin olen minäkin "tiennyt" että olisi yksimäntäinen koska täällä "joku" vaihtoi kaksimäntäiseen mutta tarkempi tutkiminen osoitti toista....ja tuo hydraulipumppukin on koneen päällä
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Joo itsellä kaksi mäntäinen myös. Mutta kertokaahan mikä 30v vanhoissa romuissa muuttaa maatuvan raudan kullaksi? Ainakin hinnat on sitä luokkaa että ei paljon uudelle häpeä. Esim. että saan kaksi valmiiksi ruosteista ilmasäiliöö satasella kun uusi rosteripönttö maksaa tyyliin 80e kipale? Kovin huonosti hinta tippuu ainakin =) Toki myyhän ne moottorikelkatkin mieluummin osina, kun saa 3-4x hinnan kuin toimivana pakettina...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
volvo 85

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja volvo 85 »

Reddewil kirjoitti:No pakko sanoo että jos satasen joutuu kompuran remppaan laittaa tän ikäsissä vehkeissä, niin se on liikaa! Eikö Lahti32 ois myyny alle ton koko laitoksen? (minun mielipide)
ei tullut kysyttyä mikä oisi ollut lahti32:sen hinta kompuralle mutta jos satasella saa kompuran hyvään kuntoon niin ei se minun mielestä ole paljon. (minun mielipide)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

volvo 85 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:No pakko sanoo että jos satasen joutuu kompuran remppaan laittaa tän ikäsissä vehkeissä, niin se on liikaa! Eikö Lahti32 ois myyny alle ton koko laitoksen? (minun mielipide)
ei tullut kysyttyä mikä oisi ollut lahti32:sen hinta kompuralle mutta jos satasella saa kompuran hyvään kuntoon niin ei se minun mielestä ole paljon. (minun mielipide)
No ei se paha ole, mutta kun tuntuu tonnit paukkuvan porukoitten remonteissa! Ois kai tuo pakoputken teko ahtimeltakin maksanu tonnin raskoneella, mutta ite tein (luultavasti paremmin) ja säästin. Nyt on downpipe rosteria :wink:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Reddewil kirjoitti: No ei se paha ole, mutta kun tuntuu tonnit paukkuvan porukoitten remonteissa! Ois kai tuo pakoputken teko ahtimeltakin maksanu tonnin raskoneella, mutta ite tein (luultavasti paremmin) ja säästin. Nyt on downpipe rosteria :wink:
:?: :?: :?: Jokainen pelaa omillaan ja ei kai se muille kuulu miten rahojaan kulutttaa :?: :?: :?:
Joku saattaa olla parempi eurojen tekemisessä ja antaa toisten hoitaaa remontit , niinhän on usein muusssakin rakentamisessa ja taitaa tulla pikemmin valmistakin :lol: :lol:
volvo 85

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja volvo 85 »

no niin. viimenää saatiin kompura laitettua paikalleen ja alku vaikutti ihan lupaavalle. kone tulille ja rupes paineet nousemaan, ja nätisti nousi 5 baariin asti. ja sitten loppu paineen nousu mittarissa. kompura kyl pumppaa lisää mut ei vaa tiiä et mihin se ilma menee :) kompuran paineensäätöventtiiliä on myös ropailtu ja se tuntuis kyllä pelaavan, et ilmeisest johkuu se fuskaa sen ilman mikä menee yli 5baarin. koska jos 5 baaria jää mittariin niin se on siinä vielä ylihuomenna :) jos jollaa sattus olee pientä vinkkii mist toi voi johtua niin olisin kyllä erittäin kiitollinen. ja hyvät arvailut ja veikkaukeset on myös tervetulleita. auto on volvo B58 ja koppa, kutter 9 T:timo
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Moikka!
Mulla on scaniassa kerran ollut ilmavuoto siinä putkiston taipuisassa osassa kun ilma siirtyy moottorista runkoputkistoon.
Olipa vaikea paikallistaa moottorin käydessä. Iloista kevään jatkoa... tv Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Kannattaa lisälaitepiirit tutkailla, jostain sieltä "puhaltaa" varmaan pihalle....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

sehän nousee nopeasti 5 bariin asti jossa se on melko kauan ennenku nousee 8 bariin. Viiden kohdalla nelitieventtiili ohjaa ilmaa ilmajousille, lisälaitepiirille ja käsijarrulle. Tässä kohdassa kompura pumppaa yleensä melko kauan jos auto on seissyt pitkään.
Tulevaisuus on sähköinen
volvo 85

Re: paineilmakompura

Viesti Kirjoittaja volvo 85 »

tänään tuli vähän asiaa tutkittua, ja ainakin yks säilö vuotaa mikä on siinä taka-akselin etupuolella keskellä autoa. ei kyllä mikään suuri vuoto mutta kumminkin. ja se rupeaa suhisee vasta kun paineet on noussu pikkasen 5:den baarin päälle. et ilmeisesti on sitten jousien tai seisontajarrun pytty, ei oikeen saanu selvää et mihin se putki siitä lähtee. mut tuntus kyl et ei se niin paljoo vuoda mitä kompura pumppaa ja laitettiin vielä sähkökompuralla lisäilmaa kuivaimessa olevan liittimen kautta. mutta ei vaan mittari nouse enempää kun noin 5,5baarii, summeri just sammuu :)
Vastaa Viestiin