Patteriputkien juottaminen
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Patteriputkien juottaminen
Nyt täytyisi laittaa lämpöpatterit takaisin paikoilleen.
Mielestäni olivat alunperin juotettu tinalla, onko mahdollista?
Sain putkiliikkeestä lainaksi sellaisen sähköllä toimivan kuumennuslaitteen (pihdit putken ympärille), tarvitsenko muuta kuin pelkkää juotostinaa sen lisäksi?
Kuumennuslaitteessa näytti kyllä olevan tehoa myös kovajuotoksiinkin mutta ajattelin ettei polttaisi turhaan uusia pintamateriaaleja.
Mielestäni olivat alunperin juotettu tinalla, onko mahdollista?
Sain putkiliikkeestä lainaksi sellaisen sähköllä toimivan kuumennuslaitteen (pihdit putken ympärille), tarvitsenko muuta kuin pelkkää juotostinaa sen lisäksi?
Kuumennuslaitteessa näytti kyllä olevan tehoa myös kovajuotoksiinkin mutta ajattelin ettei polttaisi turhaan uusia pintamateriaaleja.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Patteriputkien juottaminen
Siihen oli joku lisäaine mutta en muista nimeä
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Patteriputkien juottaminen
tarvii luultavasti juoksutteen. saat putkiliikkeestä. ei taida olla rautakauppa tavaraa. en ole tinaa sillä juottanut mutta muita ei kupari pohjaisia puikkoja tai messinkiä juotettaessa sitä käytetään.
nii siis pystyy liimaamaan tinalla. amerikassa eivät taida muuta käyttääkkään. eivät vakuutusyhtiöt suomessa vaan hyväksy sitä lvi liitoksissa.
nii siis pystyy liimaamaan tinalla. amerikassa eivät taida muuta käyttääkkään. eivät vakuutusyhtiöt suomessa vaan hyväksy sitä lvi liitoksissa.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Patteriputkien juottaminen
Mitenköhän toimisi normaali juotostina? Kupariahan nuo sähköjohdotkin ovat.
Taidanpa hakea kerän sellaista paksua juotostinaa ja kokeilla.
Taidanpa hakea kerän sellaista paksua juotostinaa ja kokeilla.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
Re: Patteriputkien juottaminen
Carman kirjoitti:Mitenköhän toimisi normaali juotostina? Kupariahan nuo sähköjohdotkin ovat.
Taidanpa hakea kerän sellaista paksua juotostinaa ja kokeilla.
siinä taitaa olla mukana jotain juoksutetta, no yrittänyttä ei laiteta
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Patteriputkien juottaminen
Normi "sähkötinassa" on fluksia eli hartsia. Nykyään ei taida saada lyijyllistä tinalankaa? No mutta juoksutteen se tarvii että mene liitokseen ns. kapillaarisesti, muuten tulee löyhä liitos ja kuparin on oltava ehdottoman puhdas, hiottu. Onnea koitokseen, itse melkein laittasin letkuilla ja klemmareilla tuollaset "epävarmat" jutut...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Patteriputkien juottaminen
Juu, samaan tulokseen olen tullut itsekin.Reddewil kirjoitti:Onnea koitokseen, itse melkein laittasin letkuilla ja klemmareilla tuollaset "epävarmat" jutut...
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Patteriputkien juottaminen
Joo ja noin liittävät ainakin Karkkilan Bussihuollossakin. Antaahan se joustavuuttakin tuohon patterilinjaan kun kori kuitenkin jonkinverran elää ajossa. Varsinkin nämä "himmelirunkoiset"Carman kirjoitti:Juu, samaan tulokseen olen tullut itsekin.Reddewil kirjoitti:Onnea koitokseen, itse melkein laittasin letkuilla ja klemmareilla tuollaset "epävarmat" jutut...
