Sivu 1/1
paineilmakompura
Lähetetty: 18 Helmi 2010 21:36
Kirjoittaja volvo 85
tervehdys kaikille, semmosta meinasin tiedustella et mistä kannattais kysyä uusia mäntiä mahurin paineilmakompuraan? kompura on nyt purettuna pöydällä ja vaatii porautuksen ja uudet männät. porautus onnistuu kyllä mutta mistä männät??
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 18 Helmi 2010 21:48
Kirjoittaja Lahti32
Jos ei löydy mäntiä siihen niin mulla on koko kompura sopuhintaan.
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 23 Helmi 2010 11:44
Kirjoittaja volvo 85
Lahti32 kirjoitti:Jos ei löydy mäntiä siihen niin mulla on koko kompura sopuhintaan.
kiitoksia vaan, männät on tilattu. tarvikeaholan kautta löyty

Re: paineilmakompura
Lähetetty: 23 Helmi 2010 11:46
Kirjoittaja Bussiton
Oliko mäntä kovinkin arvokas

Re: paineilmakompura
Lähetetty: 24 Helmi 2010 19:04
Kirjoittaja volvo 85
Bussiton kirjoitti:Oliko mäntä kovinkin arvokas

se tais johkuu 50e nurkille jäähä mäntä+renkaat kpl. tuli tilattuu samal vähä muutakii ni tiputti pikkasen hintaa.
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 25 Helmi 2010 00:13
Kirjoittaja Bussiton
No eipä kovin ruma hinta ollut

Re: paineilmakompura
Lähetetty: 25 Helmi 2010 00:58
Kirjoittaja Reddewil
No pakko sanoo että jos satasen joutuu kompuran remppaan laittaa tän ikäsissä vehkeissä, niin se on liikaa! Eikö Lahti32 ois myyny alle ton koko laitoksen? (minun mielipide)
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 25 Helmi 2010 15:10
Kirjoittaja Bussiton
Jep, mutta tais olla vaan tohon B10M:ään ja on kaksimäntänen ja jos haluu laittaa B58:iin jossa on yksimäntänen vaatii jakopään vaihdon

Ja käytetty on aina käytetty

Re: paineilmakompura
Lähetetty: 25 Helmi 2010 16:07
Kirjoittaja Lahti32
Ainakin mulla on B58.ssa kaksimäntäinen...
Reddewil, satanen on pikkuraha huoltolaskussa.... just työnsin taas puolitoistatonnia huoltoliikkeeseen, huomenna katsastus ja sinne lisää ja sehän saattaa poikia vielä lisää laskua, ja auto on vanha
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 25 Helmi 2010 23:52
Kirjoittaja Bussiton
Ai on vai

niin onhan se sun B58 niitä viimeisiä

Ja ei toi satku ole kyllä tosiaan mikään iso raha eihän sillä summalla saa noihin pikkuautoihinkaan just mitään

Re: paineilmakompura
Lähetetty: 26 Helmi 2010 16:41
Kirjoittaja niki-racing
Teollisuusmoottoreissa, pyöräkuormaajissa ym. yksimäntäinen kompura...käsittääkseni autoissa ollut aina kaksimäntäinen...siis täysilmajarrullisissa, mehujarrullisissa yksmäntäinen. Meillä Volvossa ei ollenkaan... hydojarrut...
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 26 Helmi 2010 17:23
Kirjoittaja IRJA
Lahti32 kirjoitti:Ainakin mulla on B58.ssa kaksimäntäinen...

