Jos ostaisit aihion nyt...

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Olen toki lukenut kaikki autojen hankintaa koskevat säikeet ja muutamasta paikasta on kyselyjä ja katsottujakin autoja on. Ihan vaan yleisen mielenkiinnon vuoksi esitän tälläisen kysymyksen. Jos sinä ostaisit kulkuri-aihion juuri nyt, mikä ja mistä se olisi?

Eli linkki myynnissä olevaan autoon ja pieni perustelu miksi juuri se auto.

Tarkoitushan on onkia ne erikoisemmat ostopaikat joita on saattanut tulla vuosien mittaan ite kullekkin ja joita ei noista säikeistä löydy.

Yhtä Scaniaa katselin sillä silmällä, mutta kauppias ei ilmeisesti halua myydä sitä vaikka autokauppias onkin. Esitin pari kysymystä ja pyynnön muutamasta lisä valokuvasta, johon sain vastauksen että nettikoneessa on kuvia eri puolelta autoa. No yllätys yllätys, sanoin viestissäni että bongasin ilmoituksen nettikoneesta ja pyysin valokuvia paikoista joista ei kuvia siellä ollut. Vastasin viestiin perustellen pyyntöni. No siihen ei ole viikossa tullut vastausta, joten olkoot auto vaikka kullattu, se saa jäädä ostamatta.

Yllättävän huonosti tulee myös linja-auto yrityksiltä vastauksia sähköpostiin. Pitäisi ilmeisesti soittaa. Koritehtaaltakaan en ole vastausta saanut kun kysyin keneltä voisi teknisistä asioista kysellä.

Itellä ei ole selvyyttä vielä edes siitä onko paremmin sopiva auto tuuppari vai mahuri. Meinasin siihen "ongelmaan" hakea vastausta paikalliselta linja-auto yritykseltä, josko pääsis ihmettelemään paikan päälle eri autojen saloja. Mukava ois myös jututtaa asentajia korjaamon puolella.

Carrus/delta star 501 olis siitä mukava malli että takaovi on taka-akselin takana, kun olis tarve saada sinne pientä verstastilaa. Kone on tietysti tiellä, mutta pitäs päästä lähemmin tutkimaan saisiko sen konehuoneen "piilotettua" työpöydän alle. Kolmitaho kuviakaan en ole siitä löytänyt, joista vois asiaa ihmetellä. Superstar taitaa olla aika liki sama peli mutta korkeempi, ainakin tuulilasin osalta.
Rosmo
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

http://www.nettikone.com/volvo/b10m/974769

Tuo voisi olla hyvin kiinnostava jos olisi auton tarve. Perusteluja :arrow: :roll:

+ rungollinen vankka pohjoismainen Volvo alusta
+ keskimoottori :arrow: suuntavakaa ja kantaa kuormansa
+ saa ajaa satasta (jos lompsa kestää)
+ helppo ja kevyt ajaa, ei jäykkää takamoottorin vaihteensiirtoa ja jäykkää kaasua
+ hyvännäköinen Lahti alumiinikori ei ruostu
+ reilut tavaratilat
+ edullinen hinta ja pitkästi leimaa

