Sivu 1/1

Uusi palstalainen esittäytyy.

Lähetetty: 09 Huhti 2010 09:37
Kirjoittaja Kooee
Rekisteröidyin palstalle, kun huomasin että täällä on saman henkistä väkeä kun itsekkin olen.
Eräänlainen kylähulluus alkoi minulla vuonna 2007, kun siirryin "raskaaseen" kalustoon harrasteautoissa.
Silloin tuli ostettua AH45:nen Sisu, eli Proto Sisu.

Kuva

Protolla tuli harrasteltua pari vuotta, sitten menin myymään sen pois, kun kaverin veli sattui tarvitsemaan ja maksoi siitä sopivan hinnan.

Jotain "isoa" autoa teki mieli, ajattelin että seuraavakin harrasteauto olisi Sisu mutta kun en löytänyt sopivaa, kävin
katsomassa neliveto Scaniaa ja siitä syntyikin jo kaupat..

Kuva

Scaniassa oli "kummallinen" rengaskoko, 400/65-26.5, joka ei oikein mielestäni sopinut maastoautoon ja jonka saatavuus on
lähinnä Ruotsin varassa. Tutkin eri tietoläteitä ja totesin että sisarmallissa, SBAT:ssa (6x6, kolmiakselinen) on ollut saatavana 14.00-20 renkailla. Suomessa puolustusvoimat käyttää 14.00 R 20 renkaita Maseissa, Raseissa ja Paseissa, joten saatavuus olisi paljon parempi myös tulevaisuudessa.

Hommasin 20 tuumaiset vanteet, sekin homma vastusti... Yksi kiilarengas puuttui ja yksi sivurengas oli väärän mallinen.
Yhdeltä Sisuharrastajalta ostin käytetyt 14.00 R 20 renkaat.
Paketti erääseen rengasliikkeeseen ja sanoin että laittakaa nippuun. Homma kesti ja kesti mutta lopulta valmistui.
Laitettiin renkaat alle ja pääsin 10 km ja vasen eturengas tyhjäksi... Olivat laittaneet 10-20:n sisärenkaan ja se repesi vauhdissa...

Eipä ne sisärengasongelmat siihen loppuneet... Lähdettiin talvilomalle ja matkaa oli 450 km ja matka kesti 12 h!!! :twisted:
Kaksi renkaan tyhjentymistä ja vaihtoa tiellä, pari tuntia odottelua rengasliikkeessä, jossa laittoivat 12-20:et sisärenkaat, jotka eivät myöskään kestä :evil:
No rengasjuttu on vielä auki... Miten liikkeet aikovat homman hoitaa... Viimeistä edeltäneessä tyhjentymissä, "täydestä" marssivauhdista, oikeaeturengas meni rikki jo oikeasti. Kyljessä pari isoa reikää. Hankalinta on että "vialliset" asennukset ovat siellä 450 km päässä.

Kevään korvalla alkoi kiinnostamaan vieläkin isompi auto, sellainen johon saa "metsä" Suzukin kyytiin ja missä voi vaikkapa yöpyä.
Kuva

Hankintaa jarruttaa ajokortti joka on tällä hetkellä BEC... Kannataisi varmaan hankkia edes D1 lisäksi "edulliseen" tuhannen euron hintaan.

Pitääkin aloittaa tyhmillä kysymyksillä...(tai koskaan kysymykset eivät ole tyhmiä, kysyjät ovat :lol: )
Saako D1 autossa olla isoa tavaratilaa, eli auton kuljetustilaa?
Ja millaisia rajoituksia on kiinteissä majoitusrakenteissa?

Lähinnä ajattelin tuota D1:tä siksi, että nuo erikoisautot ovat ilmeisesti M1 luokassa oli niille tulee käyttömaksu painon mukaan + käyttövoimavero. Linja-autoissa ei taida kumpaakaan olla?.

Eipä ole koskaan tullut ajettua linjuria, lähinnä mietityttää pitkä akseliväli ja ylitykset. Nykyisessä harrasteautossa on akseliväliä 4 m ja ei juurikaan ylityksiä.
Vaatii varmaan jonkin verran totuttelua että oppii uudet mitat.
Leveyttä en pidä ongelmana, tuo nykyinen harrasteauto on sen 2.50 m leveä. Pasilla on tullut ajeltua jonkin verran (ja taas 2 viikon kuluttua jälleen) ja sillä on leveyttä 285 cm, se tuntui aika leveältä, kun lähti ensimmäistä kertaa ajamaan.

