Patteriputkien juottaminen

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Carman »

Nyt täytyisi laittaa lämpöpatterit takaisin paikoilleen.

Mielestäni olivat alunperin juotettu tinalla, onko mahdollista?
Sain putkiliikkeestä lainaksi sellaisen sähköllä toimivan kuumennuslaitteen (pihdit putken ympärille), tarvitsenko muuta kuin pelkkää juotostinaa sen lisäksi?

Kuumennuslaitteessa näytti kyllä olevan tehoa myös kovajuotoksiinkin mutta ajattelin ettei polttaisi turhaan uusia pintamateriaaleja.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Siihen oli joku lisäaine mutta en muista nimeä :oops:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja kittari »

tarvii luultavasti juoksutteen. saat putkiliikkeestä. ei taida olla rautakauppa tavaraa. en ole tinaa sillä juottanut mutta muita ei kupari pohjaisia puikkoja tai messinkiä juotettaessa sitä käytetään.

nii siis pystyy liimaamaan tinalla. amerikassa eivät taida muuta käyttääkkään. eivät vakuutusyhtiöt suomessa vaan hyväksy sitä lvi liitoksissa.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Carman »

Mitenköhän toimisi normaali juotostina? Kupariahan nuo sähköjohdotkin ovat.

Taidanpa hakea kerän sellaista paksua juotostinaa ja kokeilla.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja kittari »

Carman kirjoitti:Mitenköhän toimisi normaali juotostina? Kupariahan nuo sähköjohdotkin ovat.

Taidanpa hakea kerän sellaista paksua juotostinaa ja kokeilla.

siinä taitaa olla mukana jotain juoksutetta, no yrittänyttä ei laiteta :D
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Normi "sähkötinassa" on fluksia eli hartsia. Nykyään ei taida saada lyijyllistä tinalankaa? No mutta juoksutteen se tarvii että mene liitokseen ns. kapillaarisesti, muuten tulee löyhä liitos ja kuparin on oltava ehdottoman puhdas, hiottu. Onnea koitokseen, itse melkein laittasin letkuilla ja klemmareilla tuollaset "epävarmat" jutut...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Carman »

Reddewil kirjoitti:Onnea koitokseen, itse melkein laittasin letkuilla ja klemmareilla tuollaset "epävarmat" jutut...
Juu, samaan tulokseen olen tullut itsekin.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Carman kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Onnea koitokseen, itse melkein laittasin letkuilla ja klemmareilla tuollaset "epävarmat" jutut...
Juu, samaan tulokseen olen tullut itsekin.
Joo ja noin liittävät ainakin Karkkilan Bussihuollossakin. Antaahan se joustavuuttakin tuohon patterilinjaan kun kori kuitenkin jonkinverran elää ajossa. Varsinkin nämä "himmelirunkoiset" :D
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Carman »

Kävinkin jo hakemassa letkua ja kunnon klemmareita, sellaisia pultilla kiristettäviä.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Pilotti kirjoitti:
Carman kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Onnea koitokseen, itse melkein laittasin letkuilla ja klemmareilla tuollaset "epävarmat" jutut...
Juu, samaan tulokseen olen tullut itsekin.
Joo ja noin liittävät ainakin Karkkilan Bussihuollossakin. Antaahan se joustavuuttakin tuohon patterilinjaan kun kori kuitenkin jonkinverran elää ajossa. Varsinkin nämä "himmelirunkoiset" :D
Pitäskö tähän kuitata, että rungottomat himmelit? Oikeasti kokemusta ei itsellä ole kuin tuosta omasta vulvasta, mutta niin tuo Jussi kehuu sitä että paras ajama "linjuri", vaikkein silläkän ole kokemusta kuin rapiasta kymmenestä, kokemäen ajo-opiston? ja aaron e mäkelän autot.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

