Mitä vaihdekaaviota käytät?
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Mitä vaihdekaaviota käytät?
Lähinnä Scanian 10-vaihteisen laatikon käyttäjiltä kyselen että mitä vaihdekaaviota käytätte kiihdytyksessä? (Muut merkit voi tietenkin myös lisäillä omiaan)
Itse käytän seuraavaa 3-5-6-7-9-10
Itse käytän seuraavaa 3-5-6-7-9-10
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
2-3-4-5, pitkällä perällä, eli onko se sitten 4-6-8-ja 10? 

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
No nyt kun se puolittaja toimii,niin 2-3-4-5-6-7-8-9-10 ja oikeen käden hauis kasvaa ainakin kun
pistäytyy Helsingin keskustassa.On meinaan perhanan jäykkä väännetävä se vaihdekeppi.Pitääkin rasvata nivelet.
Automaattivaihteet on ainoo oikee laatikko bussiin.
pistäytyy Helsingin keskustassa.On meinaan perhanan jäykkä väännetävä se vaihdekeppi.Pitääkin rasvata nivelet.
Automaattivaihteet on ainoo oikee laatikko bussiin.
Falcon
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
eteenpäin D ja taaksepäin R
Oli aivan pakko laittaa tämä... Ollaan alettu viihtymään kaupunkien kaduillakin.
Scanian ratissa ollessa 2-3-6-9-6-5-7-9-10 ja ei tahdo oppia millään vaikka matkustajat kyselee onko tuo hemmo ajanu koskaan bussilla....
Oli aivan pakko laittaa tämä... Ollaan alettu viihtymään kaupunkien kaduillakin.
Scanian ratissa ollessa 2-3-6-9-6-5-7-9-10 ja ei tahdo oppia millään vaikka matkustajat kyselee onko tuo hemmo ajanu koskaan bussilla....
Tulevaisuus on sähköinen
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
See pitäis Teiän joskus kokeilla ajaa ainoalla oikealla vaihteistolla eli suoralla Fullerilla varustettua autoa... 18 vaihdetta ja silleen... sitten kun on noin 80-100 tonnia alla ja 300 egetonnia maksava "pillari" lavetilla...,
hiukan liukas...ettei voi mitä tahansa pikkuvaihdetta kytkeä ettei "sutase" ja jää siihen mäkeen..., saati tule "persmäki" ja kaikki "retelit" telat ylöspäin mäen alla viturallaan... Silloin otetaan miehestä "mittaa"... Mutta Fuller ainoa joka siinnä toimii, kun kuka osaa käyttää...
Nykyisten automaattien ja vaiherobottien aikakautena jää suurin osa erikoiskuletuksista huonoissa olosuhteissa suorittamatta, syy yksinkertaisesti liian hienon tekniikan.... Toki "hupihommissa" automaatit ja robotit miellyttäviä kuljettajaa ajatellen... (oisko kateutta, kun ite joutuu "vispaamaan"...) 
hiukan liukas...ettei voi mitä tahansa pikkuvaihdetta kytkeä ettei "sutase" ja jää siihen mäkeen..., saati tule "persmäki" ja kaikki "retelit" telat ylöspäin mäen alla viturallaan... Silloin otetaan miehestä "mittaa"... Mutta Fuller ainoa joka siinnä toimii, kun kuka osaa käyttää...


Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
Naapuri osti tuossa pari vuotta sitten uuden Volvo FH12 veturin, ja tilasi sen vielä oikealla kepillä, eli löytyy R - C - 1 - 2 - 3 ja sekä puolittaja että aluevaihtaja, eli tuossakin jo niitä vaihteita riittää. Auto on noissa betonipaaluajossa, eli tiellä mennään kovaa mutta usein mennään tekemään sitä tietä eli vähän offroadia mennä puoliperällä, silloin on tuo C -vaihde kova sananiki-racing kirjoitti:See pitäis Teiän joskus kokeilla ajaa ainoalla oikealla vaihteistolla eli suoralla Fullerilla varustettua autoa... 18 vaihdetta ja silleen... sitten kun on noin 80-100 tonnia alla ja 300 egetonnia maksava "pillari" lavetilla...,
hiukan liukas...ettei voi mitä tahansa pikkuvaihdetta kytkeä ettei "sutase" ja jää siihen mäkeen..., saati tule "persmäki" ja kaikki "retelit" telat ylöspäin mäen alla viturallaan... Silloin otetaan miehestä "mittaa"... Mutta Fuller ainoa joka siinnä toimii, kun kuka osaa käyttää...Nykyisten automaattien ja vaiherobottien aikakautena jää suurin osa erikoiskuletuksista huonoissa olosuhteissa suorittamatta, syy yksinkertaisesti liian hienon tekniikan.... Toki "hupihommissa" automaatit ja robotit miellyttäviä kuljettajaa ajatellen... (oisko kateutta, kun ite joutuu "vispaamaan"...)
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
On tuossa tosiaan huomattu kolleekoitten kohalla nuo "-maatit"... vaikka mukavia käyttäjälle...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
mulla nyt tuossa pihalla sora-auto (MB) jossa on telligent robotti, onhan se kiva niin kauan kun se toimii... huomenna pitäis olla 7 aikaa montulla, kai se on lähettävä nukkumaan että jaksaa vielä pari päivää olla lomalla, sitten takaisin omalle työpaikalle ja saa nukkua pari tuntia kauemmin aamulla...niki-racing kirjoitti:On tuossa tosiaan huomattu kolleekoitten kohalla nuo "-maatit"... vaikka mukavia käyttäjälle...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
Lieksan mies todistaa väkevästi. Toisinaan olen päässyt ajamaan Fullerilla, kyllä se hyvä vaihteisto on. Ei mikään ihme, että jenkeissä käyttävät niin paljon fulleria. Siellä eivät juurikaan synkrolootilla pelaa, toinen vaihtoehto on siellä täysautomaatti. 13 lovista Fulleria mainostetaan maailman parhaimpana lootana. Huomenna pääsee hämmentämään vuokralla olevan mahurivolvon keppilootaa..., ihan kiva vehje sekin.
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
Kui te pojat kymppi vaihteist niin paljon hämmennätte jos puolittaja pelaa , 3-5-6-8-ja10 kaksi kertaa liikutetaan keppiä ja kaksi slitteriä .
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
Oikea pointtijomi609 kirjoitti:Kui te pojat kymppi vaihteist niin paljon hämmennätte jos puolittaja pelaa , 3-5-6-8-ja10 kaksi kertaa liikutetaan keppiä ja kaksi slitteriä .


Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
Noissa K112 ja K113 Scanioissa kytkin ei oikein minkään perimä- tai muun tiedon mukaan ole järin tukevaa tekoa. Siksipä ainakin ammattiliikenteen puolella korjaamoväki on "vaatinut" eli toivorikkaana kehottanut kuljettajia käyttämään liikkeelle lähtöön ykköstä (5-lovinen) tai kakkosta (10-lovinen). Pienikin luistattaminen on kytkimelle myrkkyä, minkä vuoksi näihin mainittuihin Scanioihin on tehty vuosien saatossa varmasti satoja täysin turhia kytkinremontteja vain kuljettajien laiskuuden tähden...
Omalla kalustolla ajeltaessa toki jokainen valitsee joko laiskuuden tai kytkimen keston ihan oman lompakkonsa paksuuden mukaisesti
Omalla kalustolla ajeltaessa toki jokainen valitsee joko laiskuuden tai kytkimen keston ihan oman lompakkonsa paksuuden mukaisesti

- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
B10M ei välijäähdyttäjää eli 247 hp moottori 6-vaihdetta + kertoja = 12 vaihdetta eteenpäin. Vaihdekuvio on riippuvainen maastosta 14% nousussa pituus pari kilometriä ei pääse ylemmäksi kuin 2H, 7% mäessä mennään vataavasti jos on useita kilometrejä joko 3H tai 4L vaihteella loppumäessä - osin johtuen jäähdyttimen puhaltimen alimitoituksesta (on vaihdettu 0,6 kW sähköpuhaltimet kardaanipuhaltimen n. 4 kW tilalle).
PS! samat vaihteet käytössä alamäissäkin
Tasamaalla riittää lähtö 2H - 4L - 5L - 5H - 6H
Vuoristossa alkaen 2L - 3L - 4L - 4H - 5L - 5H - 6L - -6H
PS! samat vaihteet käytössä alamäissäkin
Tasamaalla riittää lähtö 2H - 4L - 5L - 5H - 6H
Vuoristossa alkaen 2L - 3L - 4L - 4H - 5L - 5H - 6L - -6H
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
takamoottorista täytyy osata ajaa mittareista. olenpahan nähnyt ja kuullut aika monen ko. asiaa osaamattoman polttavan kytkintä aikamoisella perusteellisuudella. ihan scanian "viralliselta taholta" olen kuullut kytkimen kestävän oikein käytettynä rahtiajossa 4milj km, mutta heidänkin tutkimuksien perusteella esim ison puolen ykkösellä lähtemällä kytkin kestää alle 100 lähtöä. kaupungissa ei siis täyttä linjakierrosta pääse. paikaltaan lähtö on se tiukin operaatio jossa kuski ratkaisee ajotavallaan, kestääkö se kytkin vai ei. siis scanian kytkin on paska kun ei polttamista kestä. volvossa ongelmaa ei ole koska se sammuu, jos yrittää liian suurella vaihteella liikkeelle...
lisään vielä, etten edelleenkään ole volvo-vastenmielinen. kirjoitin tämän siksi, että en pidä vikoina käyttövirheitä mutta mielestäni foorumilaisten on hyvä kiinnittää asiaan huomiota etteivät itse joudu remontin tekoon!
lisään vielä, etten edelleenkään ole volvo-vastenmielinen. kirjoitin tämän siksi, että en pidä vikoina käyttövirheitä mutta mielestäni foorumilaisten on hyvä kiinnittää asiaan huomiota etteivät itse joudu remontin tekoon!
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
motoku kirjoitti:takamoottorista täytyy osata ajaa mittareista. olenpahan nähnyt ja kuullut aika monen ko. asiaa osaamattoman polttavan kytkintä aikamoisella perusteellisuudella. ihan scanian "viralliselta taholta" olen kuullut kytkimen kestävän oikein käytettynä rahtiajossa 4milj km, mutta heidänkin tutkimuksien perusteella esim ison puolen ykkösellä lähtemällä kytkin kestää alle 100 lähtöä. kaupungissa ei siis täyttä linjakierrosta pääse. paikaltaan lähtö on se tiukin operaatio jossa kuski ratkaisee ajotavallaan, kestääkö se kytkin vai ei. siis scanian kytkin on paska kun ei polttamista kestä. volvossa ongelmaa ei ole koska se sammuu, jos yrittää liian suurella vaihteella liikkeelle...
lisään vielä, etten edelleenkään ole volvo-vastenmielinen. kirjoitin tämän siksi, että en pidä vikoina käyttövirheitä mutta mielestäni foorumilaisten on hyvä kiinnittää asiaan huomiota etteivät itse joudu remontin tekoon!
Tämä yllä oleva kirjoitus on pelkkää asiaa.Kyllä se on lähdettävä liikkeelle välillä ykköselläkin,jos pieneenkin
ylämäkeen lähdetään.Kakkosella sitten tasamaalla liikkeelle.3-4 liian iso vaihde paikaltaan lähdöissä.
Tämä kytkimen käytön varovaisuus meillä johtuu siitä,että meidän Scanian kytkin oli uusittu vähän ennen
kun ostimme auton.Ei sitä viittis hajottaa ihan laiskuuttaan.Elikkä ei se vaihdekeppi siitä hajoa jos sitä käyttää.
Mieluummin laittaisin liikkeelle lähtiessä D.n päälle.Ai niin-Scania king of the road.

Falcon
- öynappi
- Kuski
- Viestit: 24
- Liittynyt: 19 Marras 2008 21:18
- Truck: Scania 112 Kutter
- Location: Kuru
- Member id: 096
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
moron,kyllä ainoa oikea vaihderobotti löytyy volvosta tällähetkellä ja mitä tulee fulleriin se ei ole tehty ihmistä varten.kun on tarpeeksi voimaa ei tarvi keppiä heilutella joka patin takia.
R.E.T.K.U.T = Jaana ja Jari[/size]
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
siis jos robotilla tarkoitat nyt tuota volvon i-siftiä ,minkä se on ostanut mersulta ,kun eivät saaneet omaa pelittään ,niin on se kumma jos se nyt niin hyvä on ja mersun telligentti taas ei aiheuta mitään kommentteja.öynappi kirjoitti:moron,kyllä ainoa oikea vaihderobotti löytyy volvosta tällähetkellä ja mitä tulee fulleriin se ei ole tehty ihmistä varten.kun on tarpeeksi voimaa ei tarvi keppiä heilutella joka patin takia.
Scania pystyi kuitenkin tekemään jälleen kerran toimivan opticruisen ,vaikka itse kaipaisinkin sitä kytkinpoljinta.
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
Nimimerkki "ansa" väittää mielenkiintoisia koskien Volvon I-Shiftiä. Jotta väite olisi uskottava, tarvittaisiin faktoihin perustuvia perusteita, ei mitään hevosmiesten tietotoimistosta kuultua "mä luulen" -tyylistä höpinää...ansa kirjoitti:siis jos robotilla tarkoitat nyt tuota volvon i-siftiä ,minkä se on ostanut mersulta ,kun eivät saaneet omaa pelittään ,niin on se kumma jos se nyt niin hyvä on ja mersun telligentti taas ei aiheuta mitään kommentteja.öynappi kirjoitti:moron,kyllä ainoa oikea vaihderobotti löytyy volvosta tällähetkellä ja mitä tulee fulleriin se ei ole tehty ihmistä varten.kun on tarpeeksi voimaa ei tarvi keppiä heilutella joka patin takia.
Scania pystyi kuitenkin tekemään jälleen kerran toimivan opticruisen ,vaikka itse kaipaisinkin sitä kytkinpoljinta.

Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
Melko erilaisilta näyttää Mersun PowerShift ja Volvon I-Shift:


Mersun Telligent-automaatilla (eli edellisen sukupolven keksintö) taas ei ole juuri mitään yhteistä edes PowerShiftin kanssa, joko sitten I-Shiftin.
Uusin kytkinpolkimeton Opticruise saattaa olla jo parempi, mutta aikaisemmat versiot on tunnettu niin karusta toiminnastaan että suurin osa kaukoliikennebussi-Scanioista Suomessa on tilattu manuaalivaihteistolla. Vastaavat Volvothan on lähes kaikki I-Shiftillä muutaman viime vuoden ajalta.


Mersun Telligent-automaatilla (eli edellisen sukupolven keksintö) taas ei ole juuri mitään yhteistä edes PowerShiftin kanssa, joko sitten I-Shiftin.
Uusin kytkinpolkimeton Opticruise saattaa olla jo parempi, mutta aikaisemmat versiot on tunnettu niin karusta toiminnastaan että suurin osa kaukoliikennebussi-Scanioista Suomessa on tilattu manuaalivaihteistolla. Vastaavat Volvothan on lähes kaikki I-Shiftillä muutaman viime vuoden ajalta.
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
Vahvasti offtopic-otsikon alle mennään mutta samapa tuo...Wonderi kirjoitti:Uusin kytkinpolkimeton Opticruise saattaa olla jo parempi, mutta aikaisemmat versiot on tunnettu niin karusta toiminnastaan että suurin osa kaukoliikennebussi-Scanioista Suomessa on tilattu manuaalivaihteistolla. Vastaavat Volvothan on lähes kaikki I-Shiftillä muutaman viime vuoden ajalta.
Mikäli uusin versio Opticruisesta ei ole huomattavasti kehittynyt muutaman vuoden takaisista versioista, ei sillä valitettavasti ole mitään asiaa kilpailemaan vaihtamisen nopeudessa tai mukavuudessa nykyisen I-Shiftin kanssa.
Vertailtaessa sitä, millä vaihteistoilla (robotti vai manuaali) viime vuosien kaukoliikennebussit on tilattu, pitää huomioida myös yksi ratkaisevasti vaikuttava seikka: Volvon suosituinta mallistoa ei ole enää vuosiin saanut aiemmin perusvaihteistoksi muodostuneella EGS-sähkökepillä. Valittavana on ollut joko täysautomaatti (ZF, Voith), robotti (I-Shift) tai antiikkinen lattiakeppimanuaali kaapeliohjatulla vaihteensiirrolla. Scanialta sitä vastoin on saanut (saa kai edelleen) tilattua täysautomaatin (ZF) lisäksi niin CS-sähkökepin, Opticruisen kuin pitkän lattiakepinkin. Niinpä tarjonta on Volvolla ohjannut useimmat siirtymään EGS:stä helpompaan I-Shiftiin, kun käytännössä vaihtoehtona on ollut paluu ajassa taaksepäin lattiakepin muodossa. Scania-asiakkaita taas ei ainakaan toistaiseksi ole "pakotettu" siirtymään modernimpaan tekniikkaan...
Re: Mitä vaihdekaaviota käytät?
Yhteisiä vaihteistoja Volvoissa ja Mersuissa taitaa olla "pehmeiden" automaattien lisäksi vain jakeluautojen manuaaliset ja 6-vaihteiset automatisoidut lootat. Nämä valmistaa ZF niin kuin lähes kaikille muillekin eurooppalaisille automerkeille.