Näin sitä tulee uutta tietoa vanhan "tiedon" tilalle . Tähän saakka olen "tiennyt" että B58:ssa on yksimäntäinen kompressori ja hydraulipumppu kiinni kompuran etupäässä ja vasta B10:ssa olisi kaksimäntäinen ja toisenlaisen jakopään avulla hydraulipumppu siirretty moottorin päälle ruiskutuspumpun akselin yläpuolelle
Omassa B58:ssa tein tuon muutoksen vuosia sitten , vaihdoin kaksimäntäiseen , vaihdoin jakopään ja hydraulipumppu siirtyi mottorin päälle
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 26 Helmi 2010 17:53
Kirjoittaja Lahti32
niin olen minäkin "tiennyt" että olisi yksimäntäinen koska täällä "joku" vaihtoi kaksimäntäiseen mutta tarkempi tutkiminen osoitti toista....ja tuo hydraulipumppukin on koneen päällä
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 26 Helmi 2010 23:42
Kirjoittaja Reddewil
Joo itsellä kaksi mäntäinen myös. Mutta kertokaahan mikä 30v vanhoissa romuissa muuttaa maatuvan raudan kullaksi? Ainakin hinnat on sitä luokkaa että ei paljon uudelle häpeä. Esim. että saan kaksi valmiiksi ruosteista ilmasäiliöö satasella kun uusi rosteripönttö maksaa tyyliin 80e kipale? Kovin huonosti hinta tippuu ainakin =) Toki myyhän ne moottorikelkatkin mieluummin osina, kun saa 3-4x hinnan kuin toimivana pakettina...
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 26 Helmi 2010 23:54
Kirjoittaja volvo 85
Reddewil kirjoitti:No pakko sanoo että jos satasen joutuu kompuran remppaan laittaa tän ikäsissä vehkeissä, niin se on liikaa! Eikö Lahti32 ois myyny alle ton koko laitoksen? (minun mielipide)
ei tullut kysyttyä mikä oisi ollut lahti32:sen hinta kompuralle mutta jos satasella saa kompuran hyvään kuntoon niin ei se minun mielestä ole paljon. (minun mielipide)
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 27 Helmi 2010 01:05
Kirjoittaja Reddewil
volvo 85 kirjoitti:Reddewil kirjoitti:No pakko sanoo että jos satasen joutuu kompuran remppaan laittaa tän ikäsissä vehkeissä, niin se on liikaa! Eikö Lahti32 ois myyny alle ton koko laitoksen? (minun mielipide)
ei tullut kysyttyä mikä oisi ollut lahti32:sen hinta kompuralle mutta jos satasella saa kompuran hyvään kuntoon niin ei se minun mielestä ole paljon. (minun mielipide)
No ei se paha ole, mutta kun tuntuu tonnit paukkuvan porukoitten remonteissa! Ois kai tuo pakoputken teko ahtimeltakin maksanu tonnin raskoneella, mutta ite tein (luultavasti paremmin) ja säästin. Nyt on downpipe rosteria

Re: paineilmakompura
Lähetetty: 27 Helmi 2010 18:01
Kirjoittaja IRJA
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 03 Huhti 2010 01:48
Kirjoittaja volvo 85
no niin. viimenää saatiin kompura laitettua paikalleen ja alku vaikutti ihan lupaavalle. kone tulille ja rupes paineet nousemaan, ja nätisti nousi 5 baariin asti. ja sitten loppu paineen nousu mittarissa. kompura kyl pumppaa lisää mut ei vaa tiiä et mihin se ilma menee

kompuran paineensäätöventtiiliä on myös ropailtu ja se tuntuis kyllä pelaavan, et ilmeisest johkuu se fuskaa sen ilman mikä menee yli 5baarin. koska jos 5 baaria jää mittariin niin se on siinä vielä ylihuomenna

jos jollaa sattus olee pientä vinkkii mist toi voi johtua niin olisin kyllä erittäin kiitollinen. ja hyvät arvailut ja veikkaukeset on myös tervetulleita. auto on volvo B58 ja koppa, kutter 9 T:timo
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 03 Huhti 2010 07:44
Kirjoittaja Pataässä
Moikka!
Mulla on scaniassa kerran ollut ilmavuoto siinä putkiston taipuisassa osassa kun ilma siirtyy moottorista runkoputkistoon.
Olipa vaikea paikallistaa moottorin käydessä. Iloista kevään jatkoa... tv Pataässä
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 03 Huhti 2010 08:08
Kirjoittaja niki-racing
Kannattaa lisälaitepiirit tutkailla, jostain sieltä "puhaltaa" varmaan pihalle....
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 03 Huhti 2010 09:10
Kirjoittaja Lahti32
sehän nousee nopeasti 5 bariin asti jossa se on melko kauan ennenku nousee 8 bariin. Viiden kohdalla nelitieventtiili ohjaa ilmaa ilmajousille, lisälaitepiirille ja käsijarrulle. Tässä kohdassa kompura pumppaa yleensä melko kauan jos auto on seissyt pitkään.
Re: paineilmakompura
Lähetetty: 03 Huhti 2010 19:30
Kirjoittaja volvo 85
tänään tuli vähän asiaa tutkittua, ja ainakin yks säilö vuotaa mikä on siinä taka-akselin etupuolella keskellä autoa. ei kyllä mikään suuri vuoto mutta kumminkin. ja se rupeaa suhisee vasta kun paineet on noussu pikkasen 5:den baarin päälle. et ilmeisesti on sitten jousien tai seisontajarrun pytty, ei oikeen saanu selvää et mihin se putki siitä lähtee. mut tuntus kyl et ei se niin paljoo vuoda mitä kompura pumppaa ja laitettiin vielä sähkökompuralla lisäilmaa kuivaimessa olevan liittimen kautta. mutta ei vaan mittari nouse enempää kun noin 5,5baarii, summeri just sammuu