- lattia taitaa nousta perää kohti niinku kaikissa uudemmissa
- Volvot haisee kylmänä kitkerälle ainakin jotkut
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Sitä itsekkin ihmetellyt et miksei noin hyvä aihio ole vielä mennyt kaupan. Liian halvalla vissiin myynnissä. Viime viikolla leimattu, alustalta tosi hyväkuntoinen, samoin kun kori harvinaisen suorakylkinen, sähkövaihteet toimii moitteetta, moottorissa tosi hyvät paineet lämpimänäkin., ojan puolen tuulilasissa halkeamia ja 4 sivulasia huurtumassa, muutamia ajoja viikossa ajettu ja toiminut kuin kello. Hinta voi alkolukon verran nousta lähiaikoina jos laitetaan auto kouluajoon, eli jos jotain kiinnostaa niin olkaa yhteydessä.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Ja toi takaovellisuus riippuu pelkästään tilaajasta ei korivalmistajasta, eli lähes kaikkia korimalleja on saatavilla joko keski- tai takaovella ja tarpeeksi vanhoissa riittää 1 ovi.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Jälkeenpäin miettien olisin ostanut ehkä jonkun kaksikerroksisen bussin.. Nykyinen kulkuri löytyi kaverin työpaikalta, oli vuoden ajanut/ huoltanut kyseistä vehjettä. Värillä ei ole väliä kunhan se on mustavalkoinen (oma mieltymys) joten säästi pitkän pennin että firman logot on vaan teipattu eikä maalattu.
Nyt kun tutustunut linja-autoihin paremmin niin alumiinikorinen auto saattaa olla kaunis kuori tyhjän pällä joten älä ainekaan anna ulkokuoren hämätä.. :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Zippo kirjoitti: Nyt kun tutustunut linja-autoihin paremmin niin alumiinikorinen auto saattaa olla kaunis kuori tyhjän pällä joten älä ainekaan anna ulkokuoren hämätä.. :)
niin. Parempi ehjä kevyt kori tyhjän päällä mitä laho raskas kori sekin tyhjän päällä. Rungottomien alustojen kanssa ongelma syntyy jos raudanpuutostauti iskee eikä himmeli pysy kasassa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

-74 autolla mennään =)
Nyt ostasin n.10cm< korkeamman, en 2-kerros vehjettä ku korkeus menee molemmissa kerroksissa n.165cm korkeuteen?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Vaikka henkeen ja vereen olen Scanian mies niin kyllä se rehellisyyden nimissä täytyy todeta että, kyllä vanha Volvo vanhemmiten on alustaltaan huomattavasti parempi kuin 3-sarjan ja vanhemmat tuuppari Scaniat. Ei ole tähän mennessä tarvinnut vielä ainuttakaan Volvoa parsia alustan osalta. Scanian osalta se taas on ihme jos jotain ei tarvi parsia vaikka olisi jo -97 mallinen. 4-sarjan Scaniat on jo asia erikseen eikä yhtään huonompi kuin Volvokaan alustalta. Mutta kyllähän se silti niin on että kun Scanian rattiin hyppää niin kyllähän se vain autolta tuntuu muihin verrattuna :)
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Voin tunnustaa että on toi tarjottu Ukkosen auto miullakin ehdokkaiden listalla. Kykenen ajamaan volvolla vaikka ehkees enemmän oon kallellaan Scaniaan päin. Suurin este miun kohdalla on ehkä auton väritys. Sille pitäs tehdä jotain ja se ei onnistu omatoimisesti pihamaalla. Tai no onnistuu, mutta siinä on semmonen pysyvä itikkakuviointi ja ei sitä kehtais omakseen tunnustaa.

edit:
Minkä mittanen toi volvo mahtaa olla? Oon todennu isoks miinukseks ilmotuksissa pituuden puuttumisen. Tarkotus on säilyttää linja-autona ja sais olla lähellä maksimi mittoja niin pituudessa kun korkeudessakin.

Niin ensimmäisen vietin tarkotus ei ole ettiä miulle sopivaa autoa vaan tiedustella minkälaisen auton kukakin ostaisi tämän hetken tarjonnasta. Siinä sivussa voi tulla miulle ja muille auton etsijöille joku uusi myyntipaikka. Lahti32:en viesti on juuri sitä mitä hain alotusviestillä. Toki mikään viesti ei ole turha :)
Rosmo
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Autoihin saadaan kyllä sellaset värit kun asiakas haluaa, mutta hinta kyllä valitettavasti nousee.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

VANHOOL kirjoitti:Autoihin saadaan kyllä sellaset värit kun asiakas haluaa, mutta hinta kyllä valitettavasti nousee.
Juu, kyllä tää on tiedossa :)

ps. editoin edellistä viestiäni sillä aikaa kun vastasit siihen.
Rosmo
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Pituus tossa Lahtelaisessa on 13m luokkaa.

http://www.nettikone.com/volvo/b10m-car ... 602/987600

Tuollasessa alkaa olemaan jo tilaa vähän kaikenlaiseen käyttöön, vastaava saapuu ensiviikolla. Jos ei muutaman viikon sisällä mene tollaisenaan kaupan niin ensi kesän kokoontumisessa voi näkyä tollanen kulkuri.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