No asiasta ohi edelleen. Itsellä on ajokokemusta aika monestakin autosta. Volvot B55,B57,B58myös nivelbussina,B9M,B10m myös nivelenä,C10M,B10R. MB O303,N405,295,OM1681?. Leyland Panther ja Tiger. Scania Bf110,Bf85,Br110,Br111,Br116,Br145,F112,K112,K113 ja Sisu tuupparina (AEC?) ja mahurina (Valmet?) VanHool mersun ja Volvon moottoreilla, Setroja erikokoisia ja pikkuIkaruskin ja jokunen muukin. Siksi itse päädyin Scaniaan :D No merkistä riippumatta hauskaa kesää kaikille. Joillakin se vaan on vieläkin hauskempaa :wink:
Ja nuo tyypit ei varmaan kerro suurimmalle osalle porukkaa juurikaan mitään, mutta tuo Scania Br145 kannattaa huomata. Siinä oli niinsanotusti "munaa". Tehoa ei ollut mitenkään liikaa, mutta 14 litrainen V-8 tuotti oman äänensä. Niinkuin tietty nuo Mersujen isot V-moottorit esim. Setroissa. Oli vaan tuo Scania varsin harvinainen alusta aikanaan. Pohjolan Liikenteellä ja Someron Linjalla niitä oli useitakin ja yksittäisiä kappaleita siellä sun täällä. Ei taida olla kulkureilla yhtään?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Pilotti kirjoitti:No asiasta ohi edelleen. Itsellä on ajokokemusta aika monestakin autosta. Volvot B55,B57,B58myös nivelbussina,B9M,B10m myös nivelenä,C10M,B10R. MB O303,N405,295,OM1681?. Leyland Panther ja Tiger. Scania Bf110,Bf85,Br110,Br111,Br116,Br145,F112,K112,K113 ja Sisu tuupparina (AEC?) ja mahurina (Valmet?) VanHool mersun ja Volvon moottoreilla, Setroja erikokoisia ja pikkuIkaruskin ja jokunen muukin. Siksi itse päädyin Scaniaan :D No merkistä riippumatta hauskaa kesää kaikille. Joillakin se vaan on vieläkin hauskempaa :wink:
Ja nuo tyypit ei varmaan kerro suurimmalle osalle porukkaa juurikaan mitään, mutta tuo Scania Br145 kannattaa huomata. Siinä oli niinsanotusti "munaa". Tehoa ei ollut mitenkään liikaa, mutta 14 litrainen V-8 tuotti oman äänensä. Niinkuin tietty nuo Mersujen isot V-moottorit esim. Setroissa. Oli vaan tuo Scania varsin harvinainen alusta aikanaan. Pohjolan Liikenteellä ja Someron Linjalla niitä oli useitakin ja yksittäisiä kappaleita siellä sun täällä. Ei taida olla kulkureilla yhtään?
Nyt kyllä pomppas. Kaikki Scanian Br alustat on aivan syvältä sieltä missä on huono tuuletus :wink:
Tuo Scanian V8 ei sekään ollu mikään riemuvoitto. Scanialla on ehkä maaliman paras moottori, mutta se ei ole se vanha V8.
Minäkin diggaan Scanian tietystä yksinkertaisuudesta, varsinkin kun joutuu ropeltamaan Volvon nykyisiä, onneksi lopetettuja B12m alustoja.
Mutta kaikenkaikkiaan Volvolla ajetaan vielä silloinkin, kun Scaniasta on enää jäljellä jarrurummut.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja mikko »

mutta kyllä kabus pesee noi molemmat, sekä volvon että scanian, lähes mistä tahansa suunnasta tarkasteltuna.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Heh.. Kyllä joka foorumilla täytyy olla uskovaisuus väittely.. ( Scania vs. Volvo, Linux vs. Windows, Android vs. IPhone, Nikon vs. Canon )
Minähän olen luonnollisesti Scanian kannalla..
Se on selkeetä et BR runkoiset on jo suurimmaksi osaksi ihan valmiita ( mätiä ).
Olipa kolmossarjalaisessakin jo hitsaamista rungon osalta, ei paljoo mut kuitenkin, no nyt ne on kauniit, hiekkapuhallettu ja maalattu hitsauksien jälkeen, laittelen kuvia kun pääsen kuun lopussa reissusta pois.

Takamoottori Scaniassa on asiat mukavasti käsillä.
Volvon etuina lienee järeämmät rungot ( koska ovat rungollisia )
Mut jos puhutaan pelkästään tekniikan kannalta kumpi on paree, Volvo vai Scania, unohdetaan ruostevaurioiden aiheuttamat asiat ja koritehtaiden tekeleiden velttouden. Eli miten akselistot / moottorit / laatikot kestää / toimii.
Eipä meillä kellään lienee helppoa ole auton vaihto.. ( minä ainakin olen omani kanssa naimisissa, ja takamoottorisuus oli vaatimus )
Mut argumentit eri tekniikoiden puolesta kiinnostaa oikeesti. Ja voisipa jollekin tulevalle olla hyödyksikin.