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Patteriputkien juottaminen
Kävinkin jo hakemassa letkua ja kunnon klemmareita, sellaisia pultilla kiristettäviä.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Patteriputkien juottaminen
Pitäskö tähän kuitata, että rungottomat himmelit? Oikeasti kokemusta ei itsellä ole kuin tuosta omasta vulvasta, mutta niin tuo Jussi kehuu sitä että paras ajama "linjuri", vaikkein silläkän ole kokemusta kuin rapiasta kymmenestä, kokemäen ajo-opiston? ja aaron e mäkelän autot.Pilotti kirjoitti:Joo ja noin liittävät ainakin Karkkilan Bussihuollossakin. Antaahan se joustavuuttakin tuohon patterilinjaan kun kori kuitenkin jonkinverran elää ajossa. Varsinkin nämä "himmelirunkoiset"Carman kirjoitti:Juu, samaan tulokseen olen tullut itsekin.Reddewil kirjoitti:Onnea koitokseen, itse melkein laittasin letkuilla ja klemmareilla tuollaset "epävarmat" jutut...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Patteriputkien juottaminen
No asiasta ohi edelleen. Itsellä on ajokokemusta aika monestakin autosta. Volvot B55,B57,B58myös nivelbussina,B9M,B10m myös nivelenä,C10M,B10R. MB O303,N405,295,OM1681?. Leyland Panther ja Tiger. Scania Bf110,Bf85,Br110,Br111,Br116,Br145,F112,K112,K113 ja Sisu tuupparina (AEC?) ja mahurina (Valmet?) VanHool mersun ja Volvon moottoreilla, Setroja erikokoisia ja pikkuIkaruskin ja jokunen muukin. Siksi itse päädyin Scaniaan No merkistä riippumatta hauskaa kesää kaikille. Joillakin se vaan on vieläkin hauskempaa
Ja nuo tyypit ei varmaan kerro suurimmalle osalle porukkaa juurikaan mitään, mutta tuo Scania Br145 kannattaa huomata. Siinä oli niinsanotusti "munaa". Tehoa ei ollut mitenkään liikaa, mutta 14 litrainen V-8 tuotti oman äänensä. Niinkuin tietty nuo Mersujen isot V-moottorit esim. Setroissa. Oli vaan tuo Scania varsin harvinainen alusta aikanaan. Pohjolan Liikenteellä ja Someron Linjalla niitä oli useitakin ja yksittäisiä kappaleita siellä sun täällä. Ei taida olla kulkureilla yhtään?
Ja nuo tyypit ei varmaan kerro suurimmalle osalle porukkaa juurikaan mitään, mutta tuo Scania Br145 kannattaa huomata. Siinä oli niinsanotusti "munaa". Tehoa ei ollut mitenkään liikaa, mutta 14 litrainen V-8 tuotti oman äänensä. Niinkuin tietty nuo Mersujen isot V-moottorit esim. Setroissa. Oli vaan tuo Scania varsin harvinainen alusta aikanaan. Pohjolan Liikenteellä ja Someron Linjalla niitä oli useitakin ja yksittäisiä kappaleita siellä sun täällä. Ei taida olla kulkureilla yhtään?
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Patteriputkien juottaminen
Nyt kyllä pomppas. Kaikki Scanian Br alustat on aivan syvältä sieltä missä on huono tuuletusPilotti kirjoitti:No asiasta ohi edelleen. Itsellä on ajokokemusta aika monestakin autosta. Volvot B55,B57,B58myös nivelbussina,B9M,B10m myös nivelenä,C10M,B10R. MB O303,N405,295,OM1681?. Leyland Panther ja Tiger. Scania Bf110,Bf85,Br110,Br111,Br116,Br145,F112,K112,K113 ja Sisu tuupparina (AEC?) ja mahurina (Valmet?) VanHool mersun ja Volvon moottoreilla, Setroja erikokoisia ja pikkuIkaruskin ja jokunen muukin. Siksi itse päädyin Scaniaan No merkistä riippumatta hauskaa kesää kaikille. Joillakin se vaan on vieläkin hauskempaa
Ja nuo tyypit ei varmaan kerro suurimmalle osalle porukkaa juurikaan mitään, mutta tuo Scania Br145 kannattaa huomata. Siinä oli niinsanotusti "munaa". Tehoa ei ollut mitenkään liikaa, mutta 14 litrainen V-8 tuotti oman äänensä. Niinkuin tietty nuo Mersujen isot V-moottorit esim. Setroissa. Oli vaan tuo Scania varsin harvinainen alusta aikanaan. Pohjolan Liikenteellä ja Someron Linjalla niitä oli useitakin ja yksittäisiä kappaleita siellä sun täällä. Ei taida olla kulkureilla yhtään?