VANHOOL kirjoitti:Pituus tossa Lahtelaisessa on 13m luokkaa.

http://www.nettikone.com/volvo/b10m-car ... 602/987600

Tuollasessa alkaa olemaan jo tilaa vähän kaikenlaiseen käyttöön, vastaava saapuu ensiviikolla. Jos ei muutaman viikon sisällä mene tollaisenaan kaupan niin ensi kesän kokoontumisessa voi näkyä tollanen kulkuri.
Voin luvata että jos tänä iltana iskee 7-oikein kohdalleen, tuun hakemaan tuon ja teetän siinä melkosen kattavan huollonkin maalauksineen :) Uutta en ostas, enkä valmiiks rakennettua, mutta oishan se kiva ko vois rakentaa/rakennuttaa ensin sopivan lämpösen hallin ja sitten ruveta touhuumaan kulkuria. Emännälle sitten oma jos ei väri miellytä :D
Rosmo
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja janne »

Kyllä minun mielestä tuupparin voi ostaa ihan huoletta ainakaan tuo painojakauma ei oikeasti ole mikään ongelma. Esim, Eskelisen Lapinlinjat ajaa reittiliikennettä Norjaan mm, Skippagurra-Vesisaari, Nordkap, Tromssa 39:stä autosta 1 mahuri ja näin ovat menneet siitä asti kun keulakoneisten valmistus loppui. Eli vois luulla että jos tuo peräpainoisuus olisi ongelma, niin vaativassa ammattiliikenteessä sitä vieroksuttaisiin, uskoisin että näissä harrastehommissakin niillä pärjää. Sitä en tiedä kuinka yleistä on että nuo rungottomat/tuupparit napsahtelee keskeltä kahdeksi kappaleeksi :D .
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Tyhjänä tuuppari on vähän kevytkeulainen sivutuulessa, mutta se korjaantuu lastaamalla tavaraa tai varusteita tavaratilan etupäähän. Puhtaan ja harmaan veden säiliöt ainakin voi laittaa ihan etummaiseksi tavaratilaan, ruskean veden säiliö ehkä mielummin lähemmäs tuotteen syntysijaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Wonderi kirjoitti:Tyhjänä tuuppari on vähän kevytkeulainen sivutuulessa, mutta se korjaantuu lastaamalla tavaraa tai varusteita tavaratilan etupäähän. Puhtaan ja harmaan veden säiliöt ainakin voi laittaa ihan etummaiseksi tavaratilaan, ruskean veden säiliö ehkä mielummin lähemmäs tuotteen syntysijaa.
Tästä tuli mieleen että ainakaan itsellä ei ole kiinnostusta tasapainottaa 600€/laaki (täynnä 450l), jos tankkais tankin täyteen =) Ja sekin on vain väliaikaista. Mulla silti tankki perän päällä ja en oo huomannu eroa ajossa oli tankki tyhjä tai 200l ainetta. Toki viimeksi oli 200l ainetta ja n.400l vettä vasemmassa sivuposkessa kun Raumalle tultiin. Palatessa osa vedestä (150l) oli oikealla takarenkaan takana, ja en huomannut siinäkään mitään eroa...
En itsekkään usko että kanikka ois hirvee heiluri, mutta juttuja kuuntelen mielellään. Se äänettymyys ja mahtavuus ajossa ois kiva kokea. Onko siinä samanlainen ero ku ajas nahkahousun autolla (bmw/mb) ja anjoviksella (toijota ym turkkilaiset)?
Mites muuten onko kanikassa ns. tupla katto konehuoneessa? Mahurin ääniä hiljentää kummasti tuo kun koneen päällä on äänieristetty vaneri, sitten puolimetriä ilmaa ja taas vaneri, minkä sisässä oli ilmeisesti raskasmatto, ja sitten on pirtti. Tuon mustan kerroksen bongasin kun tein reiän tölkinpalautukselle tuohon lattiaan. Onko tuollasta tullu muilla vastaan?
Viimeksi muokannut Reddewil, 02 Loka 2011 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Voin kertoa että kaikki linja-autot joita oon ajanut on loistavia ajettavia mihinkään muuhun autotyyppiin verrattuna. Oon ajellut lähinnä tilauskeikkaa lappiin 87-94. Ei nyhdä, ei souda eikä tuijaa puolperä ja täysperä yhdistelmiin verrattuna, joita myös on tullut kokeiltua se reilu miljoona km.