Jotta sellasta, ja ei muuten liity mitenkään patteriputkiin.
Itse olisin letkuliitoksen tai kovajuotoksen kannalla, tosin onhan syylaritkin ihan vaan juotettu tinalla. Siinä hommassa puhdistus / hapotus on tärkeää, että juotos on juuria myöten hyvä, ettei vain näytä kauniilta.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Puu Tiainen kirjoitti:
Pilotti kirjoitti:No asiasta ohi edelleen. Itsellä on ajokokemusta aika monestakin autosta. Volvot B55,B57,B58myös nivelbussina,B9M,B10m myös nivelenä,C10M,B10R. MB O303,N405,295,OM1681?. Leyland Panther ja Tiger. Scania Bf110,Bf85,Br110,Br111,Br116,Br145,F112,K112,K113 ja Sisu tuupparina (AEC?) ja mahurina (Valmet?) VanHool mersun ja Volvon moottoreilla, Setroja erikokoisia ja pikkuIkaruskin ja jokunen muukin. Siksi itse päädyin Scaniaan :D No merkistä riippumatta hauskaa kesää kaikille. Joillakin se vaan on vieläkin hauskempaa :wink:
Ja nuo tyypit ei varmaan kerro suurimmalle osalle porukkaa juurikaan mitään, mutta tuo Scania Br145 kannattaa huomata. Siinä oli niinsanotusti "munaa". Tehoa ei ollut mitenkään liikaa, mutta 14 litrainen V-8 tuotti oman äänensä. Niinkuin tietty nuo Mersujen isot V-moottorit esim. Setroissa. Oli vaan tuo Scania varsin harvinainen alusta aikanaan. Pohjolan Liikenteellä ja Someron Linjalla niitä oli useitakin ja yksittäisiä kappaleita siellä sun täällä. Ei taida olla kulkureilla yhtään?
Nyt kyllä pomppas. Kaikki Scanian Br alustat on aivan syvältä sieltä missä on huono tuuletus :wink:
Tuo Scanian V8 ei sekään ollu mikään riemuvoitto. Scanialla on ehkä maaliman paras moottori, mutta se ei ole se vanha V8.
Minäkin diggaan Scanian tietystä yksinkertaisuudesta, varsinkin kun joutuu ropeltamaan Volvon nykyisiä, onneksi lopetettuja B12m alustoja.
Mutta kaikenkaikkiaan Volvolla ajetaan vielä silloinkin, kun Scaniasta on enää jäljellä jarrurummut.
No en minä noita Br-alustoja kehunnutkaan. Olihan tuo ajoasentokin suoraan leikkuupuimurista ainakin Br116/145 alustoissa. Enkä tuota V-8:iakaan kehunnut muuten kuin äänimaailman suhteen. Olihan siinä tietty vääntöä samoin kuin noissa Mersun isoissa koneissakin. Kunhan liikkeelle pääsee niin melkein sama millä vaihteella ajelee pienillä nopeuksilla :D Oli siinä kuitenkin eroa kun seisoit vaikka Särkänniemen parkissa toukokuun luokkaretkisesonkina ja alla oli V-8 Scania verrattuna hyvinkin yleisiin hetkuvolvoihin, eli B57:hin. Oli moottorissa tuplaten tilavuutta ja se oli takana eikä siinä etupäätä lämmittämässä. :wink:
Viimeksi muokannut Pilotti, 03 Heinä 2011 12:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä ne patteriputket juotetaan ihan putkimiehen perus fosforikuparilla. Ei petä koskaan eikä kylmässä ala tiputtelemaan niinku klemmarit. Sähköjuotoslaitteella voi myös juottaa kunhan on sitä harmaata mössöä juoksutteen ja putken pää hiottuna puhtaaksi hiomanauhalla. pieni tippa hopeatinaa ja tulee hyvä mutta sähköjuotoskoneella ei voi oikaista missään yhtään, ilman juoksutetta ei toimi eikä ilman putken hivaisua puhtaaksi ei myöskään toimi.
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Lahti32 kirjoitti:Kyllä ne patteriputket juotetaan ihan putkimiehen perus fosforikuparilla. Ei petä koskaan eikä kylmässä ala tiputtelemaan niinku klemmarit. Sähköjuotoslaitteella voi myös juottaa kunhan on sitä harmaata mössöä juoksutteen ja putken pää hiottuna puhtaaksi hiomanauhalla. pieni tippa hopeatinaa ja tulee hyvä mutta sähköjuotoskoneella ei voi oikaista missään yhtään, ilman juoksutetta ei toimi eikä ilman putken hivaisua puhtaaksi ei myöskään toimi.
Ei ne klemmariliitoksetkaan ala tiputtamaan jos on myös kunnolla tehty. Eli puhtaat putket ja kunnon klemmarit. Löytyyhän näistä meidän autoista varmaan monestakin vielä alkuperäisiä, vuotamattomia klemmariliitoksia.
Viimeksi muokannut Pilotti, 03 Heinä 2011 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Putkitusten reitit ja kiinnitykset kannattaa myös katsoa kuntoon. Omassa autossa oli kupariputki vuosien saatossa kaivanut itsensä solumuovieristeen läpi rautaa vasten. Ja raudassa oli siinä kohtaa reikä. En muista miten ne sähköparit menivät ja kumpiko on jalompaa, mutta kait se kupari oli syövyttänyt rautaan reiän. Vaikka auto onkin Scania... :wink:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Käyttäkää noissa juotoksissa FosCu tai hopeaa
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Patteriputkien juottaminen