Tuo Scanian V8 ei sekään ollu mikään riemuvoitto. Scanialla on ehkä maaliman paras moottori, mutta se ei ole se vanha V8.
Minäkin diggaan Scanian tietystä yksinkertaisuudesta, varsinkin kun joutuu ropeltamaan Volvon nykyisiä, onneksi lopetettuja B12m alustoja.
Mutta kaikenkaikkiaan Volvolla ajetaan vielä silloinkin, kun Scaniasta on enää jäljellä jarrurummut.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Patteriputkien juottaminen
mutta kyllä kabus pesee noi molemmat, sekä volvon että scanian, lähes mistä tahansa suunnasta tarkasteltuna.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Patteriputkien juottaminen
Heh.. Kyllä joka foorumilla täytyy olla uskovaisuus väittely.. ( Scania vs. Volvo, Linux vs. Windows, Android vs. IPhone, Nikon vs. Canon )
Minähän olen luonnollisesti Scanian kannalla..
Se on selkeetä et BR runkoiset on jo suurimmaksi osaksi ihan valmiita ( mätiä ).
Olipa kolmossarjalaisessakin jo hitsaamista rungon osalta, ei paljoo mut kuitenkin, no nyt ne on kauniit, hiekkapuhallettu ja maalattu hitsauksien jälkeen, laittelen kuvia kun pääsen kuun lopussa reissusta pois.
Takamoottori Scaniassa on asiat mukavasti käsillä.
Volvon etuina lienee järeämmät rungot ( koska ovat rungollisia )
Mut jos puhutaan pelkästään tekniikan kannalta kumpi on paree, Volvo vai Scania, unohdetaan ruostevaurioiden aiheuttamat asiat ja koritehtaiden tekeleiden velttouden. Eli miten akselistot / moottorit / laatikot kestää / toimii.
Eipä meillä kellään lienee helppoa ole auton vaihto.. ( minä ainakin olen omani kanssa naimisissa, ja takamoottorisuus oli vaatimus )
Mut argumentit eri tekniikoiden puolesta kiinnostaa oikeesti. Ja voisipa jollekin tulevalle olla hyödyksikin.
Jotta sellasta, ja ei muuten liity mitenkään patteriputkiin.
Itse olisin letkuliitoksen tai kovajuotoksen kannalla, tosin onhan syylaritkin ihan vaan juotettu tinalla. Siinä hommassa puhdistus / hapotus on tärkeää, että juotos on juuria myöten hyvä, ettei vain näytä kauniilta.
Minähän olen luonnollisesti Scanian kannalla..
Se on selkeetä et BR runkoiset on jo suurimmaksi osaksi ihan valmiita ( mätiä ).
Olipa kolmossarjalaisessakin jo hitsaamista rungon osalta, ei paljoo mut kuitenkin, no nyt ne on kauniit, hiekkapuhallettu ja maalattu hitsauksien jälkeen, laittelen kuvia kun pääsen kuun lopussa reissusta pois.
Takamoottori Scaniassa on asiat mukavasti käsillä.
Volvon etuina lienee järeämmät rungot ( koska ovat rungollisia )
Mut jos puhutaan pelkästään tekniikan kannalta kumpi on paree, Volvo vai Scania, unohdetaan ruostevaurioiden aiheuttamat asiat ja koritehtaiden tekeleiden velttouden. Eli miten akselistot / moottorit / laatikot kestää / toimii.
Eipä meillä kellään lienee helppoa ole auton vaihto.. ( minä ainakin olen omani kanssa naimisissa, ja takamoottorisuus oli vaatimus )
Mut argumentit eri tekniikoiden puolesta kiinnostaa oikeesti. Ja voisipa jollekin tulevalle olla hyödyksikin.
Jotta sellasta, ja ei muuten liity mitenkään patteriputkiin.