Volvo B10M:ään tuli tutustuttua vuonna 1991 STA:lla työharjoittelussa, tosin lähinnä sähköpuoleen ja nuokin olivat kaupunkilinjureita.

Kiitos ja anteeksi pitkää ensimmäistä viestiä.. :roll:

Haluaako joku vaihtaa kulkurinsa maasto Scaniaan :?: :lol: :lol:

Re: Uusi palstalainen esittäytyy.

Lähetetty: 09 Huhti 2010 11:15
Kirjoittaja Lahti32
tervetuloa foorumille! Täällä on joku muukin ollut noiden protosisujen kanssa... Tehty jossain jopa protosisu matkailuauto ellen väärin muista....
Vastaus kysymyksiisi:
D1 vaatimus on 10-16 istumapaikkaa ja linja-auton pakolliset varusteet pitää säilyttää. Muulla ei niin suurta väliä. Käypä galleriassa kattomassa millaisia vehkeitä voi linkkureista loihtia! On tallia, saunaa, poreallasta, studiota, avantoa, kattoterassia ym. matkalla tarpeellista.
Itse ajaminen bussilla on erittäin kivaa. Sillä sopii risteilemään myös kaupungeissa, akseliväli määrää kääntyvyytta, mutta jopa 7 metrin akseliväli menee vielä... Harjoitus tekee mestarin ja kerran ku pudottaa takapyörän ojaan niin sitä ei tule tehtyä toiste

Re: Uusi palstalainen esittäytyy.

Lähetetty: 09 Huhti 2010 11:17
Kirjoittaja B9M
Tervetuloa vaan foorumille :D
D ja D1 autoisssa ei ole muuta eroa kuin matkustajamäärä. D linjurista saa paikkoja vähentämällä D1 linjurin ja kokonaismassa ei vaikuta mitään eli takatallille ei ole mitään rajotusta.
Ajamiseen tottuu kun ihminen on sopeutuva eläin. :lol: Kyllä ylitysten arviointiin tottuu. Tv. Ari

Re: Uusi palstalainen esittäytyy.

Lähetetty: 09 Huhti 2010 11:56
Kirjoittaja Bussiton
Tervetuloa vaan :D Ajaminen näillä ei tosiaan ole niin kauheen vaikeaa :wink: aikansa kun pyörittelee niin jo alkaa sopia :mrgreen:

Re: Uusi palstalainen esittäytyy.

Lähetetty: 09 Huhti 2010 23:05
Kirjoittaja Kare
Terve!

Jos tonnilla saa D1, niin se on mun mielestä edullinen. Ite maksoin vuoden vaihteessa n.1500 kaikkinensa. Ja jos haluaa ottaa muita kuin oman emännän ja omat penskat kyytiin, niin pitää hankkia ammattipätevyys, mikäli kortti hankittu 9/2008 jälkeen = 140h urakka ja luultavasti yli 2000€.

Ei muuta kuin tervetuloa ja onnea matkaan :)

Re: Uusi palstalainen esittäytyy.

Lähetetty: 10 Huhti 2010 01:49
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä se D taitaa olla jo 6k€ luokkaa jos meinaa kyyditä vieraita? ja saa uusia ettei unohu. Mut M1 on aika vaivaton, ja omassa 15,5T keijussa on pienempi "dieselvero" kun äetemuoreen 1,4l d4dee yariksessa!

Re: Uusi palstalainen esittäytyy.

Lähetetty: 11 Huhti 2010 16:25
Kirjoittaja Kooee
Kiitos vastanneille!

Pitää seuraavalla mökkireissulla ottaa "myynti" kuvia Scaniasta ja laittaa se myyntiin. Siinä määrin hulluus on jo pahentunut :D . Samasella reissulla voisi kysellä naapurilta lupaa kaataa tienvierestä ainakin yksi puu, täysperävaunurekka pääsi pihaan, puuta raapien mutta bussi ei kyllä taivu.

Ajokorttiasiaa pitää miettiä myöskin uudelleen mutta taidan kyllä hankkia myös D1:n jossain vaiheessa.