Viesti Kirjoittaja ansa »

Pilotti kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:
Pilotti kirjoitti:No asiasta ohi edelleen. Itsellä on ajokokemusta aika monestakin autosta. Volvot B55,B57,B58myös nivelbussina,B9M,B10m myös nivelenä,C10M,B10R. MB O303,N405,295,OM1681?. Leyland Panther ja Tiger. Scania Bf110,Bf85,Br110,Br111,Br116,Br145,F112,K112,K113 ja Sisu tuupparina (AEC?) ja mahurina (Valmet?) VanHool mersun ja Volvon moottoreilla, Setroja erikokoisia ja pikkuIkaruskin ja jokunen muukin. Siksi itse päädyin Scaniaan :D No merkistä riippumatta hauskaa kesää kaikille. Joillakin se vaan on vieläkin hauskempaa :wink:
Ja nuo tyypit ei varmaan kerro suurimmalle osalle porukkaa juurikaan mitään, mutta tuo Scania Br145 kannattaa huomata. Siinä oli niinsanotusti "munaa". Tehoa ei ollut mitenkään liikaa, mutta 14 litrainen V-8 tuotti oman äänensä. Niinkuin tietty nuo Mersujen isot V-moottorit esim. Setroissa. Oli vaan tuo Scania varsin harvinainen alusta aikanaan. Pohjolan Liikenteellä ja Someron Linjalla niitä oli useitakin ja yksittäisiä kappaleita siellä sun täällä. Ei taida olla kulkureilla yhtään?
Nyt kyllä pomppas. Kaikki Scanian Br alustat on aivan syvältä sieltä missä on huono tuuletus :wink:
Tuo Scanian V8 ei sekään ollu mikään riemuvoitto. Scanialla on ehkä maaliman paras moottori, mutta se ei ole se vanha V8.
Minäkin diggaan Scanian tietystä yksinkertaisuudesta, varsinkin kun joutuu ropeltamaan Volvon nykyisiä, onneksi lopetettuja B12m alustoja.
Mutta kaikenkaikkiaan Volvolla ajetaan vielä silloinkin, kun Scaniasta on enää jäljellä jarrurummut.
No en minä noita Br-alustoja kehunnutkaan. Olihan tuo ajoasentokin suoraan leikkuupuimurista ainakin Br116/145 alustoissa. Enkä tuota V-8:iakaan kehunnut muuten kuin äänimaailman suhteen. Olihan siinä tietty vääntöä samoin kuin noissa Mersun isoissa koneissakin. Kunhan liikkeelle pääsee niin melkein sama millä vaihteella ajelee pienillä nopeuksilla :D Oli siinä kuitenkin eroa kun seisoit vaikka Särkänniemen parkissa toukokuun luokkaretkisesonkina ja alla oli V-8 Scania verrattuna hyvinkin yleisiin hetkuvolvoihin, eli B57:hin. Oli moottorissa tuplaten tilavuutta ja se oli takana eikä siinä etupäätä lämmittämässä. :wink:
Olihan tuo Scania linja-auto V8 aikamoinen viritys,se oli siis vapaastihengittävä ja lohkokin oli valettu vain tähän käyttöön .
Vastaa Viestiin