Jos lähtisin maailman ympäri ajamaan, ois autovalinta ehdottomasti linja-auto. Seuraavana kuorma ja pakettiautot. Henkilöautolla en suostus ees lähtemään. Yleensä ne tuijaukset yms. tuntuu hurjemmalta ko on. Karsein on täysperä jossa on huonosti rasvattu kuulakehä. Aisa viskoo nykäyksittäin vetäjän persettä. Korjauliikkeen suuruushan se useimmiten auton lepikkoon viepi, sen liian suuren tilannenopeuden lisäksi.
Rosmo
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rantarosvo kirjoitti: Jos lähtisin maailman ympäri ajamaan, ois autovalinta ehdottomasti linja-auto. Seuraavana kuorma ja pakettiautot.
Tuossa nyt varmaan pätee se että jos pötikässä on 6-7m akseliväli ja kok.paino 15-19t -> bussi, mutta sitten kuorkin akseliväli 4-5m? ja melkeen 10m koppi päällä + 25t, niin hakee kai se? Tai joku nuppi ja kaks kääntyvää niveltä tai nämä modulit? (pikkupoikana nähdyn suomirekan perässä keskiakseli vaunu) HUH! Tai en mä tiijä, eikö nuo bussitki melkeen kuorkin alustalle oo edelleen tehty, ennen oli 100% nykyään sitten himmeli, mut samat akselistot? :roll:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja janne »

Reddewil kirjoitti:
Wonderi kirjoitti:Tyhjänä tuuppari on vähän kevytkeulainen sivutuulessa, mutta se korjaantuu lastaamalla tavaraa tai varusteita tavaratilan etupäähän. Puhtaan ja harmaan veden säiliöt ainakin voi laittaa ihan etummaiseksi tavaratilaan, ruskean veden säiliö ehkä mielummin lähemmäs tuotteen syntysijaa.
Tästä tuli mieleen että ainakaan itsellä ei ole kiinnostusta tasapainottaa 600€/laaki (täynnä 450l), jos tankkais tankin täyteen =) Ja sekin on vain väliaikaista. Mulla silti tankki perän päällä ja en oo huomannu eroa ajossa oli tankki tyhjä tai 200l ainetta. Toki viimeksi oli 200l ainetta ja n.400l vettä vasemmassa sivuposkessa kun Raumalle tultiin. Palatessa osa vedestä (150l) oli oikealla takarenkaan takana, ja en huomannut siinäkään mitään eroa...
En itsekkään usko että kanikka ois hirvee heiluri, mutta juttuja kuuntelen mielellään. Se äänettymyys ja mahtavuus ajossa ois kiva kokea. Onko siinä samanlainen ero ku ajas nahkahousun autolla ja anjoviksellä? Mites muuten onko kanikassa ns. tupla katto konehuoneessa? Mahurin ääniä hiljentää kummasti tuo kun koneen päällä on äänieristetty vaneri, sitten puolimetriä ilmaa ja taas vaneri, minkä sisässä oli ilmeisesti raskasmatto, ja sitten on pirtti. Tuon mustan kerroksen bongasin kun tein reiän tölkinpalautukselle tuohon lattiaan. Onko tuollasta tullu muilla vastaan?
Tiijä häntä mahtavuudesta se äänettömyyski on edessä kyllä takana möyryä riittää, alakierrosvääntö on aika hyvä noin vanhanajan moottoriksi mutta houkuttaa liikkeelähtöön liian suurella vaihteella josta seuraa kytkimen ennenaikainen loppu. Tämmönen hintelä olkapäävammainen mieskin jaksaa heitellä vaihteet hyvin vaikka omassa ei toimi siirtotehostin. Tuohon Reddevilin vertaukseen henkilöautopuolelle HENK,KOHT, sanosin että just noin :D paitsi että aika paljon vähemmän tuo naapurin anjovismies rassailee kuin meillä tuota "jatketta" ja "nokivasaraa"
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja janne »