Itse olisin letkuliitoksen tai kovajuotoksen kannalla, tosin onhan syylaritkin ihan vaan juotettu tinalla. Siinä hommassa puhdistus / hapotus on tärkeää, että juotos on juuria myöten hyvä, ettei vain näytä kauniilta.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Patteriputkien juottaminen
No en minä noita Br-alustoja kehunnutkaan. Olihan tuo ajoasentokin suoraan leikkuupuimurista ainakin Br116/145 alustoissa. Enkä tuota V-8:iakaan kehunnut muuten kuin äänimaailman suhteen. Olihan siinä tietty vääntöä samoin kuin noissa Mersun isoissa koneissakin. Kunhan liikkeelle pääsee niin melkein sama millä vaihteella ajelee pienillä nopeuksilla Oli siinä kuitenkin eroa kun seisoit vaikka Särkänniemen parkissa toukokuun luokkaretkisesonkina ja alla oli V-8 Scania verrattuna hyvinkin yleisiin hetkuvolvoihin, eli B57:hin. Oli moottorissa tuplaten tilavuutta ja se oli takana eikä siinä etupäätä lämmittämässä.Puu Tiainen kirjoitti:Nyt kyllä pomppas. Kaikki Scanian Br alustat on aivan syvältä sieltä missä on huono tuuletusPilotti kirjoitti:No asiasta ohi edelleen. Itsellä on ajokokemusta aika monestakin autosta. Volvot B55,B57,B58myös nivelbussina,B9M,B10m myös nivelenä,C10M,B10R. MB O303,N405,295,OM1681?. Leyland Panther ja Tiger. Scania Bf110,Bf85,Br110,Br111,Br116,Br145,F112,K112,K113 ja Sisu tuupparina (AEC?) ja mahurina (Valmet?) VanHool mersun ja Volvon moottoreilla, Setroja erikokoisia ja pikkuIkaruskin ja jokunen muukin. Siksi itse päädyin Scaniaan No merkistä riippumatta hauskaa kesää kaikille. Joillakin se vaan on vieläkin hauskempaa
Ja nuo tyypit ei varmaan kerro suurimmalle osalle porukkaa juurikaan mitään, mutta tuo Scania Br145 kannattaa huomata. Siinä oli niinsanotusti "munaa". Tehoa ei ollut mitenkään liikaa, mutta 14 litrainen V-8 tuotti oman äänensä. Niinkuin tietty nuo Mersujen isot V-moottorit esim. Setroissa. Oli vaan tuo Scania varsin harvinainen alusta aikanaan. Pohjolan Liikenteellä ja Someron Linjalla niitä oli useitakin ja yksittäisiä kappaleita siellä sun täällä. Ei taida olla kulkureilla yhtään?
Tuo Scanian V8 ei sekään ollu mikään riemuvoitto. Scanialla on ehkä maaliman paras moottori, mutta se ei ole se vanha V8.
Minäkin diggaan Scanian tietystä yksinkertaisuudesta, varsinkin kun joutuu ropeltamaan Volvon nykyisiä, onneksi lopetettuja B12m alustoja.
Mutta kaikenkaikkiaan Volvolla ajetaan vielä silloinkin, kun Scaniasta on enää jäljellä jarrurummut.
Viimeksi muokannut Pilotti, 03 Heinä 2011 12:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Patteriputkien juottaminen
Kyllä ne patteriputket juotetaan ihan putkimiehen perus fosforikuparilla. Ei petä koskaan eikä kylmässä ala tiputtelemaan niinku klemmarit. Sähköjuotoslaitteella voi myös juottaa kunhan on sitä harmaata mössöä juoksutteen ja putken pää hiottuna puhtaaksi hiomanauhalla. pieni tippa hopeatinaa ja tulee hyvä mutta sähköjuotoskoneella ei voi oikaista missään yhtään, ilman juoksutetta ei toimi eikä ilman putken hivaisua puhtaaksi ei myöskään toimi.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Patteriputkien juottaminen
Ei ne klemmariliitoksetkaan ala tiputtamaan jos on myös kunnolla tehty. Eli puhtaat putket ja kunnon klemmarit. Löytyyhän näistä meidän autoista varmaan monestakin vielä alkuperäisiä, vuotamattomia klemmariliitoksia.Lahti32 kirjoitti:Kyllä ne patteriputket juotetaan ihan putkimiehen perus fosforikuparilla. Ei petä koskaan eikä kylmässä ala tiputtelemaan niinku klemmarit. Sähköjuotoslaitteella voi myös juottaa kunhan on sitä harmaata mössöä juoksutteen ja putken pää hiottuna puhtaaksi hiomanauhalla. pieni tippa hopeatinaa ja tulee hyvä mutta sähköjuotoskoneella ei voi oikaista missään yhtään, ilman juoksutetta ei toimi eikä ilman putken hivaisua puhtaaksi ei myöskään toimi.