Reddewil kirjoitti:
Rantarosvo kirjoitti: Jos lähtisin maailman ympäri ajamaan, ois autovalinta ehdottomasti linja-auto. Seuraavana kuorma ja pakettiautot.
Tuossa nyt varmaan pätee se että jos pötikässä on 6-7m akseliväli ja kok.paino 15-19t -> bussi, mutta sitten kuorkin akseliväli 4-5m? ja melkeen 10m koppi päällä + 25t, niin hakee kai se? Tai joku nuppi ja kaks kääntyvää niveltä tai nämä modulit? (pikkupoikana nähdyn suomirekan perässä keskiakseli vaunu) HUH! Tai en mä tiijä, eikö nuo bussitki melkeen kuorkin alustalle oo edelleen tehty, ennen oli 100% nykyään sitten himmeli, mut samat akselistot? :roll:
Liekö enää millään valmistajalla tarjota muuta kuin tuupparia ei ainakaan näillä isommilla. Moottorit ruotsalaisilla pääpiirteiltään kuorma-autoista ja taka-akseli mutta edessä taitaa olla yleisin busseihin suunniteltu erillisjousitettu akseli. Mielestäni suurin 2aks, tuuppari scanian ongelma on takajarrujen tehovaatimus katsastuksessa , ei mitenkään helposti mene läpi. Ei muuten menny lauantaina omakaan 8% jäi vaille vaikka säädettiin ja "lämmiteltiin". Vähäinen käyttö on kyllä aikanen ongelma jarruille ,nyt kun sais leiman niin ois ajoaikaa 2.4 - 2013 saakka. Volvoissahan ei tuo jarrujen tehottomuus ole näin suuri ongelma liekö siinä isommat kitkapinnat vai kellot.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Huonossa kelissä ajamiseen munkin ehdoton valinta on bussi kaikista maailman ajoneuvoista. Hyvällä kelillä painopisteen paikka ei niin tunnukaan mutta oikein liukkaalla ja tuulisella kelillä teen keskimoottoriseenkin ExpressBussiin (jossa on puolitoista metriä tavaratilaa moottorin ja etuakselin välissä) rahtikuorman etupäähän painamaan ja matkalaukut menee kevyempänä perälle vaikka normaalisti on tapana toisinpäin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jos ostaisin nyt

sarja jatkuu, asioilla jolla on merkitystä:

+ tasalattia, esim berkhof
+ sama sisäkorkeus läpi bussin (vanhat bussit, alle 1987)
+ yksinkertainen itse huollettava tekniikka (vanhat bussit)
+ keskitavaratila riittävän korkea (turistibussit)
+ webasto tai muu erillinen lämmitin
+ tiivis yhdestä pellistä tehty saumaton katto
+ patterilämmitys (pohjoismaiset korit)
+ niittaamalla tehty pellitys (voi itse vaihtaa jos raapii jonnekki)

Tämmösiä tällä kertaa (ja näiden takia ei tartte vaihtaa bussia :wink: )
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Onko kellään tietoa tai yhteystietoa isoimmille firmoille kuten vaikka pohjolan liikenne mistä vois kysellä mitä kautta hukkaavat vanhan kaluston. Pienemmillä firmoilla näkyy useesti omilla nettisivuilla myytävät autot, mut ovat mokomat useimmiten liian uusia joten ylittäävät budjetin aika korkeelta.
Rosmo
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja salminen »

Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
Vesku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2011 12:06
Truck: Volvo B12 Eagle
Location: Keskellä Suomea

Re: Jos ostaisit aihion nyt...

Viesti Kirjoittaja Vesku »

Pelkästään se, onko mahuri vai tuuppari, ei omasta kokemuksesta määrää paremmuutta ajovakaudessa. Itse ajettuna 9700 carrus volvo mahuri paljon vakaampi ja mukavampi ajaa kuin pari vuotta uudempi mersun tuuppari travego, mutta sittemmin tuuppari irizar taas sen volvon luokkaa, kun taas jonckheere volvon mahurilla menee ajettavuudessa sen travegon luokkaan. Tarkoittaa sanoa mahdollisimman hankalasti, että alustan kunto kaikkinensa erittäin vaikuttava tekijä ajovakauteen...
Vastaa Viestiin