Viimeksi muokannut Pilotti, 03 Heinä 2011 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 488
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Patteriputkien juottaminen
Putkitusten reitit ja kiinnitykset kannattaa myös katsoa kuntoon. Omassa autossa oli kupariputki vuosien saatossa kaivanut itsensä solumuovieristeen läpi rautaa vasten. Ja raudassa oli siinä kohtaa reikä. En muista miten ne sähköparit menivät ja kumpiko on jalompaa, mutta kait se kupari oli syövyttänyt rautaan reiän. Vaikka auto onkin Scania...
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään..
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Patteriputkien juottaminen
Käyttäkää noissa juotoksissa FosCu tai hopeaa
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Patteriputkien juottaminen
Olihan tuo Scania linja-auto V8 aikamoinen viritys,se oli siis vapaastihengittävä ja lohkokin oli valettu vain tähän käyttöön .Pilotti kirjoitti:No en minä noita Br-alustoja kehunnutkaan. Olihan tuo ajoasentokin suoraan leikkuupuimurista ainakin Br116/145 alustoissa. Enkä tuota V-8:iakaan kehunnut muuten kuin äänimaailman suhteen. Olihan siinä tietty vääntöä samoin kuin noissa Mersun isoissa koneissakin. Kunhan liikkeelle pääsee niin melkein sama millä vaihteella ajelee pienillä nopeuksilla Oli siinä kuitenkin eroa kun seisoit vaikka Särkänniemen parkissa toukokuun luokkaretkisesonkina ja alla oli V-8 Scania verrattuna hyvinkin yleisiin hetkuvolvoihin, eli B57:hin. Oli moottorissa tuplaten tilavuutta ja se oli takana eikä siinä etupäätä lämmittämässä.Puu Tiainen kirjoitti:Nyt kyllä pomppas. Kaikki Scanian Br alustat on aivan syvältä sieltä missä on huono tuuletusPilotti kirjoitti:No asiasta ohi edelleen. Itsellä on ajokokemusta aika monestakin autosta. Volvot B55,B57,B58myös nivelbussina,B9M,B10m myös nivelenä,C10M,B10R. MB O303,N405,295,OM1681?. Leyland Panther ja Tiger. Scania Bf110,Bf85,Br110,Br111,Br116,Br145,F112,K112,K113 ja Sisu tuupparina (AEC?) ja mahurina (Valmet?) VanHool mersun ja Volvon moottoreilla, Setroja erikokoisia ja pikkuIkaruskin ja jokunen muukin. Siksi itse päädyin Scaniaan No merkistä riippumatta hauskaa kesää kaikille. Joillakin se vaan on vieläkin hauskempaa
Ja nuo tyypit ei varmaan kerro suurimmalle osalle porukkaa juurikaan mitään, mutta tuo Scania Br145 kannattaa huomata. Siinä oli niinsanotusti "munaa". Tehoa ei ollut mitenkään liikaa, mutta 14 litrainen V-8 tuotti oman äänensä. Niinkuin tietty nuo Mersujen isot V-moottorit esim. Setroissa. Oli vaan tuo Scania varsin harvinainen alusta aikanaan. Pohjolan Liikenteellä ja Someron Linjalla niitä oli useitakin ja yksittäisiä kappaleita siellä sun täällä. Ei taida olla kulkureilla yhtään?
Tuo Scanian V8 ei sekään ollu mikään riemuvoitto. Scanialla on ehkä maaliman paras moottori, mutta se ei ole se vanha V8.
Minäkin diggaan Scanian tietystä yksinkertaisuudesta, varsinkin kun joutuu ropeltamaan Volvon nykyisiä, onneksi lopetettuja B12m alustoja.
Mutta kaikenkaikkiaan Volvolla ajetaan vielä silloinkin, kun Scaniasta on enää jäljellä jarrurummut.